57 557 läst ·
247 svar
58k läst
247 svar
Rekommendera en skruvdragare...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Har varit ute ock klämt lite. AEG är 12V men Bosch GSR 10,8V är smidigare och jag har redan en 18V Makita på behagliga 1,8kg så det är en riktigt smidig dragare jag letar efter.
Hittade Makita kombikit LCT303X http://www.blocket.se/goteborg/Makita_proffsverktyg_fran_3000kr_21670659.htm?ca=15&w=1&last=1
Har varit och klämt på den, den är grym. En liten 10,8V med chuck och 24Nm och en kort liten knack med bitsfäste och enligt uppgift 90Nm (klarar den 70Nm i praktiken är jag nöjd) Ett otroligt sug i pryltarmen.... blir nog Makita combon ändå.
Hittade Makita kombikit LCT303X http://www.blocket.se/goteborg/Makita_proffsverktyg_fran_3000kr_21670659.htm?ca=15&w=1&last=1
Har varit och klämt på den, den är grym. En liten 10,8V med chuck och 24Nm och en kort liten knack med bitsfäste och enligt uppgift 90Nm (klarar den 70Nm i praktiken är jag nöjd) Ett otroligt sug i pryltarmen.... blir nog Makita combon ändå.
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Jag måste slå ett slag för min Dewalt XRP
Den är grym! Stålchuck metallväxellåda och en grym kraft. Den är även mycket välbalanserad i handen.
Batterierna tar max en timme att ladda, så har du två är du aldrig utan.
Tyvärr så är den ju lite utanför din prisram.
Sen undrar jag bara varför man ska ha lithium-batterier?
dom är väl lättare än nimh, men dom tål mycket mindre stryk och klarar inte en djupurladdning, då dör cellerna.
Den är grym! Stålchuck metallväxellåda och en grym kraft. Den är även mycket välbalanserad i handen.
Batterierna tar max en timme att ladda, så har du två är du aldrig utan.
Tyvärr så är den ju lite utanför din prisram.
Sen undrar jag bara varför man ska ha lithium-batterier?
dom är väl lättare än nimh, men dom tål mycket mindre stryk och klarar inte en djupurladdning, då dör cellerna.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Den största fördelen är väl att batterierna matar ut full kraft ända tills den dör. Andra batterier börjar ju sakta förlora styrka när det börjar bli urladdat. Ungefär som en gammal kassetbandspelare på batterier.scubasteve1983 skrev:
//Patrik
Iallafall min GSR har ju ett skydd mot detta, den stängs av när batteriet når under en viss nivå, är det kanske det som gör att den går på max utan att tappa kraft som en NiMh etc?scubasteve1983 skrev:Jag måste slå ett slag för min Dewalt XRP
Den är grym! Stålchuck metallväxellåda och en grym kraft. Den är även mycket välbalanserad i handen.
Batterierna tar max en timme att ladda, så har du två är du aldrig utan.
Tyvärr så är den ju lite utanför din prisram.
Sen undrar jag bara varför man ska ha lithium-batterier?
dom är väl lättare än nimh, men dom tål mycket mindre stryk och klarar inte en djupurladdning, då dör cellerna.
/A
XRP är den bästa jag haft.scubasteve1983 skrev:Jag måste slå ett slag för min Dewalt XRP
Den är grym! Stålchuck metallväxellåda och en grym kraft. Den är även mycket välbalanserad i handen.
Batterierna tar max en timme att ladda, så har du två är du aldrig utan.
Tyvärr så är den ju lite utanför din prisram.
Sen undrar jag bara varför man ska ha lithium-batterier?
dom är väl lättare än nimh, men dom tål mycket mindre stryk och klarar inte en djupurladdning, då dör cellerna.
Swedol säljer nu GSR10.8V Li-2 (den med 2växlar och riktig chuck) för 1599:-bonnier skrev:Swedol [länk] har kampanj på GSR10,8 nu, 1195:- inklusive moms. Hur kan man se om det är ver 1 eller 2 som erbjuds? Vad är skillnaden i praktiken mellan PSR och GSR dito? GSR:en har ju ingen chuck, är det en nackdel eller funkar det lika bra om man nu bara skruvar?
Har tidigare sagt i nån tråd att rusta-skruvdragare duger åt mig, då jag haft en tidigare som har gått och gått som en duracell kanin. Den var antagligen ett tur-exemplar för senare köp har varit snudd på katastrof, så nu tänkte jag prova på en med lite mer kvalitet.
Snåljåpen i mig fick mig att åka till Bauhaus för att se om deras prisgaranti kunde användas, men de säljer inte blå Bosch...![]()
http://www.e-magin.se/v5/viewer/fil...ilWidth=&gAvailHeight=&gInitPage=1&gHotspot=0
Lite lågt Ah på batterierna samt av vad jag kan se på bilder så ser det ut som tvåhandsfattning för att lossa/dra åt "snabbchucken".
Det suger vekligen get"päls"
Lite snålt varvtal har den oxo.
Sen kan man tycka vad man vill om disignen.
Det suger vekligen get"päls"
Lite snålt varvtal har den oxo.
Sen kan man tycka vad man vill om disignen.