220 329 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
…eller tvärtom att total pott som inkluderar både nybyggnad och tillbyggnad får max vara 45 kvm. Dvs gör man 30 kvm tillbyggnad får man sen max spela med 15 kvm till för antigen en separat nybyggnad eller en tillbyggnad till?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Nej du har två potter:J Johan_kl skrev:Äh ok tror jag var lite otydlig i min fråga kanske (eller så fattar jag inte ditt svar helt 😀). Men om vi tar konkret exempel;
En vanlig villa i detaljplanerat område. Får man då bygga på en tillbyggnad om 30 kvm bygglovsfritt på en del av huset, och sen på en annan del av huset placera en annan bygglovsbefriad del om 15 kvm?
Alternativt till ovan, bygga på samma hus med 30 kvm, sen bygger på man en befintlig friggebod med 15 kvm.
Då har man maxat tillbyggnadspotten i båda fall ovan exempel? Men både är ok?
Helt parallellt med ovan får man då sätta upp ytterligare en fristående komplementbyggnad om 30 kvm. Då har man maxat den potten (pga gammal friggebod om 15 kvm och ny byggnad om 30’kvm)
30 kvm tillbyggnad, per byggnad
45kvm komplements(-bostads)hus där största får vara 30kvm, per tomt
Sen är ju Boverket väldigt övertydliga (eller mer förvirrande kanske), med att skriva att du får bygga ut en bygglovsfri komplementsbyggnad med då kommer det förbruka på potten för komplementshus och byggnaden får inte bli större än 30kvm. Alltså vill du nyttja nya reglerna för potten så kan du bygga ut gammalt och måste inte riva/bygga nytt komplementshus.
Exakt så hade jag tolkat det också innan jag läste igenom de styckena jag saxade in ovan. Framförallt sista stycket tycker jag är väldigt rörigt och där jag tycker man refererar till både tillbyggnad och komplementumhus med maxpott om 45 kvm. Men gott så, då somnar jag om…U Utsliten och utdömd skrev:Nej du har två potter:
30 kvm tillbyggnad, per byggnad
45kvm komplements(/bostads)hus där största får vara 30kvm, per tomt
Sen är ju Boverket väldigt övertydliga (eller mer förvirrande kanske), med att skriva att du får bygga ut en bygglovsfri komplementsbyggnad med då kommer det förbruka på potten för komplementshus och byggnaden får inte bli större än 30kvm. Alltså vill du nyttja nya reglerna för potten så kan du bygga ut gammalt och måste inte riva/bygga nytt komplementshus.
Nej. Du får bygga olika bygglovsbefriade utbyggnader som totalt summerar upp till 30 kvm. Sen tar det stopp på den bygglovsfria fronten.J Johan_kl skrev:Äh ok tror jag var lite otydlig i min fråga kanske (eller så fattar jag inte ditt svar helt 😀). Men om vi tar konkret exempel;
En vanlig villa i detaljplanerat område. Får man då bygga på en tillbyggnad om 30 kvm bygglovsfritt på en del av huset, och sen på en annan del av huset placera en annan bygglovsbefriad del om 15 kvm?
Det fungerar. Dina 30 kvm utbyggnad av villan utan bygglov är fortsatt maximalgränsen. Men sen vad gäller komplementbyggnader eller komplementbostadshus till den villan så får du bygga totalt 45 kvm i en pott utan bygglov. Ingen av dessa byggnader får vara större än 30 kvm. Det betyder att du kan bygga ut din friggebod (som per definition inte kan vara mer än 15 kvm enligt tidigare bygglagstiftning) med just 15 kvadratmeter. 15+15=30 kvm = det största som är tillåtet för en bygglovsfri komplementbyggnader eller komplementbostadshus.J Johan_kl skrev:
Yes. Tillbyggnadspotten för villan är helt separat för potten för komplementbyggnader eller komplementbostadshus som hör till villan.J Johan_kl skrev:
Ja.J Johan_kl skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Ja du behöver inte söka bygglov för att göra tillbyggnader på ”pott-husen”så länge du fortfarande håller dig inom ”potthus”-reglerna. Då blir det på ”potthus” potten du tar ifrån.J Johan_kl skrev:
30 kvm tillbyggnad är per byggnad så potten för bostadshuset berörs inte av tillbyggnad på andra hus. Bygger man till komplentsbyggnader (som byggts med lov) så får de inte bli totalt större än 30kvm. I praktiken gör det så bygglovsfria tillbyggnader bara kan byggas på bostadshus. Men har man 2 bostadshus verkar det te sig att man kan bygga 2x 30kvm. 30kvm på varje.
