18 138 läst ·
110 svar
18k läst
110 svar
Reklamera Ikea Bänkskiva, erfarenhet av avtal?
Hej reklamationsavd. var trevliga och tillmötesgående förstod problemet och vid första samtalet frågade hon om vi ville ha 30% eller nya bänkskivor, svarade då nya. När reklamationsavd sedan kontaktade varuhuset som tydligen själva får stå för reklamationen så vägrade Jönköping och säljaren kommer inte ihåg oss. I och med detta kan reklaavd inte göra mer.Ludde Jakobsson skrev:
Det är alltid tråkigt när det blir fel. Det verkar dessvärre som om även ni var stressade och inte kontrollerade måtten eller färgen innan ni skrev på. Min erfarenhet av IKEA är att deras reklamationsavdelning oftast tar en reklamation om dom anser att dom gjort fel. Har själv fått nya bänkskivor av IKEA pga olika omständigheter. Om ARN har sagt nej så skulle jag ta ett glas vin och gråta lite och sedan vända blad och gå vidare. Det är ju så att om man beställer en marmorskiva från en "riktig " leverantör så kommer dom hem och mäter och dubbelkolla måtten och sedan levereras skivan enligt de mått som man skall ha. Därav är priset också ibland dubbelt så dyrt som på IKEA. Beklagar att det blev fel.
Ikea har ett ritningsverktyg som vi ritat upp allt i, när vi kom dit kunde de inte använda vår ritning utan ritade om det, där gjorde säljaren två fel. På väggskuvan står det marmor.P Mattiaz skrev:Jag förstår inte det här alls.
På dom dokumenten du har länkat till står det ingenting om en bänkskiva i marmor. Det står björk.
Ang måttfelen; vem har mätt? Har ikea varit hem till er och mätt?
Jag köpte en måttbeställd skiva från ikea och fick en ritning på skivan med mått, färg, utförande och kantlister angivet för mitt godkännande innan den gick till tillverkning. Har man slutat med det förfarandet?
Eftersom du själv beskriver dig och din partner som väldigt kompetenta inom kök och måttsättning så anser jag att ni borde ha haft bättre koll än vad som kanske är vanligt. Särskilt om det här var en så viktig grej som det verkar.
Man önskar att de hade bättre verktyg typ padda där de kryssar i exakt produkt.Unikt namn skrev:
Man får vara på sin vakt hos Ikea. :/
När vi beställde ikea kök för hundra år sedan fanns det två ugnar med olika funktion men samma namn.
Vi pratade med säljaren om en ugn men fick den andra.
Märkte såklart inte detta förrän vi skulle premiär Pizza när köket redan var klart, något besviken....
Talade med säkert 4-5 personer på reklamation men det gav absolut ingenting annat än gråa hår.
Måtten lev ju rätt då vi såg felenLudde Jakobsson skrev:
Det är alltid tråkigt när det blir fel. Det verkar dessvärre som om även ni var stressade och inte kontrollerade måtten eller färgen innan ni skrev på. Min erfarenhet av IKEA är att deras reklamationsavdelning oftast tar en reklamation om dom anser att dom gjort fel. Har själv fått nya bänkskivor av IKEA pga olika omständigheter. Om ARN har sagt nej så skulle jag ta ett glas vin och gråta lite och sedan vända blad och gå vidare. Det är ju så att om man beställer en marmorskiva från en "riktig " leverantör så kommer dom hem och mäter och dubbelkolla måtten och sedan levereras skivan enligt de mått som man skall ha. Därav är priset också ibland dubbelt så dyrt som på IKEA. Beklagar att det blev fel.
Jag hänger inte heller riktigt med om ni nu "kan" detta med ritningar. Nånstans har det uppenbarligen gått fel och som många säger är det billigare på Ikea just för att man gör saker själva, dvs tar del av ansvaret.K Kristin 1 skrev:
Ta deras erbjudande om 30 % och sälj den så får ni något för den.
Har den några superkonstiga mått? Du kanske kan lägga upp en bild på den.
Kvinnan på rekla sa det om 30% hon fick dock backa när Jönköpings varuhus vägrade ta det. Kvinnan på rekla kan inte hjälpa oss mer och Jönköping vill inte prata eller träffa oss.FreQa skrev:
Jag hänger inte heller riktigt med om ni nu "kan" detta med ritningar. Nånstans har det uppenbarligen gått fel och som många säger är det billigare på Ikea just för att man gör saker själva, dvs tar del av ansvaret.
