13 034 läst ·
149 svar
13k läst
149 svar
Regeringen vill stoppa användandet av illegal ip-tv
Du menar att om jag köper en rättighet av svenska staten eller ett svensk bolag så äger jag den rättigheten bara inom Sveriges gränser?G gaidin skrev:
Att svenskar i gemen inbillar sig att dom har samma rättigheter i andra länder som hemma är en annan diskussion.
Man kan avsäga sig betalningen. Det är bara att skriva ut sig från Sverige.D Dilato skrev:Det är inget svar, det är typ "bara därför att".
Jag hävdar att om man är tvingad att betala för en virtuell digital produkt (man kan inte avsäga sig betalningen) ska man också kunna använda sagda produkt oavsett var man fysiskt befinner sig.
Särskilt om sagda produkt är helt virtuell/digital och det inte finns några tekniska hinder för produktens distribution.
Problemet är som sagt inte svt, det är avtalen med filmbolagen.
Hur svårt kan det vara att förstå?
Svts egna produktioner kan du se på SVT play.
Skall du kräva att du skall ha markbunden VHF-sändning globalt också för att du skall få din rättighet?
Grejen är den att det mig veterligen inte är olagligt i sig att titta på pirat-TV. Det är åtminstone inte rättsligt prövat så vitt jag vet.O skrev:
Det finns rättsfall när någon har köpt en dekoder, card sharing och sånt, men det är inte samma sak då det i de fallen handlar om avkodningsutrustning som särskilt behandlas i lagstiftningen.
Det tror du, har du försökt?G gaidin skrev:
Om du äger det minsta fasta egendom i Sverige är du 100% skattskyldig i Sverige.
Man kan inte ens avsäga sig sitt medborgarskap om Skatteverket säger nej trots att man har ett annat medborgarskap (jag har ett sådant ärende pågående sedan tre år i min närmsta krets).
Så du menar att utsändningstekniken bestämmer huruvida man som konsument har rätt att använda produkten?G gaidin skrev:
Förutsatt att jag betalat för sändningen via den obligatoriska skatten:
Via antenn, ok.
Via internet inom Sveriges gränser, ok.
Vi internet utanför Sveriges gränser, inte ok.
Var i mitt (av staten påtvingade) avtal med SVT framgår det att nationsgränsen ens finns?
Nog borde i vart fall gränsen vara utanför EU eftersom man får fritt föra varor och tjänster inom unionen..men så klart inte svensk tv för den är ju speciell 🤔
Äger du egendom så skall du såklart betala skatt i Sverige.D Dilato skrev:
Flyttar du från Sverige så kan du skriva ut dig och slippa betala skatt, men då får du ju också flytta, inte bo kvar och fortfarande äga egendom.
Har en kompis som är utskriven, han betalar ingen skatt i Sverige.
Det är EUs fel.Keiller skrev:
Det är en enorm byråkrati för att kunna exportera oprocessade matvaror från Storbritannien, tom. inom Storbritanninen till Nordirland, allt tack vare byråkraterna i Bryssel som vill ge igen för Brexit.
Vet du om om din kompis undersökt om han också kan ta ut sin pension på ett för honom bra sätt utomlands?G gaidin skrev:
Jag undrar, det finns ju massor med oxfile i Sverige, finns i alla butiker och är man riktig konnosör så kan man ju alltid åka till gårdar som erbjuder gårdsförsäljning?P Peter787 skrev:
Varför beställa från UK?
Han har ingen pension i Sverige förrän han ev flyttar dit igen. Han har inte bott där sedan lång tid tillbaka.Q qz-mackan skrev:
Man får ju välja om man skall betala skatt och få förmåner i Sverige eller inte.
Man kan inte bara plocka russinen ur kakan och välja att skippa skatt och avgifter för att sedan få förmåner.