johanzz
Med autolock behöver man inte ställa i nåt mellanläge och man slipper oxo att hålla i den inre ringen då den inte finns.
Man tager helt enkelt sin vänstra hand och enbart skruvar antingen loss eller fast den nya borren eller dyligt.
 
johanzz
Förstora bilder på hilti borrmaskinen i min avatar så förstår du funktionen.
 
Jag köpte mig en Makita BDF343 SHE idag.
Vet inte så mycket om den med den har 2st Lithium batterier och mycket skön i handen.
Batteriet är på 14.4V men bara med 1.5AH
Väger 1.3kg

Vad tror ni andra som är kunniga om denna?
Hade en gräns på 2200kr, några amdra bra val annars?
 
Autolock är att du inte har någon inre ring, utan bara vrider runt chucken med en hand för att lossa/dra åt. Motorn låser sig vilket gör mothållet i stället för att man ska hålla i någon inre ring. Man kan dra åt som f-n och det självdrar åt när man kör så runda borrar åker inte runt lika lätt när de kör fast. Lite halvrisig förklaring kanske, hoppas det var begripligt ändå.
 
Ok, tack för svaren ang. autolock. Gick ner i källaren o kollade upp mina skruvdragare, och mycket riktigt, de verkar ha denna funktion. Mellanläget vekar ju bara vara en ren säkerhetsfunktion, man kan inte dra igång maskinen i det läget bara.

I Boch GSR 10,8 V-LI 2-manualen står följande:

"Helautomatisk spindellåsning (Auto-Lock)

Vid opåverkad strömställare Till/Från 7 är borrspindeln
och även verktygsfästet låsta.
Detta möjliggör idragning av skruvar även om
batteriet är förbrukat, dvs verktyget kan användas
som en normal skruvdragare."

Nån som fattar vad det innebär? Hur ska man kunna dra i en skruv manuellt med maskinen? Vektyget lossar ju om man vrider på chucken när den är av??

/A
 
Redigerat:
Alko skrev:
Ok, tack för svaren ang. autolock. Gick ner i källaren o kollade upp mina skruvdragare, och mycket riktigt, de verkar ha denna funktion. Mellanläget vekar ju bara vara en ren säkerhetsfunktion, man kan inte dra igång maskinen i det läget bara.

I Boch GSR 10,8 V-LI 2-manualen står följande:

"Helautomatisk spindellåsning (Auto-Lock)

Vid opåverkad strömställare Till/Från 7 är borrspindeln
och även verktygsfästet låsta.
Detta möjliggör idragning av skruvar även om
batteriet är förbrukat, dvs verktyget kan användas
som en normal skruvdragare."

Nån som fattar vad det innebär? Hur ska man kunna dra i en skruv manuellt med maskinen? Vektyget lossar ju om man vrider på chucken när den är av??

/A
Du ska väl göra som norrmännen: snurra på maskinen! :D
Med "normal skruvdragare" menar väl Bosch skruvmejsel...
 
DeEss skrev:
Du ska väl göra som norrmännen: snurra på maskinen! :D
Med "normal skruvdragare" menar väl Bosch skruvmejsel...
Tänkte den tanken, men det verkar ju bisarrt, hur kan de se detta som en feature?! Kan kanske iofs tänka mig en seg 75mm träskruv i plugg som blir för trög mot slutet, man kanske får ett bra moment om man då manuellt drar i sista varvet med hela dragaren, men ändå, man skulle känna sig som en idiot :)

/A
 
Mikael_L
DeEss skrev:
Hitachi-maskin, dubbla lithium, snabbladdare, 14,4v på Harald Nyborg...
Pris: 1499:-
Modell: DS 14 DFL
Eller är den inget att ha?

