K Kristin 1 skrev:
När vi var där stod det bara marmorskiva på dokumentet, säljaren skrev det för hand. På offerten som hon skickade efter tre veckor stod det sen mörkgrå. Hon har antagligen glömt villjen färg det var då det gått tre veckor och sen skrivit till mörkgrå.
Så på den kopia ni fick med er hem efter ert första besök står det alltså inte mörkgrå?

Blir iofs ändå knepigt då ni godkänt offerten med ordet mörkgrå på, ni skulle påtalat att det stod fel färg..

Säljaren på Ikea är bara människa, människor gör fel, det är därför kunden måste godkänna beställningen innan tillverkningen påbörjas.. säljaren offererar säkert tiotals bänkskivor varje arbetsdag, ni bara en.. de kan omöjligt hålla reda på exakt vilken kund som ska ha vad, särskilt flera veckor efter..

Ni borde sagt ifrån angående färgen..

Har svårt att se att detta är helt och hållet säljarens fel, ni borde sagt ifrån.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bifogat ser du första dokumentet där det står marmorskiva. Hade vi anat att hon tagit någon annan bänkskiva så hade vi självklart ringt direkt. Vi tittade endast på en, den hängde i deras utställning på väggen diskuterade aldrig någon annan. Självklart studerade vi dokumentet och då hon endast skrivit marmorskiva på det första dokumentet så trodde vi att det endast fanns en marmorskiva..

• Gilla
Victoriös och 1 till
  • Laddar…
K Kristin 1 skrev:
Bifogat ser du första dokumentet där det står marmorskiva. Hade vi anat att hon tagit någon annan bänkskiva så hade vi självklart ringt direkt. Vi tittade endast på en, den hängde i deras utställning på väggen diskuterade aldrig någon annan. Självklart studerade vi dokumentet och då hon endast skrivit marmorskiva på det första dokumentet så trodde vi att det endast fanns en marmorskiva..
Där står det ju att ni ska ha björkmönstrad bänkskiva?

• Gilla
eb86 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, så ni ändrade saker i det skrivna dokumentet? Som sedan gick iväg till leverantören?

Du behöver inte försvara dig för mig, jag försöker bara förstå hur det gick till, så jag kan ge vettig input.

Bifogat ser du första dokumentet där det står endast marmorskivka, i och med att vi fick det dokumentet så trodde vi bara det fanns en marmorskiva.

Hej. Vi har aldrig ändrat något, enda kontakten vi hade med säljaren mellan besöket i Jönköping och offert var där vi undrade några gånger när vi får offerten. Hon har som du ser i dokumentet endast skrivit marmorskiva och då hon blev sjuk och endast jobbade helg så gick det tre veckor vilket gjorde att hon antagligen glömde vilken färg det var och på egen bevåg skrev mörkgrå utan att fråga oss.

Violina Violina skrev:
Så på den kopia ni fick med er hem efter ert första besök står det alltså inte mörkgrå?

Blir iofs ändå knepigt då ni godkänt offerten med ordet mörkgrå på, ni skulle påtalat att det stod fel färg..

Säljaren på Ikea är bara människa, människor gör fel, det är därför kunden måste godkänna beställningen innan tillverkningen påbörjas.. säljaren offererar säkert tiotals bänkskivor varje arbetsdag, ni bara en.. de kan omöjligt hålla reda på exakt vilken kund som ska ha vad, särskilt flera veckor efter..

Ni borde sagt ifrån angående färgen..

Har svårt att se att detta är helt och hållet säljarens fel, ni borde sagt ifrån.

Hej. Bifogat ser du dokumentet vi fick med oss från besöket i Jönköping. Där står det endast marmorskiva detta gjorde att vi trodde det fanns endast en, vi tittade bara på den som hängde i deras utställning såg bara denna. Vi hade ingen aning om att det fanns fler färger.

