S steffo_b skrev:
Enligt skolverkets uppgifter från 2022 så kostade en elev i grundskolan i snitt 126 700 om året. Gymnasieelever 134 800 om året. Det är säkert smärre skilnader mot nu pga inflation mm men dom borde vara i närheten i alla fall.

Om man tittar på kostnaden för en intern så kostar dom ju pengar alla dagar. Men kan ju inte släppa ut dom och låta personalen vara lediga över helgen liksom.
Dvs dom kostar 3800 gånger 365 vilket blir 1 387 000 kr.

Det är ganska exakt 10 ggr så mycket som en elev i kommunal gymnasieskola kostar varje år.
Säkerhetsarrangemangen kring en skola är klart mindre än ett högsäkerhetsfängelse.
 
P pmd skrev:
Ja, det är obegripligt att Olofson beviljades svenskt medborgarskap efter att han hade blivit utvisad på livstid.
Jo,man tycker ju att han har försuttit alla chanser!
Men, som för så många utlandssvenskar, det passar bra att komma hem på ålderns höst och få tillgång till vård osv.
 
"Kraven är närmast obefintliga. Den >>individuella behandlingsplan<< som utformats för dessa grovt kriminella ungdomar består främst av samtal i olika former. Den vanligaste behandlingsformen är kognitiv beteendeterapi (KBT). Skolundervisning är frivillig. Vad blir då effekten av denna behandling som kallas sluten ungdomsvård?
Av de som dömdes till sluten ungdomsvård 1999-2006 lagfördes 78 procent (!) för nya brott inom fem år." [...]

Trots de omfattande resurser som läggs på den dömde fortsätter de flesta med sin kriminalitet. Rehabiliteringen fungerar inte. Den korta och bekväma inlåsningen innebär inte heller vare sig ett straff eller upprättelse för brottsoffer. När det gäller äldre förbrytare som döms till fängelse, väntar en tillvaro som är nästan lika komfortabel som på ungdomshemmen.

[...] I praktiken handlar det om farliga och oförbätterliga individer som sitter av korta straff och därefter släpps ut igen i samhället. Detta är inte bara ett hot mot människor i allmänhet, utan också ett hån mot brottsoffer och deras anhöriga. [...]
Den beteendegenetiska forskningen indikerar att vi i hög grad är förprogrammerade till vissa beteenden. Alla som gjort egna försök till personlig utveckling är nog benägna att instämma. [...]

Kriminalvården och ambitionen att förbättra människor är i hög grad ett ideologiskt projekt. [...]

Det finns omfattande vetenskapliga belägg för att hårdare straff minskar brottsligheten i samhället. Den som lyssnat till svenska kriminologer har däremot fått lära sig motsatsen, att skärpta straff inte fungerar."

Ur Fredrik Kärrholm, Ganstervåld, (Fri tanke 2020)
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Säkerhetsarrangemangen kring en skola är klart mindre än ett högsäkerhetsfängelse.
Vilket ganska många i Örebro antagligen tycker är fel.
 
Redigerat:
P
L lat skrev:
Jo,man tycker ju att han har försuttit alla chanser!
Men, som för så många utlandssvenskar, det passar bra att komma hem på ålderns höst och få tillgång till vård osv.
Han var ju inte utlandssvensk! Han var belgier.
 
P
tveksamt tveksamt skrev:
Blir ju lite att jämföra äpplen och päron när man jämför under så olika förutsättningar.
Ja, det är väl inte främst kostnaden som är den viktigaste parametern. För skolbarn är det viktigaste att de fostras till att bli goda medborgare så att vi minimerar hur många av dem vi måste förvara i fängelse senare.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
A Artemisia skrev:
"[…]
Det finns omfattande vetenskapliga belägg för att hårdare straff minskar brottsligheten i samhället. Den som lyssnat till svenska kriminologer har däremot fått lära sig motsatsen, att skärpta straff inte fungerar."

Ur Fredrik Kärrholm, Ganstervåld, (Fri tanke 2020)
Finns det hänvisningar till dessa omfattande vetenskapliga belägg i boken?
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilket ganska många i Örebro antagligen tycker är fel.
Så du tycker att alla skolor ska ha samma säkerhets arrangemang som Kumla eller Hall?
Och i nästa sekund så gnäller du väl över att skatten är för hög.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Han var ju inte utlandssvensk! Han var belgier.
Och sen har vi alla andra som utvandrat till Spanien/Thailand/USA/Portugal osv för att slippa skatt, men sen vill tillbaka till Sverige på ålderns höst.
 
Nissens
A Artemisia skrev:
Det finns omfattande vetenskapliga belägg för att hårdare straff minskar brottsligheten i samhället. Den som lyssnat till svenska kriminologer har däremot fått lära sig motsatsen, att skärpta straff inte fungerar."
Så du menar att utfallet i USA som har de hårdaste straff man kan tänka sig strider mot ”omfattande vetenskapliga belägg”?

Vakna!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilket ganska många i Örebro antagligen tycker är fel.
Jag hoppas att du har fel där.
 
P
L lat skrev:
Så du tycker att alla skolor ska ha samma säkerhets arrangemang som Kumla eller Hall?
Nej, varför tror du det?
L lat skrev:
Och i nästa sekund så gnäller du väl över att skatten är för hög.
Antagligen. 😜
 
P
L lat skrev:
Och sen har vi alla andra som utvandrat till Spanien/Thailand/USA/Portugal osv för att slippa skatt, men sen vill tillbaka till Sverige på ålderns höst.
De allra flesta av dem torde vara svenska medborgare.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Jag hoppas att du har fel där.
Att hoppas på något har sällan stor effekt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
L lat skrev:
Och sen har vi alla andra som utvandrat till Spanien/Thailand/USA/Portugal osv för att slippa skatt, men sen vill tillbaka till Sverige på ålderns höst.
Så du tror att de inte har skatt i de länderna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.