I tråden Skräckexempel på lastsurrning dök det för ett tag sedan upp ett förslag om att ha en egen tråd för att visa goda exempel på hur man lastar. Då jag inte sett någon sådan tråd så tar jag initiativet och skapar en. Om det redan finns en tråd jag inte hittar så får gärna mods flytta mitt bidrag dit.
Jag tänkte dock att det inte bara skulle vara exempel man från början vet är bra, utan att vi ska kunna visa upp hur vi gjort, be om råd, få glada tillrop och konstruktiv kritik.
Så jag börjar med att bidra med gårdagens lastning av smågatsten:
Det jag var mest fundersam kring är hur mycket detta egentligen väger. Det är ca 8kvm smågatsten. Släpet lastar 1020kg. Jag tror inte det var överlast. Vad tror ni?
Det känns även lite märkligt att inte surra något, men jag tänker att detta är som att köra sand, fast med väldigt stora korn. Så länge det ligger under lämmen tänker jag att det är ok. Ett lastnät hade varit perfekt, men något sådant har jag inte.
Jag tänkte dock att det inte bara skulle vara exempel man från början vet är bra, utan att vi ska kunna visa upp hur vi gjort, be om råd, få glada tillrop och konstruktiv kritik.
Så jag börjar med att bidra med gårdagens lastning av smågatsten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag var mest fundersam kring är hur mycket detta egentligen väger. Det är ca 8kvm smågatsten. Släpet lastar 1020kg. Jag tror inte det var överlast. Vad tror ni?
Det känns även lite märkligt att inte surra något, men jag tänker att detta är som att köra sand, fast med väldigt stora korn. Så länge det ligger under lämmen tänker jag att det är ok. Ett lastnät hade varit perfekt, men något sådant har jag inte.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Ja vikten kan vara lurig..
Personligen hade jag nog lagt tex några lastpallar över ihop med lämpligt spännband
Ett gupp ihop med en inbromsning så ska du se att det studsar ganska bra där bak. Eller vid ev krock, säg 50kmh och frontalkrock, vart landar stenen då?
Annars såg det prydligt ut
Personligen hade jag nog lagt tex några lastpallar över ihop med lämpligt spännband
Ett gupp ihop med en inbromsning så ska du se att det studsar ganska bra där bak. Eller vid ev krock, säg 50kmh och frontalkrock, vart landar stenen då?
Annars såg det prydligt ut
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Även om man räknar bort två kvadratmeter som blir luft mellan stenarna och räknar på ganska små sten, 90 mm, så väger det 1400 kg. Då ser det ut som att man räknat ganska lågt ändå.
Sen tror jag inte så mycket sten legat kvar om släpet blivit påkört från sidan t.ex.
Sen tror jag inte så mycket sten legat kvar om släpet blivit påkört från sidan t.ex.
Ja, jäklar, jag tror du har rätt. Jag travade prydligt på lastpallar vid lossning, så nu vet jag att det är ganska precis 700 stenar. Jag vägde några stycken, och det varierade rätt mycket. 1.8-3.5kg.MathiasS skrev:
Så har jag gjort vid något tillfälle. Det går inte att bromsa så hårt att något rör på sig, men blir det tvärnit i fronten på en lastbil så lär ju en och annan sten lätta lite...men antagligen rätt ok ändå.Henrik.woll skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Ja självklart kan det lossna enda trots nät/pallar men det lär ju vara fler som lossnar utanMathiasS skrev:
Min lärdom av detta är att bara lasta ett varv med gatsten nästa gång, samt att använda lastpall som ni föreslår. Det lite ironiska är att jag brukar använda lastpallar på detta sätt när jag kör ved, men av någon anledning gjorde jag det inte denna gång.
Det jag generellt tycker är svårast med lastning är just att uppskatta vikten av massor (och då räknar jag in sten och ved där). Som kontorsråtta får man bara erfarenhet vid enstaka tillfällen. Nåväl, för mig har tråden redan bidragit till bättre lastning i framtiden.
Lasten i trådstart kördes 650m 30-50-skyltat, välkänd väg. Till helgen ska jag antagligen köra mer sten, men då 3 mil i 80km/h. Jag tar med mig ett gäng lastpallar.
Tack för all återkoppling.
