18 138 läst ·
110 svar
18k läst
110 svar
Reklamera Ikea Bänkskiva, erfarenhet av avtal?
Jag känner inte TS, inte ni heller så lugna ner era antaganden, va behjälpliga eller låt det bara passera.C Carl-Jo-han skrev:
Verkligen svårt läge, för 19000 kr hade jag garanterat lagt in om stämning, kört allting själv.
Det är under ett halv basbelopp så både du och IKEA får bära sina egna kostnader.
Utgå från hela kostnaden, men också i andra hand yrka på att halva kostnaden ska IKEA stå för.
Det kanske räcker att hota med denna process - för deras juristkostnader, administrera och åka till förhandling kommer vida överstiga 19 000kr....
Visserligen är det ett ord "mörkgrå" med, men vad är 3130?
Det är ju inte lätt att kontrollera artikelnummer - fanns det utsatt mer tydligt någonstans?
Det är under ett halv basbelopp så både du och IKEA får bära sina egna kostnader.
Utgå från hela kostnaden, men också i andra hand yrka på att halva kostnaden ska IKEA stå för.
Det kanske räcker att hota med denna process - för deras juristkostnader, administrera och åka till förhandling kommer vida överstiga 19 000kr....
Det är ju inte lätt att kontrollera artikelnummer - fanns det utsatt mer tydligt någonstans?
Står det inget artickelnummer på skivan/offerten?
Är inte de det första man kollar om det stämmer?
Är inte de det första man kollar om det stämmer?
Exakt så vart det för oss med.K Kristin 1 skrev:
Vi hade ritat klart hela köket i verktyget och skulle bara beställa. Väl i butiken så "kunde inte vår ritning användas" och säljaren ritade om allt och valde fel ugn.
Mycket tråkigt att det fortfarande går till så. Känns bara som en onödig felkälla att göra om allt på plats, en gång till, när inte sällan både en själv och säljaren är stressade.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Konstigt, vi köpte kök på Ikea för ungefär ett och ett halvt år sedan, och det var inga problem att använda min ritning från deras program. Deras säljare som vi träffade hade massor av bra input, så det blev att en del saker byttes ut, och i slutändan blev det bättre än vi planerat!Unikt namn skrev:
Exakt så vart det för oss med.
Vi hade ritat klart hela köket i verktyget och skulle bara beställa. Väl i butiken så "kunde inte vår ritning användas" och säljaren ritade om allt och valde fel ugn.
Mycket tråkigt att det fortfarande går till så. Känns bara som en onödig felkälla att göra om allt på plats, en gång till, när inte sällan både en själv och säljaren är stressade.
Om det är onödigt eller inte är ju omöjligt att säga, men du hade säkert varit lika missnöjd om de köpt din ritning rakt av och du fick saker som inte passade ihop...
Nu har jag lyckats läsa ordern och tyvärr får jag hålla med de flesta här att det står marmormönstrad väggskiva och björk bänkskiva (hade jag haft ett företag som säljer sånt hade jag ringt kunden undrat varför denna ovanliga kombinationen) i ordern som ni godkänt. Det borde följt med en ritning också och var mått felet redan där så är det tråkigt att ni godkänt det med.
För att IKEA ska vara billigare så gör de inte alla saker, som att mäta mm. Det får man göra som kund och kontrollera. Påstår man att man kan läsa ritningar och det ändå blir fel så ja, bit i det sura äpplet och gå vidare...
För att IKEA ska vara billigare så gör de inte alla saker, som att mäta mm. Det får man göra som kund och kontrollera. Påstår man att man kan läsa ritningar och det ändå blir fel så ja, bit i det sura äpplet och gå vidare...
Jag håller med. Att (iaf när jag jobbat med reklamationer) kundens attityd och personlighet kan väga väldigt tungt. Här verkar TS typ kontaktat chefer på Ikea via LinkedIn, så det finns en risk att det spelat in och när bolaget också har juridiken på sin sida så är det kört för TS.C Carl-Jo-han skrev:
Jag menar bara att ikea faktiskt har en roll i detta iom att det är de som faktiskt gjort felet, som sedan TS iofs missat att uppmärksamma.
Ts uppmärksammade dock felet, men valde att inte påpeka detta för ikea..Okarlsson skrev:
Jag håller med. Att (iaf när jag jobbat med reklamationer) kundens attityd och personlighet kan väga väldigt tungt. Här verkar TS typ kontaktat chefer på Ikea via LinkedIn, så det finns en risk att det spelat in och när bolaget också har juridiken på sin sida så är det kört för TS.
Jag menar bara att ikea faktiskt har en roll i detta iom att det är de som faktiskt gjort felet, som sedan TS iofs missat att uppmärksamma.
Är ju vi som kunder som blir lidande. Man är ju extremt noggrann när man ritar det själv.Unikt namn skrev:
Exakt så vart det för oss med.
Tack. Jag tycker deras avtal är luddigt, vi har ju tittat på produkten tillsammans. Förstår inte hur det kan gälla. Man känner sig lurad när det är fullföljt men sen inte gäller.L larka742 skrev:Verkligen svårt läge, för 19000 kr hade jag garanterat lagt in om stämning, kört allting själv.
Jag kanske ska förtydliga att vår säljare hade 0 egna ideer. Han bara ritade av vår ritning.Dan_Johansson skrev:
Konstigt, vi köpte kök på Ikea för ungefär ett och ett halvt år sedan, och det var inga problem att använda min ritning från deras program. Deras säljare som vi träffade hade massor av bra input, så det blev att en del saker byttes ut, och i slutändan blev det bättre än vi planerat!
