Hej!
Relativt ny husägare och ny i forumet.
Har ett litet bekymmer som jag hoppas få hjälp med.
Radiatorerna på ovanvåningen är kalla medan de på markplan är ljumna och de i källaren är varma. I och med det är kallt ute så blir det bra ruggigt på ovanvåningen...
Trycket mäts till 0,5 bar (se bild). Efter lite undersökning av tidigare trådar så behöver jag fylla på trycket så det iallafall är 1,0-1,2 bar och sen lufta alla elementen. Låter detta vettigt? Om så är fallet, vilken ventil är den jag fyller på med (se bilder)
Relativt ny husägare och ny i forumet.
Har ett litet bekymmer som jag hoppas få hjälp med.
Radiatorerna på ovanvåningen är kalla medan de på markplan är ljumna och de i källaren är varma. I och med det är kallt ute så blir det bra ruggigt på ovanvåningen...
Trycket mäts till 0,5 bar (se bild). Efter lite undersökning av tidigare trådar så behöver jag fylla på trycket så det iallafall är 1,0-1,2 bar och sen lufta alla elementen. Låter detta vettigt? Om så är fallet, vilken ventil är den jag fyller på med (se bilder)
Ja med det du har beskrivit bör trycket vara minst 1bar
Och då du ökat trycket lufta elementen (och kolla av trycket igen som kan sjunka då man luftar)
Har tyvärr ingen koll på hur du fyller på just ditt system
EDIT: ska jag gissa är det, det svarta vredet/ventilen på bild två men är väldigt osäker på det
Och då du ökat trycket lufta elementen (och kolla av trycket igen som kan sjunka då man luftar)
EDIT: ska jag gissa är det, det svarta vredet/ventilen på bild två men är väldigt osäker på det
Jepp det röret/ventilen ser ut att vara kopplat till tappvattenrör. Öpppna den med pyspunka och se hur manometern rör sig, ska gå sakta upp till 1,2 bar, sen lufta som sägs och hålla koll på trycket, det sjunker vid luftning något.M MrDizzy skrev:Ja med det du har beskrivit bör trycket vara minst 1bar
Jag kollar på detta imorgon. Tack! Behöver jag kolla trycket efter varje radiator jag luftar eller kan jag lufta alla och sen justera trycket?J jonaserik skrev:
Jag skulle först höja tycket sem lufta alla och slutligen kolla av trycket och ev justera det lite.F FGWA skrev:
Ingen ide att springa upp o ner för alla trapport i onödan
Kolla slangarna i maskin, de har en tendens att bäcka igen av magnetit. Du har 3st slangar, de ska gå att nypa ihop, gör dom inte det, kan du antingen ta lös och knäcka i dom och spola ur dom, men bäst är att byta alla 3 och sen montera in ett magnetitfilter på returledningen.
Klicka här för att svara