Claes Sörmland
Jag tycker också detta är svårt i praktiken. Och i min bok är det viktigaste bygglagstiftningen (vare sig det handlar om att besluta och en detaljplan, ett bygglov eller ett startbesked) ska hantera är just brandsäkerhet och konstruktionssäkerhet. Det är liksom överordnat allt annat. Resten som regleras i bygglagstiftningen känns mer perifert.

Och om något är viktigt ska det vara tydligt, konkret och lösningsorienterat. D v s om jag får drömma skulle Boverkets hemsidor innehålla mängder av konkret och praktiskt information om detta, d v s hjälpa den enskilde hur man praktiskt löser detta.

• Gilla
Oldfart och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tills nu har kommunen kunnat utöka och minska bygglovskravet genom att lägga till det som bestämmelser i detaljplanen. Det är kanske inte helt vanligt men det förekommer. Den friheten försvinner nu, det ska istället vara PBL som avgör vad som kräver bygglov och inte. Men vad då göra med de gamla planer som har sådana regler? Ja det är det som du har hittat svaret på. Utökade bygglovskrav i planen blir kvar tills planen upphör att gälla och uppdateras. Minskade bygglovskrav i planen gäller till 1 dec 2027.
Hej,

Påverkar detta överhuvudtaget om planenligt utgångsläge gäller eller ej från och med 1:a december 2025? Eller bestäms det endast av om detaljplanens genomförandetid löpt ut eller ej?

M MrDizzy skrev:
De kanske har insett att man kan sno röster i kommande val från andra blocket om man genomför detta och sen påpekar att man minsann underlättat för alla 2.5 Miljoner villor i Sverige och det har minsann inte andra sidan gjort då de närmast bara jävlats med villaägarna?
Fast tyckte jag läste att utredningen tillsattes av förra regeringen 😅

• Gilla
Anders Dahlin
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Exajde skrev:
Hej,

Påverkar detta överhuvudtaget om planenligt utgångsläge gäller eller ej från och med 1:a december 2025? Eller bestäms det endast av om detaljplanens genomförandetid löpt ut eller ej?
Läget ska vara planenligt för att bevilja bygglov om detaljplanen är gällande eller dess genomförandetid har gått ut men ännu inte 15 år har passerat.

Claes Sörmland
S sofftis skrev:
Fast tyckte jag läste att utredningen tillsattes av förra regeringen 😅
Ja utredningen tillsattes av förra S-regeringen. I stort har regeringen följt den men man har också gått emot utredningen på några punkter, t ex har man tagit bort det föreslagna bygglovskravet på komplementbostadshus. Så i marginalen spelar det roll vilken regering som sitter. S vill ha mer kommunal styrning på bekostnad av den enskilde och borgerligheten vill ha lite mer eget ansvar och självbestämmande på bekostnad av kommunal kontroll över byggandet. Men tar man ett steg tillbaka är det rätt objektivt rätt små skillnader mellan blocken. Ingen vill radikalt ändra dagens bygglagstiftning.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Regeringen tycks ha beslutat om nya Plan- och byggförordningen på sitt möte idag.

Detta avgör hur det blir med anmälan framgent så det är mycket viktigt för oss småhusägare, hur mycket frihet vi faktiskt får utan att kommunens folk ska blandas in och vi ska behöva vänta på startbesked och lämna in dyra konsultrapporter.

Utdrag från regeringsärenden med förordningar om ändringar i plan- och byggförordningar samt ansvarig chefstjänsteman och diarienummer.
https://www.regeringen.se/regeringsarenden/regeringsarenden-vecka-44-2025/

Var läser jag handlingarna? Jag vill läsa förordningstexten!

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Du måste nog begära ut dem. Det tar normalt ett par veckor från riksdagsbeslut till publicerad lag och jag antar att det är typ samma (kanske lite snabbare) från regeringsbeslut till publicerad förordning.

De publiceras sedan här: https://svenskforfattningssamling.se/

Men som sagt, du kan säkert få ut dem fortare än så genom att begära ut dem. Du har ju både ärendenummer och diarienummer.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du måste nog begära ut dem. Det tar normalt ett par veckor från riksdagsbeslut till publicerad lag och jag antar att det är typ samma (kanske lite snabbare) från regeringsbeslut till publicerad förordning.

