G gaidin skrev:
Jämförelsen med oxfilén är inte riktigt rätt.

Om du snor en oxfilé på Ica men Ica får samtidigt behålla oxfilén men tappar intäkten de skulle fått om du betalat för den är mer korrekt. Många av de som tar emot streaming på detta viset skulle aldrig betala för den legala tjänsten. I de flesta fall förloras altså inga intäkter.

Förr i tiden laddade jag hem en piratversion av Photoshop, att köpa programmet kostade 7-10.000kr och jag hade aldrig tagit mig råd att köpa det så de förlorade inga pengar på mig.
Idag kan man hyra programmet för en billigare peng och piratkopieradet har minskat drastiskt. Adobe får in mer pengar och alla är nöjda.
Samtidigt tar sig Adobe rätten att använda alla dina bilder du haft i programmet till att träna sin "AI".
De ändrade sina TOS för ett tag sedan och höll då alla som hade sitt material i molnet som gisslan. Klicka acceptera eller förlora åtkomst.

• Ledsen
  • Wow
Klu Rig och 1 till
  • Laddar…
C
M Magnusrex123 skrev:
Jag tror att risken att bli straffad som konsument är fruktansvärt liten, såvida du inte också fildelar, då är chansen något större (men ändå väldigt liten) då du också distribuerar.
I dagsläget är det nog så. Fast jag uppfattar det som att det är precis det man nu utreder om man kan ändra på?

G gaidin skrev:
Jämförelsen med oxfilén är inte riktigt rätt.

Om du snor en oxfilé på Ica men Ica får samtidigt behålla oxfilén men tappar intäkten de skulle fått om du betalat för den är mer korrekt.
Visst är det annorlunda att stjäla något immateriellt, i.e., någon typ information, eftersom det egentligen handlar om en illegal kopiering där offret inte förlorar sin information. Men det betyder ju fortfarande inte att det är rimligt att "stjäla" (olagligt kopiera) vilken information man vill bara för att motparten vägrar sälja den på villkoren jag dikterar.

C cpalm skrev:
I dagsläget är det nog så. Fast jag uppfattar det som att det är precis det man nu utreder om man kan ändra på?
Ja visst, fast man börjar nog med att slå några få på fingrarna för att skrämmas (dvs. sannolikheten/risk blir fortfarande väldigt låg) - jag har svårt att se att alla åker ditt samtidigt.

C cpalm skrev:
En intressant fundering. Antar att kanalerna primärt kör regional geoip-blockering för att de saknar rättigheter att sprida materialet utanför en viss region. Kommer man då att bli kriminell om man på ett eller annat sätt konsumerar materialet utanför denna region? Hur är det om man t.ex. bor nära norska gränsen och kikar på norsk marksänd TV? Kommer det att vara brottsligt?
Ja, det är väl som vanligt att det finns en gråzon mellan lagligt och olagligt. Och så länge möjligheten att ta del av det som är i gråzonen inte är brottsligt så lär folk fortsätta med det. Vilket jag inte har några problem med om någon gör.

Om det nu faktiskt är så att detta skulle vara ett effektivt sätt att strypa en viktig inkomstkanal för organiserad brottslighet som göder gängkriminella, så är detta ett bra förslag. Problemet är att jag inte tror att så är fallet.
I mina ögon riskerar detta istället att rättsapparaten behöver börja hantera en helt ny grupp. TV-tittare. Jag betalar själv för Streaming, men skiter rent ut sagt i om någon gör det gratis och på så sätt höjer priset för mig. Skulle vi inte ha några andra problem i samhället, javisst, då kanske, men inte som det ser ut nu.
Det är redan olagligt att sälja IPTV. Det räcker.
För att ta en liknelse till husrenovering. Om ett träd blåst omkull och slagit hål i taket, så fixar man det först innan man fixar ytskikten. Förslaget att sätta dit TV-tittare tycker jag är jämförbart med att frugan sticker upp huvudet genom hålet i taket och ilsket frågar när man tänkt börja måla om hallen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Detta har tidigare faktagranskats av SVT när PRV gjorde ett liknande påstående se t.ex. [länk]

Ni kanske har ny information iofs då detta var 7-8 år sen.

Jag tycker inte man ska fara med osanning eller bara helt gissa. Men visst går ju pengarna per definition till kriminella eftersom tjänsten är ett brott. Men ni som betalar är ju också kriminella så det är ju era kollegor ni betalar till.
Det är narkotika smuggling och vapen smuggling som drar in dom stora pengarna, iptv-streaming är bara småpotatis som inkomstkälla.. Bättre ta i med hårdhandskarna mot sprängningar och andra illdåd,deportera hela familjer om inte barnen sköter sig !!!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Keiller Keiller skrev:
Ja, det är väl som vanligt att det finns en gråzon mellan lagligt och olagligt.
Mja, kärnan här är den grundläggande rättsprincipen att den som inte sprider ett verk inte skall behöva göra några upphovsrättsliga avvägningar. Det är illa nog med gråzonerna kring vad som kan anses vara otillåten spridning och inte.

