Hej finns det några regler kring storlek av reglar i ett badrum?
jag har idag 70x35mm i ett litet badrum från 70-talet.

Mvh
zana
 
Paul-Staffanstorp
Svår fråga att besvara men jag antar att du åsyftar och kunna sätta kakel på väggarna i badrummet eller ?
 
S
Skruva upp 15mm plyfa på reglarna så behöver du inte fundera särskilt mycket :)
 
Hej
Jag tänkte ha kakel på väggarna.
 
Paul-Staffanstorp
Z zana kader skrev:
Hej
Jag tänkte ha kakel på väggarna.
Har du då 60cm eller mindre mellan reglarna så är det bara att sätta på en 15mm plyfa och sen gipsa...
Då uppnår man tillräcklig böjstyvhet för att kunna sätta plattor.
 
70x45 på c/c 450 är väl den godkända konstruktionen eller har det ändrats?
 
Paul-Staffanstorp
N Nils82 skrev:
70x45 på c/c 450 är väl den godkända konstruktionen eller har det ändrats?
Följ leverantörens anvisningar för hur våtrumsväggen ska byggas upp om den består av skivmaterial. En tumregel när väggen ska kaklas är att den ska ha en böjstyvhet som motsvarar två lager gipsskivor med kartongyta med ett regelavstånd på 600 mm.

Byter man ut den ena gipsen mot en 15mm plyfa uppnår man ju liknande böjstyvhet.

Sen arbetar man ju hellre med 900mm skivor så de e ju enklare att fälla in några reglar extra om man har möjlighet till det beroende på väggen uppbyggnad och utseende.
 
  • Gilla
Nilpal
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Följ leverantörens anvisningar för hur våtrumsväggen ska byggas upp om den består av skivmaterial. En tumregel när väggen ska kaklas är att den ska ha en böjstyvhet som motsvarar två lager gipsskivor med kartongyta med ett regelavstånd på 600 mm.

Byter man ut den ena gipsen mot en 15mm plyfa uppnår man ju liknande böjstyvhet.

Sen arbetar man ju hellre med 900mm skivor så de e ju enklare att fälla in några reglar extra om man har möjlighet till det beroende på väggen uppbyggnad och utseende.
Vart kommer texten ifrån? Den säger inte samma sak som branchreglerna ger yttryck för i dagsläget.
 
Kan jag köra med samma reglar 70x35 och 60cc, sen köra med playwood och gips?

mvh
Zana
 
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp
Z zana kader skrev:
Kan jag köra med samma reglar 70x35 och 60cc, sen köra med playwood och gips?

mvh
Zana
Personligen ser jag inte det som ett problem att de bara är 35mm istället för 45mm men som jag också skrev vill man oftast jobba med 900mm skivmaterial och då fäller man ju in extra reglar där det finns möjlighet.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
[länk]
"
Våtrumsvägg med möjlighet för vattentät infästning rekommenderas
För att infästningar ska kunna göras vart som på en väggyta krävs att väggen i sig har tillräckligt hög hållfasthet. Vid val av material, ta därför hänsyn till eventuella infästningar och möjligheten att eftermontera till exempel stödhandtag eller duschväggar.

För att möjliggöra infästningar i väggen utan bakomliggande reglar eller kortlingar kan man välja en skivkonstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel 15 mm konstruktionsplywood (kryssfaner) av kvalitet P30 på 70 mm träregel, alternativt plåtregel, i båda fallen monterade på c/c 450. På våtrumssidan monteras därefter en formstabil skiva som underlag för tät- och ytskikt. Väggen kan beskrivas som en enda stor kortling där infästningar kan göras var som helst på väggytan.
Väggen är utvecklad gemensamt av byggbranschen och provad på SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås."


Klippt ur samma text.
Lustigt att de nämns 2 lager gips på c/c 600 på samma sida, från samma organisation. Det är ett tag sen den konstruktionen var branschstandard.
 
Paul-Staffanstorp
N Nils82 skrev:
"
Våtrumsvägg med möjlighet för vattentät infästning rekommenderas
För att infästningar ska kunna göras vart som på en väggyta krävs att väggen i sig har tillräckligt hög hållfasthet. Vid val av material, ta därför hänsyn till eventuella infästningar och möjligheten att eftermontera till exempel stödhandtag eller duschväggar.

För att möjliggöra infästningar i väggen utan bakomliggande reglar eller kortlingar kan man välja en skivkonstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel 15 mm konstruktionsplywood (kryssfaner) av kvalitet P30 på 70 mm träregel, alternativt plåtregel, i båda fallen monterade på c/c 450. På våtrumssidan monteras därefter en formstabil skiva som underlag för tät- och ytskikt. Väggen kan beskrivas som en enda stor kortling där infästningar kan göras var som helst på väggytan.
Väggen är utvecklad gemensamt av byggbranschen och provad på SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås."


Klippt ur samma text.
Lustigt att de nämns 2 lager gips på c/c 600 på samma sida, från samma organisation. Det är ett tag sen den konstruktionen var branschstandard.
Nej. Det räcker med dubbel gips på cc600 för att uppnå tillräcklig böjstyvhet för att sätta kakel...
Våtrumsvägg är något annat. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej. Det räcker med dubbel gips på cc600 för att uppnå tillräcklig böjstyvhet för att sätta kakel...
Våtrumsvägg är något annat. ;)
Ahhhh......en luring . Okej, du har rätt men TS är nog intresserad av just våtrumsväggar.
 
Paul-Staffanstorp
N Nils82 skrev:
Ahhhh......en luring . Okej, du har rätt men TS är nog intresserad av just våtrumsväggar.
Både ja och nej på den...

Enligt BKR så är det detta som räcker... ;)
Textutdrag ur dokument om skivkonstruktioner i våtrum med krav på underlag och montering för keramiska tätskiktssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våtrumsväggen du tänker på syftar mest till att man ska kunna göra godkända infästningar var som helst och eftersom man sedan ganska lång tid oftast arbetar med 900mm skivor så har de benämnt det med cc450 än om det egentligen räcker med cc600 för att uppnå den tillräckliga böjstyvheten för att kunna sätta plattor. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.