Utväxling till trots så är C12an ändå drygt 60% starkare än boschen i mjuka material (trä tex). De är alltså inte ens i samma klass, kraftmässigt sett. De praktiska effekterna av det är tex att C12an är specad för stål 14mm och trä 25. Motsvarande siffror för boschen är 10 och 19.

Vad du menar med att trycka in knappen förstår jag inte riktigt?

Angående att de inte fick plats med C12an så har jag inte sett programmet. Men eftersom C12an är både kortare och har vinkelchuck, excenterchuck, 150mm förlängare med perfekt centrering i centrotecsatsen så har jag svårt att tänka mig att boschen skulla ha lättare att komma åt i det aktuella fallet. Men jag är naturligtvis inte säker - självklart finns det situationer där boschen kommer åt bättre.

Redigerat:
johanzz
Tror inte det är 60% i verkligheten då jag vet att redovisning av Nm inte alltid går till på samma sätt.
Äger ingen av dem men efter att ha testkört båda jämsides så kändes dom effektmässigt lika.
Håller med om att festool har mycket bra tillbehör men det finns tex vinklar till boschen oxo, tom vajer med bitsfäste i änden.

Nä, Nm kan mätas för hårda eller mjuka förband, enligt ISO 5393. Sen finns det såklart möjligheten att Festool eller bosch ljuger/förskönar siffrorna. Med tanke på att bosch "förskönade" kraftigt med GDR 10,8V - uppgav 100, men i verkligheten 60Nm (denna tråd är min referens: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/117792-mutterdragare-och-moment.html ...har tyvärr inget närmare källan än så, men screamin-daemon är aktiv på forumet och kan nog hänvisa vidare) så finns det väl viss risk att det kan ha förekommit även i detta fall. Om festool är bättre på det området? Ingen aning.

Angående din testkörning - ja ibland så överträffar praktiken all teori i världen. Enligt papperna så skall boschen inte ha en chans. Men det är naturligtvis inte samma sak som att det är så i verkligheten. Och det är ju i verkligheten de ska användas! Så jag får väl prova dem sida vid sida någon gång och se om jag uppfattar det som du.

Angående vajern - jag antar att den inte är specifik för enbart boschen? Om inte så är den ju inte ett argument för boschen, för i så fall kan jag ju lika gärna köpa den till C12an, eller vilken dragare som helst.

Redigerat:
johanzz skrev:
...Håller med om att festool har mycket bra tillbehör men det finns tex vinklar till boschen oxo, tom vajer med bitsfäste i änden.
En sådan vajer har jag inte sett i verkligheten och kunde inte heller hitta den på Boschs hemsida. Vet du var man kan hitta den? Har du rentav testat den? Är det i så fall något att hänga i julgranen?

Utan att veta så gissar jag på att det kanske är en av denna typ: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133329614 Har ingen aning dock. Jag har Kamasas motsvarighet för 1/4" hylsor. Den är inte riktigt så svag som den ser ut, även om det naturligtvis tappar enorma mängder kraft. Undviker att använda den i möjligaste mån. Har aldrig kört den med maskin.

johanzz
Var nog lite otydlig.....,,,det är inget bosch tillbehör,,,nån gammal vajer i hölje man bara fäster i chucken som till en dremel.
Vinkelväxlar finns ju i handverktyg där skaftet kan tas av och monteras på valfri skruvdragare.

Själv har jag aldrig fått det där men mjuka o hårda förband att stämma i verkligheten då det vid testerna är helt andra förutsättningar än i verkligheten.
Mina erfarenheter är att ju högre Nm på hårt förband,,dvs max Nm på maskinen är det som avgör om maskinen är starkare eller svagare än en annan.

Jag kör uteslutet med en hilti sf144-a som dom redovisar till 70Nm och den har smiskat alla andra maskiner jag testat med lägre max Nm.
Teoretiskt kanske jag har helt fel men i praktiken har det funkatr så för mig.

