O
Garaget kan du inte bygga till med 30 kvm utan det enbostadshuset som du kan göra det på.

Har du inte byggt friggebod eller attefallshus tidigare har du potten om 45 kvm kvar att nyttja utan att behöva bygglov om alla förutsättningar i övrigt är uppfyllda.

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
O oxöga skrev:
Garaget kan du inte bygga till med 30 kvm utan det enbostadshuset som du kan göra det på.
Det står ju:
  • En bygglovsbefriad tillbyggnad kan göras på alla sorters byggnader, alltså inte bara på en- och tvåbostadshus.

O
S Smed242 skrev:
Det står ju:
  • En bygglovsbefriad tillbyggnad kan göras på alla sorters byggnader, alltså inte bara på en- och tvåbostadshus.
Sorry, helt rätt!

U
S Smed242 skrev:
Ännu en fråga från en lätt förvirrad:

Om jag har ett 50 m2 garage (byggt med lov), då kan jag bygga till detta med 30 m2. Likaså bostadhuset. Och dessutom totalt 45 m2 fristående komplementbyggnader?

Eftersom garaget inte är en bygglovsbefriad komplementbyggnad så kan väl inte det och tillbyggnad räknas in i potten bygglovsbefriade komplementbyggnader, tänker jag fel?
Nja ett garage klassas som komplementsbyggnad. För att en kunna utföra en lovfri tillbyggnad på just en komplementsbyggnad så får inte byggnaden bli större än 30kvm totalt inkl utbyggnaden.

Så hade du haft bygglov på en komplementsbyggnad/garage som va 20kvm så hade du fått bygga ut den med 10kvm till.

Tillbyggnaden får inte heller vara större än byggnaden det byggs till. Så hade du haft bygglov på 12kvm hade du endast fått bygga ut 12kvm.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O
Ja, utifrån Boverkets lista på ändringar verkar det vara så:

"Det krävs bygglov för tillbyggnad av komplementbyggnader och komplementbostadshus om byggnaden efter tillbyggnaden blir större än 30 m2 inom detaljplan och 50 m2 utanför detaljplan, högre än 4 m inom detaljplan och 4,5 m utanför detaljplan, lika stor eller större än den byggnad den kompletterar eller placeras utanför tomten."

Ni som är så mycket mer pålästa än jag, har jag förstått detta rätt att efter 1 december kan vi bygga nytt uterum, under 30m2, utan att söka bygglov eller annat?

Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En sak blev i alla fall klar. Både S och Ms ledamöter menar att trots att anmälningsplikten försvinner för det som har kallats attefallshus och även för upp tll 30 kvm bygglovsfri tillbyggnad av ens bostadshus så blir anmälningskraven kvar:

Leif Nysmed (S):
”Till detta kommer att det är något av en chimär att anmälningsplikten tas bort. Tekniska åtgärder som ventilation och VA-installationer samt brandskydd förblir ju anmälningspliktiga, vilket regleras i PBFen.”

David Josefsson (M):
”Anmälningsplikten kvarstår också för åtgärder som berör de tekniska egenskapskraven på en byggnad, exempelvis ventilation och brandsäkerhet.”

D v s man kan diskutera hur stor skillnad det faktiskt blir avseende komplementbostadsbyggnader eller annars komplementbyggnader om man ändå måste göra denna anmälan för de tekniska egenskapskraven.

Eller så har ledamöterna fel.
Men kan det bero på vad man då bygger?
Om det är en 30m2 carport, eller rent förråd utan värme eller ventilation ..?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Ska bygga komplementbyggnad på 30 kvm. Skjutit på projektet i väntan på detta men om jag förstår rätt så har jag väntat helt i onödan då jag ändå måste göra anmälan pga av vatten, ventilation och brandrisk? Argumentet för att plocka bort anmälningsplikten var ju att det skulle byggas fler mindre bostäder och underlätta bostadsbristen - vad är det för bostäder som saknar vatten och ventilation? Dessutom rätt ovanligt att man ska kunna bygga så långt från sin bostadshus att man inte behöver utvärdera brandrisk.

Eller har jag missuppfattat något?

Claes Sörmland
Vi vet inte svaret eftersom det inte finns uttryckligen beskrivet i propositionen om dessa saker måste anmälas trots att dessa delåtgärder ingår i den större bygglovsfria åtgärden uppförande av en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus. Det beror helt på hur regeringen formulerar nya plan- och byggförordningen (PBF) de kommande veckorna. Riksdagens två ledamöter från M och S tycks tro att anmälan kommer att krävas för dessa tekniska delåtgärder.

