93 298 läst ·
453 svar
93k läst
453 svar
Recensera min lastning
Maxvikt är så vitt jag vet just nu 64 ton. Det får våra bilar med släp lasta. På våra gamla ekipage bytte de till en längre dragstång för att få lasta mer. Sen kanske det var nåt mer som måste ändras också, minns inte.B bakterie skrev:Nu blev jag nyfiken och tvungen att googla. Maxvikten är tydligen 60 ton idag. Oklart hur mycket av det som är last. Här är en artikel om ett 80-tonsekipage med dispens. 10 axlar och drygt 54 tons lastkapacitet.
Nu är det dock sällan jag ser grusbilar med släp, och med släp blir det dubbelt så mycket jobb att lastsäkra.
Jag menar inte att detta är ett argument åt något håll, jag ville bara dela med mig.
Max sammanlagd totalvikt på bil och släp utan dispens är 64 ton på BK1-väg (dvs dom flesta vägar). På några områden (fyra st om jag minns rätt) har vi BK4 och där gäller 74 ton.
Sen finns även BK2 och BK3 som har lägre bärighet.
Sen finns även BK2 och BK3 som har lägre bärighet.
Redigerat:
Precis som du säger är det en MAXVIKT. Det betyder inte att du kan LASTA så mycket utan att ditt ekipage, om det uppfyller rätt förutsättningar, får VÄGA så mkt. Lastbil och släp väger ganska många ton även när de är tomma.K Kirre2 skrev:
Fd lastbilschaffis.
Nej, inga lastbilar för lasta 65 ton eller ens "däromkring". 17-18 ton skrev jag, tror du mig inte ens på det? Då har du problem.G GargamelSE skrev:
Däremot är TOTALVIKT för både lastbil OCH släp 64 ton på BK1.
Du måste väl ändå förstå att det är skillnad på totalvikt och lastvikt?
Och du måste väl ändå förstå att det är skillnad på vad en lastbil får lasta och vad lastbil med släp får lasta?
Man blir inte blästrad av damm, ska det vara så svårt att förstå?
Man blir det av grus och grus släpper inte en lastbil i nån omfattning vare sig lasten är torr eller vattnad. Och gruset, i den mån det släpper några korn ligger inte kvar i luften många meter. Om det träffar din bil så beror det på att du ligger alldeles på tok för nära. Om den lastbilen blir tvungen att bromsa ex vis för en älg så får du vara glad om du överlever för du ligger så nära att du inte ens hinner börja bromsa.
Och är detta ett sånt problem så föreslår jag att du helt ställer bilen under vinterhalvåret för då sandas vägarna. Det är då din bil blir blästrad och det blir den av alla fordon framför din, personbilar, lastbilar, bussar. Då sandas vägarna och det om något ger stenskott. Det får vi alla stå ut med.
bra dokument!wildeside skrev:
För alla som tror, hoppas och vet!
Och andra förståsigpåare som vet allt!
Här kan ni läsa om vad som verkligen gäller ansvar, vikter och lastsäkring.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Finns säkert flera hundra sidor till att läsa om regler och undantag.
När ni läst på och förstått vad ni läst om reglerna och kan hänvisa till källan är det ok säga att så här gäller det enligt lagen.
Lägger till lagtexten som reglerar detta också, så att vi som inte kör kommersiell trafik vet vad vi ska hålla oss till.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2017_25.pdf
Dina argument låter precis som gubben som svarade på firman med lastbilen som slog upp en sten på mig. Som jag sagt, de flesta grusbilar verkar sköta sig men det finns de som dräller och sprätter stenar runt sig. Kommer en sån ut framför dig på e4 kring Stockholm i rusningstrafik så är det inte så lätt att undvika bli pepprad. Enskilda händelser går inte att ursäkta med generiska resonemang. Några lastbilar tappar grus eller har stenar i / mellan däcken, hur stor andel vet jag inte men de finns där, jag ser dem då och då. Min tro är att många nog sköter sig och de som inte gör det kommer bara tappa grus de första km De kör varför jag troligen sällan ser dem då jag inte åker kring Grustagen... Men går problemet lösa, varför inte göra det?R Robban_C skrev:Nej, inga lastbilar för lasta 65 ton eller ens "däromkring". 17-18 ton skrev jag, tror du mig inte ens på det? Då har du problem.