De publiceras sedan här: [länk]

Men som sagt, du kan säkert få ut dem fortare än så genom att begära ut dem. Du har ju både ärendenummer och diarienummer.
Jag tycker mig se ett tydligt mönster att vi kommer att få se förordningen om ändring i plan- och byggförordningen redan nu på tisdag.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi kanske kan få Sverige styrt nästan enbart med förordningar? Då kan vi få lika fin demokrati som de har i USA! 🤓

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Vi kanske kan få Sverige styrt nästan enbart med förordningar? Då kan vi få lika fin demokrati som de har i USA! 🤓
Vi är rätt nära. Många av de saker som påverkar oss direkt är reglerat i förordning.

Redigerat:
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag tycker mig se ett tydligt mönster att vi kommer att få se förordningen om ändring i plan- och byggförordningen redan nu på tisdag.
Menar du samband mellan utfärdande och publicering? Fullt så lätt är det nog inte. Utfärdande är inte detsamma som beslut.

Ta SFS 2025:953 till exempel. Den utfärdades den 23 oktober och publicerades den 28:e, men riksdagsbeslutet var redan den 15:e.

Det är som sagt möjligt att det går lite fortare med publiceringen av förordningar, men är de två datumen det du hänger upp ditt mönster på tror jag tyvärr inte att det håller.

https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2025-10/SFS2025-953.pdf

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gler-om-geografiska-beteckningar-och_hd01nu5/

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Menar du samband mellan utfärdande och publicering? Fullt så lätt är det nog inte. Utfärdande är inte detsamma som beslut.

Ta SFS 2025:953 till exempel. Den utfärdades den 23 oktober och publicerades den 28:e, men riksdagsbeslutet var redan den 15:e.

Det är som sagt möjligt att det går lite fortare med publiceringen av förordningar, men är de två datumen det du hänger upp ditt mönster på tror jag tyvärr inte att det håller.

[länk]

[länk]
Ja, det var precis det jag tittade på och det verkade stämma för regeringsbeslut. Kan det vara skillnad på riksdagsbeslut och regeringsbeslut (precis som du var inne på)? Utfärdandedatumet är väl när regeringen utfärdar ändringen, vilket följer en tid efter riksdagsbeslutet. Däremot när det gäller regeringsbeslut är nog/kanske/väl* utfärdandedatumet samma datum som det tas upp i regeringen, det vill säga igår?

* Japp, jag helgarderar.

pacman42 pacman42 skrev:
Vi kanske kan få Sverige styrt nästan enbart med förordningar?
Nej. Vi har en rätt stabil ordning med att regeringens förordningsrätt är delegerad av riksdagen.
pacman42 pacman42 skrev:
Då kan vi få lika fin demokrati som de har i USA!
USA har konstitutionellt en betydligt starkare maktdelning än vad vi har. Och tur är väl det för dem, för de verkar ju tyvärr behöva det.

Deras lagstiftande församlingar har dock varit på dekis i decennier, så de är extra känsliga för det dekretstyre de tre senaste presidenterna hållit på med.

• Ledsen
sofftis
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Utfärdandedatumet är väl när regeringen utfärdar ändringen, vilket följer en tid efter riksdagsbeslutet. Däremot när det gäller regeringsbeslut är nog/kanske/väl* utfärdandedatumet samma datum som det tas upp i regeringen, det vill säga igår?
Ja, regeringen (eller regeringskansliet?) utfärdar även lagar det är riktigt (även om det som sagt är riksdagen som beslutar om dem) och närheten mellan regering och utfärdande kansli skulle kunna göra att det är som du säger.

Något som talar emot är dock att det bara är regeringsmöten på torsdagar och jag tror det kommer förordningar alla veckans dagar.

Kanske hade varit lättare att backtracka en än att skriva det här, but where is the fun in that!?

Undrar vad det kommer att betyda för strandskyddet ? Alltså, vad menas med att ta bort strandskyddet ? Ska vi få tomter som går till stranden så man inte kommer fram eller ? Typ som i Danmark ? eller där brorsan bor, staket ner till vattnet, så där kommer man bara ner om man går till badplatsen. Men det är ett gammalt sommarstugeområde förmodligen innan strandskyddet infördes. Tycker, låt folk bygga bryggor men låt också vem som helst använda bryggan och lämna en bit vid vattnet som är tillgänglig för alla att komma fram på, fiska, bada eller promenera. Ock så det vilda har tillgång. Om det då är störigt för de som bor där så får man ta det.

• Gilla
solidbase
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.