Börjar man dessutom kriminalisera konsumentsidan öppnar man pandoras ask med vilket ansvar som faller på konsumenten. Visst 99,9% kommer inte att bli dömda för brott, men det är inte poängen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
M Magnusrex123 skrev:
Om du vet att strömningen bryter mot upphovsrättslagen så begår du redan idag ett brott som jag förstår det. Möjligt att du gör det även om du inte vet om att det är olaglig.
Så är det kanske, jag är inte insatt. Artikeln började med "Kulturministern utreder möjligheten att förbjuda användning av illegal ip-tv.", vilket antyder att det inte är förbjudet idag, rätt eller fel.

M Magnusrex123 skrev:
Visst är det annorlunda att stjäla något immateriellt, i.e., någon typ information, eftersom det egentligen handlar om en illegal kopiering där offret inte förlorar sin information. Men det betyder ju fortfarande inte att det är rimligt att "stjäla" (olagligt kopiera) vilken information man vill bara för att motparten vägrar sälja den på villkoren jag dikterar.

Ja visst, fast man börjar nog med att slå några få på fingrarna för att skrämmas (dvs. sannolikheten/risk blir fortfarande väldigt låg) - jag har svårt att se att alla åker ditt samtidigt.
Finns VPN så man blir anonym ! Använder Mullvad VPN ,fungerar bra med iptv-streaming!
IPTV is King,,alla världens Tv-kanaler finns att tillgå + alla filmer o. serier på ett bräde.
Viaplay och Allente är stenålder i sammanhanget !

C cpalm skrev:
Mja, kärnan här är den grundläggande rättsprincipen att den som inte sprider ett verk inte skall behöva göra några upphovsrättsliga avvägningar. Det är illa nog med gråzonerna kring vad som kan anses vara otillåten spridning och inte.

Börjar man dessutom kriminalisera konsumentsidan öppnar man pandoras ask med vilket ansvar som faller på konsumenten. Visst 99,9% kommer inte att bli dömda för brott, men det är inte poängen.
Som tittare är det det väl inte att "sprida ett verk" om jag t.ex använder VPN för att se en geoblockad tv-kanal? Och som tittare gör jag då inget brott mot upphovsrätten? Det var liksom det jag for efter när jag skrev om att vara i en gråzon.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Keiller Keiller skrev:
Som tittare är det det väl inte att "sprida ett verk" om jag t.ex använder VPN för att se en geoblockad tv-kanal? Och som tittare gör jag då inget brott mot upphovsrätten? Det var liksom det jag for efter när jag skrev om att vara i en gråzon.
Precis, lika lite som att man sprider något verk om man konsumerar en illegal IP-TV-tjänst.
Det jag pratar om är vad som kommer att gälla i en hypotetisk framtid om man kriminaliserar konsumtionsledet, dvs. något som uppenbarligen går bortom spridning?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
frugan sticker upp huvudet genom hålet i taket och ilsket frågar när man tänkt börja måla om hallen.
Nästan så detta skulle kunna hända mig… 😂😅😋😳

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis, lika lite som att man sprider något verk om man konsumerar en illegal IP-TV-tjänst.
Det jag pratar om är vad som kommer att gälla i en hypotetisk framtid om man kriminaliserar konsumtionsledet, dvs. något som uppenbarligen går bortom spridning?
Då slutar det nog med att vi alla blir kriminella. Eller att det blir en tittarskatt eller tittaravgift, ungefär som när piratkoperingsavgiften infördes på videokassetter, inspelningsbara cd-skivor, usb-minnen och så vidare.

• Gilla
Staffan_V och 2 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Samtidigt tar sig Adobe rätten att använda alla dina bilder du haft i programmet till att träna sin "AI".
De ändrade sina TOS för ett tag sedan och höll då alla som hade sitt material i molnet som gisslan. Klicka acceptera eller förlora åtkomst.
Så var det inte när de bytte betalningsmodell, då fanns ingen AI. Kanske hade de någon form av avtal där de blev delägare i bilderna däremot, det vågar jag inte svara på, jag blev själv aldrig kund, jag tappade intresset och min utrustning blev stulen några år senare...

M Magnusrex123 skrev:
Visst är det annorlunda att stjäla något immateriellt, i.e., någon typ information, eftersom det egentligen handlar om en illegal kopiering där offret inte förlorar sin information. Men det betyder ju fortfarande inte att det är rimligt att "stjäla"
Min poäng är att det inte är rimligt att jämföra med stöld.
Den man "stjäler" från förlorar inte det som är stulet, det finns kvar

Det är ju knappast så att brottslingarna snor orginalmedia och alla kopior och sedan blir ensamma med att distribuera mediet.

Så jämförelsen med stöld fungerar inte. Det är inte bättre än att man som mördare blir åtalad för stöld av någons liv. Man skall kalla det aktuella brottet för vad det är. Att jämföra på detta viset blir bara fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.