Violina Violina skrev:
Måste tyvärr säga att jag har väldigt svårt att se att ni har ett case öht..

Ingenstans står det ju att ni ska ha en bänkskiva i ljus marmor och ni har godkänt offerten med mörk marmor.. ni har dessutom påtalat andra fel som säljaren har gjort..

Kan inte göra annat än att önska er lycka till och hoppas ni får lite goodwill från Ikea, men om jag var ni skulle jag inte dra det vidare med jurist eller så, blir nog bara dyrt för er i slutändan.. tyvärr..
Min dröm om en ljus marmorskiva är väl i kras. Vi får ingen goodwill. Önskar dock att de satsade på att säkrade upp vad kunden vill ha, hade ju varit ganska lätt. Nu måste man ju känna till hela deras sortiment för att garantera att man får rätt.

K Kristin 1 skrev:
Min dröm om en ljus marmorskiva är väl i kras. Vi får ingen goodwill. Önskar dock att de satsade på att säkrade upp vad kunden vill ha, hade ju varit ganska lätt. Nu måste man ju känna till hela deras sortiment för att garantera att man får rätt.
Nu valde ni ju dock att godkänna TROTS att ni reagerade på order mörkgrå.. Jag hade åtminstone frågat om detta innan jag beställde den (ni hittade ju felaktiga mått på ritningen)..

Är drömmen verkligen en ljus marmorskiva så skulle jag köpt det, inte en kompositskiva från Ikea.. plus att det är en relativt liten kostnad att "bita i det sura äpplet" och helt enkelt köpa den skiva ni verkligen vill ha (?) om ni nu nöjer er med Ikeas kompositskiva.. hellre det än att ha en mörk skiva och gå och vara missnöjd i tjugo år..

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
K Kristin 1 skrev:
Hej. På deras avtal står det ju att "Säljaren och köpare tittat på objekten tillsammans" vilket vi gjorde och dokumentet vi fick hem från besöket står det ju endast marmorskiva på. Har i hela mitt liv drömt om en ljus marmorskiva så det var det enda som vi tittade på. Nu fick vi en mörk och vi lär inte byta kök på tjugo år vilket gör det så surt.
Jag fattar att det är tråkigt, men mörk och ljus är ju helt olika saker...

Jag tycker nog tyvärr att er miss att godkänna "mörkgrå" är större än när säljaren missade att skriva exakt vilken nyans det skulle vara på bänkskivan... På Ikeas hemsida finns det ju 8 olika varianter på Oxsten, jag kan nog tycka att man kollar upp sortimentet om färgen är viktig...

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag fattar att det är tråkigt, men mörk och ljus är ju helt olika saker...

Jag tycker nog tyvärr att er miss att godkänna "mörkgrå" är större än när säljaren missade att skriva exakt vilken nyans det skulle vara på bänkskivan... På Ikeas hemsida finns det ju 8 olika varianter på Oxsten, jag kan nog tycka att man kollar upp sortimentet om färgen är viktig...
I och med att hon bara skrev marmor så trodde vi bara att det fanns en färg. Hade ingen aning om att det fanns fler. Missen ag anser hon gjort är att inte fråga oss utan på eget bevåg ta en mörkgrå. Man måste ju veta hela Ikeas sortiment för att inte få fel. Den andre som skrev på har ju inte ens tittat på ritningen då hon gjort fel på två ställen.

Violina Violina skrev:
Nu valde ni ju dock att godkänna TROTS att ni reagerade på order mörkgrå.. Jag hade åtminstone frågat om detta innan jag beställde den (ni hittade ju felaktiga mått på ritningen)..

