463 läst ·
12 svar
463 läst
12 svar
Hur fäster jag reglar till innertak, utan att skada ångspärren?
Jag ska sätta upp innertak, och behöver börja med reglar. Det går elledningar i rör på underlaget, så jag kan inte limma upp dem direkt.
Huset är byggt 1968. Innertakets nedersta del består av någon slags spånskiva, det ser nästan ut som pressad kartong... den verkar vara ca 1 cm tjock.
Spånskivan är spikad upp i brädor, ser ut att vara ca 1 cm tjocka, vanlig råspont. Jag ser inte hur de är fästa i bjälkarna.
Min första plan var att skruva reglarna rakt upp. Men jag vill inte punktera ångspärren på insidan, vilket begränsar hur långa skruvar jag kan använda. Å andra sidan, om jag använder kortare skruvar och har lite marginal, så kommer gängorna nästan bara fästa i spånskivan håller det?
Om jag limmar reglarna, tillsammans med några korta skruvar, riskerar spånskivan att dras isär? Tyngden hamnar ju bara på ytskiktet, jag får ingen hjälp av brädorna innanför.
Tacksam för all hjälp! Takytan är 2x4 m, så det är inga jättestora ytor. Jag behöver regla med 30 cm c/c, ska använda 45x45 reglar.
Huset är byggt 1968. Innertakets nedersta del består av någon slags spånskiva, det ser nästan ut som pressad kartong... den verkar vara ca 1 cm tjock.
Spånskivan är spikad upp i brädor, ser ut att vara ca 1 cm tjocka, vanlig råspont. Jag ser inte hur de är fästa i bjälkarna.
Min första plan var att skruva reglarna rakt upp. Men jag vill inte punktera ångspärren på insidan, vilket begränsar hur långa skruvar jag kan använda. Å andra sidan, om jag använder kortare skruvar och har lite marginal, så kommer gängorna nästan bara fästa i spånskivan håller det?
Om jag limmar reglarna, tillsammans med några korta skruvar, riskerar spånskivan att dras isär? Tyngden hamnar ju bara på ytskiktet, jag får ingen hjälp av brädorna innanför.
Tacksam för all hjälp! Takytan är 2x4 m, så det är inga jättestora ytor. Jag behöver regla med 30 cm c/c, ska använda 45x45 reglar.
Poängen är att den ska hindra _tillräckligt_ mycket varm fuktig luft från att läcka ut. Utanförliggande byggnadsmaterial klarar en viss mängd fukt utan problem, några skruvhål, som dessutom kläms mellan två reglar är långt ifrån ens ett gränsfall. Det blir det allra närmsta helt lufttätt.W wtunemyr skrev:
Tack! Det är svårt som nybörjare att veta hur man gör såna bedömningar. Flera "så här gör du"-guider poängterar att man måste ha korta skruvar för att inte peta hål i ångspärren. Ingen av dem nämner hur man ser till att skruvarna ändå hållermexitegel skrev:
Uppdatering: nedersta lagret är inte spånskiva, det är gips. Vet inte om det påverkar något, förutom att jag inte kan räkna med någon direkt bärighet om jag skruvar i det. Dvs all tyngd måste tas upp av skruvarna i råsponten ovanför.
Klicka här för att svara