? lithium har min AEG behöver inte underhållsladdas...;)
 
Pagno skrev:
? lithium har min AEG behöver inte underhållsladdas...;)
Ett Li-Ion batteri är förvisso viktigare att underhållsladda än ett MiMH batteri då det inte tål att laddas ur helt.
 
Mr Handyman skrev:
Bosch GSR 10,8v.
Instämmer!
 
johanzz skrev:
Det kommer alltid finnas nån maskin som är snabbare, starkare, smidigare osv osv oavsett vilken maskin man väljer......om man inte köper hilti då :) hehe
Exakt! :D

//Patrik
 
F
Har varit ute ock klämt lite. AEG är 12V men Bosch GSR 10,8V är smidigare och jag har redan en 18V Makita på behagliga 1,8kg så det är en riktigt smidig dragare jag letar efter.

Hittade Makita kombikit LCT303X http://www.blocket.se/goteborg/Makita_proffsverktyg_fran_3000kr_21670659.htm?ca=15&w=1&last=1

Har varit och klämt på den, den är grym. En liten 10,8V med chuck och 24Nm och en kort liten knack med bitsfäste och enligt uppgift 90Nm (klarar den 70Nm i praktiken är jag nöjd) Ett otroligt sug i pryltarmen.... blir nog Makita combon ändå.
 
Jag måste slå ett slag för min Dewalt XRP
Den är grym! Stålchuck metallväxellåda och en grym kraft. Den är även mycket välbalanserad i handen.
Batterierna tar max en timme att ladda, så har du två är du aldrig utan.
Tyvärr så är den ju lite utanför din prisram.

Sen undrar jag bara varför man ska ha lithium-batterier?
dom är väl lättare än nimh, men dom tål mycket mindre stryk och klarar inte en djupurladdning, då dör cellerna.
 
scubasteve1983 skrev:
Sen undrar jag bara varför man ska ha lithium-batterier?
dom är väl lättare än nimh, men dom tål mycket mindre stryk och klarar inte en djupurladdning, då dör cellerna.
Den största fördelen är väl att batterierna matar ut full kraft ända tills den dör. Andra batterier börjar ju sakta förlora styrka när det börjar bli urladdat. Ungefär som en gammal kassetbandspelare på batterier.

//Patrik
 
scubasteve1983 skrev:
Jag måste slå ett slag för min Dewalt XRP
Den är grym! Stålchuck metallväxellåda och en grym kraft. Den är även mycket välbalanserad i handen.
Batterierna tar max en timme att ladda, så har du två är du aldrig utan.
Tyvärr så är den ju lite utanför din prisram.

Sen undrar jag bara varför man ska ha lithium-batterier?
dom är väl lättare än nimh, men dom tål mycket mindre stryk och klarar inte en djupurladdning, då dör cellerna.
Iallafall min GSR har ju ett skydd mot detta, den stängs av när batteriet når under en viss nivå, är det kanske det som gör att den går på max utan att tappa kraft som en NiMh etc?

/A
 
H
Återkommer med min kommentar. Köp en DeWalt 743 med 2 batteri. Stark, lätt laddar på 1 timme batterierna klarar dock 1/2 timmes laddning med rätt laddare.
 
C
Fast ni behöver inte rekommendera mig fler maskiner, eftersom jag som jag nämnde tidigare redan har köpt mig en. :)

Men fortsätt gärna att diskutera, för all del.
 
J
scubasteve1983 skrev:
Jag måste slå ett slag för min Dewalt XRP
Den är grym! Stålchuck metallväxellåda och en grym kraft. Den är även mycket välbalanserad i handen.
Batterierna tar max en timme att ladda, så har du två är du aldrig utan.
Tyvärr så är den ju lite utanför din prisram.

Sen undrar jag bara varför man ska ha lithium-batterier?
dom är väl lättare än nimh, men dom tål mycket mindre stryk och klarar inte en djupurladdning, då dör cellerna.
XRP är den bästa jag haft.
 
bonnier skrev:
Swedol [länk] har kampanj på GSR10,8 nu, 1195:- inklusive moms. Hur kan man se om det är ver 1 eller 2 som erbjuds? Vad är skillnaden i praktiken mellan PSR och GSR dito? GSR:en har ju ingen chuck, är det en nackdel eller funkar det lika bra om man nu bara skruvar?

Har tidigare sagt i nån tråd att rusta-skruvdragare duger åt mig, då jag haft en tidigare som har gått och gått som en duracell kanin. Den var antagligen ett tur-exemplar för senare köp har varit snudd på katastrof, så nu tänkte jag prova på en med lite mer kvalitet.

Snåljåpen i mig fick mig att åka till Bauhaus för att se om deras prisgaranti kunde användas, men de säljer inte blå Bosch... :o
Swedol säljer nu GSR10.8V Li-2 (den med 2växlar och riktig chuck) för 1599:-
http://www.e-magin.se/v5/viewer/fil...ilWidth=&gAvailHeight=&gInitPage=1&gHotspot=0
 
Hitachi-maskin, dubbla lithium, snabbladdare, 14,4v på Harald Nyborg...
Pris: 1499:-
Modell: DS 14 DFL
Eller är den inget att ha?

//Daniel
 
Redigerat:
F
Köpte mig en liten Makita DF030DWE, idag på Bauhaus. Med två batterier och hölster. 1120kr efter lite krånglande med prisgarantin.
 
johanzz
Lite lågt Ah på batterierna samt av vad jag kan se på bilder så ser det ut som tvåhandsfattning för att lossa/dra åt "snabbchucken".
Det suger vekligen get"päls" :)
Lite snålt varvtal har den oxo.
Sen kan man tycka vad man vill om disignen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.