Jag ska sätta upp innertak, och behöver börja med reglar. Det går elledningar i rör på underlaget, så jag kan inte limma upp dem direkt.

Huset är byggt 1968. Innertakets nedersta del består av någon slags spånskiva, det ser nästan ut som pressad kartong... den verkar vara ca 1 cm tjock.

Spånskivan är spikad upp i brädor, ser ut att vara ca 1 cm tjocka, vanlig råspont. Jag ser inte hur de är fästa i bjälkarna.

Min första plan var att skruva reglarna rakt upp. Men jag vill inte punktera ångspärren på insidan, vilket begränsar hur långa skruvar jag kan använda. Å andra sidan, om jag använder kortare skruvar och har lite marginal, så kommer gängorna nästan bara fästa i spånskivan håller det?

Om jag limmar reglarna, tillsammans med några korta skruvar, riskerar spånskivan att dras isär? Tyngden hamnar ju bara på ytskiktet, jag får ingen hjälp av brädorna innanför.

Tacksam för all hjälp! Takytan är 2x4 m, så det är inga jättestora ytor. Jag behöver regla med 30 cm c/c, ska använda 45x45 reglar.

Jag skulle skitit i ångspärren och skruvat ändå. Det kan inte läcka mycket då skruven fyller hålet den själv gjort.
De andra alternativen verkar betydligt sämre.

Intet Intet skrev:
Jag skulle skitit i ångspärren och skruvat ändå. Det kan inte läcka mycket då skruven fyller hålet den själv gjort.
De andra alternativen verkar betydligt sämre.
Jag tänker att om ångspärren är plastfolie kan hål i den bli mycket större än skruven som går igenom.

W wtunemyr skrev:
Jag tänker att om ångspärren är plastfolie kan hål i den bli mycket större än skruven som går igenom.
Det tror jag inte. Dessutom har du väl inget val?

Ett hus från -68 är knappast särskilt tätt ändå, så skruva du bara.

• Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det tror jag inte. Dessutom har du väl inget val?
Andra val skulle t ex vara att limma upp reglarna, eller strunta i takpanelen och bara måla innertaket. Inget av det bra, men jag är tveksam till hur risk/chans-balansen ser ut om "fuktskador på vinden" är i ena vågskålen.

Det blir inga fuktskador på vinden om det inte är en ångbastu du bygger.

• Gilla
wtunemyr
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det blir inga fuktskador på vinden om det inte är en ångbastu du bygger.
Ingen ångbastu, vanliga sovrum. Förlåt om jag låter ifrågasättande, men vad är poängen med ånsgspärren om den inte behöver vara tät?

Limma skulle jag verkligen inte göra.
Din oro är av allt att döma helt obefogad.
Tag dug en öl, så du kommer i form. Sedan är det bara att skruva på.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
W wtunemyr skrev:
Ingen ångbastu, vanliga sovrum. Förlåt om jag låter ifrågasättande, men vad är poängen med ånsgspärren om den inte behöver vara tät?
Poängen är att den ska hindra _tillräckligt_ mycket varm fuktig luft från att läcka ut. Utanförliggande byggnadsmaterial klarar en viss mängd fukt utan problem, några skruvhål, som dessutom kläms mellan två reglar är långt ifrån ens ett gränsfall. Det blir det allra närmsta helt lufttätt.

• Gilla
wtunemyr och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Poängen är att den ska hindra _tillräckligt_ mycket varm fuktig luft från att läcka ut. Utanförliggande byggnadsmaterial klarar en viss mängd fukt utan problem, några skruvhål, som dessutom kläms mellan två reglar är långt ifrån ens ett gränsfall. Det blir det allra närmsta helt lufttätt.
Tack! Det är svårt som nybörjare att veta hur man gör såna bedömningar. Flera "så här gör du"-guider poängterar att man måste ha korta skruvar för att inte peta hål i ångspärren. Ingen av dem nämner hur man ser till att skruvarna ändå håller :)

Uppdatering: nedersta lagret är inte spånskiva, det är gips. Vet inte om det påverkar något, förutom att jag inte kan räkna med någon direkt bärighet om jag skruvar i det. Dvs all tyngd måste tas upp av skruvarna i råsponten ovanför.

Japp. Därför är det bara att knäppa en ölring och sätta igång.

• Haha
wtunemyr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.