220 329 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Skulle vi på Byggahus kunna preppa med lite skrifter?
Jag tänker tanken att, för att göra det lättare att göra rätt (som en del partiföreträdare oroade sig över), så skulle vi kunna skapa ett dokument som sammanfattar allt som man bör tänka på inför bygget av någon av dessa bygglovsfria och nu snart anmälningsfria åtgärderna.
Saker som
avstånd till grannar.
max höjd, area.
Tillgänglighet, och vilka byggnader som ens kan ha sådana krav
bärförmåga (snölast och allt sånt)
krav på ljus (fönster), ventilation, bullerdämpning
ev krav på energieffektivitet
avstånd till andra byggnadsverk
brandskyddskrav
osv osv
Skulle kunna bli ett dokument på några A4, behöver inte vara regler och konstruktionskrav i detalj, utan mer en sammanfattning över vad man kan behöva tänka på. Och sen ta reda på mer om vad som gäller ens egna projekt.
Jag tänker tanken att, för att göra det lättare att göra rätt (som en del partiföreträdare oroade sig över), så skulle vi kunna skapa ett dokument som sammanfattar allt som man bör tänka på inför bygget av någon av dessa bygglovsfria och nu snart anmälningsfria åtgärderna.
Saker som
avstånd till grannar.
max höjd, area.
Tillgänglighet, och vilka byggnader som ens kan ha sådana krav
bärförmåga (snölast och allt sånt)
krav på ljus (fönster), ventilation, bullerdämpning
ev krav på energieffektivitet
avstånd till andra byggnadsverk
brandskyddskrav
osv osv
Skulle kunna bli ett dokument på några A4, behöver inte vara regler och konstruktionskrav i detalj, utan mer en sammanfattning över vad man kan behöva tänka på. Och sen ta reda på mer om vad som gäller ens egna projekt.
Ok, ja då verkar det komma en del klargörande därifrån. Ser också i Boverket information att frågan om anmälan verkar ska förtydligas av regeringen nu efter själv beslutet är taget.
Men när jag läser igenom ändringslistan på Boverket blir jag osäker på hur jag ska tolka potten om 50 kvm i detaljplanerat område. Jag hade först trott en en tillbyggnad om max 30 kvm INTE skulle räknas med i potten av bygglovsfria byggnader, utan att man utöver tillbyggnad skulle få 50 kvm att bygga tex en attefallare om säg 35 kvm och klassisk friggebod om 15 kvm (de gamla begreppen på byggnaderna). Men blir osäker nu om det är totalt 50 kvm bygglovsfria årgärder man tänker sig nu? Vad tror ni?
Men när jag läser igenom ändringslistan på Boverket blir jag osäker på hur jag ska tolka potten om 50 kvm i detaljplanerat område. Jag hade först trott en en tillbyggnad om max 30 kvm INTE skulle räknas med i potten av bygglovsfria byggnader, utan att man utöver tillbyggnad skulle få 50 kvm att bygga tex en attefallare om säg 35 kvm och klassisk friggebod om 15 kvm (de gamla begreppen på byggnaderna). Men blir osäker nu om det är totalt 50 kvm bygglovsfria årgärder man tänker sig nu? Vad tror ni?
Det vi saknar är ju den nya plan- och byggförordningen (PBF) från regeringen. Där regleras anmälningsplikten, d v s vila åtgärder som kommer att bli kvar som anmälningspliktiga.J Johan_kl skrev:När tror ni att man att man får klarhet i vissa detaljer, tex såsom om anmälan kommer krävas eller ej för enklare (ingen va eller avlopp) tillbyggnad om 30 kvm på enfamiljshus ? Känns väl positivt våga hoppas på det är helt fritt fram smälla upp sådan tillbyggnad 1 dec utan någon form av korrespondens med byggnadsnämnden?. Men vad kan man isåfall förvänta sig? Att Boverket kommer komma med riktlinjer för kommuner att agera utifrån? Och det är först då vi vet exakt hur det kommer bli?
