Alko skrev:
Röstar ändå på GSR 10,8V li-2, se alla nöjda ägare på [länk]

Nån hade ställt sin Festool C12 på hyllan efter köp av gsr etc.
Och trådskaparen efterlyser en behändig LI-maskin för under 2000, finns bara ett val då ;)

/A
Swedol http://www.e-magin.se/v5/viewer/fil...ilWidth=&gAvailHeight=&gInitPage=1&gHotspot=0 har kampanj på GSR10,8 nu, 1195:- inklusive moms. Hur kan man se om det är ver 1 eller 2 som erbjuds? Vad är skillnaden i praktiken mellan PSR och GSR dito? GSR:en har ju ingen chuck, är det en nackdel eller funkar det lika bra om man nu bara skruvar?

Har tidigare sagt i nån tråd att rusta-skruvdragare duger åt mig, då jag haft en tidigare som har gått och gått som en duracell kanin. Den var antagligen ett tur-exemplar för senare köp har varit snudd på katastrof, så nu tänkte jag prova på en med lite mer kvalitet.

Snåljåpen i mig fick mig att åka till Bauhaus för att se om deras prisgaranti kunde användas, men de säljer inte blå Bosch... :o
 
bonnier skrev:
Swedol [länk] har kampanj på GSR10,8 nu, 1195:- inklusive moms. Hur kan man se om det är ver 1 eller 2 som erbjuds? Vad är skillnaden i praktiken mellan PSR och GSR dito? GSR:en har ju ingen chuck, är det en nackdel eller funkar det lika bra om man nu bara skruvar?...
Det är GSR 10,8 V-LI (utan 2:an) som Swedol säljer. Det är en maskin med bitsfäste, alltså mest lämpad som renodlad skruvdragare. GSR 10,8 V-LI-2 har chuck och två växlar, vilket gör den lämpad för både skruvdragning och borrning. Fördelen med GSR 10,8 V-LI (förutom priset) är att den är mindre och lättare. Jag ser den som ett komplement till en kraftigare borrskruvdragare. Med GSR 10,8 V-LI-2 kan man klara sig på en maskin.

(Det är lite lömskt att prata om ver 1 och ver 2 då GSR 10,8 V-LI finns i en MK2 version)
 
Eftersom diskussionen i mycket har kretsat runt GSR 10.8 V2 och AEG:s 12-voltare, och jag har båda, så får jag väl komma med min åsikt:

AEG:n sopar mattan med "fjutten", både i styrka och ergonomi. Jag använder faktiskt bara Boschen som komplement till AEG:n, t.ex. vid förborrning som någon annan nämnde i tråden. Jag köpte den delvis för att använda vid skruvning av takpanel, där jag trodde att den lägre vikten skulle vara en fördel.

Boschen är förvisso lättare, men eftersom greppet är tjockare och all tyngd ligger "uppåt" så blir faktiskt AEG:n "lättare" att arbeta länge med, iaf för mig.

Vad gäller styrka så är dom faktiskt inte ens i samma division, Boschen på lågväxel kroknar helt på skruvar där AEG:n inte ens tappar farten på högväxeln.

Det enda jag kan komma på som talar till Boschens fördel är snabbare uppladdning, min AEG har ett par år på nacken, och har därför NiMH-batterier.

/fth
 
min AEG 12-a laddas på mindre än 30 min;)
 
F-n nu blev jag också sugen på en ny maskin. :D

Jag är lite sugen på en Makita DF330DWE, men det jag undrar om är om någon vet ifall den levereras i en mjuk bag eller i en plastlåda? På Rubart som det länkas till i tråden står det soft bag, men jag har hittat den dragaren på andra ställen på nätet i plastlåda.
Jag skulle helst vilja ha plastlåda.
 
C
Eftersom ni inte kunde bestämma er åkte jag och köpte en på eget bevåg. Gjorde jag fel?
Bosch PSR 14,4V Li-2 "Compact" med 2 batterier och väska för 1695 på K-Rauta.
Har använt en sån en del på ett tidigare jobb och jag tyckte att den funkade bra då iaf.
 
johanzz
Ett mycket bra val tycker jag.
Sen har alla sin egen favorit och därför kommer man sällan till till ett gemensamt val i sådana här trådar.
Det kommer alltid finnas nån maskin som är snabbare, starkare, smidigare osv osv oavsett vilken maskin man väljer......om man inte köper hilti då :) hehe

Huvudsaken är att man ska trivas med maskinen och av de maskiner som disskuterats i denna tråd så är ingen av dem dålig.
 
