13 818 läst ·
153 svar
14k läst
153 svar
Regeringen vill stoppa användandet av illegal ip-tv
Ja, det vore ju hemskt om man kunde göra båda saker samtidigt.M Mike Flonned skrev:
Eller hur menar du? Man skall skita i inbrott och bedrägerier och i stället lägga all fokus på bomber?
.
Hur tänkte du nu?
Man kan ju fundera över på vilka lagliga grunder SVT kan neka mig som svensk skattebetalare att titta på Play från utlandet.C cpalm skrev:Mja, kärnan här är den grundläggande rättsprincipen att den som inte sprider ett verk inte skall behöva göra några upphovsrättsliga avvägningar. Det är illa nog med gråzonerna kring vad som kan anses vara otillåten spridning och inte.
Börjar man dessutom kriminalisera konsumentsidan öppnar man pandoras ask med vilket ansvar som faller på konsumenten. Visst 99,9% kommer inte att bli dömda för brott, men det är inte poängen.
Jag har redan betalat för allt innehåll via skattsedeln men råkar vara fysiskt utanför Sveriges gränser...på vilka grunder kan mina rättigheter till konsumtion av redan betalat material nekas mig?
Jag själv liksom merpartner av mina vänner fullkomligt avskyr all reklam vi tvingas att titta på när vi tittar på TV, tidningar eller sociala medier. Tittar vi på 4 timmar tv en kväll så tittar vi 2 timmar på reklam, inte särskilt produktivt kan jag tycka. Tv i detta exempel slösar bort tiden från mitt liv (som är begränsat) där jag/vi kunde gjort något annat mer kreativt än att titta på reklam. Vi tvingas att se reklam när vi konsumerar Sociala medier, ni har säkert själva sett att man inte kan scrolla förbi reklam i exempelvis Facebook, vi "tvingas" att se reklmen (själv vänder jag bort mobilen eller huvudet när reklam påtvingas, kollar aldrig på något mot min egen vilja)
Vi ska ALDRIG någonsin slösa skattepengar på ett problem som privat näringsliv måste sköta själva. Anledningen till att detta problem ens finns är för att näringslivet producerar produkter som konsumenter inte vill betala för, skitprodukter vill ingen betala för. Är man missnöjd konsument söker man många gånger alternativa lösningar, man lyssnar på jungeltrumman. Att privata företag ens försöka gråta ut hos regeringen på grund av att ens egna affärsstrategier inte fungerar är helt förkastligt. SLUTA. Gör om gör rätt, fungerar inte affärsmodellen är det bara att gå tillbaka och försöka med något nytt!!! Sondera terrängen, lyssna av, lägg örat mot rälsen skapa något som marknaden vill ha.
Funkar inte detta lägg ner verksamheten, simple as that!
Vi ska ALDRIG någonsin slösa skattepengar på ett problem som privat näringsliv måste sköta själva. Anledningen till att detta problem ens finns är för att näringslivet producerar produkter som konsumenter inte vill betala för, skitprodukter vill ingen betala för. Är man missnöjd konsument söker man många gånger alternativa lösningar, man lyssnar på jungeltrumman. Att privata företag ens försöka gråta ut hos regeringen på grund av att ens egna affärsstrategier inte fungerar är helt förkastligt. SLUTA. Gör om gör rätt, fungerar inte affärsmodellen är det bara att gå tillbaka och försöka med något nytt!!! Sondera terrängen, lyssna av, lägg örat mot rälsen skapa något som marknaden vill ha.
Funkar inte detta lägg ner verksamheten, simple as that!
Ingen är tvingad att titta på något, det är helt frivilligt.Q qz-mackan skrev:
Ingen "behöver" titta på reklamfinansierad tv, det finns alternativ som dessutom redan är betald av dig och mig.
