57 553 läst ·
247 svar
58k läst
247 svar
Rekommendera en skruvdragare...
Swedol http://www.e-magin.se/v5/viewer/fil...ilWidth=&gAvailHeight=&gInitPage=1&gHotspot=0 har kampanj på GSR10,8 nu, 1195:- inklusive moms. Hur kan man se om det är ver 1 eller 2 som erbjuds? Vad är skillnaden i praktiken mellan PSR och GSR dito? GSR:en har ju ingen chuck, är det en nackdel eller funkar det lika bra om man nu bara skruvar?Alko skrev:
Har tidigare sagt i nån tråd att rusta-skruvdragare duger åt mig, då jag haft en tidigare som har gått och gått som en duracell kanin. Den var antagligen ett tur-exemplar för senare köp har varit snudd på katastrof, så nu tänkte jag prova på en med lite mer kvalitet.
Snåljåpen i mig fick mig att åka till Bauhaus för att se om deras prisgaranti kunde användas, men de säljer inte blå Bosch...
Det är GSR 10,8 V-LI (utan 2:an) som Swedol säljer. Det är en maskin med bitsfäste, alltså mest lämpad som renodlad skruvdragare. GSR 10,8 V-LI-2 har chuck och två växlar, vilket gör den lämpad för både skruvdragning och borrning. Fördelen med GSR 10,8 V-LI (förutom priset) är att den är mindre och lättare. Jag ser den som ett komplement till en kraftigare borrskruvdragare. Med GSR 10,8 V-LI-2 kan man klara sig på en maskin.bonnier skrev:
(Det är lite lömskt att prata om ver 1 och ver 2 då GSR 10,8 V-LI finns i en MK2 version)
Eftersom diskussionen i mycket har kretsat runt GSR 10.8 V2 och AEG:s 12-voltare, och jag har båda, så får jag väl komma med min åsikt:
AEG:n sopar mattan med "fjutten", både i styrka och ergonomi. Jag använder faktiskt bara Boschen som komplement till AEG:n, t.ex. vid förborrning som någon annan nämnde i tråden. Jag köpte den delvis för att använda vid skruvning av takpanel, där jag trodde att den lägre vikten skulle vara en fördel.
Boschen är förvisso lättare, men eftersom greppet är tjockare och all tyngd ligger "uppåt" så blir faktiskt AEG:n "lättare" att arbeta länge med, iaf för mig.
Vad gäller styrka så är dom faktiskt inte ens i samma division, Boschen på lågväxel kroknar helt på skruvar där AEG:n inte ens tappar farten på högväxeln.
Det enda jag kan komma på som talar till Boschens fördel är snabbare uppladdning, min AEG har ett par år på nacken, och har därför NiMH-batterier.
/fth
AEG:n sopar mattan med "fjutten", både i styrka och ergonomi. Jag använder faktiskt bara Boschen som komplement till AEG:n, t.ex. vid förborrning som någon annan nämnde i tråden. Jag köpte den delvis för att använda vid skruvning av takpanel, där jag trodde att den lägre vikten skulle vara en fördel.
Boschen är förvisso lättare, men eftersom greppet är tjockare och all tyngd ligger "uppåt" så blir faktiskt AEG:n "lättare" att arbeta länge med, iaf för mig.
Vad gäller styrka så är dom faktiskt inte ens i samma division, Boschen på lågväxel kroknar helt på skruvar där AEG:n inte ens tappar farten på högväxeln.
Det enda jag kan komma på som talar till Boschens fördel är snabbare uppladdning, min AEG har ett par år på nacken, och har därför NiMH-batterier.
/fth
F-n nu blev jag också sugen på en ny maskin. 
Jag är lite sugen på en Makita DF330DWE, men det jag undrar om är om någon vet ifall den levereras i en mjuk bag eller i en plastlåda? På Rubart som det länkas till i tråden står det soft bag, men jag har hittat den dragaren på andra ställen på nätet i plastlåda.
Jag skulle helst vilja ha plastlåda.
Jag är lite sugen på en Makita DF330DWE, men det jag undrar om är om någon vet ifall den levereras i en mjuk bag eller i en plastlåda? På Rubart som det länkas till i tråden står det soft bag, men jag har hittat den dragaren på andra ställen på nätet i plastlåda.
Jag skulle helst vilja ha plastlåda.
Ett mycket bra val tycker jag.
Sen har alla sin egen favorit och därför kommer man sällan till till ett gemensamt val i sådana här trådar.
Det kommer alltid finnas nån maskin som är snabbare, starkare, smidigare osv osv oavsett vilken maskin man väljer......om man inte köper hilti då
hehe
Huvudsaken är att man ska trivas med maskinen och av de maskiner som disskuterats i denna tråd så är ingen av dem dålig.
Sen har alla sin egen favorit och därför kommer man sällan till till ett gemensamt val i sådana här trådar.