Observera här att 15kvm skärmtak till skyddad uteplats (som idag är bygglovsfritt) försvinner och numera då ingår i potten för bygglovsfri tillbyggnad.
Då är jag med, tack. Är man lite kreativ här så kan man ju fylla på med ganska mycket extra kvm nu.Claes Sörmland skrev:
Nej. Du får bygga olika bygglovsbefriade utbyggnader som totalt summerar upp till 30 kvm. Sen tar det stopp på den bygglovsfria fronten.
Det fungerar. Dina 30 kvm utbyggnad av villan utan bygglov är fortsatt maximalgränsen. Men sen vad gäller komplementbyggnader eller komplementbostadshus till den villan så får du bygga totalt 45 kvm i en pott utan bygglov. Ingen av dessa byggnader får vara större än 30 kvm. Det betyder att du kan bygga ut din friggebod (som per definition inte kan vara mer än 15 kvm enligt tidigare bygglagstiftning) med just 15 kvadratmeter. 15+15=30 kvm = det största som är tillåtet för en bygglovsfri komplementbyggnader eller komplementbostadshus.
Yes. Tillbyggnadspotten för villan är helt separat för potten för komplementbyggnader eller komplementbostadshus som hör till villan.
Ja.
Tex om man maxat tidigare med en 15 kvm tillbyggnad och en 15 kvm friggebod och en attefallstillbyggnad om 30 kvm.
Då kan man nu bygga på 15 kvm till på bostadshuset, sen 15 kvm till på attefallaren och sen ha 5 kvm kvar för er skjul eller liknande. Om jag fattar rätt får man då ut 35 kvm till om man vill maxa. Det är ju generellt bra! Men kan ju riskera bli lite plottrigt på mindre villafastigheter
Så.... om jag nu redan har fått bygglov på 30 kvm tillbyggnad så kommer jag med de nya best få 30 till bygglovsfritt?Claes Sörmland skrev:
Nej, 30 kvm tillbyggnad av varje byggnad utom komplementbyggnader och komplementbostadshus utan bygglov inom detaljplan. Det finns ingen pott mellan byggnader här.
Ja detta ligger helt parallellt och har inget med tillbyggnader att göra.
Har du flera byggnader, t ex två så kan man t ex bygga 2x30 kvm tillbyggnader utan bygglov av dessa + 45 kvadratmetrar olika komplement byggnader/komplementbostadshus i en pott inom detaljplan. Men nu äger man ju som småhusägare ofta bara ett enda småhus.
(Utanför detaljplan blir det ju andra areor. Enklast att diskutera dessa separat.)
Då var min tolkning rätt.
Jag sökte nämligen bygglov omdelbart när det började talas om detta. Just för att maximera tillbyggnaderna. Först 30 kvm som dessutom är inom detaljplanen för att sedan kunna 'fritt" bygga till lika mycket.
60 kvm tot tillbyggnad hade aldrig gått igenom.
Jag sökte nämligen bygglov omdelbart när det började talas om detta. Just för att maximera tillbyggnaderna. Först 30 kvm som dessutom är inom detaljplanen för att sedan kunna 'fritt" bygga till lika mycket.
60 kvm tot tillbyggnad hade aldrig gått igenom.
Claes Sörmland skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
En attefallare som redan är 30kvm kan du inte bygga till bygglovsfritt. Komplementsbyggnader (oavsett om de uppförts med eller utan bygglov) får inte bli större än 30kvm inklusive den lovfria tillbyggnaden.J Johan_kl skrev:Då är jag med, tack. Är man lite kreativ här så kan man ju fylla på med ganska mycket extra kvm nu.
Tex om man maxat tidigare med en 15 kvm tillbyggnad och en 15 kvm friggebod och en attefallstillbyggnad om 30 kvm.
Då kan man nu bygga på 15 kvm till på bostadshuset, sen 15 kvm till på attefallaren och sen ha 5 kvm kvar för er skjul eller liknande. Om jag fattar rätt får man då ut 35 kvm till om man vill maxa. Det är ju generellt bra! Men kan ju riskera bli lite plottrigt på mindre villafastigheter
Så det du kan bygga är totalt 45kvm lovfria komplementshus, där största är 30kvm. Och 30kvm lovfri tillbyggnad(er) (eller skärmtak) på varje bostadshus. Normalt sett har man ju bara ett boningshus och resterande komplementerande byggnader.
