En enkel fråga - är det lämpligt att styra vägguttag med ett relä?
DIN-relä, "puck", kopplingsur eller dylikt alltså.
Sådana reläer har ju restriktioner på lasten som kan brytas, och det finns ju inget som hindrar att någon pluggar in nåt potentiellt olämpligt i uttaget.
DIN-relä, "puck", kopplingsur eller dylikt alltså.
Sådana reläer har ju restriktioner på lasten som kan brytas, och det finns ju inget som hindrar att någon pluggar in nåt potentiellt olämpligt i uttaget.
Jag har nog 15 st eller fler vanliga pluggar i vägguttagen med WiFi & effektmätning, sitter på kylar & frysbox, vattenpumpen till hydroforen, mina avfuktare, belysning i fönster , julbelysningarna m.m.
Klockrent, jag har full koll på att saker är igång ( ochkan styra av/på från varhelst i hela världen) och hur mycket dom drar.
Mina är märkta 20A och vägguttagen är avsäkrade med 10A så jag ser inget problem?
Jag betalade 38 kronor st för 10-pack mars 2024 och har haft noll problem med dom (jag har köpt flera sedan dess)
Klockrent, jag har full koll på att saker är igång ( ochkan styra av/på från varhelst i hela världen) och hur mycket dom drar.
Mina är märkta 20A och vägguttagen är avsäkrade med 10A så jag ser inget problem?
Jag betalade 38 kronor st för 10-pack mars 2024 och har haft noll problem med dom (jag har köpt flera sedan dess)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Relän av bra kvalitet borde klara av allt som går att köra på en 10A säkring.C cpalm skrev:
Ja men precis. Jag pratar om reläer i den fasta installationen. I dosan, gruppcentralen eller någon annanstans.P Pin skrev:
Smarta pluggar är ju inte riktigt samma grej, om inte annat är det ju då uppenbart att man pluggar in sin apparat i något annat än direkt i uttaget.
Vad är motiveringen/"usecaset" för att ett generiskt vägguttag ska brytas med något centralt relä (och dessutom ska uttaget kunna användas utan att brukaren vet om att det är switchat centralt och kunna plugga in arbiträrt vald förbrukare )?C cpalm skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Det är egentligen en gammal fråga som var aktuell för dimmerstyrda uttag. Vad jag minns är det helt ok att märka uttaget (eller uttagsbrunnen) med max tillåten effekt.
Julbelysning utomhus. Har inte hittat några smarta pluggar för utomhusbruk som inte är tillkrånglade med molnet, appar, regga konton på webbtjänster och skit. Vill bara tända och släcka enligt schema.D Dilato skrev:
Har väl inte nödvändigtvis tänkt att uttagen ska användas till annat, men de sitter på ställen som kan inbjuda till annan användning när inte julbelysningen sitter där.
Till saken hör också att uttagen inte är inkopplade ännu, så frågan är om jag skall be elektrikern dra en separat "tändtråd" till dessa uttag.
Jag har två uttag som får ström via en timer i centralen. I dessa sitter det julbelysning vid juletid men övriga tider och framför allt under sommaren så tas det ström till allt möjligt ur dessa uttag. Det enda man behöver komma ihåg är att slå till reläer om man vill utnyttja uttaget någon annan tid än den programmerade. Dessa har varit i drift i säkert 25 år nu.
Om det inte är ett uttag avsett för allmän bruk så bör det nog märkas upp för syftet så det tydligt framgår.
Annars väljer man lämpligt relä eller vad det nu handlar om. Reläet ska då tåla att användas för normalt bruk och rimlig felbetjäning som man skriver i elsäk fs 2022:1 3:e kap och även i dessa fall ge fullgott skydd.
Så jag tror inte heller det är något bekymmer i verkligheten och i annat fall får ju uttaget blockeras eller slås av den tid på året det inte används.
Annars väljer man lämpligt relä eller vad det nu handlar om. Reläet ska då tåla att användas för normalt bruk och rimlig felbetjäning som man skriver i elsäk fs 2022:1 3:e kap och även i dessa fall ge fullgott skydd.
Så jag tror inte heller det är något bekymmer i verkligheten och i annat fall får ju uttaget blockeras eller slås av den tid på året det inte används.
Kan man anse att reläet som är inbyggt i t.ex. ett kopplingsur eller ett vanligt enkelt 1-poligt DIN-relä når upp till denna nivå för ett uttag i en vanlig 10A-grupp (det kanske egentligen var min grundfråga)?A avh67f skrev:
De brukar ju vara specade till 10A, men med restriktioner för induktiva laster. Tänker t.ex. att en dammsugare drar väldigt mycket mer ström vid starttillfället. Är ju skillnad på nominell och momentan last.
Om du har platsen i elcentralen så gå på relä/timer + kontaktor. Det är en beprövad lösning för allehanda laster. Kontaktorn kan även styras från flera källor så man kan ha manuell omkopplare eller molnkoppling om man så önskar.
Jag tror man får göra sin riskbedömning i varje enskilt fall helt enkelt. Kommer det pluggas i induktiva laster över ett relä ej gjort för det? Då blir det inte bra.
Merbanans lösning ovan är ju helt perfekt då och i de flesta fall man är osäker. Enkelt, bra och säkert.
Merbanans lösning ovan är ju helt perfekt då och i de flesta fall man är osäker. Enkelt, bra och säkert.
Det man skall tänka på är att om det blir problem är det vid växling av reläet. I fallet dammsugare blir det tack vare induktansen en mjuk upprampning av strömmen efter start. Den ökar visserligen till en hög ström innan motorn varvat upp. Och därmed snällare för reläet än en resistiv last. Men då är reläet redan slutet. Däremot är det elakt för reläet att bryta medan dammsugaren går. Omvänt blir det när kondensatorer blir inblandade. Då är starten elak och stoppet harmlöst.C cpalm skrev:
Så länge du inte startar och stoppar dammsugaren med kopplingsuret är allt ok. Och skulle du göra det så är det frågan om ett större slitage. Inte att saker omedelbart går sönder.
Man kan välja hybridreläer så rår man på alla lasttyperna dvs induktiv kopplas vid toppspänning och kapacitiv vid nollgenomgång. Finns i utförande typ puckar och med stort spann för manöverspänning om det är viktigt.