Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Både ja och nej på den...

Enligt BKR så är det detta som räcker... ;)
[bild]

Våtrumsväggen du tänker på syftar mest till att man ska kunna göra godkända infästningar var som helst och eftersom man sedan ganska lång tid oftast arbetar med 900mm skivor så har de benämnt det med cc450 än om det egentligen räcker med cc600 för att uppnå den tillräckliga böjstyvheten för att kunna sätta plattor. ;)
Jag kan inte säga emot det. Du har rätt i sak. Dock finns det endast 1 väggkonstruktion som är testad och godkänd enligt branschen parter, inklusive försäkringsbolagen.
Att inte använda sig av "rätt" vägg är nog dock endast ett bekymmer om man kräver ersättning vid skada. Finns ju en hel drös med väggkonstruktioner som säkert håller lika bra.

Paul-Staffanstorp
N Nils82 skrev:
Jag kan inte säga emot det. Du har rätt i sak. Dock finns det endast 1 väggkonstruktion som är testad och godkänd enligt branschen parter, inklusive försäkringsbolagen.
Att inte använda sig av "rätt" vägg är nog dock endast ett bekymmer om man kräver ersättning vid skada. Finns ju en hel drös med väggkonstruktioner som säkert håller lika bra.
Jo men den föreskriver cc450, 15mm plyfa och gips men samtidigt räcker cc600, 15mm plyfa och gips för att uppnå tillräcklig böjstyvhet så det finns inte på min karta att man skulle få problem om man inte reglar om väggen.
Reglarna man fäller in får ju inget fäste i gipsen på väggens baksida så då kan man ju börja spekulera i vad som egentligen blir stabilast.;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.