Nu har jag sett en hel del av debatten. Den var ju rätt infantil men den illustrerade i alla fall den centrala konflikten i svensk politik - det var Leif Nysmed (S) som representerade den stora svenska statens önskan att även fortsättningsvis - i alla fall i teorin - kontrollera den enskildes byggande via en pappersapparat mot regeringens, SDs och Cs vilja att flytta beslutandemakten ("ansvaret") vad gäller lite småsaker till den enskilde. Det blev i alla fall tydligt att det är vad den samtida politiska konflikten handlar om idag på det större planet - det är den offentliga apparaten med dess alldeles egna parti S mot övriga partier som representerar olika andra delar av befolkningen.Mikael_L skrev:
En sak blev i alla fall klar. Både S och Ms ledamöter menar att trots att anmälningsplikten försvinner för det som har kallats attefallshus och även för upp tll 30 kvm bygglovsfri tillbyggnad av ens bostadshus så blir anmälningskraven kvar:
Leif Nysmed (S):
”Till detta kommer att det är något av en chimär att anmälningsplikten tas bort. Tekniska åtgärder som ventilation och VA-installationer samt brandskydd förblir ju anmälningspliktiga, vilket regleras i PBFen.”
David Josefsson (M):
”Anmälningsplikten kvarstår också för åtgärder som berör de tekniska egenskapskraven på en byggnad, exempelvis ventilation och brandsäkerhet.”
D v s man kan diskutera hur stor skillnad det faktiskt blir avseende komplementbostadsbyggnader eller annars komplementbyggnader om man ändå måste göra denna anmälan för de tekniska egenskapskraven.
Eller så har ledamöterna fel.
Men även efter 1 december hade du väl kunnat söka bygglov för en tillbyggnad (inom detaljplan) för att därefter bygga ytterligare en tillbyggnad utan bygglov? Med de nya reglerna kan du kanske till och med göra båda samtidigt, till skillnad från reglerna för attefallstillbyggnad.G gunnar.malmstrom skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Fast tekniska anmälningspliktiga åtgärder är ju inte alls av samma dignitet som papprena för vad en attefallsbyggnad krävde vid anmälan.Claes Sörmland skrev:
Nu har jag sett en hel del av debatten. Den var ju rätt infantil men den illustrerade i alla fall den centrala konflikten i svensk politik - det var Leif Nysmed (S) som representerade den stora svenska statens önskan att även fortsättningsvis - i alla fall i teorin - kontrollera den enskildes byggande via en pappersapparat mot regeringens, SDs och Cs vilja att flytta beslutandemakten ("ansvaret") vad gäller lite småsaker till den enskilde. Det blev i alla fall tydligt att det är vad den samtida politiska konflikten handlar om idag på det större planet - det är den offentliga apparaten med dess alldeles egna parti S mot övriga partier som representerar olika andra delar av befolkningen.
En sak blev i alla fall klar. Både S och Ms ledamöter menar att trots att anmälningsplikten försvinner för det som har kallats attefallshus och även för upp tll 30 kvm bygglovsfri tillbyggnad av ens bostadshus så blir anmälningskraven kvar:
Leif Nysmed (S):
”Till detta kommer att det är något av en chimär att anmälningsplikten tas bort. Tekniska åtgärder som ventilation och VA-installationer samt brandskydd förblir ju anmälningspliktiga, vilket regleras i PBFen.”
David Josefsson (M):
”Anmälningsplikten kvarstår också för åtgärder som berör de tekniska egenskapskraven på en byggnad, exempelvis ventilation och brandsäkerhet.”
D v s man kan diskutera hur stor skillnad det faktiskt blir avseende komplementbostadsbyggnader eller annars komplementbyggnader om man ändå måste göra denna anmälan för de tekniska egenskapskraven.
Eller så har ledamöterna fel.
Tex brandskyddsbeskrivning är ju bara en beskrivning hur man uppfyller brandskyddskrav och hur man utrymmer. För en byggnad med 1-2 rum blir den ju otroligt simpel.
Dock intressant att politikerna trycker så mycket på ventilation. Just ventilation frågade inte kommunen någonting om när vi byggde attefallare i sommarhuset, utan då va fokus fasad/utseende, tillgänglighet och brand. Inte heller VA brydde de sig om annat än tillgängligheten, vi har VA-anläggning i en samfällighet där.
