D
Om man begår ett vanligt brott, grovt eller inte, så får man ett straff och man blir av med förtjänsten, tex det man stal. Det kan nog alla vara överens om.

Men om man begår brottet genom ett företag, det finns många exempel på att företag skadar och dödar människor, så brukar man komma undan med att personligen behålla alla vinster man gjort, bolaget betalar en bråkdel av det som intjänats och kanske någon får villkorligt.

Det är lite fascinerande att de som argumenterar för hårda straff aldrig nämner dessa brott. Ungefär som ministern som fuskade med bosättningsbidraget behåller pengar och arbete, medan VAB-fuskande ensamstående mammans liv slåss i spillror, återbetalning och straff som gör att hon aldrig kommer på fötter igen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Själva poängen med ett aktiebolag är ju att man inte ska behöva vara personligt ansvarig. 🙄
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Själva poängen med ett aktiebolag är ju att man inte ska behöva vara personligt ansvarig. 🙄
Haha, inte riktigt så va, starta aktiebolag och börja ringa bedrägerisamtalen till gamlingarna med företagstelefonen och därmed vara immun?
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Nu blandar du nog ihop saker lite.
Att följa en foilosofi/ideologi är i hög grad personligt tyckande. Detta eftersom man typiskt sett väljer en ideologi eller filosofi utifrån just tyckande. Dvs det är samma sak.
Och dödsstraff är inte på något sätt billigt. Tvärtom är det en av de dyraste formerna av straff.
I USA beräknar man att dödsstraff kostar upp till 3 ggr så mycket som livstids fängelse.
Anledningen är att rättprocesserna blir dyra eftersom man måste vara noggrann med bevisning och ge stora möjligheter till resning och överklaganden

Jag tror absolut inte att det är en bra idé att sluta försöka rehabilitera fångar och övergå till att bara vara förvaring av brottslingar. Fängelse kostar pengar och det vore extremt dumt att inte försöka minimera antalet fångar och längden på straffen genom att försöka få brottslingarna att inte återgå till brottslighet när dom kommer ut.
Har inte påstått att man skall sluta rehabilitera men en intern lägger man 3500kr/dag på. Hur mycket läggs på en skolelev?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Om man begår ett vanligt brott, grovt eller inte, så får man ett straff och man blir av med förtjänsten, tex det man stal. Det kan nog alla vara överens om.

Men om man begår brottet genom ett företag, det finns många exempel på att företag skadar och dödar människor, så brukar man komma undan med att personligen behålla alla vinster man gjort, bolaget betalar en bråkdel av det som intjänats och kanske någon får villkorligt.

Det är lite fascinerande att de som argumenterar för hårda straff aldrig nämner dessa brott. Ungefär som ministern som fuskade med bosättningsbidraget behåller pengar och arbete, medan VAB-fuskande ensamstående mammans liv slåss i spillror, återbetalning och straff som gör att hon aldrig kommer på fötter igen.
Det blir mindre splittrat att hålla sig till ett ämne i taget i en diskussion.

Jag är asförbannad på slöseriet av våra skattemedel bland annat.

Inte mest på svinen som utnyttjar välfärdssystemet och bedrar oss skattebetalare utan på de svenska politiker och tjänstemän som tillåter det.

Anklagar även journalistkåren. Vem sätter narrativet? Journalister eller politiker? Politiker eller journalister?

Hade jag kunnat påverka omfördelningen av bistånd till kärnområden hade jag gjort det. Det finns duktigare personer än jag som försöker; exempelvis Skatteslöseriombudsmannen och andra opinionsbildare men om inte ens de kan...
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
D
A Artemisia skrev:
Det blir mindre splittrat att hålla sig till ett ämne i taget i en diskussion.

Jag är asförbannad på slöseriet av våra skattemedel bland annat.

Inte mest på svinen som utnyttjar välfärdssystemet och bedrar oss skattebetalare utan på de svenska politiker och tjänstemän som tillåter det.

Anklagar även journalistkåren. Vem sätter narrativet? Journalister eller politiker? Politiker eller journalister?

Hade jag kunnat påverka omfördelningen av bistånd till kärnområden hade jag gjort det. Det finns duktigare personer än jag som försöker; exempelvis Skatteslöseriombudsmannen och andra opinionsbildare men om inte ens de kan...
Jag antar att som en del är skapade så är det omöjligt att komma undan åsikten att det slösas med skattemedel, dvs används till något annat än just direkt för dem. Gemensamt brukar vara att de är grandiosa i sin personlighet, de tror att de är bättre än andra och därför inte har samhället att tacka för något, i själva verket är det tvärtom, de är oftast lite sämre men tack vare samhället har de klarat sig ändå.

