MathiasS MathiasS skrev:
ja om du läser den förordningen så ser du som sagt att nyttofordon har fler regler, paragraf 11 och framåt.

det är väl inget konstigt med det?
Ja, det förstår jag med. Men som sagt, grundreglerna gäller alla likväl privatpersoner som yrkestrafik. Att yrkestrafik har möjligheter som sträcker sig utanför privatpersonernas områden är väl självklart. Men det betyder inte att man som privatperson får göra vad man vill. Som jag skrev tidigare så kan yrkestrafik använda sig av lastsäkringsintyg, men det kan inte privatpersoner göra. Alltså kan man inte knyta fast nåt med skosnören och säga 'men det håller ju'.

O oas skrev:
Alltså kan man inte knyta fast nåt med skosnören och säga 'men det håller ju'.
jo det kan man faktisk. Om skosnörena är tillräckligt starka för att hålla det som man lastat.

Låt oss ta extremfallet, jag hämtar 1 bal isolering på bygghandeln. Vikt kanske 5kg, då får jag helt lagligt knyta fast den med skosnören. Hur många skosnöre vågar jag inte gissa men troligen är ett snöre för lite men 100 st garanterat håller den givna lasten på 5 kg.

En yrkeschaufför däreMot kan vara tvingad att använda certifierade spännband för samma last.

ovan är givetvis inget jag rekommenderar men visar ändå på att det faktiskt finns fall där privatpersoner får använda skosnören.

O oas skrev:
Ja, det förstår jag med. Men som sagt, grundreglerna gäller alla likväl privatpersoner som yrkestrafik. Att yrkestrafik har möjligheter som sträcker sig utanför privatpersonernas områden är väl självklart. Men det betyder inte att man som privatperson får göra vad man vill. Som jag skrev tidigare så kan yrkestrafik använda sig av lastsäkringsintyg, men det kan inte privatpersoner göra. Alltså kan man inte knyta fast nåt med skosnören och säga 'men det håller ju'.
Grundreglerna gäller alla.

Jag förstår inte din slutsats. Om jag uppfyller §1-10 med skosnören, tejp, rep, tuggummi eller vad det nu är och prylarna faktiskt sitter fast på släpet (det är ju en grundförutsättning) så ser jag inget olagligt med det. Vilken paragraf bryter jag mot? Förutsättningen är förstås att sakerna jag surrat sitter fast, sitter det inte fast är det irrelevant vad man surrat med, det är fel ändå.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Jag hävdar bestämt att det är viktigare HUR man surrar än med VAD.

Kanske redan har visats (jag orkar inte läsa alla 200+ inlägg).
Detta visar väldigt tydligt hur och "hur-inte" man ska lasta och köra med släp:

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Grundreglerna gäller alla.

Jag förstår inte din slutsats. Om jag uppfyller §1-10 med skosnören, tejp, rep, tuggummi eller vad det nu är och prylarna faktiskt sitter fast på släpet (det är ju en grundförutsättning) så ser jag inget olagligt med det. Vilken paragraf bryter jag mot? Förutsättningen är förstås att sakerna jag surrat sitter fast, sitter det inte fast är det irrelevant vad man surrat med, det är fel ändå.
Hur genomför polisen en kontroll av detta? Är tuggummit starkt nog för att surra fast två stycken spikpaket?

Kan vi inte bara gå tillbaka till ämnet "recensera min lastning" och inte massa larvigt tjafs om paragrafer osv....

Lägg upp foton på era lastningar istället.

• Gilla
stinky747 och 4 till
  • Laddar…
M
Skumpe Skumpe skrev:
Köra sand? Vid tvärstopp får du då helst flygande sand eller gatsten på dig?
Så han ska surra stenarna när dom ligger under lemmarna? Hur tror du en lastbil med grusflak säkrar sin last? Med presenning?:D

M
C chrille-gäddan skrev:
Mkt bra att vi får fram vad som krävs och inte av både privatbilister och yrkesverksamma.

Dock har jag svårt att se att det inte gör att hitta en enkel, snabb och billig metod att lastsäkra grus etc. Vi lever ju trots >50år sedan människan landade på månen
Vad är det praktiska problemet med en vinschdriven presenning/kapell på ett flak?
Antar även du behöver en per rullflak, och då behöver den kopplas in bör man byter rullflak, självklart ett visst moment även det.
Det du efterfrågar finns redan, på lastbilar som kör asfaltsmassa. Där är ju funktionen att hålla massan varm från verket till arbetsplatsen. Öppnas med ett handtag när man lastar på verket. Så visst finns det grejor. Men problemet med kringflygande grus är nog så pass litet idag att det inte är motiverat att köra grus med kapelltäckning.

Flisbilar har ju nåt slags presenning som rullas över. Kanske funkar på grus också, eller går konstruktionen sönder när man tippar?

O oas skrev:
Hur genomför polisen en kontroll av detta? Är tuggummit starkt nog för att surra fast två stycken spikpaket?
Ja jag vet inte - tror du det är en tokigt vild gissning att man tar tag i det som förmodat är fastsurrat, ruskar om lite och ser om det sitter fast ordentligt? Ungefär som vi andra gör som är måna om att inte tappa något?

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vill man testa helt vetenskapligt om nått sitter fast använder man en våg och drar i den riktning och med den kraft regelverket föreskriver. Torde ligga på grundskolenivå i mattematik och fysik.
Bifogar helt färsk bild på mitt vetenkapligt utförda belastningstest av solblekt blått rep.
Starka saker!

• Person genomför ett belastningstest på ett rep fastsurrat runt en metallkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
B Bjober skrev:
Vill man testa helt vetenskapligt om nått sitter fast använder man en våg och drar i den riktning och med den kraft regelverket föreskriver. Torde ligga på grundskolenivå i mattematik och fysik.
Bifogar helt färsk bild på mitt vetenkapligt utförda belastningstest av solblekt blått rep.
Starka saker!
Kuligt om det brister när man har helt ihoptryckt. Vi har testat omedvetet i skolan. Eller en kille som inte hade så mycket intresse i bilar provade. Ganska mycket tur att ingen var där fjädern tog vägen för det blev en jävla fjong =)
Jag har provat med nya spännband, skulle aldrig provat med sådant rep efter det jag har sett.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Starka saker!
Det finns ju verktyg avsedda för ändamålet. Hur kan du missa chansen att köpa fler verktyg?

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Äh, vad vore vetenskapen utan galna experiment. Förstånd är ofta en hämmande faktor.
Ni begriper väl att det inte är vanligt blått rep. De är härdade i UV-ljus!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.