Jag har 2 Hitachi-maskiner som jag haft i 2 och 3 år och och jag tycker de är mycket kapabla. Jag har t.ex dragit riktigt kraftiga och långa skruvar utan problem. Chucken är den absolut bästa jag använt.
 
johanzz skrev:
Lite lågt Ah på batterierna samt av vad jag kan se på bilder så ser det ut som tvåhandsfattning för att lossa/dra åt "snabbchucken".
Det suger vekligen get"päls" :)
Lite snålt varvtal har den oxo.
Sen kan man tycka vad man vill om disignen.
Skulle vara "självspännande" chuck...
Men det där med Ah´n missade jag... 1,5 Ah är ju inte så bra...:(
 
johanzz
stilofunk skrev:
Jag har 2 Hitachi-maskiner som jag haft i 2 och 3 år och och jag tycker de är mycket kapabla. Jag har t.ex dragit riktigt kraftiga och långa skruvar utan problem. Chucken är den absolut bästa jag använt.
Vad är så bra med chucken ?
Är det en eller tvåhands ?
 
johanzz
DeEss skrev:
Skulle vara "självspännande" chuck...
Men det där med Ah´n missade jag... 1,5 Ah är ju inte så bra...:(
Blir alltid en kompromiss,,,,,mer Ah och den hade varit tyngre.
Har man fler batterier så kan man planera och ladda efterhand så Ah var egentligen en större fråga förr då det kunde ta en halv dag innan ett batteri var fullt laddat.
 
Fick en sån av frugan nyss... Hon hade varit på HN och handlat en till mig!:D

Får väl återkomma med om den är bra eller dålig om ett par dar...
Nu kallar Fransk Chokladtårta med vispad grädde...:p

//Daniel
 
Mikael_L
johanzz skrev:
Lite lågt Ah på batterierna samt av vad jag kan se på bilder så ser det ut som tvåhandsfattning för att lossa/dra åt "snabbchucken".
Det suger vekligen get"päls" :)
Lite snålt varvtal har den oxo.
Sen kan man tycka vad man vill om disignen.
Ja, jag tycker nog också att just chucken är det sämsta med maskinen. Tvåhandsfattning istället för autolock. Dessutom bara 10mm.
Men jag skulle nog ändå ranka maskinen som ett mycket bra val för fritidssnickaren.
(Jag har endast klämt och kännt på dom i butik, men några forumister har även rapporterat att dom varit nöjda, och ingen varit missnöjd. En yrkesman skulle däremot knappast ranka den jättehögt pga av chuck och batterikapacitet)
 
DeEss skrev:
Hitachi-maskin, dubbla lithium, snabbladdare, 14,4v på Harald Nyborg...
Pris: 1499:-
Modell: DS 14 DFL
Eller är den inget att ha?

//Daniel
Jag har den och är helnöjd.
Min har 13 mm chuck (det låter som om vissa bara kan ha 10mm dock så kolla upp det).
Den har inte autolock - men jag kör alltid runt dragaren för lossning/låsning och håller chucken med en hand så det spelar mindre roll.

1.5 Ah räcker ganska ok. Börjar man köra tyngre grejjer, borra, dra montageskruv osv, så tar det iof slut snabbare, men man får ju två batterier med - och eftersom de är Li-ion så håller dom laddningen i lådan så det är bara att byta. Batteriet laddar fullt på 20-30 min - och snabbt har jag aldrig kört slut på det 2a batteriet, inte ens när jag skruvade altanen, så det finns alltid ett fräscht att snabbt byta till...

För normalanvändning hemmavid (lite småjobb då och då) så brukar batteriet räcka i 8-10 veckor - beroende på hur mkt jag använder den förstås. Och det är som sagt inte för att den laddar ur, för reservbatteriet har alltid varit fräscht och laddat även efter denna tid...

/K
 
Redigerat:
C
Vad innebär detta autolock vs tvåhandsfattning?
 
Spindeln på en Autolock låser sig och man kan byta borr/bits med en hand.
M.a.o. en maskin för dom med tummen mitt i ena näven! :D

edit: En Autolock känns väl lättast igen på att den har bara en ring på chucken?
Plus att tillverkaren påpekar detta flera ggr på maskinen med röd text.:p
Sorry - i mitt tycke bara en menigslös funktion till som kan gå isönder och kosta pengar...

//Daniel utan Autolock
 
Redigerat:
C
Ah.. På PSR-en är det iofs två ringar, men motorbromsen är så otroligt kraftig att det inte är några problem att lossa med en hand ändå..

Brukar man inte använda motorn för att lossa och dra åt med ändå?
 
cheetah1 skrev:
Ah.. På PSR-en är det iofs två ringar, men motorbromsen är så otroligt kraftig att det inte är några problem att lossa med en hand ändå..

Brukar man inte använda motorn för att lossa och dra åt med ändå?
JAG gör det iaf - men det är jag det :)

/K
 
Jag använder motorn vid verktygsväxling. Har aldrig förstått vitsen med aoutolock. Det verkar vara en finess som ingen efterfrågat, dvs ett skapat behov.
 
johanzz
Jag föredrar autolock alla dagar i veckan då man kan dra chucken riktigt hårt med bara en hand.
Ni kan ju försöka inbilla mig att ni aldrig rört den andra ringen.
Då kan man ju lika gärna ta bort den med och ha en helt fri chuck fterssom ni ändå bara andvänder motorn.
Så länge det fins en efterfrågan från proffs så kommer den funktionen att finas kvar på hilti mfl.
 
johanzz skrev:
Jag föredrar autolock alla dagar i veckan då man kan dra chucken riktigt hårt med bara en hand.
Ni kan ju försöka inbilla mig att ni aldrig rört den andra ringen.
Då kan man ju lika gärna ta bort den med och ha en helt fri chuck fterssom ni ändå bara andvänder motorn.
Så länge det fins en efterfrågan från proffs så kommer den funktionen att finas kvar på hilti mfl.
Autolock funkar nog för många.
Hitatchi har ju den också på sin dyrare 14V modell, med 3 ah batterier och autolock som "fördyrande" features...

Jag saknar inte den personligen dock.

/K
 
Har inte haft behov av en skruvdragare förrän nu när jag ska lägga ett mindre altandäck. När det arbetet är klart kommer jag troligen inte att behöva maskinen mer. Är tacksam för förslag på billigaste skruvdragaren som duger till detta. Ser t.ex. att Biltema har från 179:- och uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.