Är drömmen verkligen en ljus marmorskiva så skulle jag köpt det, inte en kompositskiva från Ikea.. plus att det är en relativt liten kostnad att "bita i det sura äpplet" och helt enkelt köpa den skiva ni verkligen vill ha (?) om ni nu nöjer er med Ikeas kompositskiva.. hellre det än att ha en mörk skiva och gå och vara missnöjd i tjugo år..
Tyvärr får vi leva med den mörka, de kostade 19000, och min man bryr sig inte. Fördelen med komposit är att de inte är lika känsliga för sura ämnen. Är bara jag som är extremt besviken. Lär få leva med dessa i tjugo år.

Jag förstår inte det här alls.
På dom dokumenten du har länkat till står det ingenting om en bänkskiva i marmor. Det står björk.

Ang måttfelen; vem har mätt? Har ikea varit hem till er och mätt?

Jag köpte en måttbeställd skiva från ikea och fick en ritning på skivan med mått, färg, utförande och kantlister angivet för mitt godkännande innan den gick till tillverkning. Har man slutat med det förfarandet?

Eftersom du själv beskriver dig och din partner som väldigt kompetenta inom kök och måttsättning så anser jag att ni borde ha haft bättre koll än vad som kanske är vanligt. Särskilt om det här var en så viktig grej som det verkar.

• Gilla
eb86 och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och varje färg har ett eget artikelnummer.

Unikt namn
Man får vara på sin vakt hos Ikea. :/

När vi beställde ikea kök för hundra år sedan fanns det två ugnar med olika funktion men samma namn.
Vi pratade med säljaren om en ugn men fick den andra.
Märkte såklart inte detta förrän vi skulle premiär Pizza när köket redan var klart, något besviken....

Talade med säkert 4-5 personer på reklamation men det gav absolut ingenting annat än gråa hår.

Violina Violina skrev:
Måste tyvärr säga att jag har väldigt svårt att se att ni har ett case öht..

Ingenstans står det ju att ni ska ha en bänkskiva i ljus marmor och ni har godkänt offerten med mörk marmor.. ni har dessutom påtalat andra fel som säljaren har gjort..

Kan inte göra annat än att önska er lycka till och hoppas ni får lite goodwill från Ikea, men om jag var ni skulle jag inte dra det vidare med jurist eller så, blir nog bara dyrt för er i slutändan.. tyvärr..
Och att börja kontakta folk på linkedin är på gränsen till trakasserier. Det är privata sidor inte Ikeas.
Det är ett väldigt effektivt sätt att bli ignorerad.
(Jag skulle bli skitförbannad)