Det jag generellt tycker är svårast med lastning är just att uppskatta vikten av massor (och då räknar jag in sten och ved där). Som kontorsråtta får man bara erfarenhet vid enstaka tillfällen. Nåväl, för mig har tråden redan bidragit till bättre lastning i framtiden.
Lasten i trådstart kördes 650m 30-50-skyltat, välkänd väg. Till helgen ska jag antagligen köra mer sten, men då 3 mil i 80km/h. Jag tar med mig ett gäng lastpallar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Lösgods (sten, makadam, m.m.) är alltid bra att säkra med ett par heltäckande skivor. Har själv tillskurna OSB-skivor för just mitt släp och spänner sedan lastpallar eller liknande över detta.
Om du har möjlighet är det bättre att säkra en pall med riktiga pallkragar (ej odlingskragar) något framför släpets hjulaxel och lasta lite mer på höjden. Risken med att lägga mycket tyngd i släpets ändar är att oväntade rörelser får ett mycket högre moment, än om man lägger all tyngd kring rörelsecentrum.
Om du har möjlighet är det bättre att säkra en pall med riktiga pallkragar (ej odlingskragar) något framför släpets hjulaxel och lasta lite mer på höjden. Risken med att lägga mycket tyngd i släpets ändar är att oväntade rörelser får ett mycket högre moment, än om man lägger all tyngd kring rörelsecentrum.
1 kilometer är väl att ta i så att man ****** på sej.G GargamelSE skrev:
Annars är det ett bra sätt att få bilister att hålla avstånd
Har du någon enkelt, snabb, effektivt och kostnads effektivt sätt att lösa problemet så kan du utveckla det och tjäna en hacka.
En liten input som kanske inte egentligen har med lastteknik direkt att göra men som återförsäljaren skickade med när jag köpte ny vagn för att antal år sedan. Vi pratade om just lastvikter på vagnen. Enligt honom var det vanligaste anledningen till att folk knäcker axlar, bussningar och hjullager inte att man överlastar vagnen, den tål en hel del mer än maxlast. Utan det är när man kör med vagnen tom och med för högt lufttryck i däcken. Då kör man dessutom rätt fort och med högt tryck luft i däcken studsar vagnen i gupp och gropar och det är det som skadar. Han rekommenderade att inte ha mer än ca 1 bars tryck vid olastad vagn. Det låter rätt rimligt men det är nog inte så vanligt att man tar sig tid att fylla och tömma luft beroende på om man kör lastad eller inte.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Om man har torsionsfjädring på kärran, är det snarare bättre att det rör sig. Brukar bli nedslag på besktningen om den kärvar och då löser man det med ordentlig överlast eller att en lastare trycker till flaket.M Myckling skrev:En liten input som kanske inte egentligen har med lastteknik direkt att göra men som återförsäljaren skickade med när jag köpte ny vagn för att antal år sedan. Vi pratade om just lastvikter på vagnen. Enligt honom var det vanligaste anledningen till att folk knäcker axlar, bussningar och hjullager inte att man överlastar vagnen, den tål en hel del mer än maxlast. Utan det är när man kör med vagnen tom och med för högt lufttryck i däcken. Då kör man dessutom rätt fort och med högt tryck luft i däcken studsar vagnen i gupp och gropar och det är det som skadar. Han rekommenderade att inte ha mer än ca 1 bars tryck vid olastad vagn. Det låter rätt rimligt men det är nog inte så vanligt att man tar sig tid att fylla och tömma luft beroende på om man kör lastad eller inte.
En stor skillnad på lätt personbilssläp och tung lastbilsvagn är att den lilla lätta kärran ofta saknar stötdämpare och som tidigare nämnts är däck och även fjädring för hårda med lätt last. Bara ett hjul per sida gör att vagnen ska ner i varenda potthål i vägen.
Last som ligger längst bak på flaket ligger bokstavligen på en trampolin redo att skjutas upp i himmelen.
Det är absolut ingen överdrift att täcka lasten med pall eller vad helst man har tillgängligt.
Last som ligger längst bak på flaket ligger bokstavligen på en trampolin redo att skjutas upp i himmelen.
Det är absolut ingen överdrift att täcka lasten med pall eller vad helst man har tillgängligt.