Däremot är TOTALVIKT för både lastbil OCH släp 64 ton på BK1.
Du måste väl ändå förstå att det är skillnad på totalvikt och lastvikt?
Och du måste väl ändå förstå att det är skillnad på vad en lastbil får lasta och vad lastbil med släp får lasta?
Man blir inte blästrad av damm, ska det vara så svårt att förstå?
Man blir det av grus och grus släpper inte en lastbil i nån omfattning vare sig lasten är torr eller vattnad. Och gruset, i den mån det släpper några korn ligger inte kvar i luften många meter. Om det träffar din bil så beror det på att du ligger alldeles på tok för nära. Om den lastbilen blir tvungen att bromsa ex vis för en älg så får du vara glad om du överlever för du ligger så nära att du inte ens hinner börja bromsa.
Och är detta ett sånt problem så föreslår jag att du helt ställer bilen under vinterhalvåret för då sandas vägarna. Det är då din bil blir blästrad och det blir den av alla fordon framför din, personbilar, lastbilar, bussar. Då sandas vägarna och det om något ger stenskott. Det får vi alla stå ut med.
Nybyggare
· Skåne
· 296 inlägg
Mkt bra att vi får fram vad som krävs och inte av både privatbilister och yrkesverksamma.
Dock har jag svårt att se att det inte gör att hitta en enkel, snabb och billig metod att lastsäkra grus etc. Vi lever ju trots >50år sedan människan landade på månen
Vad är det praktiska problemet med en vinschdriven presenning/kapell på ett flak?
Kan ju då rullas över ”i farten” på väg upp ur grustaget?
Vad kan en sådan kosta och hur står det sig i relation till kostnaden för en hel grusbil?
Hur mycket högre skulle avskrivningen bli per år och hur många lass köra per år. Då vet vi om det blir 1kr eller 1000kr som någon nämnde ovan i extra kostnad.
Vad skulle en sådan anordning med vinsch väga och hur mycket mindre last per lass blir det och vad är täckningsbidraget per ton i snitt för en grusbil?
Kan vi svara på ovan så kan alla i tråden ta sig en funderar på om det är värt det eller inte.
Antar även du behöver en per rullflak, och då behöver den kopplas in bör man byter rullflak, självklart ett visst moment även det.
Dock har jag svårt att se att det inte gör att hitta en enkel, snabb och billig metod att lastsäkra grus etc. Vi lever ju trots >50år sedan människan landade på månen
Vad är det praktiska problemet med en vinschdriven presenning/kapell på ett flak?
Kan ju då rullas över ”i farten” på väg upp ur grustaget?
Vad kan en sådan kosta och hur står det sig i relation till kostnaden för en hel grusbil?
Hur mycket högre skulle avskrivningen bli per år och hur många lass köra per år. Då vet vi om det blir 1kr eller 1000kr som någon nämnde ovan i extra kostnad.
Vad skulle en sådan anordning med vinsch väga och hur mycket mindre last per lass blir det och vad är täckningsbidraget per ton i snitt för en grusbil?
Kan vi svara på ovan så kan alla i tråden ta sig en funderar på om det är värt det eller inte.
Antar även du behöver en per rullflak, och då behöver den kopplas in bör man byter rullflak, självklart ett visst moment även det.
Tvärtom. Man MÅSTE använda generiska resonemang istället för att titta på enskilda händelser, annars kan vi inte göra nånting alls.J JohanLun skrev:
Några exempel:
Det är farligt att vara på sjön, en vän till mig drunknade. Enskild händelse.
Ytterst få som är på sjön drunknar. Generiskt exempel.
Man ska inte handla mat eftersom man kan bli smittad av Corona, min sambo råkade ut för detta. Enskild händelse.
Av alla dom som har handlat mat sista månaderna är det bara något fåtal som har blivit smittade. Generiskt exempel. Men givetvis ska vi vara försiktiga för det.
