Hej!
Jag skrev i detta forum tidigare om mina bekymmer, dock verkade hela tråden spåra ur.
Nu har jag gjort uppdateringar.
Mitt bekymmer är att man känner minsta vibration på ovanvåningen, går man där uppe blir det som dovt ljud, sedan kan jag stå och gunga med fötterna så ser man att saker i rummet rör sig. Samt våningen under så hör man väldigt tydligt ifrån ovan golv.
Vi var väldigt snabba och riva väggar när vi flyttade in, helt utan erfarenhet eller eftertanke.
Har haft olika konstruktörer med olika lösningar.
- Förstärk takstolarna i väggarna sade en.
- Lägg i fler balkar i golvet sade tvåst andra.
Inget verkar har varit oroliga för konstruktionen iaf.
Har inte märkt av sprickor eller ljud, trähuset är helt knäpptyst på nätterna hör man. (byggt 1950 så det är rejält material i väggar dylikt.)
Nu gjorde jag som de två konstruktörerna föreslog och lade i extra balkar (C24, 195x45) Så nu är det ca CC 25,) i ett rum satte jag spånt 7mm över, i sovrummet satte jag 22mm Golvspån med lim och skruv i alla balkarna (se bilderna). (spannet är mindre än 4meter över rummet)
Resultatet då? Ingen skillnad alls, det dunsar lika mycket endå.
Sedan provade jag att Stämpa under golvet. (se bild)
Resultate då? Ingen skillnad alls
Har tagit med originalritningar samt våra förändringar vi gjort.
Väl notera är att sidan där vi rivit kattvindarna den sidan vibrerar och är superkänslig, den andra sidan (där trappen är)
Den är helt stum. (tog en bild från sidan på ett kattvind för att visa hur den är uppbyggd (se bild)
Jag har gått i 4år och blivit halt galen över denna sak.
Är det något som vet hur jag skall göra för att få bukt med detta så är jag väldigt tacksam.
Missade jag något så fråga gärna.
Vore tacksam om jag slipper höra kommentarer kring min okunskap och slarvighet är väl medveten och förstås ångerfull kring detta.
Mvh
Jag skrev i detta forum tidigare om mina bekymmer, dock verkade hela tråden spåra ur.
Nu har jag gjort uppdateringar.
Mitt bekymmer är att man känner minsta vibration på ovanvåningen, går man där uppe blir det som dovt ljud, sedan kan jag stå och gunga med fötterna så ser man att saker i rummet rör sig. Samt våningen under så hör man väldigt tydligt ifrån ovan golv.
Vi var väldigt snabba och riva väggar när vi flyttade in, helt utan erfarenhet eller eftertanke.
Har haft olika konstruktörer med olika lösningar.
- Förstärk takstolarna i väggarna sade en.
- Lägg i fler balkar i golvet sade tvåst andra.
Inget verkar har varit oroliga för konstruktionen iaf.
Har inte märkt av sprickor eller ljud, trähuset är helt knäpptyst på nätterna hör man. (byggt 1950 så det är rejält material i väggar dylikt.)
Nu gjorde jag som de två konstruktörerna föreslog och lade i extra balkar (C24, 195x45) Så nu är det ca CC 25,) i ett rum satte jag spånt 7mm över, i sovrummet satte jag 22mm Golvspån med lim och skruv i alla balkarna (se bilderna). (spannet är mindre än 4meter över rummet)
Resultatet då? Ingen skillnad alls, det dunsar lika mycket endå.
Sedan provade jag att Stämpa under golvet. (se bild)
Resultate då? Ingen skillnad alls
Har tagit med originalritningar samt våra förändringar vi gjort.
Väl notera är att sidan där vi rivit kattvindarna den sidan vibrerar och är superkänslig, den andra sidan (där trappen är)
Den är helt stum. (tog en bild från sidan på ett kattvind för att visa hur den är uppbyggd (se bild)
Jag har gått i 4år och blivit halt galen över denna sak.
Är det något som vet hur jag skall göra för att få bukt med detta så är jag väldigt tacksam.
Missade jag något så fråga gärna.
Vore tacksam om jag slipper höra kommentarer kring min okunskap och slarvighet är väl medveten och förstås ångerfull kring detta.
Mvh
Medlem
· Östergötland
· 58 inlägg
Vad menar du med kattvind borttagen. Vad har hänt med stödbenen?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
1. Allt finns redan diskuterat i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/jag-har-rivit-kattvind-nu-dunsar-det-i-hela-huset.481655/
2. Du har redan många gånger om kommit fram till att kattvindarna hade en bärande och stabiliserande funktion. Lösningen är att återställa den funktionen de hade. Att förstärka enbart golven åtgärdar inte det problemet, vilket du har märkt.
2. Du har redan många gånger om kommit fram till att kattvindarna hade en bärande och stabiliserande funktion. Lösningen är att återställa den funktionen de hade. Att förstärka enbart golven åtgärdar inte det problemet, vilket du har märkt.
T t_conradsson skrev:
Hellu, det som tidigare var en kattvind är nu mer helt öppet, dessa väggar på ena sidan är alltså helt borta och väggen i dessa rum är alltså mot husets yttervägg.T t_conradsson skrev:
Du fick i den förra tråden en massa råd som var samstämmiga i att du bör sätta tillbaka kattvindarna för att de fyllde en viktig funktion. Du hittade istället en konstruktör som sa att det inte behövdes. Du följde konstruktörens råd och problemet är kvar. Vad sägs om att återställa kattvindarna? Kan det vara något?
Oj, Nu trycket takets tyngd ytterväggar utåt i stället för att kraften går rakt ner mot bärande delar. Blir nog sättningar i taket med tiden.