//Daniel
johanzz skrev:
Lite lågt Ah på batterierna samt av vad jag kan se på bilder så ser det ut som tvåhandsfattning för att lossa/dra åt "snabbchucken".
Det suger vekligen get"päls" :)
Lite snålt varvtal har den oxo.
Sen kan man tycka vad man vill om disignen.
Mikael_L skrev:
Ja, jag tycker nog också att just chucken är det sämsta med maskinen. Tvåhandsfattning istället för autolock. Dessutom bara 10mm.
Men jag skulle nog ändå ranka maskinen som ett mycket bra val för fritidssnickaren.
TADA !!!, Nu såg jag just denna maskin på Jula för 1795:-
MEN, NU med 13 mm autolock-chuck. Jä** va jag blev köpsugen. Bara så ruggigt svårt att motivera en 4'e skruvdragare ... :D

Nån som vill köpa en välvårdad Hitachi DS 12DVB ? ;)
 
Mikael_L skrev:
TADA !!!, Nu såg jag just denna maskin på Jula för 1795:-
MEN, NU med 13 mm autolock-chuck. Jä** va jag blev köpsugen. Bara så ruggigt svårt att motivera en 4'e skruvdragare ... :D

Nån som vill köpa en välvårdad Hitachi DS 12DVB ? ;)
Tada på dig själv, du!

Det ÄR 13mm chuck på DS 14 DFL!

Jula´s pris samma som Harald-Nyborgs ordinariepris... 300:- mer...

Men det där med autolock undrar jag över - sätter dom verkligen autolock på vissa i en serie och inte på andra i samma serie?
Min chuck verkar också vara ganska "lockad" när den står still... :p

//Daniel

edit: Var bara tvungen att kolla in det hela på Hitachi´s hemsida...

Kolla här:

BORRMASKIN DS14DFL-13MM 14,4V HITACHI 2 ST 1,5AH LI-ION BATT

Beskrivning:
- Mycket lätt (1,6 kg) och kompakt
- Med ergonomiskt gummibelagt grepp
- 13 mm låsbar snabbchuck
- Steglös höger- /vänstergång
- Hög- och lågväxel
- Elektronisk, steglös kraftkontroll och motorbroms
- Momentinställningar i 22 steg samt fast borrläge
- Justerbar bälteskrok med plats för bits
- Batteri med mycket låg bygghöjd
- 2 st 1,5Ah Li-ion batterier, snabbladdare, bits och förvaringslåda ingår


:confused: "Låsbar snabbchuck" borde vara samma som "autolock"? :confused:

Eller???
 
Redigerat:
14-voltaren på bilden på HN:s hemsida verkar inte vara autolock. Men det kan ju vara en gammal bild (18-voltaren i samma serie har autolock-chuck)
 
Jag har skruvdragare från DW, Bosch Blå, Festool och Hitachi. Hitachi har den bästa chucken, utan konkurrens!
 
stilofunk skrev:
Jag har skruvdragare från DW, Bosch Blå, Festool och Hitachi. Hitachi har den bästa chucken, utan konkurrens!
Vad är det som gör den bäst? Jag har använt chuck från makita (6317+6316) och festool (c12) - båda utmärkta, ser inte riktigt vad som skulle kunna vara bättre (eller ja, C12an kan ibland behöva spännas ett halvt varv eller så innan den "spänner till").
 
Man känner och hör (ett klickande ljud och vibration) hur mycket man drar åt chucken. Lite svårt att förklara.
 
Mikael_L
Den Hitachi DFL jag klämde på idag på Jula hade faktiskt inte det där klickandet, men kändes ganska OK ändå.
(jag förstod direkt vad du menar stilofunk)
Min Hitachi 12DVB har däremot en sådan klick-chuck. Blå bosch har väl förövrigt exakt lika skön chuck, eller ???
 
DeEss skrev:
T...
Men det där med autolock undrar jag över - sätter dom verkligen autolock på vissa i en serie och inte på andra i samma serie?
...
Min nu ca 1 år gamla Hitachi 14 DFL har INTE autolock iaf. Så om inte annat så kanske det beror på råsmodell ?
Dock 13 mm chuck...och jag är helnöjd med den i övrigt :D
/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.