R Rufan skrev:
Liknelsen med sandkorn var väl dålig ändå. Jag vet ingen som har avlidit av att få lite sand i huvudet. Att få en gatsten i huvudet medför lite större skador. Krockar du eller välter med släpet så kommer stenarna att flyga runt ganska friskt.
När jag tog C-kort fick vi se en film som visade vad som händer om man inte säkrat lasten på rätt sätt. Det flyger mer än man kan tro.
Sand som rör sig är inte att leka med. Även om detta inte är representabelt

• Wow
  • Gilla
Lidd och 2 till
  • Laddar…
G
A Alexn72 skrev:
Sand som rör sig är inte att leka med. Även om detta inte är representabelt [media]
Runt 3:50 kommer biten med lastbil och sand.

Gult skjul säkrat på en släpvagn bakom en röd bil på en parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
RepJonas
  • Laddar…
B Bjober skrev:
[bild]
Bortsett från att släpet är avställt enligt transportstyrelsen så ser det väl okej ut. Jag själv hade dock haft ett spännband över taket också.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
G
B Bjober skrev:
[bild]
Avställt och obesiktat släp, så egentligen har det inte alls nåt ute på vägen att göra.
Ett spännband runt "förrådet" och sen andra spännband som sitter fast i det som ska hålla förrådet på plats, tror inte att det är helt godkänt då spännbandet som sitter runt förrådet kan slacka och då sitter inget alls fast.
Hade varit bättre att dra åtminstone 2 band över taket och en förstängning mellan förrådet och främre lämmen, hade nog satt lasten längre bak då det ser ut som lite högt kultryck men kan ju vara bilden som luras också.
Max last på släpet 880 kilo, svårt att avgöra vad det där väger.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Bortsett från att släpet är avställt enligt transportstyrelsen så ser det väl okej ut. Jag själv hade dock haft ett spännband över taket också.
Du kan knappast spänna något över taket utan att det går sönder då det sticker utanför släpet.

Just risken för slack är det jag tänker på. Jag skulle nog satt några skruvar och/eller klossar i fasaden innan jag drog banden, så att de hindrar banden från att glida ner.

• Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
Tack för synpunkter.
Detta utspelade sig 10 maj 2014 så den lånade kärran var i trafik.
Jag minns inte om jag låst spännbanden med spik/skruv men det är absolut en god ide att göra så.
Jag vet i alla fall att jag avstod band över taket just pga att takpappen inte skulle skadas. Hade jag gjort transporten idag hade jag kanske även skruvat spännband i takåsarna och spännt ner. Men jag vill minnas att bandet runt stugan kändes riktigt stadigt draget. Det bandet har som antydits syftet att skapa förankringspunkt för de andra banden som gör jobbet att hålla stugan på vagnen.

Lastningen gick till så att lånade domkrafter lyfte stugan i ena änden så att man fick under vagnen. Sen lyftes andra änden på stugan och vi drog upp den på vagnen med spännband.

Gul stuga säkrad med spännband på släpvagn bakom bil, utan band över taket.
Skapa konto

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Här får ni nått att såga och hugga i... dagsfärskt är det också.
Jag har genom åren surrat last med både rep och spännband. Det går faktiskt att surra bra tight med rep om man kan trixen. Kan man inte det tycker man rep är värdelöst och livsfarligt. Det beror helt på vad man ska surra fast. Men visst idag väljer jag naturligtvis spännband 9ggr av 10.

Fast igentligen skulle detta handla om kätting. Eller säger man kedja kanske.
Jag har återupptäckt denna genialiska förankringsteknik!
Det började nog med att jag hade last som trots stor försiktighet och krångel riskerade att skära av spännbanden. Det var ständig oro på mina färder att något skulle lossna.
Men kedjor hängde i uthuset till ingen nytta...

Med ena änden fastsatt i bindöglan med skruv, bricka och låsmutter har man en förankring som aldrig riskerar att kroka ur .
Andra änden kan få karbinhake eller schackel för tyngre gods. Denna rullstolsramp som va krånglig att lasta och lossa blev helt ok med kedja.
Grävmaskinens skopor funkade att spänna med spännband så länge man hade en eller två men skulle hela vapenarsenalen med så blev det svårt. Kedjan bryr sig inte om vassa kanter utan tar alla skopor, räfsa och tjälspett i en enda klump.
Såga på.... En lastbilslåda med varierade objekt surrade med kedja, inklusive en metallramp och däck.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Med en "vanlig" överfallssurrning så är ju teorin att det ska skapa en friktionskraft mot flaket som gör att godset stannar kvar. Banden ska alltid vara förspända. Jag antar att det kräver kraftigare öglor om all kraft vid en inbromsning ska överföras till fästöglan, men jag kanske tänker fel?
Det är svårt att se på bilden hur surrningen är gjord, men kedjan fram ser slak ut. Dock ser lasten ut att vara förstängd, så det är behöver kanske inte vara något bekymmer.
Det man kan behöva tänka på är att hålla kedjan någorlunda spänd så det inte är risk för ett ryck vid en kraftig inbromsning.
Med det akademiska undanröjt så ser det ut som en bra lastsäkring på bilden!

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Marksten lastat på en släpvagn, redo för ett byggprojekt.
Skapa konto

En släpvagn lastad med staplar av marksten säkrade med spännband.
Skapa konto

650kg Marksten är inte många kvadratmeter alltså.

• Gilla
  • Wow
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
[bild]

Hade inte känt mig säker med en ospänd skiva på släpet.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
[bild]

Du kör helt osurrat, inga öglor i flaket?

• Gilla
1
  • Laddar…
Du menar att den skulle letat sig upp mellan spännbanden? :thinking:
Men ja, egentligen ville jag ha nått som spände ner även skivan, det tänker jag ta med mig till nästa lass.

Rkarlsson skrev:
Du kör helt osurrat, inga öglor i flaket?
Inga öglor i flaket tyvärr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.