K Kristin 1 skrev:
Hej. Vi har aldrig ändrat något, enda kontakten vi hade med säljaren mellan besöket i Jönköping och offert var där vi undrade några gånger när vi får offerten. Hon har som du ser i dokumentet endast skrivit marmorskiva och då hon blev sjuk och endast jobbade helg så gick det tre veckor vilket gjorde att hon antagligen glömde vilken färg det var och på egen bevåg skrev mörkgrå utan att fråga oss.
Problemet är att ni har godkänt offerten, oavsett vad hon skrivit "på eget bevåg"

Sen kan jag inte se vad det står i listan (dålig upplösning på dokumentet) men på den andra "lappen" står det ju att det är väggplattan som ska vara marmor och bänkskivan "skogarp björk", så enligt den skulle ni inte ha någon bänkskiva i "marmor" alls..

• Gilla
eb86 och 2 till
  • Laddar…
K Kristin 1 skrev:
Hej. Bifogat ser du dokumentet vi fick med oss från besöket i Jönköping. Där står det endast marmorskiva detta gjorde att vi trodde det fanns endast en, vi tittade bara på den som hängde i deras utställning såg bara denna. Vi hade ingen aning om att det fanns fler färger.
Jag håller verkligen med dig säljare är bara människor och hon var väldigt stressad och antagligen helt ny men om de gör fel så tycker jag de skall stå för det. Att hon hade gjort två måttfel på visar att hon var extremt okunnig men sedan har ytterligare en säljare skrivit på som inte ens har tittat på ritningen vilket jag finner anmärkningsvärt, derast rutiner fungerar helt klart inte.

Violina Violina skrev:
Problemet är att ni har godkänt offerten, oavsett vad hon skrivit "på eget bevåg"

Sen kan jag inte se vad det står i listan (dålig upplösning på dokumentet) men på den andra "lappen" står det ju att det är väggplattan som ska vara marmor och bänkskivan "skogarp björk", så enligt den skulle ni inte ha någon bänkskiva i "marmor" alls..
Det var både en väggplatta (samma som bänkskiva men på väggen) och bänkskiva i marmor, den står dock inte med. Även en träskiva som är på ett annat ställe i köket. Väggsivan och bänkskiva blev fel. Var dokumentet vi fick med oss från besöket sen efter tre vecor kom offerten då hon ritat upp det.

K Kristin 1 skrev:
Det var både en väggplatta (samma som bänkskiva men på väggen) och bänkskiva i marmor, den står dock inte med. Även en träskiva som är på ett annat ställe i köket. Väggsivan och bänkskiva blev fel. Var dokumentet vi fick med oss från besöket sen efter tre vecor kom offerten då hon ritat upp det.
Måste tyvärr säga att jag har väldigt svårt att se att ni har ett case öht..

Ingenstans står det ju att ni ska ha en bänkskiva i ljus marmor och ni har godkänt offerten med mörk marmor.. ni har dessutom påtalat andra fel som säljaren har gjort..

Kan inte göra annat än att önska er lycka till och hoppas ni får lite goodwill från Ikea, men om jag var ni skulle jag inte dra det vidare med jurist eller så, blir nog bara dyrt för er i slutändan.. tyvärr..

K Kristin 1 skrev:
På godkännandet som vi skrivit under står det att säljaren och köpare tillsammans tittat på bänkskivan. Detta har vi ju gjort. Finns inga andra dokument som vi skrivit under.

K Kristin 1 skrev:
Önskar hjälp hur man går vidare. När vi var där fyllde säljaren i ett dokument handskrivet och skrev endast marmor skiva, har dokumentet vilket även reklamations avd fått ta del av. På offerten där det fanns två ritfel stod det sedan mörkgrå bänkskiva. Då vi endast tittat och diskuterat en ljus bänk och väggskiva (hängde i deras utställning) så reagerade inte vi. Visste tyvärr inte att det fanns mörka bänkskivor.
Som andra säger, jag tror tyvärr att ni får en uppförsbacke här.... Ni har ju uppenbarligen läst igenom dokumentet och godkänt det.

Jämför om ni fått en offert på en "blå bil" och det bara stod vita bilar i bilhallen, och ni bara pratade om vita bilar....

Hej. På deras avtal står det ju att "Säljaren och köpare tittat på objekten tillsammans" vilket vi gjorde och dokumentet vi fick hem från besöket står det ju endast marmorskiva på. Har i hela mitt liv drömt om en ljus marmorskiva så det var det enda som vi tittade på. Nu fick vi en mörk och vi lär inte byta kök på tjugo år vilket gör det så surt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.