En GSR 14,4 V-Li Professional compact battery på 50/15 Nm är rejält starkare än en GSR 12Vpro 36/20Nm i alla lägen då jag testat.
Ändå är 12v starkare i mjuka förband enligt spec

Så förutom styrkan, där teorin pekar mot C12an, men praktiken pekar mot att de är lika starka, så visar det sig att C12an är kortare (dock troligtvis högre) och har fler tillbehör för att komma åt bättre. C12ans vinkelchuck bygger tex mindre än de vinkelchuckar man fäster i själva chucken. Och boschen har inga specifika tillbehör för att komma åt bättre med som inte kan användas med C12an.

Ur detta kan jag inte alls härleda detta: "Idiotisk konstruktion som gör att man inte kommer åt överallt med festool."

johanzz skrev:
Var nog lite otydlig.....,,,det är inget bosch tillbehör,,,nån gammal vajer i hölje man bara fäster i chucken som till en dremel...
Ok, då är jag med på vad du menar. Jag (miss)uppfattade som att Bosch hade kommit med något eget.

Helt OT... vad betyder "33p" i din signatur? Kan inte låta bli att undra så här på kvällskvisten ;)

johanzz
Utryckte jag mig verklgen så ? :)

Jag menade att när man väl sitter o skruvar så bemödar inte jag mig med att plocka fram o isar diverse pinaler för att komma åt en illsittande skruv.
Det jag menade är att i vissa lägen är "knogjärnet" ivägen.
Kanske en vanesak.
En bra maskin i övrigt är det dock.
En nackdel med boschen är att det är förbajat pilligt att demontera den strömslukande lampan som ännu idag ingen intelligent tekniker uppfunnit an av på knapp till.

johanzz
Hur ser du 33p ?? jag ser det inte.

För länge sen....ehhh,,,för en tid sedan,,, så använde jag en mindre lämpad vokabulär på detta eminenta forum.
Pga detta mer eller mindre intelligenta tilltag från min sida belönades jag med 33 straffpoäng (vid 100 blir man avstängd).
Men jag kan inte se signaturen själv ?

Tja..orkar man inte fixa med pinalerna så går det väl som på room service...

Pinalerna måste du ju faktiskt fästa i chucken på boschen också - vilket nog inte är snabbare än att byta chuckar på C12an.

Men nog om det från min sida - det är som jag nämnda tidigare i tråden, inte helt rättvisande att rakt av jämföra 2 så olika dragare, de ha olika funktioner, till olika pris, och är tänkta att lösa olika uppgifter, för olika användare etc.

johanzz skrev:
Hur ser du 33p ?? jag ser det inte.

För länge sen....ehhh,,,för en tid sedan,,, så använde jag en mindre lämpad vokabulär på detta eminenta forum.
Pga detta mer eller mindre intelligenta tilltag från min sida belönades jag med 33 straffpoäng (vid 100 blir man avstängd).
Men jag kan inte se signaturen själv ?
Aha... ibland är det bättre att knipa igen än att skriva vad man tänker...

Det syns i din signatur i varje inlägg du skriver (se bifogad bild). Det är kanske någon form av skampålefunktion? :rolleyes:

• Johan33p.jpg
Vi fortsätter off-topic:

För att se din egen, och andras, signaturer - gå in på "Inställningar" i raden ovanför, klicka sedan i alternativet "visa signaturer" och klicka sen på "Spara ändringar".

Och nej, någon skampålefunktion finns det mig veterligen inte. Fast visst är det en bra ide;)

Nej, jag skojar.

On-topic igen.

Oavsätt vilken skruvdragare man väljer så har man efter ett halvår glömt att det sved i plånboken men blir fortfarande glad när man borrar & skruvar med kraft, uthållighet och ergonomi.

Skruvdragaren är nog det verktyg där man som amatör har mest glädje av att lägga några kronor mer på. Risken minskar även att man blir missnöjd och köper en ny efter ett tag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.