Ta deras erbjudande om 30 % och sälj den så får ni något för den.
Har den några superkonstiga mått? Du kanske kan lägga upp en bild på den.
Vad står det på offerten? Kan du lägga upp den?K Kristin 1 skrev:
För jag förstår att det känns surt givet anteckningen ni fick med er. Den första tanken är ju att marmor är vitt, så där tycker jag absolut att Ikea har en del i skulden. Men vad som står på offerten spelar såklart in.
Jag tror nog att er bästa väg framåt är att åka dit och reklamera den på plats.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Alltså vad ni fick med er som förslag först är helt irrelevant. Ni kan ju själva ha ändrat något muntligt etc i efterhand.
Det är beställningen ni skrivit på som gäller, där står det färg och artikelnummer. När jag beställde mina skivor gick vi igenom på plats i varuhuset och beställningen skrevs under. Kändes som jag köpte en bil. Där har ni tyvärr missat och beställt något ni inte velat ha. Ikea har väl levererat vad som beställts?
Det är beställningen ni skrivit på som gäller, där står det färg och artikelnummer. När jag beställde mina skivor gick vi igenom på plats i varuhuset och beställningen skrevs under. Kändes som jag köpte en bil. Där har ni tyvärr missat och beställt något ni inte velat ha. Ikea har väl levererat vad som beställts?
Jag köper att det juridiskt är så, men i diskussionen inför beställningen så tror jag att de flesta lägger mest av sin energi. Orderbekräftelsen är ju trots allt en bekräftelse på vad man kommit överens om. Att det slinker igenom fel där tycker jag iaf moraliskt inte bara bör ligga kunden till lastJohannes Carlsson skrev:
Alltså vad ni fick med er som förslag först är helt irrelevant. Ni kan ju själva ha ändrat något muntligt etc i efterhand.
Säljaren kan inte ha beställt en bänkskiva med valet ”marmorfärgad”, helt omöjligt, ett artikelnummer måste finnas. Lägg upp en bild på ordern som ni förhoppningsvis har sparat. Det åligger ju köparen att noga gå igenom beställningen, det framgår i handlingarna, just pga av sådana här situationer.
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Att anta eller tro något är inte det samma som att du har rätt. Jag trodde att jag skulle få en Ferrari för att det stod "bil" i annonsen men jag fick en fiat... Buhu. Jag visste inte att det fanns andra bilar.K Kristin 1 skrev:
Om det går så långt att företaget man är i konflikt med inte ens vill träffa eller prata med en, då kanske man ska inse att felet kanske inte ligger hos dom, utan hos dig. Som konsument har man väldigt många rättigheter, kanske till och med för många. Om ett företag väljer att ignorera dig så totalt som dom gör i detta fall, då är dom rätt säkra på att du inte kan vinna detta. Och det betyder bara en sak, att du har fel.K Kristin 1 skrev:
Fast så va det väl inte? Det är snarare som att du gått in i en butik och sagt "jag vill ha en Ferrari". De säger "javisst, en Ferrari", men sen får du en bekräftelse där det står "1st Fiat" och du av någon anledning tror att typ Ferrari tillverkas av Fiat eller nåt. Slarvigt och naivt av TS, men Ikea har absolut del i att det blev fel.C Carl-Jo-han skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Äh orkar inte. Det är lördag... Summerar det så här, inget seriöst företag ignorerar en kund om kunden har rätt, konsumentköplagen är för stark för att dom ska bestrida den.Okarlsson skrev:
Fast så va det väl inte? Det är snarare som att du gått in i en butik och sagt "jag vill ha en Ferrari". De säger "javisst, en Ferrari", men sen får du en bekräftelse där det står "1st Fiat" och du av någon anledning tror att typ Ferrari tillverkas av Fiat eller nåt. Slarvigt och naivt av TS, men Ikea har absolut del i att det blev fel.
Att bli ignorerad på detta sätt innebär bara två saker, att man har fel och att man är en jobbig jävel.
Har för vana att alltid ta butikers artikelnummer, och jämföra på offert / fakturan att man fått eller blivit debiterad för rätt saker.
Juridiskt har ni nog inte mycket att hämta tyvärr.
Har ni varit på plats och pratat med dom?
Juridiskt har ni nog inte mycket att hämta tyvärr.
Har ni varit på plats och pratat med dom?