kisumisu
W Weimik skrev:
Det borde vara ungefär som med timpris vs månadspris då, att de som vill kan välja ett alternativ där de kan göra något aktivt för att minska elräkningen medan andra kan välja att betala lite mer men slippa tänka. Det är ju utmärkt och borde kunna tillämpas även här.
Håller med!

Man skulle kunna ha flera olika modeller.

Jag själv har valt "rörlig". Vill inte binda mig på dyra fastprisavtal och samtidigt vill jag inte hålla på med timpriser som dessutom blev kvartspriser för ett tag sedan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Det borde vara ungefär som med timpris vs månadspris då, att de som vill kan välja ett alternativ där de kan göra något aktivt för att minska elräkningen medan andra kan välja att betala lite mer men slippa tänka. Det är ju utmärkt och borde kunna tillämpas även här.
Den varianten finns i några länder, bla Frankrike. Men om man där går över den överenskomna maxeffekten så stängs elen av helt.

pacman42 pacman42 skrev:
Rörande Finland, de anpassar sig efter elpriserna i mycket större utsträckning än vad vi gör i Sverige (de har haft smarta elmätare längre än oss och de har EUs mest volatila elpriser). Det går att de har mindre belastning på elnätet än vad vi har.
Vi har väl konstaterat att lågt elpris inte nödvändigtvis korrelerar med låg förbrukning utan snarare med stor produktion?

Eller så har de byggt ut sitt nät i takt med behovet istället för att bara klämma in fler förbrukare utan att sänka kostnaden för användaren.

kashieda kashieda skrev:
Vi har väl konstaterat att lågt elpris inte nödvändigtvis korrelerar med låg förbrukning utan snarare med stor produktion?

Eller så har de byggt ut sitt nät i takt med behovet istället för att bara klämma in fler förbrukare utan att sänka kostnaden för användaren.
Men däremot så korrelerar oftast högt elpris med hög förbrukning. Sedan stämmer inte detta i jämtlandsfjällen där hög förbrukning sammanfaller med när Stockholmare är lediga under vintern.

• Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Vilket? Vi har väl inte haft någon möjlighet att välja en modell med effektavgifter?
Ah nä, tänkte på dagens timpris resp månadsspot.

I
K karlmb skrev:
Nämen vad konstigt, i Sverige är de ju tvungna att ta ut effektavgifter redan 2026!
Mycket konstigt...
Är det inte -27 det måste införas?
Jag har fortfarande inte fått någon info alls från nätägaren.

• Gilla
marieed2 och 4 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Jo, senaste 1/1 2027 ska det vara infört. Många har dock infört det redan, eller håller på att rulla ut det nu.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Efter att flera stora elnätsbolag höjt sina avgifter rejält, ger regeringen Energimarknadsinspektionen i uppdrag att utreda om höjningarna varit oskäliga.

Du kan läsa artikeln här: Regeringen utreder de höga elnätsavgifterna
Är det sagt något om när utredningen kan tänkas vara klar?

I Incinerator skrev:
Jo precis, senast 2027. Samma för Ale El där jag tillhör. Här har de inte ens bestämt hur upplägget ska se ut än :)

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
N
J J00 skrev:
Dags för Busch att vifta med falukorven med hela handen...
Sittande regering har lyckats bra med att sänka priset på fossil energi och höja priserna för elektricitet.
Upp och nervända världen känns det som.

Januaris räkning för el och nät lär bli all-time high med råge för mig personligen.
Vad menar du att regeringen gjort för att höja priserna på elektricitet? Att elskatten höjts (den årliga indexeringen) är beslut som togs innan den här regeringen tillträdde.
Dessutom sänktes elskatten med knappt tio öre/kWh vid årsskiftet. Något tidigare regeringen aldrig gjorde under sina åtta år vid makten.

Vad gäller priset på bensin och diesel är nog många som är beroende av bil och inte har råd med eller kanske inte vill ha elbil (fortfarande är det väldigt många i flerfamiljshus som saknar laddmöjlighet) glada över att se lägre priser.

• Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Miller10 Miller10 skrev:
Är det sagt något om när utredningen kan tänkas vara klar?
Står i artikeln: Uppdraget ska redovisas senast den 16 juni.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi måste komma ihåg att det är valår, det kommer med en massa löften efter utredningen för att sitta kvar, men jag vet inte om den andra sidan skulle vara så mycket bättre.
Våran politiska överklass måste börja vakna frågan är hur skall vi få till det?
Med den gröna omställningen har vi förstört Sveriges industri, där flera bolag idag väljer att flytta utomlands, samtidigt har man förstört privatekonomin för många svenskar som inte kan planere från månad till månad när det gäller fasta avgifter för någon "tycker" att dom har rätt till aktieutdelning eller behöver dryga ut kommunkassan lite.
Tyvärr så har jag lite tro att denna utredning kommer att göra något.
Min klara mening är att staten skall äga infrastruktur, men inte genom AB som delar ut pengar höger och vänster i höga löner och utdelningar när dom gräver ut sista slantarna i plånboken för några stackars människor,

Hoppas att jag har fel i min analys.

• Gilla
Husmanskost-ua och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kan man hoppas att de även kommer se till att utreda elskatten, nu när de ändå är på gång?

Graf som visar utvecklingen av elskatten för hushållskunder från 1980 till 2024, inklusive och exklusive moms i öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MrJazzedBlues och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan man hoppas att de även kommer se till att utreda elskatten, nu när de ändå är på gång?

[bild]
japp
Inflationskalkylator som jämför värdet av 0,05 kronor år 1980 med 0,21 kronor år 2025.

Mikael_L Mikael_L skrev:

[bild]
Nu har de ju sänkt den...

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.