Propositionen innehåller ju en sorts instruktioner till regeringen från riksdagen vad PBF ska innehålla men regeringen står fri att utforma den som den vill och besluta om den på ett regeringssammanträde. Och propen är ju inte så detaljerad i det avseendet. Jag utgår från att den nya förordningstexten regeringen nu kommer att besluta om redan är skriven på departementet men jag har inte sett några utkast.
Någon som har sett något? Har sådant förslag på förordningstext gått på remiss?
EDIT:
SKR skriver som stöd för kommunernas planering inför ändringen: "Först efter riksdagsbeslutet kommer regeringen att återkomma med ändringar i PBF:en vilket skulle kunna ske i slutet av oktober eller början på november."
https://skr.se/byggandeochbostaderplanering/bygglov.9132.html
Redigerat:
Kan notera att det röstades nej till att behålla anmälningsplikt för attefallClaes Sörmland skrev:
Det vi saknar är ju den nya plan- och byggförordningen (PBF) från regeringen. Där regleras anmälningsplikten, d v s vila åtgärder som kommer att bli kvar som anmälningspliktiga.
Propositionen innehåller ju en sorts instruktioner till regeringen från riksdagen vad PBF ska innehålla men regeringen står fri att utforma den som den vill och besluta om den på ett regeringssammanträde. Och propen är ju inte så detaljerad i det avseendet. Jag utgår från att den nya förordningstexten regeringen nu kommer att besluta om redan är skriven på departementet men jag har inte sett några utkast.
Någon som har sett något? Har sådant förslag på förordningstext gått på remiss?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Verkar inte vara många emot:Claes Sörmland skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT:
Bild härifrån, ifall man vill kolla själv så jag inte tolkat det tokigt.
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv...ygglov_hdc320251022cu2/?pos=220&autoplay=true
S förslag om ett kungörande från riksdagen till regeringen om jag minns rätt?A Anders Dahlin skrev:
Att uppförande av dessa max 30 kvm komplementbyggnader och komplementbostadshus i sig skulle kräva anmälan lär ju inte vara aktuellt om man läser propositionen. Men frågan är om vissa åtgärder när man uppför dem blir anmälningspliktiga. T ex ventilation, VA-installation eller installation av eldstäder. Här har regeringen alla möjligheter att införa sådan plikt i PBF om den vill. D v s vi får snart veta var gränsen för liberaliseringen ligger för denna regering. Och det kan snabbt ändras efter valet om en ny regering med den andra färgen tillträder - och de tycks ju vilja ha extensiv anmälningsplikt.
Om man funderar på hur det är med t ex friggebodar idag (=en rätt bra jämförelse med det nya regelverket eftersom sådana varken kräver bygglov eller anmälan för att uppföras) så krävs ju inte anmälan för ventilation eller VA-installation i dem om detta sker när de uppförs utan bygglov (Tror jag!). Men eldstad lär man inte komma undan med utan anmälan när man uppför sin friggebod (Tror jag!).
Du har rätt, potten om 30 kvm tillbyggnad inkräktar inte på potten om 45 kvm för fristående komplementbyggnader (inom detaljplanerat område).J Johan_kl skrev:Ok, ja då verkar det komma en del klargörande därifrån. Ser också i Boverket information att frågan om anmälan verkar ska förtydligas av regeringen nu efter själv beslutet är taget.
Saxar in nedan från Boverket. Ska jag alltså tolka det som att man får göra bygglovsbefriade tillbyggnader om totalt en pott om 45 kvm? Utöver det får man bygga komplementbyggnader om ytterligare 45 kvm. Dvs det är olika potter här, och maxar man får man bygga 90 kvm totalt som komplenttilbyggnader och komplementbyggnader (men max 45 kvm per st och största byggnad om 30 kvm per pott)?O oxöga skrev:
Lov- och anmälningsplikt
Bygglov för nybyggnad av byggnader
- Det krävs bygglov för en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus om det är större än 30 m2 inom detaljplan och 50 m2utanför detaljplan, högre än 4 m inom detaljplan och 4,5 m utanför detaljplan, är lika stort eller större än den byggnad det kompletterar eller placeras utanför tomten.
- Det går att bygga flera bygglovsbefriade komplementbyggnader och komplementbostadshus på en tomt, men varje tomt har en gemensam ”pott” för sådana byggnader på 45 m2 inom detaljplan och 65 m2 utanför detaljplan.
