E
Det finns din-skenereläer med en mekanisk treläges omkopplare,
Då slipper man reläspolens strömförbrukning när reläet är kontinuerligt tillslaget.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A avh67f skrev:
Jag tror man får göra sin riskbedömning i varje enskilt fall helt enkelt. Kommer det pluggas i induktiva laster över ett relä ej gjort för det? Då blir det inte bra.
Ingen av uttagen sitter på något "udda" ställe utan snarare lättillgängligt, så skall man försöka göra någon "objektiv" riskbedömning tänker jag att någon kan få för sig att koppla in egentligen vad som helst där som man pluggar in i ett vanligt eluttag.

Kikade lite på olika normreläer - mycket bra tips där från alla. De lastkriterier som generellt anges är max glödlampslast och max lysrörsbelastning. Vad är rimliga gränser där för man skall anse det lämpligt att bryta ett uttag för "allmänbruk" på en 10A gruppsäkring? Skall jag upp i fulla 2400 VA lysrörsbelastning måste jag välja en 40 A tvåmodulers kontaktor, vilket ju känns minst sagt fånigt.

Vad tror panelen om t.ex. Schneider iCT A9C21732?
https://www.se.com/se/sv/product/A9C21732/normkontaktor-acti9-ict-25-a-2-p-2-slutande-kontakter-omkopplare-manöver-240-v-ac-märkspänning-250-v-ac-1-modul/

P.s. kan man låta ett flerpoligt relä bryta "tändtrådar" från olika grupper? Känns inte helt koscher...

C cpalm skrev:
Vad tror panelen om t.ex. Schneider iCT A9C21732?
[länk]
Jag tycker att en relevant jämförelse är att titta på en vanlig strömbrytare för belysning. Skulle den klara att bryta en 8,5 A AC7B-last 30000 cykler? Den kontaktorn är både nog och mer än nog.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Jag tycker att en relevant jämförelse är att titta på en vanlig strömbrytare för belysning.
Fast en vanlig strömbrytare för belysning använder man ju inte för att bryta ett vanligt uttag.
Inte här i Sverige iallafall.

??? Så ser det ju ut i typ var och varannan gillestuga att en vanlig strömbrytare för belysning bryter ett eller ett par vanliga uttag.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
C
J Josth skrev:
??? Så ser det ju ut i typ var och varannan gillestuga att en vanlig strömbrytare för belysning bryter ett eller ett par vanliga uttag.
Märkligt hur olika erfarenheter man kan ha 🤔
Själv kan jag inte dra mig till minnes att jag någonsin sett ett vanligt uttag i Sverige som manövreras med en "lampknapp". Möjligtvis något hempul delux. Får för mig att det inte anses vara tillåtet(?)

Fast i ärlighetens namn är det inte heller så ofta man ser en gillestuga nuförtiden 😆

Att bryta ett vägguttag med en strömbrytare är kanske inte vanligaste användningen av en strömbrytare. Men inte heller något extremt ovanligt. Det är något av ett problem när det gäller el att det är så mycket som "inte anses vara tillåtet" på lösa grunder. Till exempel förekommer badrumsskåp med ett vägguttag i som är kopplat på tändtråden.

Jag tror att du överanalyserar. Så länge reläkontakten eller strömbrytaren gör helt har lastens beskaffenhet ingen betydelse. Det är när lasten startas eller stoppas med brytaren som det påverkar. Jag tror att ett enkelt kopplingsur fungerar till det du vill göra. Men kontaktorn är bättre.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Jag tror att du överanalyserar. Så länge reläkontakten eller strömbrytaren gör helt har lastens beskaffenhet ingen betydelse.
Säkert. Försöker mest förstå eventuella formella krav. Att det rent tekniskt kommer att funka, i synnerhet som jag tänkte använda det, betvivlar jag inte alls.
Någon sorts reläer/kontaktorer antar jag blir nödvändiga oavsett då det är uttag på tre olika grupper som skall styras med samma schema.

Det finns inga förbud mot att bryta strömmen till uttag med en vanlig strömbrytare, kanske inte så vanligt men långt ifrån sällsynt. I visa användningsområden är det tom vanligt tex för att bryta ett uttag utomhus

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
O
Ett annat vanligt användningsområde är 2-vägsuttag med separat brunntändning. En med fast fas och en med manövrerad fas. Idag har dessa uttag dessutom blivit godkända för 400 volt och olika faser, men tidigare var det bara tillåtet med samma fas.

Läser man t.ex. på Schneiders produktsida:
https://www.se.com/se/sv/product/WDE002197/vägguttag-exxact-primo-2vägs-2-x-250v-två-faser-jordat-infälld-16a-ip21-snabbanslutning-vit/

Står det klart och tydligt:
"Varje brunn kan manövreras separat via dimmer eller strömställare"

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Säkert. Försöker mest förstå eventuella formella krav. Att det rent tekniskt kommer att funka, i synnerhet som jag tänkte använda det, betvivlar jag inte alls.
Någon sorts reläer/kontaktorer antar jag blir nödvändiga oavsett då det är uttag på tre olika grupper som skall styras med samma schema.
Formellt kan du i så fall se till att ditt relä, kontaktor, brytare uppfyller Ith >= avsäkringen eller hellre märkströmmen på uttaget dvs oftast 16 A. Andra parametrar betyder bara sämre funktion sett till livslängd osv. Men hur man än försöker misshandla i den delen med manöverfrekvens, lasttyp har man säkert lämnat det praktiskt normala för länge sen.

När du vill köra flera grupper på samma manöver får du på samma formella grund helst använda kontaktor eller enpoliga reläer per grupp. Installationsreläer går ofta under "single pole only" med märspänning som inte medger 400 V mellan skilda kontaktgrupper. Att man tex använder grupper från samma fas är knappast tillräckligt sett till framtifa omkopplingar där sällan någon är medveten och synar såna detaljer.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det finns inga förbud mot att bryta strömmen till uttag med en vanlig strömbrytare, kanske inte så vanligt men långt ifrån sällsynt. I visa användningsområden är det tom vanligt tex för att bryta ett uttag utomhus
...eller för att slå av/på uttaget för kaffebryggaren. Har haft så i fikarummet på minst två arbetsplatser.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
I visa användningsområden är det tom vanligt tex för att bryta ett uttag utomhus
Vi har ett uttag på balkongen som styrs av en vanlig brytare inomhus och det är garanterat inget hempul då kanalisation och dosor är ingjutna i betongväggen.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Vi har ett uttag på balkongen som styrs av en vanlig brytare inomhus och det är garanterat inget hempul då kanalisation och dosor är ingjutna i betongväggen.
Nä det är vanligt och rätt gjort.

Enligt SS 437 01 02 ska uttag på balkonger, uteplatser, entre och säkert något mer jag inte minns utantill manövreras av strömställare.

En strömställare är ju en lastbrytare. Så den är gjord för funktionsmanövrering av normal driftström.

Angående funderingen om val av relä eller kopplingsur så kan man väl helt enkelt säga om det uppstår person eller sakskada så var det fel val av material 🙂

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
C
A avh67f skrev:
Enligt SS 437 01 02 ska uttag på balkonger, uteplatser, entre och säkert något mer jag inte minns utantill manövreras av strömställare.
Låter ju bra eftersom det i princip är det det handlar om här 🙂
Ställs det några särskilda krav på placeringen av denna strömställare? Eller duger det med reläet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.