3 873 läst ·
70 svar
4k läst
70 svar
Regeringen utreder de höga elnätsavgifterna
Håller med!W Weimik skrev:
Man skulle kunna ha flera olika modeller.
Jag själv har valt "rörlig". Vill inte binda mig på dyra fastprisavtal och samtidigt vill jag inte hålla på med timpriser som dessutom blev kvartspriser för ett tag sedan.
Den varianten finns i några länder, bla Frankrike. Men om man där går över den överenskomna maxeffekten så stängs elen av helt.W Weimik skrev:
Vi har väl konstaterat att lågt elpris inte nödvändigtvis korrelerar med låg förbrukning utan snarare med stor produktion?pacman42 skrev:
Eller så har de byggt ut sitt nät i takt med behovet istället för att bara klämma in fler förbrukare utan att sänka kostnaden för användaren.
Men däremot så korrelerar oftast högt elpris med hög förbrukning. Sedan stämmer inte detta i jämtlandsfjällen där hög förbrukning sammanfaller med när Stockholmare är lediga under vintern.kashieda skrev:
Är det sagt något om när utredningen kan tänkas vara klar?Redaktionen skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Vad menar du att regeringen gjort för att höja priserna på elektricitet? Att elskatten höjts (den årliga indexeringen) är beslut som togs innan den här regeringen tillträdde.J J00 skrev:
Dessutom sänktes elskatten med knappt tio öre/kWh vid årsskiftet. Något tidigare regeringen aldrig gjorde under sina åtta år vid makten.
Vad gäller priset på bensin och diesel är nog många som är beroende av bil och inte har råd med eller kanske inte vill ha elbil (fortfarande är det väldigt många i flerfamiljshus som saknar laddmöjlighet) glada över att se lägre priser.
Vi måste komma ihåg att det är valår, det kommer med en massa löften efter utredningen för att sitta kvar, men jag vet inte om den andra sidan skulle vara så mycket bättre.
Våran politiska överklass måste börja vakna frågan är hur skall vi få till det?
Med den gröna omställningen har vi förstört Sveriges industri, där flera bolag idag väljer att flytta utomlands, samtidigt har man förstört privatekonomin för många svenskar som inte kan planere från månad till månad när det gäller fasta avgifter för någon "tycker" att dom har rätt till aktieutdelning eller behöver dryga ut kommunkassan lite.
Tyvärr så har jag lite tro att denna utredning kommer att göra något.
Min klara mening är att staten skall äga infrastruktur, men inte genom AB som delar ut pengar höger och vänster i höga löner och utdelningar när dom gräver ut sista slantarna i plånboken för några stackars människor,
Hoppas att jag har fel i min analys.
Våran politiska överklass måste börja vakna frågan är hur skall vi få till det?
Med den gröna omställningen har vi förstört Sveriges industri, där flera bolag idag väljer att flytta utomlands, samtidigt har man förstört privatekonomin för många svenskar som inte kan planere från månad till månad när det gäller fasta avgifter för någon "tycker" att dom har rätt till aktieutdelning eller behöver dryga ut kommunkassan lite.
Tyvärr så har jag lite tro att denna utredning kommer att göra något.
Min klara mening är att staten skall äga infrastruktur, men inte genom AB som delar ut pengar höger och vänster i höga löner och utdelningar när dom gräver ut sista slantarna i plånboken för några stackars människor,
Hoppas att jag har fel i min analys.