220 329 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Ja om det vore som herr/fru Sörmland säger vore ingen gladare än jag!
Nu tror jag i och för sig att tjänstemännen utan tvekan kommer motarbeta syftet med lagen på alla tänkbara sätt men skillnaden är att man inte kan låta den enskilde bekosta kalaset, i lika stor utsträckning i alla fall.. Fler krav kommer ställas från politiker och samhälle på en effektiv och rimlig hanteringF FC_Bygg skrev:Rimligt att tro att den vänster intellektuella medelklassen anställda på landets kommuner och länsstyrelser som bygglovshandläggare, kulturbevarare och stadsarkitekter mm mm kommer lägga sig i vad folk vill bygga trots detta så att det ändå måste upp i byggnadsnämnder och rättsinstanser.
Ingen reell skillnad i områden som domineras orwellgrisar som skyddar områdets karaktär mm
Vad är en orwellgris ?? är det från nån film eller bok ???F FC_Bygg skrev:Rimligt att tro att den vänster intellektuella medelklassen anställda på landets kommuner och länsstyrelser som bygglovshandläggare, kulturbevarare och stadsarkitekter mm mm kommer lägga sig i vad folk vill bygga trots detta så att det ändå måste upp i byggnadsnämnder och rättsinstanser.
Ingen reell skillnad i områden som domineras orwellgrisar som skyddar områdets karaktär mm
Undrar hur man får svar på detta. Jag har en sådan fastighet med byggnader som fördaterar detaljplanen och byggnadslovskravet på landsbygden. D v s de är lagligt uppförda vid tiden men saknar bygglov. Så jag är personligen intresserad om de kan tänkas äta yta från "ytpoolen" för komplementbyggnader som inte kräver bygglov.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tänker att de inte ens nödvändigtvis behöver vars så gamla (sannolikt före -87 iofs.), men att området kan ha ändrat status från icke detaljplanerat till detaljplanerat.
Då tänker jag att de uppfyller motsvarande krav som bygglovspliktiga byggnader för att inget utanför detaljplanerat område krävde bygglov enligt byggnadsstadgan (om jag förstått det rätt).
Det blir då, analogt med att planstridiga utgångslägen ska ignoreras om viss tid förflutit, byggnader som snarare ska ses som motsvarande dem med bygglov än de som är undantagna.
Enligt dagens PBL så uppförs ju friggebodar och attefallsbyggnader via särskilda bygglovsundantag. Men enligt den nya skrivningen så rör det sig inte längre om ett undantag utan istället att komplementbyggnader upp till en viss storlek och byggnadsareasumma helt faller utanför det generella bygglovskravet. Rätt stor konceptuell skillnad.
https://studymind.co.uk/questions/a...ow-far-is-this-idea-important-in-animal-farm/G goerana skrev:
Byt ut djur mot grisar
Man kan ju önska att det blir som du förutser.E Erikenn skrev:Nu tror jag i och för sig att tjänstemännen utan tvekan kommer motarbeta syftet med lagen på alla tänkbara sätt men skillnaden är att man inte kan låta den enskilde bekosta kalaset, i lika stor utsträckning i alla fall.. Fler krav kommer ställas från politiker och samhälle på en effektiv och rimlig hantering
Jag tror inte detta långsiktigt är ett problem. Men från senhösten 2025 faller bygglovsansökningarna med 30-40% sannolikt ute i kommunerna. Och jag antar att de redan ligger lågt med tanke på lågkonjunkturen. Nu finns det i det akuta skedet för många bygglovshandläggare. Det som kan göras är att styra över dem till tillsyn. Antalet ärenden att hantera är ju i det närmaste oändligt, finns det inte inkomna anmälningar i kö är det bara att ta en titt på flygfoto en dag eller fokusera på missade anmälningar eller ej inkomna protokoll från OVK och hissbesiktningar. Dessutom kan man ju välja att göra platsbesök. Även tillsynen är ju avgiftsfinansierad.E Erikenn skrev:Nu tror jag i och för sig att tjänstemännen utan tvekan kommer motarbeta syftet med lagen på alla tänkbara sätt men skillnaden är att man inte kan låta den enskilde bekosta kalaset, i lika stor utsträckning i alla fall.. Fler krav kommer ställas från politiker och samhälle på en effektiv och rimlig hantering
Men över ett par tre år måste bygglovsavdelningarna banta för att passa den nya lagens upplägg. Kanske räddas man av ett regeringsskifte och ny lagstiftning? Men å andra sidan brukar inte nya regeringar ändra på nytagen lagstiftning även om de inte gillade den i opposition.
Det som intresserade mig i denna tråd är vad man får och inte får göra i de nya direktiven. Men som vanligt spårar allt ur och blir ett politisk käbbel (sug på det ordet). Vettiga åsikter kommer dessvärre i skymundan (ännu ett ord som är alltför sällsynt).F FC_Bygg skrev:
Redigerat:
F Forza MoDo skrev:
Det var verkligen en nyhet, tack.Claes Sörmland skrev:
Ge det lite slack, det är ett politiskt förslag som påverkar lite mer än vanliga PBL-förändringar. Klart inte alla är glada över detta.F Forza MoDo skrev: