3 872 läst ·
70 svar
4k läst
70 svar
Regeringen utreder de höga elnätsavgifterna
Nej, inget av dem. Ingenjör. Men jag har lång erfarenhet av att hantera frågor liknande dessa i jobbet. Det finns ofta påståenden om än det ena och än det andra om mitt företags produkter, men innan man har alla fakta så är det nästintill omöjligt att avgöra vad som är rätt och vad som är fel, om felet ligger hos användare, hos mitt företag eller hon något annat företag som också levererar utrustning till kunden. Man måste ha alla data och man måste ha en komplett redogörelse för att kunna komma fram till rätt svar. Innan dess är det bara kvalificerade gissningar.K karlmb skrev:
Fast här finns ju X st fall som tom EI bedömt som relevanta.pacman42 skrev:
Nej, inget av dem. Ingenjör. Men jag har lång erfarenhet av att hantera frågor liknande dessa i jobbet. Det finns ofta påståenden om än det ena och än det andra om mitt företags produkter, men innan man har alla fakta så är det nästintill omöjligt att avgöra vad som är rätt och vad som är fel, om felet ligger hos användare, hos mitt företag eller hon något annat företag som också levererar utrustning till kunden. Man måste ha alla data och man måste ha en komplett redogörelse för att kunna komma fram till rätt svar. Innan dess är det bara kvalificerade gissningar.
Då ser jag ingen anledning att sitta i detta forum och "å ena sidan, å andra sidan".
Gaspriserna igen... är de höga just nu?Z Zodde skrev:Här sprider du felaktigheter igen
Priserna var låga 2012-20 JUST PGA att vi hade kablar till utlandet å vi drog nytta av de extremt låga gaspriserna.
Sen eskalerade Ukraina krisen i 2021, gaspriser till vädrets å så också våra elpriset.
Dessvärre finns det en del faktareresistenta skribenter som ej klarar av att se hela bilden utan tar en liten del som passar deras narrativ. Dessbättre blir dessa (få) genomskådade av de allra flesta.
Och de har förlorat alla fall som tagits till rätten. Och i de andra fallen så har företagen accepterat att de skall få en minskad budget under de kommande åren. Men man säger inte om pengarna fonderats, använts i strid med reglerna eller om de har tagit ut dem till moderbolaget.K karlmb skrev:
Jag tolkar det som att reglerna är för luddiga, EI verkar försöka styra upp det men de har inte tillräckligt lagstöd för att göra det.
Du kan kolla själv. Vi har ju korrigerat dig tidigare när du byggde nån underlig argumentation på amerikanska gaspriser å såg på helt fel charts/prisstatistik…K karlmb skrev:
MEN för resten av läsarna kan det upplysas att gaspriset steg från 28 till 40EUR/MWh i januari, nu på 33.5EUR.
Sommaren 2020 var vi under 5EUR. Ett enkelt å funktionellt chart finns här
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
Men du har ju ändå aldrig brytt dig om vad marknadsaktörerna säger när de förklarar prisrörelser, du har din (felaktiga) teori, som du självklart är berättigad till, men gör oss andra en tjänst å håll den till dig själv…
Och sen ska min inte heller glömma hur kostnaden för utsläppsrätter har förändrats, ifall man nu håller på och tittar på priser historiskt sett.Z Zodde skrev:
Tänkte bara nämna det.
Om EI kommer fram till att de har fått för stora intäktsramar och de får lagen korrigerad så de slipper förlora när det ifrågasätts i domstol så har bolagen inte så mycket till val.E enoch85 skrev: