57 554 läst ·
247 svar
58k läst
247 svar
Rekommendera en skruvdragare...
Med autolock behöver man inte ställa i nåt mellanläge och man slipper oxo att hålla i den inre ringen då den inte finns.
Man tager helt enkelt sin vänstra hand och enbart skruvar antingen loss eller fast den nya borren eller dyligt.
Man tager helt enkelt sin vänstra hand och enbart skruvar antingen loss eller fast den nya borren eller dyligt.
Jag köpte mig en Makita BDF343 SHE idag.
Vet inte så mycket om den med den har 2st Lithium batterier och mycket skön i handen.
Batteriet är på 14.4V men bara med 1.5AH
Väger 1.3kg
Vad tror ni andra som är kunniga om denna?
Hade en gräns på 2200kr, några amdra bra val annars?
Vet inte så mycket om den med den har 2st Lithium batterier och mycket skön i handen.
Batteriet är på 14.4V men bara med 1.5AH
Väger 1.3kg
Vad tror ni andra som är kunniga om denna?
Hade en gräns på 2200kr, några amdra bra val annars?
Autolock är att du inte har någon inre ring, utan bara vrider runt chucken med en hand för att lossa/dra åt. Motorn låser sig vilket gör mothållet i stället för att man ska hålla i någon inre ring. Man kan dra åt som f-n och det självdrar åt när man kör så runda borrar åker inte runt lika lätt när de kör fast. Lite halvrisig förklaring kanske, hoppas det var begripligt ändå.
Ok, tack för svaren ang. autolock. Gick ner i källaren o kollade upp mina skruvdragare, och mycket riktigt, de verkar ha denna funktion. Mellanläget vekar ju bara vara en ren säkerhetsfunktion, man kan inte dra igång maskinen i det läget bara.
I Boch GSR 10,8 V-LI 2-manualen står följande:
"Helautomatisk spindellåsning (Auto-Lock)
Vid opåverkad strömställare Till/Från 7 är borrspindeln
och även verktygsfästet låsta.
Detta möjliggör idragning av skruvar även om
batteriet är förbrukat, dvs verktyget kan användas
som en normal skruvdragare."
Nån som fattar vad det innebär? Hur ska man kunna dra i en skruv manuellt med maskinen? Vektyget lossar ju om man vrider på chucken när den är av??
/A
I Boch GSR 10,8 V-LI 2-manualen står följande:
"Helautomatisk spindellåsning (Auto-Lock)
Vid opåverkad strömställare Till/Från 7 är borrspindeln
och även verktygsfästet låsta.
Detta möjliggör idragning av skruvar även om
batteriet är förbrukat, dvs verktyget kan användas
som en normal skruvdragare."
Nån som fattar vad det innebär? Hur ska man kunna dra i en skruv manuellt med maskinen? Vektyget lossar ju om man vrider på chucken när den är av??
/A
Redigerat:
Du ska väl göra som norrmännen: snurra på maskinen!Alko skrev:Ok, tack för svaren ang. autolock. Gick ner i källaren o kollade upp mina skruvdragare, och mycket riktigt, de verkar ha denna funktion. Mellanläget vekar ju bara vara en ren säkerhetsfunktion, man kan inte dra igång maskinen i det läget bara.
I Boch GSR 10,8 V-LI 2-manualen står följande:
"Helautomatisk spindellåsning (Auto-Lock)
Vid opåverkad strömställare Till/Från 7 är borrspindeln
och även verktygsfästet låsta.
Detta möjliggör idragning av skruvar även om
batteriet är förbrukat, dvs verktyget kan användas
som en normal skruvdragare."
Nån som fattar vad det innebär? Hur ska man kunna dra i en skruv manuellt med maskinen? Vektyget lossar ju om man vrider på chucken när den är av??
/A
Med "normal skruvdragare" menar väl Bosch skruvmejsel...
Tänkte den tanken, men det verkar ju bisarrt, hur kan de se detta som en feature?! Kan kanske iofs tänka mig en seg 75mm träskruv i plugg som blir för trög mot slutet, man kanske får ett bra moment om man då manuellt drar i sista varvet med hela dragaren, men ändå, man skulle känna sig som en idiotDeEss skrev:
/A
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
DeEss skrev:
johanzz skrev:
TADA !!!, Nu såg jag just denna maskin på Jula för 1795:-Mikael_L skrev:
MEN, NU med 13 mm autolock-chuck. Jä** va jag blev köpsugen. Bara så ruggigt svårt att motivera en 4'e skruvdragare ...
Nån som vill köpa en välvårdad Hitachi DS 12DVB ?
Tada på dig själv, du!Mikael_L skrev:
Det ÄR 13mm chuck på DS 14 DFL!
Jula´s pris samma som Harald-Nyborgs ordinariepris... 300:- mer...
Men det där med autolock undrar jag över - sätter dom verkligen autolock på vissa i en serie och inte på andra i samma serie?
Min chuck verkar också vara ganska "lockad" när den står still...
//Daniel
edit: Var bara tvungen att kolla in det hela på Hitachi´s hemsida...
Kolla här:
BORRMASKIN DS14DFL-13MM 14,4V HITACHI 2 ST 1,5AH LI-ION BATT
Beskrivning:
- Mycket lätt (1,6 kg) och kompakt
- Med ergonomiskt gummibelagt grepp
- 13 mm låsbar snabbchuck
- Steglös höger- /vänstergång
- Hög- och lågväxel
- Elektronisk, steglös kraftkontroll och motorbroms
- Momentinställningar i 22 steg samt fast borrläge
- Justerbar bälteskrok med plats för bits
- Batteri med mycket låg bygghöjd
- 2 st 1,5Ah Li-ion batterier, snabbladdare, bits och förvaringslåda ingår
Eller???
Redigerat:
Vad är det som gör den bäst? Jag har använt chuck från makita (6317+6316) och festool (c12) - båda utmärkta, ser inte riktigt vad som skulle kunna vara bättre (eller ja, C12an kan ibland behöva spännas ett halvt varv eller så innan den "spänner till").stilofunk skrev:
Den Hitachi DFL jag klämde på idag på Jula hade faktiskt inte det där klickandet, men kändes ganska OK ändå.
(jag förstod direkt vad du menar stilofunk)
Min Hitachi 12DVB har däremot en sådan klick-chuck. Blå bosch har väl förövrigt exakt lika skön chuck, eller ???
(jag förstod direkt vad du menar stilofunk)
Min Hitachi 12DVB har däremot en sådan klick-chuck. Blå bosch har väl förövrigt exakt lika skön chuck, eller ???
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Min nu ca 1 år gamla Hitachi 14 DFL har INTE autolock iaf. Så om inte annat så kanske det beror på råsmodell ?DeEss skrev:
Dock 13 mm chuck...och jag är helnöjd med den i övrigt
/K
