Hej!

Relativt ny husägare och ny i forumet.

Har ett litet bekymmer som jag hoppas få hjälp med.

Radiatorerna på ovanvåningen är kalla medan de på markplan är ljumna och de i källaren är varma. I och med det är kallt ute så blir det bra ruggigt på ovanvåningen...

Trycket mäts till 0,5 bar (se bild). Efter lite undersökning av tidigare trådar så behöver jag fylla på trycket så det iallafall är 1,0-1,2 bar och sen lufta alla elementen. Låter detta vettigt? Om så är fallet, vilken ventil är den jag fyller på med (se bilder)

• Tryckmätare som visar 0,5 bar på ett värmesystem, med kopparrör och blå och mässingsfärgade ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå ventil på kopparrör och tryckmätare visar 0,5 bar vid en röd expansionsbehållare i ett värmesystem.
    Skapa konto
  • Expansionskärl och rörsystem med ventiler för husets uppvärmning, tryckmätare synlig.
    Skapa konto
  • Rörsystem med kopparrör och isolerade rör i en källare, med en vit kabel och en ventil synlig.
    Skapa konto
Ja med det du har beskrivit bör trycket vara minst 1bar
Och då du ökat trycket lufta elementen (och kolla av trycket igen som kan sjunka då man luftar)

Har tyvärr ingen koll på hur du fyller på just ditt system
EDIT: ska jag gissa är det, det svarta vredet/ventilen på bild två men är väldigt osäker på det

M MrDizzy skrev:
Ja med det du har beskrivit bör trycket vara minst 1bar
Och då du ökat trycket lufta elementen (och kolla av trycket igen som kan sjunka då man luftar)

Har tyvärr ingen koll på hur du fyller på just ditt system
EDIT: ska jag gissa är det, det svarta vredet/ventilen på bild två men är väldigt osäker på det
Jepp det röret/ventilen ser ut att vara kopplat till tappvattenrör. Öpppna den med pyspunka och se hur manometern rör sig, ska gå sakta upp till 1,2 bar, sen lufta som sägs och hålla koll på trycket, det sjunker vid luftning något.

J jonaserik skrev:
Jepp det röret/ventilen ser ut att vara kopplat till tappvattenrör. Öpppna den med pyspunka och se hur manometern rör sig, ska gå sakta upp till 1,2 bar, sen lufta som sägs och hålla koll på trycket, det sjunker vid luftning något.
Jag kollar på detta imorgon. Tack! Behöver jag kolla trycket efter varje radiator jag luftar eller kan jag lufta alla och sen justera trycket?

F FGWA skrev:
Jag kollar på detta imorgon. Tack! Behöver jag kolla trycket efter varje radiator jag luftar eller kan jag lufta alla och sen justera trycket?
Jag skulle först höja tycket sem lufta alla och slutligen kolla av trycket och ev justera det lite.
Ingen ide att springa upp o ner för alla trapport i onödan

F FGWA skrev:
Bara kolla av trycket om det kommer mycket luft från ett ellement, normalt pyser det bara till lite om luft finns.

Kolla slangarna i maskin, de har en tendens att bäcka igen av magnetit. Du har 3st slangar, de ska gå att nypa ihop, gör dom inte det, kan du antingen ta lös och knäcka i dom och spola ur dom, men bäst är att byta alla 3 och sen montera in ett magnetitfilter på returledningen.

J jonaserik skrev:
Bara kolla av trycket om det kommer mycket luft från ett ellement, normalt pyser det bara till lite om luft finns.
Det verkade göra susen. Det mesta va luft i radiatorerna på ovanvåningen. De blev typ varma direkt!

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.