MathiasS MathiasS skrev:
TSFS 1978:10 säger att det är ditt ansvar.
Nu heter den inte så utan det skall vara TSVFS 1978:10 men annars är det rätt. ;)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Får att få denna tråd back on topic. Här har ni något nytt att diskutera. Inget förlorades eller föll av på vägen hem, kördes Arninge => södra stockholm. Svårigheten här tyckte jag var att fixturen för portarna var ganska vek så det var svårt att spänna så hårt man ville utan att klämma sönder träkonstruktionen.

DSC00168_www.jpg

• Gilla
bakterie
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Så har jag gjort vid något tillfälle. Det går inte att bromsa så hårt att något rör på sig, men blir det tvärnit i fronten på en lastbil så lär ju en och annan sten lätta lite...men antagligen rätt ok ändå.

[bild]
spännbandet du använt känns som svagaste länken..

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Så kan det nog vara. Det är 10 resp 4 tons band, tredje lagret är ju begränsat med sling runt om +band ovanpå och pallen, men fjärde lagret är förstås inte perfekt.

E
wildeside wildeside skrev:
Har inte sett en enda lastbil som täcker grus, sten, jord, schaktmassor eller sand med varken lastpallar eller lastnät.:crysmile:
det blir inte mer rätt för att många/alla fuskar

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Detta med grus och lastbilar har jag också retat mig på. Har även fått en ruta förstörd av en lastbil med grus.

Fattar inte varför det inte går att få på skydd i Sverige när det finns och funkar i andra länder (och som redan nämnts, för asfalt).

• Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
wildeside
E erkka skrev:
det blir inte mer rätt för att många/alla fuskar
Läs inlägg #45

wildeside
R Robert-san01 skrev:
Detta med grus och lastbilar har jag också retat mig på. Har även fått en ruta förstörd av en lastbil med grus.

Fattar inte varför det inte går att få på skydd i Sverige när det finns och funkar i andra länder (och som redan nämnts, för asfalt).

[media]
Enda anledningen att asfaltstransporter täcks är för att asfalten inte får bli kall.

• Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
P
Jag åker motorväg till jobbet och på vägen finns en påfart där lastbilar nylastade med grus, makadam etc. svänger upp på vägen helt otäckta och ofta lastade så det ligger med material ända upp mot kanten på lämmen.

Saken är då den att min vindruta säkert har 15+ stenskott som till kanske 90% har uppkommit på just sträckan mellan påfarten och jobbet. Inget på vägen hem (där lastbilarna går tomma). Är det en slump eller? Lacken på bilen är såklart inte snygg den heller...

Är såklart skitförbannad på detta men inser att jag inte kommer åt någon för ersättning.

Så till alla som kör otäckt (i dubbel bemärkelse) täck för faan släpet/flaket!

Redigerat:
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
wildeside
P pemu skrev:
Jag åker motorväg till jobbet och på vägen finns en påfart där lastbilar nylastade med grus, makadam etc. svänger upp på vägen helt otäckta och ofta lastade så det ligger med material ända upp mot kanten på lämmen.

Saken är då den att min vindruta säkert har 15+ stenskott som till kanske 90% har uppkommit på just sträckan mellan påfarten och jobbet. Inget på vägen hem (där lastbilarna går tomma). Är det en slump eller? Lacken på bilen är såklart inte snygg den heller...

Är såklart skitförbannad på detta men inser att jag inte kommer åt någon för ersättning.

Tja överlastar man så hjälper det föga att man täcker med en presenning, du kan prova själv överfyll en hink med grus så att toppen av fyllningen når över kanten och täck med en preseningsbit och luta den lite till höger och vänster så lär inte presenningen hjälpa mycket.
Jag ser iaf till att inte lasta över lämmen eller ens upp till kanten.
Sen skiter jag fullständigt i hur dom lastar där du bor/kör.

B bakterie skrev:
Det jag var mest fundersam kring är hur mycket detta egentligen väger. Det är ca 8kvm smågatsten. Släpet lastar 1020kg. Jag tror inte det var överlast. Vad tror ni?
Din lastning fallerar på steg 1, du har överlastat rejält.
Enkel matte ger om stenarna är 10*10cm att du lastat lite mer än 2,3ton.

rocklind rocklind skrev:
Hur ser den enkla matten ut med 700stenar?

rocklind rocklind skrev:
Överlast, ja, men inte så mycket som 2,3ton då stenarna inte väger 3.3kg styck, snarare 2,2kg, så det landar på ca 1,5ton, dvs ca 500kg för mycket.

P
P pemu skrev:

Nästa gång grusbilen blästrar din bil så ringer du ägaren av bilen och undrar hur han vill lackera om och byta rutan. Via försäkring eller vid sidan av?
Om inget så en polisanmälan.
En släkting fick huv, ruta, backspeglar, tak och baklucka förstörd av en grusbil.
De fick lackera om hela bilen =)

Poäng till de grusbilarna - Minus 10

B bakterie skrev:
Överlast, ja, men inte så mycket som 2,3ton då stenarna inte väger 3.3kg styck, snarare 2,2kg, så det landar på ca 1,5ton, dvs ca 500kg för mycket.
Är det inte 51% som ditt körkort ryker all världens väg? Iallafall har du 4000kr i böter och är farlig på vägen ;)

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
När man ringer grusbilsägaren skall man poängtera att man har ett vittne, oavsett om man har det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.