Det kommer alltid finnas nån maskin som är snabbare, starkare, smidigare osv osv oavsett vilken maskin man väljer......om man inte köper hilti då
Huvudsaken är att man ska trivas med maskinen och av de maskiner som disskuterats i denna tråd så är ingen av dem dålig.
Min maskin som kom från Rubart nyligen hade låda i hård plast.mekar-anders skrev:Jag är lite sugen på en Makita DF330DWE, men det jag undrar om är om någon vet ifall den levereras i en mjuk bag eller i en plastlåda? På Rubart som det länkas till i tråden står det soft bag, men jag har hittat den dragaren på andra ställen på nätet i plastlåda.
Jag skulle helst vilja ha plastlåda.
Lustigt, jag har precis samma maskiner, och som sagt - AEG'n används aldrig numera. Tycker GSR'en är väl så stark precis som alla forumdeltagare som har en vittnar om. Kanske har du fått ett måndagsex? Enda gången jag skulle ta fram AEG'n igen är väl om det ska skruvas trall igen, det klarar den bättre än GSR'en med sin extra tyngd och kraftigare batteri också.fth skrev:Eftersom diskussionen i mycket har kretsat runt GSR 10.8 V2 och AEG:s 12-voltare, och jag har båda, så får jag väl komma med min åsikt:
AEG:n sopar mattan med "fjutten", både i styrka och ergonomi. Jag använder faktiskt bara Boschen som komplement till AEG:n, t.ex. vid förborrning som någon annan nämnde i tråden. Jag köpte den delvis för att använda vid skruvning av takpanel, där jag trodde att den lägre vikten skulle vara en fördel.
Boschen är förvisso lättare, men eftersom greppet är tjockare och all tyngd ligger "uppåt" så blir faktiskt AEG:n "lättare" att arbeta länge med, iaf för mig.
Vad gäller styrka så är dom faktiskt inte ens i samma division, Boschen på lågväxel kroknar helt på skruvar där AEG:n inte ens tappar farten på högväxeln.
Det enda jag kan komma på som talar till Boschens fördel är snabbare uppladdning, min AEG har ett par år på nacken, och har därför NiMH-batterier.
/fth
/A
Redigerat:
Missförstå mig rätt, GSR-en är en bra maskin, med ett rätt behändigt format. Ergonomin passar som sagt inte mig till 100%, jag tycker den är lite knubbig och topptung, men jag använder den hyfsat ofta ändå.
Vad gäller styrka så räcker den förstås till i 99% av fallen, men jag skruvar t.ex. en hel del 190mm WT-T-skruv utan förborrning, ofta försänkta 100-300mm. Det klarar Boschen helt enkelt inte, den kroknar innan man har fått ned hela gängningen på första skruven i trät. AEG:n drar i 30-40st på en laddning...
Skulle jag av någon anledning bli tvungen att välja en dragare så kan det aldrig bli "fjutten", men som tur är så behöver jag ju inte välja!
Jag är däremot lite sugen på att uppgradera min AEG till senaste årsmodell med 14.4 Li-batteri, men eftersom "Gamla Bettan" funkar så bra så är det väldigt svårt att motivera det.
/fth
Vad gäller styrka så räcker den förstås till i 99% av fallen, men jag skruvar t.ex. en hel del 190mm WT-T-skruv utan förborrning, ofta försänkta 100-300mm. Det klarar Boschen helt enkelt inte, den kroknar innan man har fått ned hela gängningen på första skruven i trät. AEG:n drar i 30-40st på en laddning...
Skulle jag av någon anledning bli tvungen att välja en dragare så kan det aldrig bli "fjutten", men som tur är så behöver jag ju inte välja!
/fth
Ok, då är jag med. Har väl haft turen att ligga i 99%-andelen dåfth skrev:Missförstå mig rätt, GSR-en är en bra maskin, med ett rätt behändigt format. Ergonomin passar som sagt inte mig till 100%, jag tycker den är lite knubbig och topptung, men jag använder den hyfsat ofta ändå.
Vad gäller styrka så räcker den förstås till i 99% av fallen, men jag skruvar t.ex. en hel del 190mm WT-T-skruv utan förborrning, ofta försänkta 100-300mm. Det klarar Boschen helt enkelt inte, den kroknar innan man har fått ned hela gängningen på första skruven i trät. AEG:n drar i 30-40st på en laddning...
Skulle jag av någon anledning bli tvungen att välja en dragare så kan det aldrig bli "fjutten", men som tur är så behöver jag ju inte välja!Jag är däremot lite sugen på att uppgradera min AEG till senaste årsmodell med 14.4 Li-batteri, men eftersom "Gamla Bettan" funkar så bra så är det väldigt svårt att motivera det.
/fth
Undrar förresten hur man ska underhålla AEG' s NiMh-batterier när de nästan aldrig används. Ska man ladda fullt emellanåt, hur ofta isåfall?
/A
