93 298 läst ·
453 svar
93k läst
453 svar
Recensera min lastning
Förmodligen gör dom så, men det är inte korrekta sättet att kontrollera lastsäkring på. Antingen använder man sig av kända variabler eller så gör man ett mer omfattande test. Men hur som helst, vi kan enas om att tycka olika, släppa det och återgå till trådens syfte.MathiasS skrev:
Det är ok att tycka olika, men sakfrågan är fortfarande intressant.O oas skrev:
Är det två lager stenar? Hur hög är varje sten? Du behöver omvandla 8 kvm till antalet kubikmeter. Jag brukar räkna med tätheten 2.0 för stenmaterial. Jag gissar på att du har ungefär dubbelt så mycket vikt som du tror, bara genom att titta på bilden. Ge mig uppgifterna, så räknar vi på det.B bakterie skrev:I tråden Skräckexempel på lastsurrning dök det för ett tag sedan upp ett förslag om att ha en egen tråd för att visa goda exempel på hur man lastar. Då jag inte sett någon sådan tråd så tar jag initiativet och skapar en. Om det redan finns en tråd jag inte hittar så får gärna mods flytta mitt bidrag dit.
Jag tänkte dock att det inte bara skulle vara exempel man från början vet är bra, utan att vi ska kunna visa upp hur vi gjort, be om råd, få glada tillrop och konstruktiv kritik.
Så jag börjar med att bidra med gårdagens lastning av smågatsten:
[bild]
Det jag var mest fundersam kring är hur mycket detta egentligen väger. Det är ca 8kvm smågatsten. Släpet lastar 1020kg. Jag tror inte det var överlast. Vad tror ni?
Det känns även lite märkligt att inte surra något, men jag tänker att detta är som att köra sand, fast med väldigt stora korn. Så länge det ligger under lämmen tänker jag att det är ok. Ett lastnät hade varit perfekt, men något sådant har jag inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tyvärr bara fyra stycken hörnskydd så mittersta spännbandet drogs inte åt så hårt. Jag får tillverka två till. Synpunkter? Visst hade det varit bättre med två reglar 45x95 istället för de här brädorna. Men jag tror att detta funkar också.
Det hade varit mycket bättre med hellånga hörnskydd och ett spännband som sitter framifrån bak med hörnskydd. Som det är nu så är det bara lämmar/gallergrindar som håller i dom flesta stenar-RB- skrev:
Detta kanske?MathiasS skrev:
Darwinpriset (på engelska Darwin Awards) är en årlig humoristisk utmärkelse, som tilldelas den eller dem som förmodligen[enligt vem?]förbättrar mänsklighetens genpool genom att oavsiktligt ta livet av sig eller steriliserar sig på ett utomordentligt klantigt eller idiotiskt sätt. Utmärkelsen är namngiven efter evolutionsteoretikern Charles Darwin.
https://darwinawards.com/