Sen görs det såklart misstag hela tiden, slösas, och visst skulle mycket kunna vara effektivare, så är världen, man ser aldrig perfektion annat än i naturen men det krävs lite mognad för att inse och acceptera det.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
A Artemisia skrev:
Har inte påstått att man skall sluta rehabilitera men en intern lägger man 3500kr/dag på. Hur mycket läggs på en skolelev?
Ska man vara noggrann så är 3500 i häktet. En intagen fånge kostar 3800.
Men ja. Tittar man på kostnaderna på det sättet så kan man absolut bli fundersam över hur det kommer sig att man lägger närmare 10 ggr så mycket pengar på varje fånge som på skolelever.

Men samtidigt så är ju en del av den skillnaden lätt att förklara.
Ett fängelse skulle inte fungera om det var en person som skulle hålla 30 fångar inne i ett olåst klassrum. Dom skulle gå därifrån.
Säkerheten som är på ett fängelse kostar pengar. Både att ha och underhålla stängsel, låssystem, säkerhetsdörrar, övervakningssystem och personal som är utbildad och och har den utrustning dom behöver.
Det är också det som är förklaringen till att grova brottslingar kostar mycket mer pengar än de som är inlåsta på anläggningar mer låg säkerhet. Mindre lås och säkerhetsgrejor gör att det blir billigare.

Den största delen av kostnaden för fångar är rimligen säkerhetsarrangemangen och att dra ned på dom tycker jag inte är speciellt lämpligt. högsäkerhetsfångar ska inte kunna vandra ut från fängelset hur som helst.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Jag tror att kriminalvården knappast försökte mindre med Olofsson än med någon annan.

Olofsson är f.ö. ett intressant fall ur migrationspolitisk synpunkt. Han begick några grova brott i Sverige efter att ha blivit belgisk medborgare, och avsagt sig sitt svenska medborgarskap. Han dömdes till flera långa fängelsestraff och utvisades på livstid. Efter att ha ansökt, och beviljats, svenskt medborgarskap flyttade han tillbaka till Sverige.

Jag skulle tro att Olofsson är den enda person med ett så gediget kriminellt förflutet som har beviljats svenskt medborgarskap.
Förvisso försökte dom säkerligen lika mycket med honom som med andra. Min poäng var mer att han troligen var mer eller mindre omöjlig att rehabilitera oavsett hur mycket resurser man slängt på det. Dvs att han är ett typexempel på någon som man kanske ur samhällsperspektiv borde ha funderat på om det inte vore lämpligare att hålla inlåst för att skydda samhället.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
S steffo_b skrev:
Ska man vara noggrann så är 3500 i häktet. En intagen fånge kostar 3800.
Men ja. Tittar man på kostnaderna på det sättet så kan man absolut bli fundersam över hur det kommer sig att man lägger närmare 10 ggr så mycket pengar på varje fånge som på skolelever.

Men samtidigt så är ju en del av den skillnaden lätt att förklara.
Ett fängelse skulle inte fungera om det var en person som skulle hålla 30 fångar inne i ett olåst klassrum. Dom skulle gå därifrån.
Säkerheten som är på ett fängelse kostar pengar. Både att ha och underhålla stängsel, låssystem, säkerhetsdörrar, övervakningssystem och personal som är utbildad och och har den utrustning dom behöver.
Det är också det som är förklaringen till att grova brottslingar kostar mycket mer pengar än de som är inlåsta på anläggningar mer låg säkerhet. Mindre lås och säkerhetsgrejor gör att det blir billigare.

Den största delen av kostnaden för fångar är rimligen säkerhetsarrangemangen och att dra ned på dom tycker jag inte är speciellt lämpligt. högsäkerhetsfångar ska inte kunna vandra ut från fängelset hur som helst.
Ja kriminalitet är mycket dyrt för samhället, det är därför som målet måste vara att minska den, inte att ha så många som möjligt i fängelse, som ju kostar en summa per dygn såklart.

Den största kostnaden ligger väl ändå sidan om detta, innan någon hamnar i fängelse så har hen orsakat skador och offer, belastat polis, åklagar och domstolsväsen, fängelsevistelsen kostar och dessutom utför fången inget arbete och betalar följaktligen ingen skatt.