Om det är onödigt eller inte är ju omöjligt att säga, men du hade säkert varit lika missnöjd om de köpt din ritning rakt av och du fick saker som inte passade ihop...
Om det berode på att han inte visste hur han skulle få tillgång till vår ritning, eller bara konstiga rutiner i Ikea Kungens Kurva vet inte jag.
Vi kollade ju igenom artikellistan så att den stämde med det vi hade tänkt oss. Men vi dubbelkollade inte precis varenda artikelnummer eftersom vi trodde att den bara fanns en modell av "Ugnen Bertil" (eller vad den nu hette). De andra ugnarna hade ju andra namn.
Nu när jag tänker på det så saknade den ugnen vi fick även dolda knappar. Vilket nog var ett större irritationsmoment än pizza funktionen.
Livet går ju vidare. Bara trisst när man tycker att man gör allt rätt, kontroll mäter 100gr, kollar alla listor och pinaler, och sen blir det ändå fel. Pga vad vi upplevde Ikeas fel eller åtminstonde bristfälliga rutiner.
Hade säljaren bara nämnt att flera ugnar delar namn, jag väljer den här, så hade vi kunnat bli 100% glad. Istället för ett missnöje som sträckte sig flera månader....
Hade vi fått fel bänkskiva för 19k hade även jag exploderat. Utan tvekan.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men om du får fel ugn går den att lämna tillbaka. Så vad är problemet?Unikt namn skrev:
Jag kanske ska förtydliga att vår säljare hade 0 egna ideer. Han bara ritade av vår ritning.
Om det berode på att han inte visste hur han skulle få tillgång till vår ritning, eller bara konstiga rutiner i Ikea Kungens Kurva vet inte jag.
Vi kollade ju igenom artikellistan så att den stämde med det vi hade tänkt oss. Men vi dubbelkollade inte precis varenda artikelnummer eftersom vi trodde att den bara fanns en modell av "Ugnen Bertil" (eller vad den nu hette). De andra ugnarna hade ju andra namn.
Nu när jag tänker på det så saknade den ugnen vi fick även dolda knappar. Vilket nog var ett större irritationsmoment än pizza funktionen.
Livet går ju vidare. Bara trisst när man tycker att man gör allt rätt, kontroll mäter 100gr, kollar alla listor och pinaler, och sen blir det ändå fel. Pga vad vi upplevde Ikeas fel eller åtminstonde bristfälliga rutiner.
Hade säljaren bara nämnt att flera ugnar delar namn, jag väljer den här, så hade vi kunnat bli 100% glad. Istället för ett missnöje som sträckte sig flera månader....
Hade vi fått fel bänkskiva för 19k hade även jag exploderat. Utan tvekan.
I ts fall var det en artikel att hålla reda på.
Att inte granska beställningsunderlaget innan man skriver under är klantigt.
Att du missade en artikel när man beställer ett helt kök är okej. Det går att byta om.
En mått beställd vara går inte att byta. Därför är det viktigt att läsa.
Det är när man slarvar som man hamnar med en bänkskiva som man inte passar och 19000 fattigare. Men om du själv slarvat med beställningen så är du själv skyldig.
Då blir dig själv du får skrika på...
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Fick för mig att läsa lite noggrannare. Det tydligaste dokumentet är anteckningar. Enligt den skulle det vara väggskydd. Det står bara Oxsten där. Inte vilken färg. Det är förstås klantigt, det är säkert på de anteckningar
hon skriver beställningen och hon får då för sig att det skulle vara en mörk skiva.
Men anteckningarna har ingen vikt alls. Så dessa kan man bortse ifrån. Det står däremot i beställningsunderlaget oxsten mörk. Man ska alltid läsa igenom alla avtal man skriver under.
Naturligtvis gäller det en beställning på bänkskivor.
Jag förstår att TS blir besviken, 19000:- på en bänkskiva man inte vill ha. Tyvärr så får man se det som en dyrköpt läxa, läs alltid ett avtal.
Däremot tycker jag att det är konstigt system de har då en människa som bara jobbar helg ska göra beställningen. Då borde man göra den direkt när kunden har gått. Om det går 3 veckor så glömmer man bort saker som sagts. Jag hade inte gillat att behöva vänta 3 veckor för att man råkar hamna hos någon som mara jobbar helg. Det är säkert anledningen till felet.
Men nästa gång tror jag TS kommer att läsa avtalet ordentligt
hon skriver beställningen och hon får då för sig att det skulle vara en mörk skiva.
Men anteckningarna har ingen vikt alls. Så dessa kan man bortse ifrån. Det står däremot i beställningsunderlaget oxsten mörk. Man ska alltid läsa igenom alla avtal man skriver under.
Naturligtvis gäller det en beställning på bänkskivor.
Jag förstår att TS blir besviken, 19000:- på en bänkskiva man inte vill ha. Tyvärr så får man se det som en dyrköpt läxa, läs alltid ett avtal.
Däremot tycker jag att det är konstigt system de har då en människa som bara jobbar helg ska göra beställningen. Då borde man göra den direkt när kunden har gått. Om det går 3 veckor så glömmer man bort saker som sagts. Jag hade inte gillat att behöva vänta 3 veckor för att man råkar hamna hos någon som mara jobbar helg. Det är säkert anledningen till felet.
Men nästa gång tror jag TS kommer att läsa avtalet ordentligt