Har eskalerat alldeles åt fel håll, ännu bättre blev det med "Aurora Line".... herregud!
Snart bara säga åt ungarana att det blir lägenhet istället..... Förbannat! Det finns ju inga såna heller🙄

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte vet jag? Företagshemlighet enligt lag? Säkerligen möjligt att ändra lagen, det skall vara beslutas..
Jo, det pratar om företagshemlighet, men jag fattar inte hur det kan vara en relevant hemlighet, vilken nytta har en konkurrent av informationen?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur kan det behövs 6 månader för en sådan analys? Effektiviteten är inte på topp när det är skattepengar som används.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Kenneth_med-th Kenneth_med-th skrev:
Hur kan det behövs 6 månader för en sådan analys? Effektiviteten är inte på topp när det är skattepengar som används.
Med tanke på hur mycket material som skall in och analyseras så måste jag säga att jag tycker att det är väldigt snabbt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Med tanke på hur mycket material som skall in och analyseras så måste jag säga att jag tycker att det är väldigt snabbt
Ja, det här är ju bara våra åsikter och dom verkar gå isär. Det framgår inte heller hur många personer som arbetar med detta och i vilken omfattning. Jag har förstått att sex månader är normalsnabbt inom offentlig verksamhet. Har stött på den projektlängden fler än en gång. "Jaha, då ska vi ta fram en rapport som vi kan ha som beslutsunderlag. För det behövs en utredning och det tar sex månader". Myndigheter och annan offentlig verksamhet bör ha så pass bra rutiner och processer att det snabbt går att samla in nödvändiga underlag. En person som jobbar heltid i sex månader motsvarar 1000 timmar, i runda slängar. Mycket? Jag tycker det.

• Gilla
cay.j.att.telia.com och 3 till
  • Laddar…
Kenneth_med-th Kenneth_med-th skrev:
Ja, det här är ju bara våra åsikter och dom verkar gå isär. Det framgår inte heller hur många personer som arbetar med detta och i vilken omfattning. Jag har förstått att sex månader är normalsnabbt inom offentlig verksamhet. Har stött på den projektlängden fler än en gång. "Jaha, då ska vi ta fram en rapport som vi kan ha som beslutsunderlag. För det behövs en utredning och det tar sex månader". Myndigheter och annan offentlig verksamhet bör ha så pass bra rutiner och processer att det snabbt går att samla in nödvändiga underlag. En person som jobbar heltid i sex månader motsvarar 1000 timmar, i runda slängar. Mycket? Jag tycker det.
Det är sällan man kan analysera och fatta beslut om något på min arbetsplats.

• Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Efter att flera stora elnätsbolag höjt sina avgifter rejält, ger regeringen Energimarknadsinspektionen i uppdrag att utreda om höjningarna varit oskäliga.

Du kan läsa artikeln här: Regeringen utreder de höga elnätsavgifterna
Detta är på tiden....Marknadskeonomi i all ära, men den s k "intäktsramen" so avgör hur mycket elnätsägarna får punglå menigheten är helt löjeväckande...dags att förstatliga...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S sepani skrev:
Detta är på tiden....Marknadskeonomi i all ära, men den s k "intäktsramen" so avgör hur mycket elnätsägarna får punglå menigheten är helt löjeväckande...dags att förstatliga...
Marknadsekonomi…?
Lokala elnäten e 100% iga monopol. Var ser du kopplingen till marknadsekonomin å fri konkurrens?

Förstatligande löser inget. Sannolikt än sämre maintenance…
Däremot striktare regler å UPPFÖLJNING av debiteringsproblematiken.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Marknadsekonomi…?
Lokala elnäten e 100% iga monopol. Var ser du kopplingen till marknadsekonomin å fri konkurrens?

Förstatligande löser inget. Sannolikt än sämre maintenance…
Däremot striktare regler å UPPFÖLJNING av debiteringsproblematiken.
Det första du skriver håller jag fullständigt med om, det är en monopolmarknad.

Sen har åtminstone jag åsikter om att vissa verksamheter i samhället borde inte ha övergått till privata aktörer så här med facit i handen.

Staten är ju faktiskt vi boende här i Sverige, och har det blivit mer kostnadseffektivt och har vi fått bättre service med privata aktörer?

Själv tyckte jag att det var väldigt kortsiktigt tänkt när tex Stockholmsstad sålde S.E till vårt grannland för att täcka upp underskottet i stadens budget.
Funkade jätte bra i några år men sen hann underskottet ifatt igen.

D Danne824 skrev:
Sen har åtminstone jag åsikter om att vissa verksamheter i samhället borde inte ha övergått till privata aktörer så här med facit i handen.
Det kan självklart diskuteras men vem har bästa kompetense att äga/driva;/underhåla lokala elnät?
Ett el/energibolag eller en kommun.? Samhällsekonomiskt ska den som kan drifta det mest effekt göra det. Sen är monopol otroligt svårt att ha å göra med så här må det offentliga styra i mycket högre grad å hindra att avgiftshöjningar automatiskt blir vinstökningar för det privata elbolaget

Z Zodde skrev:
Det kan självklart diskuteras men vem har bästa kompetense att äga/driva;/underhåla lokala elnät?
Ett el/energibolag eller en kommun.? Samhällsekonomiskt ska den som kan drifta det mest effekt göra det. Sen är monopol otroligt svårt att ha å göra med så här må det offentliga styra i mycket högre grad å hindra att avgiftshöjningar automatiskt blir vinstökningar för det privata elbolaget
Det är svårt det där med "effektivt". Mitt kommunala elbolag är extremt effektivt i sitt underhåll av elnätet, men de har ju inte stordriftsfördelarna som ett större bolag har. Men de har lokal akut personal, så vid de flesta avbrott så är de nog snabbare än de stora. Vid stormar är de stora snabbare pga ner resurser.

Mitt lokala bolag har också väldigt bra lokalkännedom, vilket är effektivitet drivande också. Sedan driver de bredband, så de får korrelation där också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.