• Gilla
eb86 och 6 till
  • Laddar…
K Kristin 1 skrev:
Hej
Vi köpte en marmorskiva från Ikea, var hos IKEAs varuhus i Jönköping då de vill att man beställer direkt från dem. Min man arbetar mycket med ritningar och själv har jag jobbat med kök vilket gjorde att vi hade mycket kunskap. Säljaren som hjälpte oss var stressad, vi tittade endast på en bänkskiva och även väggskiva en ljus, hon skrev Marmorskiva på papperet. Säljaren jobbade endast helg och blev sjuk vilket gjorde att det tog tre veckor innan vi fick offerten och ritningen. Tyvärr var det två måttfel som säljaren gjort på både höger och vänster sida om spisen vilket var väldigt förvånande då två säljare hade skrivit under ritningen. Vi såg även att det nu stod mörkgrå marmorskiva men jag trodde att det var den vi tittat på då den hade mörka stänk och vi hade bara tittat på en skiva och aldrig diskuterat någon annan. När godset kom så var det mörkgrå bänkskiva, vid första telefonsamtalet med reklamationsavdelningen så menade kvinnan att de hade gjort fel och undrade om vi ville ha 30% av beloppet eller nya bänkskivor. Vi ville ha nya. Efter några dagar återkom hon med att de inte tar reklamationen då säljavdelningen i Jönköping vägrar, säljaren kommer inte ihåg någonting. Jag skickade detta till ARN som menar att då vi skrivit på papprena så finns det inget att göra. Finns det någon som har erfarenhet av IKEAS avtal? Där står tydligt " Säljare och kund har tillsammans kontrollerat" vilket vi gjorde men säljaren hade säkert glömt vilken färg då hon bara skrev "marmorfärgad" på första dokumentet och efter tre veckor har hon själv ändrat till mörkgrå utan att fråga oss. Hur kan avtalet gälla när det står Säljare och kund har tillsammans kontrollerat? Tacksam om någon kan hjälpa mig vidare, detta har blivit en principsak då jag anser att IKEA har gjort fel och vägrar stå för sitt fel. Andra skall inte behöva råka ut för samma sak. Vi kan alla göra fel men man måste stå för sina fel. Vi försökte få möte med säljarna i Jönköping vilket inte gick, ringde till Jönköping flera gånger vägrades koppla vidare och reklamationsavdelningen ville inte ge oss namn på ansvariga i Jönköping. Plötsligt blev Ikea som ett fort och vägrade prata, kvinnan på reklamationsavdelningen var tillmötesgående och fantastisk på alla sätt men hade ingen befogenhet alls då det är varuhuset som bestämmer i reklamationen och de får man inte prata med.
Det är alltid tråkigt när det blir fel. Det verkar dessvärre som om även ni var stressade och inte kontrollerade måtten eller färgen innan ni skrev på. Min erfarenhet av IKEA är att deras reklamationsavdelning oftast tar en reklamation om dom anser att dom gjort fel. Har själv fått nya bänkskivor av IKEA pga olika omständigheter. Om ARN har sagt nej så skulle jag ta ett glas vin och gråta lite och sedan vända blad och gå vidare. Det är ju så att om man beställer en marmorskiva från en "riktig " leverantör så kommer dom hem och mäter och dubbelkolla måtten och sedan levereras skivan enligt de mått som man skall ha. Därav är priset också ibland dubbelt så dyrt som på IKEA. Beklagar att det blev fel.

Det var då själva faen, är det fullmåne?
TS är sur och vill inte byta även fast det är fel.
19k, mycket pengar, men bara 23 kronor i månaden+avbetalning. (Rätta mig nu ni som vill).
Resten verkar inte hjälpa till alls.

Ja! Det var klantigt att inte reagera när det plötsligt står mörkgrå framför marmorskiva.
Men nu har skit hänt, så kan vi försöka komma ifrån att det är omöjligt utan att TS blir rättshaverist?

Finns det verkligen ingen kanal in på IKEA när det gått snett?
Kan TS ta hjälp av någon som inte jobbar i affekt så underlättar det.
Inte för att jag kommer på något mer bra, men när TS tycker alla förslag är uttömda så får jag hålla med att gråt färdigt, men gå inte vidare utan beställ en ny skiva.
Ja, det svider i plånboken, men bättre det än det svider i ögonen i 20 år till.

Kom igen nu, peppa lite nu för att ge energi till TS, och sen kanske hjälpa till för att hitta en bra stenhuggare som kan göra en ny skiva och montera, mallen finns ju redan ;-)

Lycka till nu TS

/Workingclasshero

• Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och att börja kontakta folk på linkedin är på gränsen till trakasserier. Det är privata sidor inte Ikeas.
Det är ett väldigt effektivt sätt att bli ignorerad.
(Jag skulle bli skitförbannad)
Vem har sagt att ts ska söka upp någon på LinkedIn?

Nu blev jag förvirrad här :confused:

Violina Violina skrev:

Tror TS själv skrev det i ett inlägg.

Violina Violina skrev:

Ts har sökt upp chefer på LinkedIn står i ett inlägg

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Tror TS själv skrev det i ett inlägg.
Ahaaaa då förstår jag..

Men så gör man väl för f*n ändå inte???

Ok om det hade varit en enskild firma och personen slutat svara på mail/telefon.. Men inte en anställd på Ikea.. måste väl räknas som stalking/trakasserier?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.