O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tillbaka till trådens topic: Vilka förändringar införs in bygglagstiftningen 1 dec när lagen ändras.

En sak som ändras är att särregleringen med bygglov för skyltar och ljusanordningar försvinner och bakas in i begreppet fasadändringar som har en begränsad lovplikt. Lovplikten för skyltar på fasad gäller på värdefulla byggnader och i värdefullt område där fasadändring kräver bygglov. Lovplikt för fasadändring gäller också på byggnader som inte är en- eller tvåbostadshus (=flerbostadshus) för fasad som vetter mot allmän plats.
Vad händer med alla fristående skyltar? Kommer dom inte kräva lov från och med 1 dec?

P Peter #11 skrev:
Hej Claes mfl.
Jag som bor utom detaljplan men inom tättbebyggt sågs i början som en vinnare av denna reform då man tar bort "inom tättbebyggt".
Antingen bor man inom eller utom detaljplanerat.

Jag bor på en gammal fastighet med både en "ladugård" och magasinbyggnad från början av 1900 talet.
Inga stora byggnader med dagens mått mätt,men klart över 60 kvm som väl är gränsen för totalen potthus utom detaljplan. Skall dessa byggnader räknas in i potten så får jag väl inte ens sätta upp en brälapp som tak över brevlådan utan bygganmälan eller bygglov hädanefter om jag fattat rätt av era funderingar och diskussioner i denna tråd?
Hoppas jag fattat fel,om inte så är det ända jag kan bygga utan bygganmälan en 15kvm friggebod och det innan 1 dec?
Tror du tolkar det rätt, man kommer begränsa hur mkt man kan bygga utan lov utom detaljplanerat område, men i många sådana områden behövs redan idag ändå bygglov (beror på kommunen)

Du borde inte idag kunna hävda en "friggebod" heller skulle jag säga.

Utan OM du har möjlighet att bygga utan lov eller anmälan enligt kommunens regler så är det samma regler som gäller till 1 dec. Och för icke detaljplanerat och utanför sammhållen bebyggelse är det väl regeln om att "inte dominera bostadshuset" som gäller. Men kommunen bör ha svar på det.

Efter 1 dec så är det max totalt 65 kvm med 50 kvm som största byggnad.
Sen är det väl inte helt klart hur övergångsbestämmelser och detaljer ser ut, men det verkar som även gamla byggnader skall räknas med i totalpotten.
Tillbyggnad( kanske inte aktuellt):
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...iade-atgarder/Tillbyggnad-utanfor-detaljplan/

Förklarar lite mer kring begreppet "sammanhållen bebyggelse"
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.8cd5a1b19362fb4fc2291d/1732537818238/Sammanhållen bebyggelse och bygglovsbefriade åtgärder utanför detaljplan.pdf

https://ais-konsult.se/boverket-vilka-regler-gäller-och-vad-behöver-du-göra/boverket-när-behöver-du-inte-bygglov

Redigerat:
  • Gilla
Pelle Be
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oxöga skrev:
Vad händer med alla fristående skyltar? Kommer dom inte kräva lov från och med 1 dec?
Nope. Med undantagen lovplikt för ljusanordningar i skyddat område och en lovplikt för skyltar och ljusanordningar så som fasadändringar – på värdefulla byggnader och i värdefullt område.

(Men det är ju inte brist på reglering av skyltar i annan lagstiftning...)

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tror du tolkar det rärr, man kommer begränsa hur mkt man kan bygga utan lov utom detaljplanerat område, men i många sådana områden behövs redan idag ändå bygglov (beror på kommunen)

Du borde inte idag kunna hävda en "friggebod" heller skulle jag säga.

Utan OM du har möjlighet att bygga utan lov eller anmälan enligt kommunens regler så är det samma regler som gäller till 1 dec. Och för icke detaljplanerat och utanför sammhållen bebyggelse är det väl regeln om att "inte dominera bostadshuset" som gäller. Men kommunen bör ha svar på det.

Efter 1 dec så är det max totalt 65 kvm med 50 kvm som största byggnad.
Sen är det väl inte helt klart hur övergångsbestämmelser och detaljer ser ut, men det verkar som även gamla byggnader skall räknas med i totalpotten.
Tillbyggnad( kanske inte aktuellt):
[länk]

Förklarar lite mer kring begreppet "sammanhållen bebyggelse"
[länk] bebyggelse och bygglovsbefriade åtgärder utanför detaljplan.pdf

[länk]
Tack för svar Klas
Då får vi avvakta vad övergångsbestämmelser och detaljerna säger, de måste väl vara klara till 1 dec?

Ang. anmälningsplikt för brandkrav...
Om inget ny info kommer, så innebär det alltså att om jag bygger ett attefallsgarage som placeras ca 1m från mitt bostadshus, måste jag anmäla hur jag löser brandskyddet?

Men behöver jag ändå vänta på ett startbesked då? Eller handlar det bara om att jag anmäler att jag gör si eller så?

Campar Campar skrev:
Ang. anmälningsplikt för brandkrav...
Om inget ny info kommer, så innebär det alltså att om jag bygger ett attefallsgarage som placeras ca 1m från mitt bostadshus, måste jag anmäla hur jag löser brandskyddet?

