57 552 läst ·
247 svar
58k läst
247 svar
Rekommendera en skruvdragare...
Skrev lite fel igår...
Jag sa att min lilla orangefärgade AEG var en BS 12 C IQ, vilket inte var fallet utan det är en BS 12 C2 jag använder som "byggmaskinen" Funkar helt underbart
, tog en liten titt vad den kostar....
mellan1595:- och 1939:- spännande att det skiljer sig så mycket!
det bästa med AEG-n är att den laddar ruskigt fort...
"Dalarna 4 ever"
Jag sa att min lilla orangefärgade AEG var en BS 12 C IQ, vilket inte var fallet utan det är en BS 12 C2 jag använder som "byggmaskinen" Funkar helt underbart
mellan1595:- och 1939:- spännande att det skiljer sig så mycket!
det bästa med AEG-n är att den laddar ruskigt fort...
"Dalarna 4 ever"
Jag har fått för mig att de byter från blått till orange. De du hittat på nätet är i så fall "gamla" blå maskiner... grattisPagno skrev:Jo! modellen jag menar heter AEG BS 12 C IQ, (12 voltare, 1,5 Ah, 20-30min laddtid, dubbla batterier Li-Ion)
Håller utan problem innan nästa batteri är laddat... Skruvade ca:250 5/100 träregelskruv innan det blev batteribyte, väger lite men ack så stark, min är orange, såg på nätet att de är blåa nu! köpte min för mindre än 3 månader sedan... 1595:- kampanj hos lokal handlare...
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
kände på den där AEG maskinen sist jag va på Bauhaus då jag var sugen att köpa en och den åkte tillbaka på hyllan likafort som jag tog i den!Pagno skrev:Jo! modellen jag menar heter AEG BS 12 C IQ, (12 voltare, 1,5 Ah, 20-30min laddtid, dubbla batterier Li-Ion)
Håller utan problem innan nästa batteri är laddat... Skruvade ca:250 5/100 träregelskruv innan det blev batteribyte, väger lite men ack så stark, min är orange, såg på nätet att de är blåa nu! köpte min för mindre än 3 månader sedan... 1595:- kampanj hos lokal handlare...
va den mest klumpigaste maskin jag hållit i, greppet va lika klumpigt som på mina 2 GSR 10.8v-li & vli2 maskiner och om inte på tal om den övergrova chucken
nån som vet om Makita har smalare grepp på sina maskiner?
Jag tyckte också att AEG-maskinen kändes för tjock i greppet. Makita DF330DWE som jag har känns mer lagom men skillnaden är nog ganska liten egentligen.
Makitan kostade ca 1350kr inkl frakt från http://www.rubart.de/MAKITA-Akku-Elektronik-Bohrschrauber-DF330DWE-p1645.html
Makitan kostade ca 1350kr inkl frakt från http://www.rubart.de/MAKITA-Akku-Elektronik-Bohrschrauber-DF330DWE-p1645.html
Jag blir minst sagt nyfiken.Pagno skrev:Aeg-s nya lilla orangefärgade 12voltare dubbla batt ion system, helt suverän, håller timtal med skruvdragar funktionen,borr lite klen, men den bästa jag använt på länge....Slår Makita med hästlängder ca 1600:-
"byggare"
Obs! läs instruktionen, brände min 1:a på 15 min...
Bytte och fick rådet att läsa instruktionerna innan jag brände en till.....
Struntsamma vad de kostar byt när de går sönder....Det är väl det garantin är till för![]()
På vilket sätt brände du din, och vad stod det i instruktionen?
"Man får ej tända grillen med skruvdragaren"
Hitachin jag använder, en 3000:- kronors proffsdragare, är alltid så gott som slut om den legat 2-4 månader. Jag drar ett par-tre skruv och så är det dags att ladda.Nimajneb skrev:Jag börjar undra om detta med självurladdande NiMH batterier är en myt från praktiskt perspektiv.
Ja det är säkert så att ett NiMH batteri tappar några procent av sin laddning över tiden (4-6månader) men har det någon praktisk betydelse om man har snabbladdare (30min) och flera batterier. Jag har ALDRIG hamnat i den situationen att jag stått utan batterikraft.
Och om det andra batteriet som ligger bredvid var fullladdat så är det också ungefär lika slut.
Nu laddar den fullt på en kvart, så det är bara att göra nåt annat en stund eller gå och göra kaffe.
Men lite irriterande ifall det bara var ett 15-minutersjobb man tänkt göra.
Tur att jag har Boschen med Li-IO-batt, den verkar alltid vara likadan i laddningen som då man la den åt sidan, även om det är ett halvår sen.
kramade den i badet men det klarade den
Nja...styrkan har du nog fått om bakfoten. I mjuka förband har skruvar bosch 10,8V Li-2 med max 11Nm, C12an med 18, dvs drygt 60% starkare. I hårda förband, vilket enligt min uppfattning är mindre intressant så har de båda 30Nm. Dessutom är C12 starkare än i princip alla andra skruvdragare jag har testat (reserverar mig dock för T+ serien) på krypvarvtal, där det känns extra bra med styrka.johanzz skrev:
Angående att komma åt så är min erfarenhet att C12an kommer åt ganska bra med de olika chuckarna, jag kan på rak arm komma på ett par tillfällen där C12an kommer åt men garanterat inte boschen. Dessutom är C12an kortare än boschen när C12an är i sitt kortaste utförande.
Men om du har en C12a så kan jag skicka dig en bosch så kan du skicka mig C12an
Lite dyrare än budgeterat, men då jag köpte min skruvdragare inför renoveringsjobb och annat så hade jag också 2000:- som gräns. Dock så valde jag att lägga lite till då jag efter många år som bilskruvande tok har insett att verktyg som används mycket måste ha bra kvalitet, och jag lägger då gärna lite till.
I mitt fall blev det en BOSCH blå serie GSR 14,4 volt. Medföljer ett stort 14,4v 2,6amp Li-Ion batteri samt 2 mindre compactbatterier samt väska och laddare.
Har nu renoverat ena rummet och maskinen har varit helt fenomenal. Bra kraft, bra mjukstart och en underbar känsla i handen. För mig kostade denna maskin 2495:- på Beijjer Bygg. Kanske en kampanj, jag vet inte , men det var lätt värt de extra 495 kronorna för extra batteriet ( 3:e) och kvaliteten.
I mitt fall blev det en BOSCH blå serie GSR 14,4 volt. Medföljer ett stort 14,4v 2,6amp Li-Ion batteri samt 2 mindre compactbatterier samt väska och laddare.
Har nu renoverat ena rummet och maskinen har varit helt fenomenal. Bra kraft, bra mjukstart och en underbar känsla i handen. För mig kostade denna maskin 2495:- på Beijjer Bygg. Kanske en kampanj, jag vet inte , men det var lätt värt de extra 495 kronorna för extra batteriet ( 3:e) och kvaliteten.
Det är utväxlingen på växlarna som avgör till stor del vilket moment man får inte hur lång in man trycker knappen.
Såg när Johanny o Mathias skulle skruva gångjärnen i en låda i ett program, då fick han inte plats med c12:an utan fick hålla 45 grader mot skruven som då förstördes.
Bättre val av dragare o han hade kunnat hålla rakt.
Såg när Johanny o Mathias skulle skruva gångjärnen i en låda i ett program, då fick han inte plats med c12:an utan fick hålla 45 grader mot skruven som då förstördes.
Bättre val av dragare o han hade kunnat hålla rakt.