Citerar artikeln:Redaktionen skrev:
Vad är grejen? Folk skrattade åt Annie Lööf som konstaterade att det redan är förbjudet att vara kriminell i Sverige. Och nu vill nuvarande regeringen förbjuda det som är illegalt? Skall man skratta eller gråta?
Att något är illegalt betyder att det är förbjudet. Oavsett om det gäller att se på fotbollsmatcher utan att betala eller att stanna i Sverige utan uppehållstillstånd. Som exempel.
Det stora problemet är knappast att det finns för få förbud.
Frågan är snarare varför staten inte ser till att lagen följs och bestraffar lagbrytarna. Dvs de kriminella. Oavsett om det gäller att se på fotbollsmatcher utan att betala eller att stanna i Sverige utan uppehållstillstånd. Som exempel.
Håller med dig, det är därför jag tittar bort när påtvingad reklam visas framför mina ögon på när jag tittar på tv, på nätet eller i sociala medier och det mot min egen vilja!.
Vill inte se skiten men kan inte på ett enkelt sätt välja bort det från mina "flöden". Att privata aktörer gråter hos regeringen och vill ha hjälp är skräp. De producerar en urusel produkt som kunden inte vill ha. Finns otaliga produkter som ingen vill ha och har lagts ned, tycker du att skattepengar ändå se till att de finns kvar bara för att någon ensam skäl tycker det?
@Dilato
Vill inte se skiten men kan inte på ett enkelt sätt välja bort det från mina "flöden". Att privata aktörer gråter hos regeringen och vill ha hjälp är skräp. De producerar en urusel produkt som kunden inte vill ha. Finns otaliga produkter som ingen vill ha och har lagts ned, tycker du att skattepengar ändå se till att de finns kvar bara för att någon ensam skäl tycker det?
@Dilato
På nätet har jag adblock så där slipper jag reklam.Q qz-mackan skrev:
Tv tittar jag bara på marksänt och tv4 undviker jag om möjligt och tittar bara på nyheterna där.
Rent generellt så släpp tv och gör annat, livet blir bättre då.
Håller med, jag anser att det är viktigare att fokusera på det som förstör på riktigt. Jag är ingen expert men tänker att om någon tittar på en fotbollsmatch illegalt på ip-tv så skapar det mindre oreda i samhället än om en individ som olagligen uppehåller sig i Sverige. Den som är här illegalt ska aldrig olovligen ha möjlighet nyttja Svenska samhällsnyttor (det är ju beslutat att de inte har tillräckliga skäl att vara kvar enligt samhället) Men om de ändå är kvar, olovligen, behöver de förlita sig på antingen allmosor eller kriminell aktivitet för att få tillgång till resurser så att de olovligen kan överleva i Sverige....O skrev:
Citerar artikeln:
Vad är grejen? Folk skrattade åt Annie Lööf som konstaterade att det redan är förbjudet att vara kriminell i Sverige. Och nu vill nuvarande regeringen förbjuda det som är illegalt? Skall man skratta eller gråta?
Att något är illegalt betyder att det är förbjudet. Oavsett om det gäller att se på fotbollsmatcher utan att betala eller att stanna i Sverige utan uppehållstillstånd. Som exempel.
Frågan är snarare varför staten inte ser till att lagen följs och bestraffar lagbrytarna. Dvs de kriminella. Oavsett om det gäller att se på fotbollsmatcher utan att betala eller att stanna i Sverige utan uppehållstillstånd. Som exempel.
En vild gissning är att lejonparten av de som köper tillgång till illegal IPTV gör det för sport av något slag. Det är i högsta grad produkter som folk vill ha. De flesta betalar och gör rätt för sig men sedan finns det dom som är för snåla eller fattiga för att betala vad det kostar men ändå tycker att dom har rätt att ta del av produkten. De kreativa ursäkterna till varför det är ok för just denne att inte göra rätt för sig finns det gott om.Q qz-mackan skrev:Håller med dig, det är därför jag tittar bort när påtvingad reklam visas framför mina ögon på när jag tittar på tv, på nätet eller i sociala medier och det mot min egen vilja!.