- En bygglovsbefriad komplementbyggnad kan byggas vid alla sorters byggnader medan ett komplementbostadshus bara får byggas vid en- och tvåbostadshus.
- Bygglovsbefriade mindre byggnader som ska användas för kollektivtrafiken kan vara andra typer av byggnader än väderskydd.
Bygglov för tillbyggnad av byggnader
- Det krävs bygglov för tillbyggnad av andra byggnader än komplementbyggnader och komplementbostadshus om tillbyggnaden är större än 30 m2 eller överstiger byggnadens taknock.
- Det går att göra flera bygglovsbefriade tillbyggnader, men totalt högst 30 m2 per byggnad.
- En bygglovsbefriad tillbyggnad kan göras på alla sorters byggnader, alltså inte bara på en- och tvåbostadshus.
- Det krävs bygglov för tillbyggnad av komplementbyggnader och komplementbostadshus om byggnaden efter tillbyggnaden blir större än 30 m2inom detaljplan och 50 m2 utanför detaljplan, högre än 4 m inom detaljplan och 4,5 m utanför detaljplan, lika stor eller större än den byggnad den kompletterar eller placeras utanför tomten.
- Även på bygglovsbefriade komplementbyggnader och komplementbostadshus får man göra flera bygglovsbefriade tillbyggnader, men på varje tomt får den sammanlagda arean av bygglovsbefriade komplementbyggnader och komplementbostadshus efter tillbyggnaderna inte överstiga 45 m2 inom detaljplan eller 65 m2 utanför detaljplan.
Nej, 30 kvm tillbyggnad av varje byggnad utom komplementbyggnader och komplementbostadshus utan bygglov inom detaljplan. Det finns ingen pott mellan byggnader här.J Johan_kl skrev:
Ja detta ligger helt parallellt och har inget med tillbyggnader att göra.J Johan_kl skrev:
Har du flera byggnader, t ex två så kan man t ex bygga 2x30 kvm tillbyggnader utan bygglov av dessa + 45 kvadratmetrar olika komplement byggnader/komplementbostadshus i en pott inom detaljplan. Men nu äger man ju som småhusägare ofta bara ett enda småhus.
(Utanför detaljplan blir det ju andra areor. Enklast att diskutera dessa separat.)
Äh ok tror jag var lite otydlig i min fråga kanske (eller så fattar jag inte ditt svar helt 😀). Men om vi tar konkret exempel;
En vanlig villa i detaljplanerat område. Får man då bygga på en tillbyggnad om 30 kvm bygglovsfritt på en del av huset, och sen på en annan del av huset placera en annan bygglovsbefriad del om 15 kvm?
Alternativt till ovan, bygga på samma hus med 30 kvm, sen bygger på man en befintlig friggebod med 15 kvm.
Då har man maxat tillbyggnadspotten i båda fall ovan exempel? Men både är ok?
Helt parallellt med ovan får man då sätta upp ytterligare en fristående komplementbyggnad om 30 kvm. Då har man maxat den potten (pga gammal friggebod om 15 kvm och ny byggnad om 30’kvm)
En vanlig villa i detaljplanerat område. Får man då bygga på en tillbyggnad om 30 kvm bygglovsfritt på en del av huset, och sen på en annan del av huset placera en annan bygglovsbefriad del om 15 kvm?
Alternativt till ovan, bygga på samma hus med 30 kvm, sen bygger på man en befintlig friggebod med 15 kvm.
Då har man maxat tillbyggnadspotten i båda fall ovan exempel? Men både är ok?
Helt parallellt med ovan får man då sätta upp ytterligare en fristående komplementbyggnad om 30 kvm. Då har man maxat den potten (pga gammal friggebod om 15 kvm och ny byggnad om 30’kvm)
Det var min initiala uppfattning också innan jag läste igenom Boverkets punktlista som jag saxade in ovan. Jag tycker den är rörig, framförallt sista punkten under ”tillbygnadsdelen” kan jag tycka peka på att man får gör tillbyggnader under total pott om 45 kvm men ingen tillbyggnad får vara över 30 kvm?