Så fokus på förebyggande och tidiga åtgärder är att föredra om vi vill ha ett tryggt samhälle där pengarna kan gå till bättre saker.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Ska man vara noggrann så är 3500 i häktet. En intagen fånge kostar 3800.
Men ja. Tittar man på kostnaderna på det sättet så kan man absolut bli fundersam över hur det kommer sig att man lägger närmare 10 ggr så mycket pengar på varje fånge som på skolelever.
Har du hittat siffran 350/dag för skolelever någonstans? Den är klart lägre (ungefär hälften) än vad jag själv hittar nämligen.
Eller slår du ut kostnaden på årets alla dagar och inte bara skoldagar?
 
S
tveksamt tveksamt skrev:
Har du hittat siffran 350/dag för skolelever någonstans? Den är klart lägre (ungefär hälften) än vad jag själv hittar nämligen.
Eller slår du ut kostnaden på årets alla dagar och inte bara skoldagar?
Enligt skolverkets uppgifter från 2022 så kostade en elev i grundskolan i snitt 126 700 om året. Gymnasieelever 134 800 om året. Det är säkert smärre skilnader mot nu pga inflation mm men dom borde vara i närheten i alla fall.

Om man tittar på kostnaden för en intern så kostar dom ju pengar alla dagar. Men kan ju inte släppa ut dom och låta personalen vara lediga över helgen liksom.
Dvs dom kostar 3800 gånger 365 vilket blir 1 387 000 kr.

Det är ganska exakt 10 ggr så mycket som en elev i kommunal gymnasieskola kostar varje år.
 
P
D djac skrev:
Jag antar att som en del är skapade så är det omöjligt att komma undan åsikten att det slösas med skattemedel, dvs används till något annat än just direkt för dem. Gemensamt brukar vara att de är grandiosa i sin personlighet, de tror att de är bättre än andra och därför inte har samhället att tacka för något, i själva verket är det tvärtom, de är oftast lite sämre men tack vare samhället har de klarat sig ändå.

Sen görs det såklart misstag hela tiden, slösas, och visst skulle mycket kunna vara effektivare, så är världen, man ser aldrig perfektion annat än i naturen men det krävs lite mognad för att inse och acceptera det.
Jens Nylanders databas https://kommun.jensnylander.com/ visa på ett rätt stort slöseri i den offentliga sektorn.
 
P
S steffo_b skrev:
Förvisso försökte dom säkerligen lika mycket med honom som med andra. Min poäng var mer att han troligen var mer eller mindre omöjlig att rehabilitera oavsett hur mycket resurser man slängt på det. Dvs att han är ett typexempel på någon som man kanske ur samhällsperspektiv borde ha funderat på om det inte vore lämpligare att hålla inlåst för att skydda samhället.
Ja, det är obegripligt att Olofson beviljades svenskt medborgarskap efter att han hade blivit utvisad på livstid.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
S steffo_b skrev:
Tittar man på kostnaderna på det sättet så kan man absolut bli fundersam över hur det kommer sig att man lägger närmare 10 ggr så mycket pengar på varje fånge som på skolelever.
Det kostar mycket mer att utbilda en lärare än att utbilda en fångvaktare. Jag tror inte att Artemisia har räknat med den kostnaden.
 
S steffo_b skrev:
Enligt skolverkets uppgifter från 2022 så kostade en elev i grundskolan i snitt 126 700 om året. Gymnasieelever 134 800 om året. Det är säkert smärre skilnader mot nu pga inflation mm men dom borde vara i närheten i alla fall.

Om man tittar på kostnaden för en intern så kostar dom ju pengar alla dagar. Men kan ju inte släppa ut dom och låta personalen vara lediga över helgen liksom.
Dvs dom kostar 3800 gånger 365 vilket blir 1 387 000 kr.

Det är ganska exakt 10 ggr så mycket som en elev i kommunal gymnasieskola kostar varje år.
Men kostnaden för skolbarnen är ju baserat på att man har dem där knappa 200 dagar om året, så om man hade dem i skolan 365 dagar om året skulle den kostnaden också bli klart högre.
Räknar man om kostnaden för skolbarnen i vad de kostar per dag de är i skolan blir det ca 5 gånger skillnad mot internerna.

Blir ju lite att jämföra äpplen och päron när man jämför under så olika förutsättningar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.