• Gilla
Gbg1234
  • Laddar…
S Susihus skrev:
Ni som är så mycket mer pålästa än jag, har jag förstått detta rätt att efter 1 december kan vi bygga nytt uterum, under 30m2, utan att söka bygglov eller annat?
Ja om ni inte sen tidigare har bygglovsfria utbyggnader eller tex skärmtak utöver detta så är det så som jag har förstått det. Sen måste ni själva se till att uterummet uppfyller alla regler och att ni har lov från grannar om det hamnar närmare än 4,5m från tomtgränsen

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kan det bero på vad man då bygger?
Om det är en 30m2 carport, eller rent förråd utan värme eller ventilation ..?
Som jag tolkar deras utspel är det just det som är frågan: Dvs ävwen om en komplementbyggnmad i sig själv inte komer kräva anmälan så kan tekniska åtgärder i denna göra det.
Så ett förråd/gararge kommer nog inte kräva några anmälningar, men bygger man en komplementbostad med VA/ventilation eller eldstad så kommer kanske dessa saker kräva en anmälan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Som jag tolkar deras utspel är det just det som är frågan: Dvs ävwen om en komplementbyggnmad i sig själv inte komer kräva anmälan så kan tekniska åtgärder i denna göra det.
Så ett förråd/gararge kommer nog inte kräva några anmälningar, men bygger man en komplementbostad med VA/ventilation eller eldstad så kommer kanske dessa saker kräva en anmälan.
Frågan är ju då om man måste göra en anmälan för den bärande stommens konstruktion vid bygglovsfritt uppförande av en komplementbyggnad, ett komplementbyggnadshus eller en tillbyggnad på max 30 kvm av sitt småhus. Då får den socialdemokratiska ledamoten i riksdagen rätt, det blir lite av en chimär.

Jag hoppas inte regeringen sumpar detta nu med en omfattande anmälningsplikt som inkluderar alla möjliga tekniska delmoment i den annars bygglovsfria byggåtgärden.

(Man sumpade ju på liknande sätt avskaffandet av danstillståndet, att det krävdes tillstånd för att dansa tillsammans, genom att införa ett anmälningskrav. Än är det således förbjudet att dansa tillsammans tills man gör en anmälan till polisen om det.)

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oxöga skrev:
Ja, utifrån Boverkets lista på ändringar verkar det vara så:

"Det krävs bygglov för tillbyggnad av komplementbyggnader och komplementbostadshus om byggnaden efter tillbyggnaden blir större än 30 m2 inom detaljplan och 50 m2 utanför detaljplan, högre än 4 m inom detaljplan och 4,5 m utanför detaljplan, lika stor eller större än den byggnad den kompletterar eller placeras utanför tomten."
Nya lagtexten som reglerar detta (inom detaljplan):

Lagtext om bygglov för tillbyggnader inom detaljplan, med undantag för vissa komplementbyggnader och komplementbostadshus.

Lagtext om undantag från bygglov för komplementbyggnader och bostadshus inom detaljplan med specifika mått och krav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
oxöga
  • Laddar…
Claes Sörmland
En liten not om hur djupt ointresserad media och sociala medier är av denna fråga:

T ex SR och SVT har inte ens nämnt detta riksdagsbeslut det senaste dygnet på sin hemsidor. Inget i Rapport 18:00 när jag kollade igenom. På X får jag heller inga träffar med sökfunktionen.

Bygglagstiftningen är verkligen inte en top-of-mind-fråga för den pratade eliten. Men jag förstår, mina grannar i innerstan bryr sig heller inte om detta. Det är en småhusägarfråga.

Men lite förvånad är jag. Kanske vaknar sömniga public service medarbetare till idag eller imorgon nu när det faktiskt finns ett riksdagsbeslut?

• Gilla
  • Älska
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nya lagtexten som reglerar detta (inom detaljplan):

[bild]

[bild]
Hej Claes mfl.
Jag som bor utom detaljplan men inom tättbebyggt sågs i början som en vinnare av denna reform då man tar bort "inom tättbebyggt".
Antingen bor man inom eller utom detaljplanerat.

Jag bor på en gammal fastighet med både en "ladugård" och magasinbyggnad från början av 1900 talet.
Inga stora byggnader med dagens mått mätt,men klart över 60 kvm som väl är gränsen för totalen potthus utom detaljplan. Skall dessa byggnader räknas in i potten så får jag väl inte ens sätta upp en brälapp som tak över brevlådan utan bygganmälan eller bygglov hädanefter om jag fattat rätt av era funderingar och diskussioner i denna tråd?
Hoppas jag fattat fel,om inte så är det ända jag kan bygga utan bygganmälan en 15kvm friggebod och det innan 1 dec?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.