G
J Jarlsgård skrev:
[bild]
Dugligt? :thinking: ska trots allt 1.3km 40/50km/h väg till tippen. :surprised:
Hade hellre lagt allt längst fram, men annars duger de väl då det är så kort sträcka.

G GammelMan99 skrev:
Hade hellre lagt allt längst fram, men annars duger de väl då det är så kort sträcka.
Tänker du på viktfördelningen eller vad är skälet till att lägga det längst fram? :D

G
J Jarlsgård skrev:
Tänker du på viktfördelningen eller vad är skälet till att lägga det längst fram? :D
Om du bromsar så far det framåt, har man det längst fram mot lämmen så behöver man inte spänna fast det lika ordentligt då det tar stopp mot lämmen, så egentligen behöver man bara hindra att det inte far uppåt.
Ser ut att vara lätt så viktfördelningen har nog inte så stor betydelse.

• Gilla
oas
  • Laddar…
Vad kom vi fram till om lastsäkring med tejp?
Släpvagn lastad med byggmaterial, säkrat med band och tejp, på en parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Danneeandersson skrev:
[bild]
frågor på det?
Den enda frågan är varför du kör en så fjantigt kort lastbil. Skärpning.

F fiskbuggaren skrev:
[bild]
Klarar du:

7 § Lastsäkringen ska kunna motstå följande belastningar till följd av accelerationer av fordonet: 1. I färdriktning (framåt): 0,8 gånger lastens vikt. 2. I sidled: 0,5 gånger lastens vikt. 3. Mot färdriktning (bakåt): 0,5 gånger lastens vikt

och

9 § Lastbärare och lastsäkringsutrustning ska vara lämpad för lasten och får inte vara skadad på något sätt som påverkar funktionen eller säkerheten. Lastsäkringsutrustningen ska, under hela tiden den används, fungera och säkra lasten.

så kommer det bli bra.

M
F fiskbuggaren skrev:
[bild]
Om det är gjutrör av papp så fungerar det nog suveränt med silvertejp(y)

M Markarbetaren skrev:
Om det är gjutrör av papp så fungerar det nog suveränt med silvertejp(y)
Det är en matta så jag fegade faktiskt ur och kompletterade med band; dock mest för att jag inte var riktigt nöjd med tejpens vidhäftningsförmåga.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
När jag handlat lister och kört på takräcket på bilen så tycker jag vanlig eltejp är suveränt. Naturligtvis så drar jag några gummistroppar över så inte grannarna tror man är galen:)

F fiskbuggaren skrev:
[bild]
Lastar själv lite plankor såhär, uppe på grindarna ibland, om det bara rör sig om ett fåtal. Hur lämpligt är det egentligen till er som har bättre koll?

M
R RiKr skrev:
Lastar själv lite plankor såhär, uppe på grindarna ibland, om det bara rör sig om ett fåtal. Hur lämpligt är det egentligen till er som har bättre koll?
Jag har en 250cm-kärra med 80-grindar. Jag har kört ganska mycket 28-120-trall på 420 på den. Men jag har byggt ett stöd, upp och nedvänt U, av 45x95, med samma höjd som ovankant grindarna. Denna surrar jag fast mitt i kärran så den bär upp ganska mycket av vikten.

G
F fiskbuggaren skrev:
[bild]
Det är ju silvertejp så då är det okej (y);)

M Markarbetaren skrev:
Men jag har byggt ett stöd, upp och nedvänt U, av 45x95, med samma höjd som ovankant grindarna. Denna surrar jag fast mitt i kärran så den bär upp ganska mycket av vikten.
Det är nog inte vikten som är problemet med att lasta på grindarna utan tyngdpunkten på lasten som kommer alldeles för högt upp.

Synd att inte polisen gör mer kontroller på de som åker från byggvaruhusen. Det skulle behövas.

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
M
R roli skrev:
Det är nog inte vikten som är problemet med att lasta på grindarna utan tyngdpunkten på lasten som kommer alldeles för högt upp.

Synd att inte polisen gör mer kontroller på de som åker från byggvaruhusen. Det skulle behövas.
Det beror helt och hållet på hur mycket man lastar, vägens beskaffenhet och fartbegränsning.
Annars håller jag med dig till 100%, det är alltför många inom vår population som inte har sunt förnuft medfött utan måste tillrättavisas av någon annan.

MathiasS MathiasS skrev:
Den enda frågan är varför du kör en så fjantigt kort lastbil. Skärpning.
Svaret på frågan är: man tager vad man haver, fullt laglig last så jag känner mig rätt skärpt.

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.