Rejäl skrev:
Undantag finns alltid men småhus vanliga villor är det väldigt sällan som dom tillåts byggas så nära gräns och som berörd granne tas det oftast hänsyn om man vill bygga väldigt nära..
Ja, men det finns fortfarande ingen 4,5-metersregel eller krav på medgivande från grannen.

P
useless useless skrev:
Ja, men det finns fortfarande ingen 4,5-metersregel eller krav på medgivande från grannen.
Försök o få bygglov på tomtgräns så får du se, vi har varit med om många som har velat bygga nära gräns men inte på gränsen som snällt har fått dra in huset ett par meter efter bygglovsansökan för att få beviljat bygglov..
Ytterst sällan det anses befogat att bygga på gränsen med hus och garage..

Rejäl skrev:
Försök o få bygglov på tomtgräns så får du se, vi har varit med om många som har velat bygga nära gräns men inte på gränsen som snällt har fått dra in huset ett par meter efter bygglovsansökan för att få beviljat bygglov..
Många kommuner gör det lite enkelt för sig o använder 4,5 m även vid nybyggnation utanför detaljplan, trots att boverket inte angivit placeringen i meter.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Varför väljer du att missförstå det jag skriver?
Det finns ingen regel som förbjuder kommunen att ge bygglov för en byggnad närmare gränsen än 4,5 meter mot grannens vilja.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Många kommuner gör det lite enkelt för sig o använder 4,5 m även vid nybyggnation utanför detaljplan, trots att boverket inte angivit placeringen i meter.
Det är en ganska vettig utgångspunkt, att det går att bygga närmare är klart men vi har haft några kunder som har försökt att få sina garage väldigt nära gränsen men inte lyckats med motiveringen att de ska kunna sköta sina underhåll ifrån sin egna mark, vilket jag tycker är en vettig väg att gå..

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Varför väljer du att missförstå det jag skriver?
Det finns ingen regel som förbjuder kommunen att ge bygglov för en byggnad närmare gränsen än 4,5 meter mot grannens vilja.
Varför tjatar du om dina regler?
Jag har skrivit om hur det kan gå till ute i realiteten som du verkar ha svårt att ta in! Kanske för att du saknar erfarenhet och kan bara det som går att läsa sig till på nätet?

Jag har bara bemött TS felaktiga påstående:

"Och vad jag läst så måste det nya huset vara minst 4.5m ifrån tomtgränsen"

Jag skiter i om kommunen godkänner en byggnad 0, 2 eller 4,4 meter från gränsen. Påståendet är lika fel oavsett.

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Jag har bara bemött TS felaktiga påstående:

"Och vad jag läst så måste det nya huset vara minst 4.5m ifrån tomtgränsen"

Jag skiter i om kommunen godkänner en byggnad 0, 2 eller 4,4 meter från gränsen. Påståendet är lika fel oavsett.
Googla vidare i frid broder😎

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
L Ljusa skrev:
Har man något ord i att tomten får ha hus eller inte?
Ja, om man köper tomten.

Är ert eget hus åtta meter från fastighetsgränsen och det därtill saknas detaljplan gissar jag att det är ute på landet och generellt sett stora tomter. Då är det osannolikt att någon kommer försöka bygga nära gränsen av samma skäl som ni inte vill ha grannen för nära.

Men säker kan man förstås inte vara. Det är bara att gå och titta i ett radhusområde eller annat tätbebyggt stadsnära område – där lever folk närmare varandra än på landet.

Men vill du vara helt säker på att grannar inte kommer för nära får du köpa marken; för vad andra gör med sin mark är i första hand upp till dem.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, om man köper tomten.

Är ert eget hus åtta meter från fastighetsgränsen och det därtill saknas detaljplan gissar jag att det är ute på landet och generellt sett stora tomter. Då är det osannolikt att någon kommer försöka bygga nära gränsen av samma skäl som ni inte vill ha grannen för nära.

Men säker kan man förstås inte vara. Det är bara att gå och titta i ett radhusområde eller annat tätbebyggt stadsnära område – där lever folk närmare varandra än på landet.

Men vill du vara helt säker på att grannar inte kommer för nära får du köpa marken; för vad andra gör med sin mark är i första hand upp till dem.
Tack, ja det är på landet som du säger och den tomma tomten som är ett hygge nu är lite över 5000kvm.

Ja, man liter inte riktigt på att ingen skulle vara känslig och bygga så nära det nuvarande huset som möjligt.

Vi har funderat på alternativet att se om tomten skulle vara till salu, vet dock inte hur man gör men kanske kommunen vet sådant?

Kolle vem som äger tomten och fråga dem vad planen är efter hygget.

Z z_bumbi skrev:
Kolle vem som äger tomten och fråga dem vad planen är efter hygget.
Jag skrev till mäklaren om hen visste eller kunde ta reda på. Men inte hört något än.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.