Kunde nog fixats med en I-Balk i stål på varje sida från gavel till gavel. Frågan är bara hur man återställer stabiliteten i mellanbjällaget som ingick i lösningen tidigare
Kunde nog fixats med en I-Balk i stål på varje sida från gavel till gavel. Frågan är bara hur man återställer stabiliteten i mellanbjällaget som ingick i lösningen tidigare
Hello,
Jag är tacksam för alla svaren jag får, har under tiden fått så mycket tips och lösningar att jag inte vet vad jag skall tro.
Min tanke är att hur den kattvind som är gjord av relativt tunt material hade sådan påverkan. (men som sagt så är jag amatör)
Jag har dragit upp golvet och fixat och trixat 4ggr så nästa gång jag gör ett ingrepp så söker jag något bevis på att det kommer vara rätt. (innan min familj skickar in mig på dårhus)
Så teoretiskt så borde jag kunna testa att stämpa upp vid kattvindsväggarna för att få "bevis" på om det fungerar då.
Är du erfaren konstruktör som bor Sörmland / Södra Stockholm som vill ge dig ann detta så får du gärna höra av dig.
Jag är tacksam för alla svaren jag får, har under tiden fått så mycket tips och lösningar att jag inte vet vad jag skall tro.
Min tanke är att hur den kattvind som är gjord av relativt tunt material hade sådan påverkan. (men som sagt så är jag amatör)
Jag har dragit upp golvet och fixat och trixat 4ggr så nästa gång jag gör ett ingrepp så söker jag något bevis på att det kommer vara rätt. (innan min familj skickar in mig på dårhus)
Så teoretiskt så borde jag kunna testa att stämpa upp vid kattvindsväggarna för att få "bevis" på om det fungerar då.
Är du erfaren konstruktör som bor Sörmland / Södra Stockholm som vill ge dig ann detta så får du gärna höra av dig.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
En vägg kan stabilisera på flera olika sätt och bara en last hjälper det att sätta stämpar i rummet under. Många äldre plankväggar stabiliserar mot skjuvning av hela kostruktionen i sidled (stämp gör ingen nytta), i ditt fall att takstolarna inte kan trilla omkull i princip. Jag är ingen konstruktör med det är uppenbart av det du berättar att kattvindarna fyllt mer än en funktion, kanske 2 eller 3 beroende på takstolarnas utformning, därför kommer stämpning inte lösa det.
Som exempel så rasade en 20 år gammal idrottshall där jag bor för att takstolarna tappade stabiliseringen och alla takstolar föll ihop som dominobrickor och hela hallen kollapsade, tack och lov nattetid.
På högstadiet lärde iaf vi oss om kraftparallellogram som man kan använda för att förstå hur olika krafter verkar på en konstruktion. T ex en så enkel sak som en vikt på plan eller lutande mark och hur gravitationen går från att bara påverka vertikalt rakt ner i marken till att helt plötsligt bli två krafter som strålar ut i olika vinklar och kan få fordonet att rulla nerför backen.
Ett tak, takstolar och dess uppbyggnad är ett typiskt exempel på hur krafter verkar på många olika håll samtidigt beroende på lutning mm, och inte bara rakt ner till golvet under. Du har dessutom både dragande och tryckande krafter samtidigt som komplicerar bilden.
Som exempel så rasade en 20 år gammal idrottshall där jag bor för att takstolarna tappade stabiliseringen och alla takstolar föll ihop som dominobrickor och hela hallen kollapsade, tack och lov nattetid.
På högstadiet lärde iaf vi oss om kraftparallellogram som man kan använda för att förstå hur olika krafter verkar på en konstruktion. T ex en så enkel sak som en vikt på plan eller lutande mark och hur gravitationen går från att bara påverka vertikalt rakt ner i marken till att helt plötsligt bli två krafter som strålar ut i olika vinklar och kan få fordonet att rulla nerför backen.
Ett tak, takstolar och dess uppbyggnad är ett typiskt exempel på hur krafter verkar på många olika håll samtidigt beroende på lutning mm, och inte bara rakt ner till golvet under. Du har dessutom både dragande och tryckande krafter samtidigt som komplicerar bilden.
Svensk byggnadsvård skriver dettaD degi skrev:
"Kattvindar på 1940-talet byggdes primärt som kallförråd i utrymmet mellan yttertaket och de inredda rummens snedväggar i 1 1/2-planshus. Konstruktionen syftade till att skapa en bärande takkonstruktion (störtväggar) samtidigt som man kunde inreda ovanvåningen med rakare väggar. "
Du hittar byggingenjörer på https://norramalardalen.sbr.se/D degi skrev:
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men de borttagna kattvindarna gör ju också att taket får avsevärt sämre hållfasthet. Dels får du böjande kraft som gör att dår "svank" på taket, kan ta några år. Men allvarligare är att takstolarna kommer att trycka ut ytterväggarna.
Så bortsett från skakningarna i golvet, så bör/måste du på något sätt förstärka taket.
Så bortsett från skakningarna i golvet, så bör/måste du på något sätt förstärka taket.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Grejen många missar är ju att på äldre hus så hade man ingen "separat" takstol som beräknades separat och som lyftes dit som en enhet. Då byggde man lösvirke och takstolen är egentligen taket och sen bjälklaget på den våningen så kattvindens strävor neråt är alltså de stående banden neråt i konstruktionen som helhet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Det enklaste i det här läget är nog bara att acceptera att det sviktar och rör sig. Det i sig är ju inget farligt och även om det är försvagat så är svenska hus i allmänhet väldigt överdimensionerade så inget kommer ju kollapsa av detta. Gjort är gjort bara........om man nu inte vill återställa det man tagit bort då men det verkar överdrivet om nu allt är tillfixat i övrigt. Man får väl isåfall bara upplysa nästa ägare om saken.....
Klicka här för att svara