Ang att du kommenterar mina argument:
Nu är det så här att damm inte blästrar bilar, punkt.
Angående stenar mellan däcken: Ja, det kan förekomma men det är mycket sällsynt.
Angående stenar i däcken: Ja, det kan också förekomma och det är vanligare. Men det förekommer på personbilar också. Om jag går ut nu och kollar tofflorna på min bil så sitter det säkerligen femtio sten i dom. Ska vi förbjuda personbilar också?
Jag skulle gärna se lagkrav på stänkskydd bak...R Robban_C skrev:Tvärtom. Man MÅSTE använda generiska resonemang istället för att titta på enskilda händelser, annars kan vi inte göra nånting alls.
Några exempel:
Det är farligt att vara på sjön, en vän till mig drunknade. Enskild händelse.
Ytterst få som är på sjön drunknar. Generiskt exempel.
Man ska inte handla mat eftersom man kan bli smittad av Corona, min sambo råkade ut för detta. Enskild händelse.
Av alla dom som har handlat mat sista månaderna är det bara något fåtal som har blivit smittade. Generiskt exempel. Men givetvis ska vi vara försiktiga för det.
Ang att du kommenterar mina argument:
Nu är det så här att damm inte blästrar bilar, punkt.
Angående stenar mellan däcken: Ja, det kan förekomma men det är mycket sällsynt.
Angående stenar i däcken: Ja, det kan också förekomma och det är vanligare. Men det förekommer på personbilar också. Om jag går ut nu och kollar tofflorna på min bil så sitter det säkerligen femtio sten i dom. Ska vi förbjuda personbilar också?
Wildeside lade upp några dokument om lastsäkring. Bra initiativ men dom är gamla och åtminstone två av dom är så pass gamla att dom innehåller felaktigheter idag. Lastsäkring, precis som så mycket annat i trafiken förändras tyvärr över tid.
Det är ju intressant att MathiasS som hela tiden på alla villkors vis måste ha rätt i en diskussion tycker att dessa inaktuella dokument är bra. Suck.
Det är ju intressant att MathiasS som hela tiden på alla villkors vis måste ha rätt i en diskussion tycker att dessa inaktuella dokument är bra. Suck.
Ja, det vore bra.J JohanLun skrev:
Det har vi ju haft på personbilar men dom kraven är borttagna (eller reducerade?). Troligen har det med samordning inom EU att göra.
Jag tror dock att det finns krav på att hjulhusen ska täcka en viss andel av däckens diameter men jag har inte koll på detaljerna.
För lastbilar finns också stänkskydd (frivilliga?) men problemet med dessa blir att dom tillsammans med hela skärmen hamnar under hjulet när man backar in nånstans där det är lite ojämnt. Det är med andra ord en skrivbordsprodukt som demonteras eller kapas eftersom dom inte går att använda i verkliga livet. Ja, alltså på anläggningsbilar.
Och jag råkade backa över ett stänkskydd på min förra pickup på en arbetsplats.
Nybyggare
· Skåne
· 296 inlägg
För att återgå till ämnet:
parasoll blåste sönder igår så fick snabbt hänt snutt nu på förmiddagen.
synpunkter på lastsäkring?
parasoll blåste sönder igår så fick snabbt hänt snutt nu på förmiddagen.
synpunkter på lastsäkring?
Jag förstår att egot fått sig en knäck nu när du själv insett att du har fel i de frågor jag framfört en avvikande uppfattning. Torka tårarna och gå vidare är mitt tips.R Robban_C skrev:
Jag tycker dokumenten är bra för de dokumenterar lastsurrningsprinciper som är bra att ha koll på, för den privatbilist som vill veta lite mer. Speciellt de som inte har ett BE kan nog få i sig lite extra från detta.
På höger sida har du dragit bandet genom öglan istället för att använda kroken.C chrille-gäddan skrev:
Dvs inget som kan lossna.
Bandet har du dragit ett varv runt paketet.
Dvs godset har ingen möjlighet att glida i sidled och iom att du börjar och avslutar loopen upptill på paketet så spänns det ner .
Föredömligt. Utmärkt!