Ventilation är ju redan idag anmälningspliktigt liksom VA-installation. Så ni borde ha varit tvugna att presenterat både ritningar med dimensionering av ventilationen och motsvarande för tappvatten och avlopp.U Utsliten och utdömd skrev:Fast tekniska anmälningspliktiga åtgärder är ju inte alls av samma dignitet som papprena för vad en attefallsbyggnad krävde vid anmälan.
Tex brandskyddsbeskrivning är ju bara en beskrivning hur man uppfyller brandskyddskrav och hur man utrymmer. För en byggnad med 1-2 rum blir den ju otroligt simpel.
Dock intressant att politikerna trycker så mycket på ventilation. Just ventilation frågade inte kommunen någonting om när vi byggde attefallare i sommarhuset, utan då va fokus fasad/utseende, tillgänglighet och brand. Inte heller VA brydde de sig om annat än tillgängligheten, vi har VA-anläggning i en samfällighet där.
Men det är väl det som är så märkligt med svenska byggregler och dess tillämpning, det är helt godtyckligt upp till byggnadsnämnden i kommunen att ställa krav. Så det finns ingen rättssäkerhet för den enskilde och ingen likabehandling. Man bara står där med mössan i hand och får hoppas på det bästa.
Ännu en fråga från en lätt förvirrad:J Johan_kl skrev:Saxar in nedan från Boverket. Ska jag alltså tolka det som att man får göra bygglovsbefriade tillbyggnader om totalt en pott om 45 kvm? Utöver det får man bygga komplementbyggnader om ytterligare 45 kvm. Dvs det är olika potter här, och maxar man får man bygga 90 kvm totalt som komplenttilbyggnader och komplementbyggnader (men max 45 kvm per st och största byggnad om 30 kvm per pott)?
Lov- och anmälningsplikt
Bygglov för nybyggnad av byggnader
- Det krävs bygglov för en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus om det är större än 30 m2 inom detaljplan och 50 m2utanför detaljplan, högre än 4 m inom detaljplan och 4,5 m utanför detaljplan, är lika stort eller större än den byggnad det kompletterar eller placeras utanför tomten.
- Det går att bygga flera bygglovsbefriade komplementbyggnader och komplementbostadshus på en tomt, men varje tomt har en gemensam ”pott” för sådana byggnader på 45 m2 inom detaljplan och 65 m2 utanför detaljplan.
- En bygglovsbefriad komplementbyggnad kan byggas vid alla sorters byggnader medan ett komplementbostadshus bara får byggas vid en- och tvåbostadshus.
- Bygglovsbefriade mindre byggnader som ska användas för kollektivtrafiken kan vara andra typer av byggnader än väderskydd.
Bygglov för tillbyggnad av byggnader
- Det krävs bygglov för tillbyggnad av andra byggnader än komplementbyggnader och komplementbostadshus om tillbyggnaden är större än 30 m2 eller överstiger byggnadens taknock.
- Det går att göra flera bygglovsbefriade tillbyggnader, men totalt högst 30 m2 per byggnad.
- En bygglovsbefriad tillbyggnad kan göras på alla sorters byggnader, alltså inte bara på en- och tvåbostadshus.
- Det krävs bygglov för tillbyggnad av komplementbyggnader och komplementbostadshus om byggnaden efter tillbyggnaden blir större än 30 m2inom detaljplan och 50 m2 utanför detaljplan, högre än 4 m inom detaljplan och 4,5 m utanför detaljplan, lika stor eller större än den byggnad den kompletterar eller placeras utanför tomten.
- Även på bygglovsbefriade komplementbyggnader och komplementbostadshus får man göra flera bygglovsbefriade tillbyggnader, men på varje tomt får den sammanlagda arean av bygglovsbefriade komplementbyggnader och komplementbostadshus efter tillbyggnaderna inte överstiga 45 m2 inom detaljplan eller 65 m2 utanför detaljplan.
Om jag har ett 50 m2 garage (byggt med lov), då kan jag bygga till detta med 30 m2. Likaså bostadhuset. Och dessutom totalt 45 m2 fristående komplementbyggnader?
Eftersom garaget inte är en bygglovsbefriad komplementbyggnad så kan väl inte det och tillbyggnad räknas in i potten bygglovsbefriade komplementbyggnader, tänker jag fel?