Var hittar du en släpvagn utan stötdämpare? Nu pratar jag inte om ofjädrade båtsläp.

Skulle vilja påstå att de flesta släpvagnar har fjädring men inga stötdämpare, nu pratar jag om släpvagnar med broms och inga 750 kg kärror. Mitt Fågelsta släp från -96 har fjädring och fästen för stötdämpare men inga monterade.

Jag kör utan numera och märker ingen skillnad. Axeln har gummitorsionsfjädring dimensionerad för 1500 kg.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om du har möjlighet är det bättre att säkra en pall med riktiga pallkragar (ej odlingskragar) något framför släpets hjulaxel och lasta lite mer på höjden. Risken med att lägga mycket tyngd i släpets ändar är att oväntade rörelser får ett mycket högre moment, än om man lägger all tyngd kring rörelsecentrum.
Det här var ett bra tips. Jag tror jag har riktiga pallkragar, om de inte försvunnit ut i trädgården. Då är det dessutom enkelt att täcka över. Bara att ta en enda pall till och lägga ovanpå så är det heltäckt.

Jag har bara sett en enda typ av pallkrage, och mig veterligen är det riktiga jag har. Är det någon märkning jag ska titta efter? Hur ser en odlingskrage ut?

Hur högt vågar jag trava? Tre pallkragar på varandra kommer rymma 462 stenar, då borde det vara lugnt viktmässigt (kärran lastar 1020kg). Jag gissar att stenarna huvudsakligen ligger mellan 2-2.5kg, med enstaka undantag.

B bakterie skrev:
Det här var ett bra tips. Jag tror jag har riktiga pallkragar, om de inte försvunnit ut i trädgården. Då är det dessutom enkelt att täcka över. Bara att ta en enda pall till och lägga ovanpå så är det heltäckt.

Jag har bara sett en enda typ av pallkrage, och mig veterligen är det riktiga jag har. Är det någon märkning jag ska titta efter? Hur ser en odlingskrage ut?

Hur högt vågar jag trava? Tre pallkragar på varandra kommer rymma 462 stenar, då borde det vara lugnt viktmässigt (kärran lastar 1020kg). Jag gissar att stenarna huvudsakligen ligger mellan 2-2.5kg, med enstaka undantag.
Jag fick mina gratis av en pallrenoveringsfirma. Det är inte lätt att se skillnad på odlingskragar och godkända pallkragar förrän du kan jämföra dem sida vid sida. Det är stabilare trä i ”lastkragen”. De är dessutom ofta impregnerade med pesticider och herbicider, vilket får mig att fundera på varför folk odlar växter i dem. :thinking:

Jag har ibland hämtat kullersten och har då en fräsch EU-pall och tre kragar (60 cm högt). Pallen står lite framför släpets hjulaxel och är låst framåt med två snedsträvor (45x95) som stöter emot släpets insida framåt. På toppen av kragarna har jag sedan en OSB-skiva för att förhindra rörelse. Hela paketet är sedan korsvis nerspänt i utsidans lastöglor med grövre lastband.
När pallen är fulllastad med kullersten väger lasten runt 700kg.

wildeside wildeside skrev:
1 kilometer är väl att ta i så att man ****** på sej.
Annars är det ett bra sätt att få bilister att hålla avstånd:cool:
Har du någon enkelt, snabb, effektivt och kostnads effektivt sätt att lösa problemet så kan du utveckla det och tjäna en hacka.
Väldigt enkelt... vattna sanden när dem lämnar grustäckten. Då dammar den inte på ett tag

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du en släpvagn utan stötdämpare? Nu pratar jag inte om ofjädrade båtsläp.
Gummifjädrade vagnar dvs de flesta anses dämpa så bra att stötdämpare inte är ett krav, det kan vara tillval och man får ingen anmärkning på besiktningen om de saknas.
Ståltorosion skall dock ha stötdämpare.
Många bilprovare ser dock ingen skillnad på dessa .

D Daniel 109 skrev:
Vare sig mitt 1000kg bromsade släp eller 750kg obromsade båtsläp har stötdämpare

P
1 kilometer är väl att ta i så att man ****** på sej.
Annars är det ett bra sätt att få bilister att hålla avstånd:cool:
Har du någon enkelt, snabb, effektivt och kostnads effektivt sätt att lösa problemet så kan du utveckla det och tjäna en hacka.
Pressening funkar för suez när de tömmer våra containers, bör funka för dammande grusbilar med. Tramsa inte med kostnadseffektivt då de tjänar multum på lite grus och makadam. Tar 10 minuter att kasta över dessutom. =)

• Haha
  • Gilla
Grävkalle och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Pressening funkar för suez när de tömmer våra containers, bör funka för dammande grusbilar med. Tramsa inte med kostnadseffektivt då de tjänar multum på lite grus och makadam. Tar 10 minuter att kasta över dessutom. =)
Det kan inte vara Suez Göteborg, va?
Jag har nog aldrig sett någon av chaufförerna slänga över varken presenning eller nät.

P
C C.Lundin skrev:
Det kan inte vara Suez Göteborg, va?
Jag har nog aldrig sett någon av chaufförerna slänga över varken presenning eller nät.
Nej, det är mer söderut, vet inte var dessa gubbar är stationerade. Men de slänger alltid presenning över brännbart, tjockt nät över trä. Sen har vi lock över metall. Och då har vi ibland överfulla containers ibland inte.

wildeside
A Alexn72 skrev:
Väldigt enkelt... vattna sanden när dem lämnar grustäckten. Då dammar den inte på ett tag
Ja det är en enkel lösning vilket innebär att man ska ha vattentank, pump, slang, spolmunstycke och en stege med sig när man lastar torr schakt ute på arbetsplatsen där det inte finns tillgång till vatten.
Sen ska det lastas/förvaras någon stans under färd.
Förresten så får man inte jobba från stege över två meters höjd, så då får man ha en ställning eller montera räcken på flaket och en stege med fallskydd.
Inte alla täkter som har vatten spolning och dom som har det så fungerar sällan.

wildeside
Rkarlsson skrev:
Får man klättra omkring på en lastad schakt bil uppe på lasten utan räcken och en säker tillträdes väg?

P
Får man klättra omkring på en lastad schakt bil uppe på lasten utan räcken och en säker tillträdes väg?
Ingen aning. Våra sopgubbar klättrar då inte upp och de är kanske lite lägre än en grusbil men inte långt ifrån. Det är faktiskt lite ofog när en sådan bil dammar upp och i värsta fall skitar ner vägarna.

Finns stegar att ställa bredvid om man inte når riktigt annars.

Nåja nog om det =) Vi ska ge tips på varandras lastningar, inte diskutera lastbilar vi inte kör.

wildeside
Rkarlsson skrev:
Ingen aning. Våra sopgubbar klättrar då inte upp och de är kanske lite lägre än en grusbil men inte långt ifrån. Det är faktiskt lite ofog när en sådan bil dammar upp och i värsta fall skitar ner vägarna.

Finns stegar att ställa bredvid om man inte når riktigt annars.

Nåja nog om det =) Vi ska ge tips på varandras lastningar, inte diskutera lastbilar vi inte kör.
Va kör jag inte lastbil:surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.