P
Tyvärr är det omöjligt att veta från vilken lastbil en sten trillat när det åker massor av lastbilar från samma grustag och in till stan och stenarna ligger kvar ett tag på vägen.

Hadde först tänkt åka in på grustaget och snacka med dom, men diplomati brister i bland så jag
drog mig för det. Och när jag besinnat mig har jag såklart insett att de har inget med förarnas ansvar för lasten att göra.

Hade också en tanke på att tipsa försäkringsbolagen och polisen men gissar att man inte kommer nån vart med det.

P pemu skrev:
Tyvärr är det omöjligt att veta från vilken lastbil en sten trillat när det åker massor av lastbilar från samma grustag och in till stan och stenarna ligger kvar ett tag på vägen.

Hadde först tänkt åka in på grustaget och snacka med dom, men diplomati brister i bland så jag
drog mig för det. Och när jag besinnat mig har jag såklart insett att de har inget med förarnas ansvar för lasten att göra.

Hade också en tanke på att tipsa försäkringsbolagen och polisen men gissar att man inte kommer nån vart med det.
Har du bara ett regnummer, tid/plats, vittne och gärna bild så ordnar försäkringsbolaget resten åt dig.

P
Dashcam är nog enda chansen. Men det är svårt när stenarna ligger på vägen och skjuts upp i luften av framförvarande bilisters däck. Kan ju alltid hävda att de är vållande men det känns orättvist. Så det är täckning av lasten eller bättre lastande jag ser som främsta lösningen för mig och alla som åker samma väg.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Vi kan väl försöka hålla detta till ursprungstanken med tråden. EGNA lastningar som eventuellt inte är en katastrof som hör hemma i skräck-tråden.

Vad lastbilarna gör kan vi väl skita i här.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
E
MathiasS MathiasS skrev:
Vi kan väl försöka hålla detta till ursprungstanken med tråden. EGNA lastningar som eventuellt inte är en katastrof som hör hemma i skräck-tråden.

Vad lastbilarna gör kan vi väl skita i här.
Vi skulle nog kunna fylla en egen tråd gällande yrkesförarnas brister. Jag har några dåliga erfarenheter själv.

• Gilla
pemu och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
B bakterie skrev:
I tråden Skräckexempel på lastsurrning dök det för ett tag sedan upp ett förslag om att ha en egen tråd för att visa goda exempel på hur man lastar. Då jag inte sett någon sådan tråd så tar jag initiativet och skapar en. Om det redan finns en tråd jag inte hittar så får gärna mods flytta mitt bidrag dit.

Jag tänkte dock att det inte bara skulle vara exempel man från början vet är bra, utan att vi ska kunna visa upp hur vi gjort, be om råd, få glada tillrop och konstruktiv kritik.

Så jag börjar med att bidra med gårdagens lastning av smågatsten:

[bild]

Det jag var mest fundersam kring är hur mycket detta egentligen väger. Det är ca 8kvm smågatsten. Släpet lastar 1020kg. Jag tror inte det var överlast. Vad tror ni?

Det känns även lite märkligt att inte surra något, men jag tänker att detta är som att köra sand, fast med väldigt stora korn. Så länge det ligger under lämmen tänker jag att det är ok. Ett lastnät hade varit perfekt, men något sådant har jag inte.
Köra sand? Vid tvärstopp får du då helst flygande sand eller gatsten på dig?

Skumpe Skumpe skrev:
Köra sand? Vid tvärstopp får du då helst flygande sand eller gatsten på dig?
Hur föreställer du dig att det skulle bli luftburet? Nu har jag läst på mer, och bortsett från överlasten så är lastningen i överensstämmande med branschnormen för lastsäkring. Se sid 21. Lasten är säkrad genom förstängning.

Skumpe
B bakterie skrev:
Hur föreställer du dig att det skulle bli luftburet? Nu har jag läst på mer, och bortsett från överlasten så är lastningen i överensstämmande med branschnormen för lastsäkring. Se sid 21. Lasten är säkrad genom förstängning.
Den texten du länkar är överhuvudtaget inte tillämpbar på din släpvagn. Det står på första sidan.

Skumpe Skumpe skrev:
Den texten du länkar är överhuvudtaget inte tillämpbar på din släpvagn. Det står på första sidan.
Jag tänker att om det duger för yrkesfolk så duger det för mig.

P
Så, nu har jag surrat lasten, typ...

• Lastbil med långt släp surrat med presenning och synlig last av grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Giraffens och 12 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
I tråden Skräckexempel på lastsurrning dök det för ett tag sedan upp ett förslag om att ha en egen tråd för att visa goda exempel på hur man lastar. Då jag inte sett någon sådan tråd så tar jag initiativet och skapar en. Om det redan finns en tråd jag inte hittar så får gärna mods flytta mitt bidrag dit.

Jag tänkte dock att det inte bara skulle vara exempel man från början vet är bra, utan att vi ska kunna visa upp hur vi gjort, be om råd, få glada tillrop och konstruktiv kritik.

Så jag börjar med att bidra med gårdagens lastning av smågatsten:

[bild]

Det jag var mest fundersam kring är hur mycket detta egentligen väger. Det är ca 8kvm smågatsten. Släpet lastar 1020kg. Jag tror inte det var överlast. Vad tror ni?

Det känns även lite märkligt att inte surra något, men jag tänker att detta är som att köra sand, fast med väldigt stora korn. Så länge det ligger under lämmen tänker jag att det är ok. Ett lastnät hade varit perfekt, men något sådant har jag inte.
Liknelsen med sandkorn var väl dålig ändå. Jag vet ingen som har avlidit av att få lite sand i huvudet. Att få en gatsten i huvudet medför lite större skador. Krockar du eller välter med släpet så kommer stenarna att flyga runt ganska friskt.
När jag tog C-kort fick vi se en film som visade vad som händer om man inte säkrat lasten på rätt sätt. Det flyger mer än man kan tro.

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
R Rufan skrev:
Liknelsen med sandkorn var väl dålig ändå. Jag vet ingen som har avlidit av att få lite sand i huvudet. Att få en gatsten i huvudet medför lite större skador. Krockar du eller välter med släpet så kommer stenarna att flyga runt ganska friskt.
Jag köper argumentet om vad som händer vid krock eller annan olycka, och har lastat stenarna i pallkragar med en pall som "lock" vid senare körningar (borde kanske lägga upp en bild, jag ska se om jag kommer ihåg att ta en nästa vända). Jag är dock övertygad om att min ursprungslastning i sig inte skulle orsaka en olycka, ens vid kraftig inbromsning som någon tidigare i tråden ville göra gällande.

Liknelsen med sanden handlade bara om lastsäkringssättet, som jag nu har lärt mig heter "förstängning", och det är ok även med gatsten.

Den här använder jag mig av när jag lastar på takräcket. Gör att det sitter fast ordentligt. Men kräver rätt långa spänband.

• Gilla
NyaJocke och 4 till
  • Laddar…
L lingonlingon skrev:
Den här använder jag mig av när jag lastar på takräcket. Gör att det sitter fast ordentligt. Men kräver rätt långa spänband.

[media]
Spontant så köper jag det med spännremmar men med ett spännband så känns det som att det blir svårt att få det spännt med alla svängar.

Kanske får testa nästa gång och se om det är bra.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Spontant så köper jag det med spännremmar men med ett spännband så känns det som att det blir svårt att få det spännt med alla svängar.

Kanske får testa nästa gång och se om det är bra.
Det var mer hur man drar spänbandet än antalet. Jag använder självklart minst 2st.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.