@Dilato
Det dras också en del paralleller till piratkopieringstiden som peakade för 15-20 år sedan men skillnaden då var att produkterna eller innehållet inte fanns tillgängligt på det sätt konsumenten ville konsumera det. Idag finns produkten ett par klick bort men man måste ju slanta upp.
Redigerat:
En enkel regel, bor du utanför Sverige skall du skriva ut dig och på så vis betala skatt och andra avgifter någon annanstans.D Dilato skrev:Man kan ju fundera över på vilka lagliga grunder SVT kan neka mig som svensk skattebetalare att titta på Play från utlandet.
Jag har redan betalat för allt innehåll via skattsedeln men råkar vara fysiskt utanför Sveriges gränser...på vilka grunder kan mina rättigheter till konsumtion av redan betalat material nekas mig?
Det finns ett ändamål med att ha en icke reklamfinansierad nyhetsmedia i Sverige som granskar makten. Det är en del av det demokratiska samhället och har ett ändamål även om du inte är intresserad av resultatet.
Bor du inte i Sverige så skriv ut dig. Du slipper avgifter och skatter, fri sjukvård och socialförsäkri g så... Fuck off, som vi brukar säga.
Politiker är problemet och lösningen på problemet. Jag tror att det är viktigt att svenska folket gör sig hörda, att vi kräver att våra politiker gör jobbet. När de gör fel ska de bli varse om att de gjort fel, helst skulle de också hållas ansvariga...O skrev:
Citerar artikeln:
Angiveri är en modell som gör att samhället får bättre kännedom att lagen följs och kan lagföra individer på löpandeband, har ju prövats i kommunistiska tyskland. Blev ju sådär med den idén. I Sverige blev det ju ett jäkla liv när skola, vård och omsorg skulle "angiva" människor som mot svensk lag och ordning olovligen uppehåller sig i landet...
Precis som i energidebatten, kan inte lösas med EN grej, flera lösningar måste till för att lösa merparten av problem för problemet är inte ETT, problemet har nyanser.
Fast om man är utomlands som turist eller t.ex. reser i arbetet.G gaidin skrev:En enkel regel, bor du utanför Sverige skall du skriva ut dig och på så vis betala skatt och andra avgifter någon annanstans.
Det finns ett ändamål med att ha en icke reklamfinansierad nyhetsmedia i Sverige som granskar makten. Det är en del av det demokratiska samhället och har ett ändamål även om du inte är intresserad av resultatet.
Bor du inte i Sverige så skriv ut dig. Du slipper avgifter och skatter, fri sjukvård och socialförsäkri g så... Fuck off, som vi brukar säga.
Nej, inte alls! Jag valde bara exempel som är relevanta.L lbgu skrev:
Att gå mot rött är en annan sak. Det finns ett undantag så att det inte är straffbart att gå mot rött. Det tycker jag inte har med saken att göra.
Och för att förtydliga tycker jag att de illegala handlingar som inte uttryckligen är straffbefriade skall bestraffas. För att minska kriminaliteten i samhället. Oavsett om det gäller att se på fotbollsmatcher utan att betala eller att stanna i Sverige utan uppehållstillstånd. Som exempel.
Jag bor i Sverige, betalar massvis av skatt i Sverige, men vistas periodvis utanför Sverige.G gaidin skrev:En enkel regel, bor du utanför Sverige skall du skriva ut dig och på så vis betala skatt och andra avgifter någon annanstans.
När jag vistas utanför Sverige nekas jag tillgång till utvalda delar SVTs utbud, och jag ifrågasätter varför.
Jag har redan betalat för hela SVTs utbud via skattsedeln, varför min för stunden fysika belägenhet ska undanta mig från konsumtion av den betalda produkten
är frågan.