Bakgrund
Gammal sommarstuga som är tillbyggd.
Ska nu börja renovera den gamla delen och när ytterväggen öppnas upp så är uppbyggnaden som följer.
Dubbla 45x70 som är ihopspickade med en tunn bit spånskiva.
Ligger afsaboard utanför.
Takstolar är fackverkstyp med 1m avstånd.
Hammarbandet är dubbla 45x70.
Saknas avväxling i form av stående reglar ovanför fönster.
Visserligen ett mindre spann på 20 cm.
Det ska monteras ny ytterdörr och fönster i väggen. Fönster kommer behöva kortare avväxlingar.
(70cm breda fönster så borde räcka med en 45x195 ovanför). Dörrarna hamnar mellan takstolarna.
Finns inga ritningar på denna delen av huset men det känns lite som att jag kommer åka på att få någon att räkna på detta Och göra bygganmälan.
Frågan är vad är bästa sättet:
Byta ut till 45x95 och liggande 45 utanpå.
Ger 60mm tilläggsisolering och borde vara en bra kompromiss mellan ökad isolering och minskat takutsprång och passa till nyare fönster.
Borde även vara lättare för avväxling ovanför fönster. 70 cm breda fönster så inga stora span.
Låta det vara och bygga på tilläggsisolering utanpå?
Andra alternativ?
Gammal sommarstuga som är tillbyggd.
Ska nu börja renovera den gamla delen och när ytterväggen öppnas upp så är uppbyggnaden som följer.
Dubbla 45x70 som är ihopspickade med en tunn bit spånskiva.
Ligger afsaboard utanför.
Takstolar är fackverkstyp med 1m avstånd.
Hammarbandet är dubbla 45x70.
Saknas avväxling i form av stående reglar ovanför fönster.
Visserligen ett mindre spann på 20 cm.
Det ska monteras ny ytterdörr och fönster i väggen. Fönster kommer behöva kortare avväxlingar.
(70cm breda fönster så borde räcka med en 45x195 ovanför). Dörrarna hamnar mellan takstolarna.
Finns inga ritningar på denna delen av huset men det känns lite som att jag kommer åka på att få någon att räkna på detta Och göra bygganmälan.
Frågan är vad är bästa sättet:
Byta ut till 45x95 och liggande 45 utanpå.
Ger 60mm tilläggsisolering och borde vara en bra kompromiss mellan ökad isolering och minskat takutsprång och passa till nyare fönster.
Borde även vara lättare för avväxling ovanför fönster. 70 cm breda fönster så inga stora span.
Låta det vara och bygga på tilläggsisolering utanpå?
Andra alternativ?
Om det har hållit hittills och du inte tänker lägga på ytterligare last med ny övervåning eller mycket tyngre tak så behöver du väl inte byta befintliga reglar? Mycket av dagens grövre dimensioner är ju inte för att klara last utan få plats med isolering.
I ditt fall borde det isf räcka att spika/skruva på en 45x45 eller 45x70 för att få större djup för mer isolering?
I ditt fall borde det isf räcka att spika/skruva på en 45x45 eller 45x70 för att få större djup för mer isolering?
Ja så blev det.
45x70 utanpå som för extra isolering.
Då kunde jag låta befintliga bärande reglar sitta kvar.
45x70 utanpå som för extra isolering.
Då kunde jag låta befintliga bärande reglar sitta kvar.
Klicka här för att svara