C
Det är ju iofs ingen blå bosch, men jag tror nog att den håller utmärkt till mina projekt. Blå bosch på k-rauta gick från 3500 och uppåt. Makita från 4000 och uppåt. Dewalt hade dom inga med litium. Inte heller några aeg.
 
mekar-anders skrev:
Jag är lite sugen på en Makita DF330DWE, men det jag undrar om är om någon vet ifall den levereras i en mjuk bag eller i en plastlåda? På Rubart som det länkas till i tråden står det soft bag, men jag har hittat den dragaren på andra ställen på nätet i plastlåda.
Jag skulle helst vilja ha plastlåda.
Min maskin som kom från Rubart nyligen hade låda i hård plast.
 
Spoz skrev:
Min maskin som kom från Rubart nyligen hade låda i hård plast.
Stort tack Spoz! Då blir man med en ny Makita snart då.:)
 
Hedins bygg i ludvika säljer en box med duddla makita skruvdragare....
pris under 2400:-
Älskar min AEG.....men:rolleyes:
2makita till priset av 1:o vad gör man?
"byggare som klankade ner på makita och älskar aeg...)
 
Makitan är 10.8 "lillingen" som de säljer...
 
fth skrev:
Eftersom diskussionen i mycket har kretsat runt GSR 10.8 V2 och AEG:s 12-voltare, och jag har båda, så får jag väl komma med min åsikt:

AEG:n sopar mattan med "fjutten", både i styrka och ergonomi. Jag använder faktiskt bara Boschen som komplement till AEG:n, t.ex. vid förborrning som någon annan nämnde i tråden. Jag köpte den delvis för att använda vid skruvning av takpanel, där jag trodde att den lägre vikten skulle vara en fördel.

Boschen är förvisso lättare, men eftersom greppet är tjockare och all tyngd ligger "uppåt" så blir faktiskt AEG:n "lättare" att arbeta länge med, iaf för mig.

Vad gäller styrka så är dom faktiskt inte ens i samma division, Boschen på lågväxel kroknar helt på skruvar där AEG:n inte ens tappar farten på högväxeln.

Det enda jag kan komma på som talar till Boschens fördel är snabbare uppladdning, min AEG har ett par år på nacken, och har därför NiMH-batterier.

/fth
Lustigt, jag har precis samma maskiner, och som sagt - AEG'n används aldrig numera. Tycker GSR'en är väl så stark precis som alla forumdeltagare som har en vittnar om. Kanske har du fått ett måndagsex? Enda gången jag skulle ta fram AEG'n igen är väl om det ska skruvas trall igen, det klarar den bättre än GSR'en med sin extra tyngd och kraftigare batteri också.

/A
 
Redigerat:
Missförstå mig rätt, GSR-en är en bra maskin, med ett rätt behändigt format. Ergonomin passar som sagt inte mig till 100%, jag tycker den är lite knubbig och topptung, men jag använder den hyfsat ofta ändå.

Vad gäller styrka så räcker den förstås till i 99% av fallen, men jag skruvar t.ex. en hel del 190mm WT-T-skruv utan förborrning, ofta försänkta 100-300mm. Det klarar Boschen helt enkelt inte, den kroknar innan man har fått ned hela gängningen på första skruven i trät. AEG:n drar i 30-40st på en laddning...

Skulle jag av någon anledning bli tvungen att välja en dragare så kan det aldrig bli "fjutten", men som tur är så behöver jag ju inte välja! :-) Jag är däremot lite sugen på att uppgradera min AEG till senaste årsmodell med 14.4 Li-batteri, men eftersom "Gamla Bettan" funkar så bra så är det väldigt svårt att motivera det.

/fth
 
fth skrev:
Missförstå mig rätt, GSR-en är en bra maskin, med ett rätt behändigt format. Ergonomin passar som sagt inte mig till 100%, jag tycker den är lite knubbig och topptung, men jag använder den hyfsat ofta ändå.

Vad gäller styrka så räcker den förstås till i 99% av fallen, men jag skruvar t.ex. en hel del 190mm WT-T-skruv utan förborrning, ofta försänkta 100-300mm. Det klarar Boschen helt enkelt inte, den kroknar innan man har fått ned hela gängningen på första skruven i trät. AEG:n drar i 30-40st på en laddning...

Skulle jag av någon anledning bli tvungen att välja en dragare så kan det aldrig bli "fjutten", men som tur är så behöver jag ju inte välja! :-) Jag är däremot lite sugen på att uppgradera min AEG till senaste årsmodell med 14.4 Li-batteri, men eftersom "Gamla Bettan" funkar så bra så är det väldigt svårt att motivera det.

/fth
Ok, då är jag med. Har väl haft turen att ligga i 99%-andelen då :)
Undrar förresten hur man ska underhålla AEG' s NiMh-batterier när de nästan aldrig används. Ska man ladda fullt emellanåt, hur ofta isåfall?

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.