47 830 läst ·
413 svar
48k läst
413 svar
Rekar för inbrottsförsök
Ja men såklart, det är nog omöjligt att undvika i stora organisationer, skillnaden mellan offentliga och privata är väl främst insynen som ökar chanserna att det uppmärksammas.P pmd skrev:
Självklart ska man ständigt jobba både för högre effektivitet och mot bedrägerier och fel men det är en balansgång, för mycket kontroller och regelverk motverkar ju samtidigt verksamheten.
Samhällsorganisationer har aldrig tidigare tvingats mäta och dokumentera så mycket som nu, med resultatet att de fungerar allt sämre, det är tänkvärt.
En annan sak som blir fel är när någon försöker ta poänger genom att applicera aktiebolagens bedömningar på offentlig verksamhet som inte har vinst som målsättning.
Detta ser man kanske tydligast på USAs sjukvård, som ju är utpräglad sådan, resultatet blir oerhört dyr vård med mediokra sjukvårdsresultat men som genrerar vinst till försäkringsbolag och vårdgivare. Inte helt optimalt ur ett samhällsperspektiv men kanske ur en dels perspektiv mindre slösaktigt..
Genom omfattande studier (skämt såklart men ligger lite i det) så har jag under alla år då jag jobbat i, eller med människor från, många länder kommit fram till att skatten för en medborgare i övre medelklassen är ungefär densamma i alla länder som liknar oss, 50%.L lat skrev:
Skillnaderna finns främst i hur man tar ut det, det kan kallas skatter eller avgifter och fördelningen mellan kategorierna variera något men det stackar alltid upp till ungefär detsamma för en typisk familj med samma ambitioner som vi har.
Givet att Sverige är ett stort land med liten befolkning och fina förmåner så kan man anta att vi är effektivare än de flesta andra länder.
Läs gärna Girig Sverige av Andreas Cervenkas, där får du stöd för din tes i form av statistik.D djac skrev:
Sen är det som du säger bara en fråga om hur det benämns.
Och tittar man på "föregångslandet" USA så lägger de större andel av BNP på tex sjukvården, men den omfattar bara 50% av befolkningen, så jag vet ju inte om privata lösningar blir varken billigare eller bättre.
Men snart kommer @AndersMalmgren och rättar oss och säger att vi bara är indoktrinerade av "sossarna".
Den stora skillnaden mellan slöseri i privat och i offentlig verksamhet är att det förra är ägaren angelägenhet medan det senare är något som vi alla drabbas av.D djac skrev:
(Privat verksamhet som påverkar alla negativt åtgärdar vi med generell lagstiftning och inte genom att lägga oss i privata verksamheter).
Det är väl fel saker som mäts, kanske.D djac skrev:Självklart ska man ständigt jobba både för högre effektivitet och mot bedrägerier och fel men det är en balansgång, för mycket kontroller och regelverk motverkar ju samtidigt verksamheten.
Samhällsorganisationer har aldrig tidigare tvingats mäta och dokumentera så mycket som nu, med resultatet att de fungerar allt sämre, det är tänkvärt.
Om du följer de länkar som finns i inlägg #404 så ser du att det som utmärker sig i Nylanders undersökningar är det vardagliga slöseriet. Slentrianslöseri.
Redigerat:
Absolut, det både förstår jag och håller med om, jag tog upp det bara som ett exempel på att perfektion aldrig uppnås, även när man betalar ledningen intergalaktiska löner så uppnår man inte perfekt effektivitet, så i mina ögon är det ingen bedrift att hitta bevis för att något inte är perfekt.P pmd skrev:Den stora skillnaden mellan slöseri i privat och i offentlig verksamhet är att det förra är ägaren angelägenhet medan det senare är något som vi alla drabbas av.
(Privat verksamhet som påverkar alla negativt åtgärdar vi med generell lagstiftning och inte genom att lägga oss i privata verksamheter).
Det är väl fel saker som mäts, kanske.
Om du följer de länkar som finns i inlägg #404 så ser du att det som utmärker sig i Nylanders undersökningar är det vardagliga slöseriet. Slentrianslöseri.
Det innebär inte att man någonsin ska sluta försöka förbättra, annat än om enda godkända resultatet är 100% effektivitet, då kan man lägga ner direkt.
Alltså, såna saker som sjukvård får det i mina ögon inte gå ideologi i, privat sjukvård blir dyrt och sällan bättre och därför tycker jag inte vi ska ha det. Att det sen finns enstaka undantag är inget att bygga sin uppfattning på.L lat skrev:Läs gärna Girig Sverige av Andreas Cervenkas, där får du stöd för din tes i form av statistik.
Sen är det som du säger bara en fråga om hur det benämns.
Och tittar man på "föregångslandet" USA så lägger de större andel av BNP på tex sjukvården, men den omfattar bara 50% av befolkningen, så jag vet ju inte om privata lösningar blir varken billigare eller bättre.
Men snart kommer @AndersMalmgren och rättar oss och säger att vi bara är indoktrinerade av "sossarna".
Som sagt USA ligger skyhögt i kostnader och bottenlågt i resultat, inget att sträva efter i mina ögon.
Min gissning är att det dels är fel saker som mäts, dels är det svårmätta områden och såklart mindre del av resurserna och tiden som läggs på uppgiften, ex vård eller utbildning, ju mindre blir det gjort.P pmd skrev:
Trenden nu är ju exempelvis i skolan att man har färre personal som ägnar en ökande del av sin tid åt mätning och dokumentation istället för undervisningsrelaterade sysslor, sen blir man förvånad att det blir mindre utbildat och inlärt.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