Men behöver jag ändå vänta på ett startbesked då? Eller handlar det bara om att jag anmäler att jag gör si eller så?
All anmälan kräver väl invä'ntan av startbesked ?
"En anmälan om brandskydd krävs om du ska göra en väsentlig ändring av en byggnads brandskydd, som att ändra brandcellsindelning eller utrymningsvägar. Anmälan görs till kommunens byggnadsnämnd, oftast via en e-tjänst eller blankett, och du behöver ha ett startbesked innan arbetet får påbörjas."

Taget från Vallentuna kommun, men det är nog samma överallt.
https://www.vallentuna.se/bygga-bo-...jag-bygglov/andring-i-en-byggnads-brandskydd/

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G Gbg1234 skrev:
Ska bygga komplementbyggnad på 30 kvm. Skjutit på projektet i väntan på detta men om jag förstår rätt så har jag väntat helt i onödan då jag ändå måste göra anmälan pga av vatten, ventilation och brandrisk? Argumentet för att plocka bort anmälningsplikten var ju att det skulle byggas fler mindre bostäder och underlätta bostadsbristen - vad är det för bostäder som saknar vatten och ventilation? Dessutom rätt ovanligt att man ska kunna bygga så långt från sin bostadshus att man inte behöver utvärdera brandrisk.

Eller har jag missuppfattat något?
Anmälningsplikt för tex en eldstad kommer ju att finnas. Men det är då just för den, och inte för hela byggnaden.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, allt är upp till regeringen nu hur de formulerar anmälningsregelverket i plan- och byggförordningen (PBF) de ska besluta om de närmsta veckorna. De kan göra detta till ett förlamande anmälningsträsk eller liberalisera brett.

I propositionen ser det ut som att det inte kommer att förekomma anmälningskrav, att det liberaliseras brett:

"I linje med det som anges i promemorian Kravet på anmälan för komplementbostadshus och inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus ska tas bort (LI2023/03666) anser regeringen att åtgärder som inte omfattas av krav på lov inte heller ska omfattas av en särskild anmälningsplikt."

Hela texten i propen:

Textstycke om plan- och byggförordningen och framtida ändringar kring anmälningskrav för byggprojekt i Sverige enligt promemoria LI2023/03666. Utdrag ur ett riksdagsbeslut om undantag från krav på bygglov och anmälan för komplementbostadshus och byggnader på landsbygden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
K
Vart läser jag en bra sammanfattning/förklaring över de konkreta förändringar som träder i kraft?
Utan att behöva bläddra igenom 1200+ svar i denna tråd och ej heller svepande övergripande artiklar som skriver "bl.a." osv.

Konkret, förståeligt men utan att behöva kunna juridikens alla detaljer.

Jag tänkte skriva det, men väntar på vår byggnadsingenjör Charlotte Andersson som ska gå en kurs i det för kvalitetsansvariga först (tror Boverket håller den).

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vart läser jag en bra sammanfattning/förklaring över de konkreta förändringar som träder i kraft?
Utan att behöva bläddra igenom 1200+ svar i denna tråd och ej heller svepande övergripande artiklar som skriver "bl.a." osv.

Här är boverkets tolkningar av förslaget:
https://www.boverket.se/sv/samhalls...elverk-for-bygglov/foreslagna-pbl--andringar/

Men hur det blir i detalj är det nog ingen som vet än.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Hittade detta på Boverket. Det verkar som att minskad lovplikt gäller i två år medan utökad lovplikt gäller tillsvidare. Vad är skillnaden mellan dessa?

• Bestämmelser om minskad lovplikt i detaljplaner slutar gälla 1 december 2027.
  • Bestämmelser om utökad lovplikt i detaljplaner ska fortsätta gälla.

Claes Sörmland
K kniv skrev:

Här är regeringens sammanställning av ändringarna man la på riksdagens bord för beslut igår:

Sammanfattning av regeringens förslag till ändringar i plan- och bygglagen, med fokus på bygglov och regler för fastighetsutveckling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är du intresserad av någon detalj så finns ett kort kapitel om varje del att läsa i propositionen:

https://data.riksdagen.se/fil/65A15A50-B5DF-493A-A3E1-DB62D4EB993B

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Läste punkt 4.7.3
om Grannemedgivande vid allmän plats

"Regeringens förslag: Vid en åtgärd intill en allmän plats eller järnvägska grannen anses ha medgett åtgärden, om medgivandet har lämnatsav huvudmannen för den allmänna platsen eller av järnvägens infrastrukturförvaltare."

Mao om jag förstår det rätt kan kommunen ge medgivande då detta träder ikraft.
Om så blir frågan hur hårda de kommer att vara...
Har du andra grannar är 4.5kvar

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är regeringens sammanställning av ändringarna man la på riksdagens bord för beslut igår:

[bild]

Är du intresserad av någon detalj så finns ett kort kapitel om varje del att läsa i propositionen:

[länk]
Avsnittet om syfte med förändringarna i dagens publicerade material är värt att läsa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.