13 818 läst ·
153 svar
14k läst
153 svar
Regeringen vill stoppa användandet av illegal ip-tv
Det är väl så enkelt att SVT bara har rättigheter att distribuera detta utbud inom Sveriges gränser?D Dilato skrev:Jag bor i Sverige, betalar massvis av skatt i Sverige, men vistas periodvis utanför Sverige.
När jag vistas utanför Sverige nekas jag tillgång till utvalda delar SVTs utbud, och jag ifrågasätter varför.
Jag har redan betalat för hela SVTs utbud via skattsedeln, varför min för stunden fysika belägenhet ska undanta mig från konsumtion av den betalda produkten
är frågan.
👍Q qz-mackan skrev:
👍Det ger resultat om vi alla laglydiga går samman och hjälper till att informera myndigheterna om lagbrott.Q qz-mackan skrev:
👍Det som var problemet i Tyskland var knappast angiveriet i sig. Utan att lagarna och ledningen var väldigt annorlunda. Sveriges ledning och lagar kan inte jämföras med Tysklands, varken med deras kommunisters eller nazisters.Q qz-mackan skrev:
👍I princip förstår jag inte problemet med att anmäla pågående brott om man kan. Det borde vara det normala tycker jag. Men om det finns enstaka undantag eller inte har jag inte koll på.Q qz-mackan skrev:
👍Vi får hoppas utredningen inser det. Det är väl en av sakerna som skall kollas upp av dem.Q qz-mackan skrev:
Kan så vara, men då ska jag i konsekvensens namn bara betala för vad jag får titta på.Kretikos skrev:
SVTs avtal med sina leverantörer har ju noll relevans med min och din påtvingade lagstadgade betalningsplikt att göra.
Svt ska leverera sin produkt till alla svenska skattebetalare, punkt.
Ingenstans vad jag vet upphör leveransplikten för att kunden befinner sig utanför Sveriges gränser.
Men, jag kan ha fel...
I princip. Men det gäller nog fullt ut bara i Sverige.D Dilato skrev:
Kanske inte leveransplikten. Men vissa orter kan inte nås av leveransen. Pga lokala lagar eller rättighetshavares villkor. T.ex. får inte SVT sända vidare filmer och sport de endast har köpt rätten att visa i Sverige. Så vill man ha sådant får man hämta på plats. I Sverige fysiskt eller virtuellt via VPN.D Dilato skrev:
Dock finns det länder i världen dit inte SVT når av lokala politiska/legala skäl.
SÅ nej, SVT har ingen skyldighet att leverera sina program vart som helst en skattebetalare behagar uppehålla sig.
Japp! Skattereduktion för utlandssemestrare! Upp på barrikaderna nu!D Dilato skrev:Kan så vara, men då ska jag i konsekvensens namn bara betala för vad jag får titta på.
SVTs avtal med sina leverantörer har ju noll relevans med min och din påtvingade lagstadgade betalningsplikt att göra.
Svt ska leverera sin produkt till alla svenska skattebetalare, punkt.
Ingenstans vad jag vet upphör leveransplikten för att kunden befinner sig utanför Sveriges gränser.
Men, jag kan ha fel...
Fast jag är nog inte så sugen på att mina skattepengar ska gå till att SVT betalar 1000ggr så mycket för ett program så att det täcker visningsrätt i hela världen.
Rena SVT produktioner som nyheter etc går väl bra att se var man än är idag.
Bortse från om "jag" befinner mig i Nordkorea eller andra liknande länder där SVT av politiska skäl blockeras av landet jag vistas i.O skrev:
I princip. Men det gäller nog fullt ut bara i Sverige.
Kanske inte leveransplikten. Men vissa orter kan inte nås av leveransen. Pga lokala lagar eller rättighetshavares villkor. T.ex. får inte SVT sända vidare filmer och sport de endast har köpt rätten att visa i Sverige. Så vill man ha sådant får man hämta på plats. I Sverige fysiskt eller virtuellt via VPN.
Dock finns det länder i världen dit inte SVT når av lokala politiska/legala skäl.
SÅ nej, SVT har ingen skyldighet att leverera sina program vart som helst en skattebetalare behagar uppehålla sig.
För att göra exemplet extra tydligt, jag bor i Skåne (en del av Sverige ) och åker över bron till Köpenhamn, Danmark ( en del av Skandinavien/Norden) .
Inom denna region har vi passfrihet och kan röra oss fritt.
Det är ok för mig att att titta på dansk och svensk tv via antenn, men jag får inte titta på utvalda delar av svensk skattebetalad tv via internet! när jag är i Danmark..
Varför?
Se mitt tidigare svar.D Dilato skrev:Jag bor i Sverige, betalar massvis av skatt i Sverige, men vistas periodvis utanför Sverige.
När jag vistas utanför Sverige nekas jag tillgång till utvalda delar SVTs utbud, och jag ifrågasätter varför.
Jag har redan betalat för hela SVTs utbud via skattsedeln, varför min för stunden fysika belägenhet ska undanta mig från konsumtion av den betalda produkten
är frågan.
Jag är också utanför Sverige en stor del av min tid.D Dilato skrev:
Jag saknar inte filmer och annat som visas på SVT.
Deras egna produktioner kan jag se, deras inhyrda filmer från USA kan jag se på annat håll.
Här är kopiering och nedladdning lagligt iofs. Jag gick på bio. Nedladdad film och 20kr i avgift. Det var det lokala universitetet som ordnade filmen. Det är ny film varje månad.
Jag säger inte att det är rätt.
Det är inget svar, det är typ "bara därför att".G gaidin skrev:
Jag hävdar att om man är tvingad att betala för en virtuell digital produkt (man kan inte avsäga sig betalningen) ska man också kunna använda sagda produkt oavsett var man fysiskt befinner sig.
Särskilt om sagda produkt är helt virtuell/digital och det inte finns några tekniska hinder för produktens distribution.