24 700 läst ·
166 svar
25k läst
166 svar
Reallöner och bostadspriser - inkl prognos 2009
Undrar också vilka källor? Länka gärna!Deven skrev:
I och med att denna sträng främst syftar till att klargöra sambandet mellan reallönernas utveckling och bostadsprisernas utveckling kan det vara intressant att titta på reala arbetskraftskostnader. Igår kom Facken inom industrin med en rapport "Globala arbetskraftskostnader 1998-2009"
Sverige är ett av de länder i Västeuropa som under perioden 1998-2009 har haft högst real ökning av arbetskraftskostnaderna under denna period. Under hela perioden 1998-2009 kommer de reala arbetskraftskostnaderna i Sverige att öka med 2,3 procent per år.
Lustigt att du nämner just skattetrycket som motivering till att svenska bostadsmarknaden skulle vara övervärderad i och med att skatten på arbete faktiskt sänkts sedan 2006 genom Jobbskatteavdraget. Hittade en sida där man kan räkna ut sitt eget jobbskatteavdrag här.
Ändå ganska runda begrepp. Personligen anser jag att räntekvoten, dvs den andel som hushållen använder av sin disponibla inkomst till att betala bolåneräntor med är en viktig faktor att ha koll på. Räntekvoten var fortfarande historiskt låg redan innan räntorna rasade och har knappast blivit högre det senaste halvåret. Mer sannolikt är att även räntekvoten noterat nya lägsta nivåerna någonsin, även om jag inte sett någon aktuell beräkning än.
En annan faktor som jag också anser är viktig är den allt jämt växande bostadsbristen. Redan 2007 bodde mer än hälften, eller 60% i kommuner som uppgav att de hade bostadsbrist. Situationen med en allt mer försvinnande nybyggnation har knappast medfört att bristen på bostäder blivit mindre.
Idag kan man köpa en bostad billigare än efter fastighetskrachen på 90-talet. Man kan jämföra vad det skulle kosta att bo i samma bostad idag om man köpte den till marknadspris och det är mycket billigare än det var efter fastighetskraschen mätt i kronor per månad. Och samtidigt är lönerna en hel del högre idag än på den tiden. Jag har svårt att tro att billigt skulle bli gratis.
Att jämföra med USA är för mig konstigt. Deras utgångsläge var ett lågt sparande, i Sverige har vi ett högt sparande som nu också stiger mer än tidigare. Lån erbjöds i USA till dem med låga inkomster, sk subprimelån, dvs det är helt andra faktorer än dem vi har vi vårt land.
Redigerat:
Det här med bostadsbrist är något väldigt diffust för mig. Jag ser inga uteliggare i Sverige, och hör heller aldrig talas om dem. I många år har det varit möjligt att köpa en bostad helt utan eget kapital. Hur mäter man då bostadsbrist?Lekkamraten skrev:
Bostadsbristen är inte helt lätt att mäta, men en definition som kommunerna använder är att de inte kan ordna en hyreslägenhet inom x månader från det att någon vill ha en sådan.
Det här resulterar heller inte i uteliggare per definition, utan istället ser man främst fyra andra konsekvenser:
1: Barnfamiljer som bor trångt vill ha större lägenhet, men det finns inte, alternativt är priserna så uppskruvade på det man kan köpa att man har inte råd.
2: Par som bestämt sig för att separera får fortsätta bo samman, därför att bostadsfrågan inte kan lösas.
3: Ungdomar förblir "mambos" rätt långt upp i åldrarna, därför att det inte finns andra bostäder att få tag på.
4: Människor får pendla mycket längre än önskvärt.
I Stockholm och vissa universitetsstäder gäller också att människor bor där det inte alltid var tänkt att man skulle bo. Vindskontor, källare, små lokaler som inte är anpassade för bostadsändamål etc. I vissa miljonprogramsområden runt storstäderna bor man på mindre än 10m2 boyta/person. 10-12 personer i en fyra på 90m2 är inte så ovanligt som man skulle önska.
Det här resulterar heller inte i uteliggare per definition, utan istället ser man främst fyra andra konsekvenser:
1: Barnfamiljer som bor trångt vill ha större lägenhet, men det finns inte, alternativt är priserna så uppskruvade på det man kan köpa att man har inte råd.
2: Par som bestämt sig för att separera får fortsätta bo samman, därför att bostadsfrågan inte kan lösas.
3: Ungdomar förblir "mambos" rätt långt upp i åldrarna, därför att det inte finns andra bostäder att få tag på.
4: Människor får pendla mycket längre än önskvärt.
I Stockholm och vissa universitetsstäder gäller också att människor bor där det inte alltid var tänkt att man skulle bo. Vindskontor, källare, små lokaler som inte är anpassade för bostadsändamål etc. I vissa miljonprogramsområden runt storstäderna bor man på mindre än 10m2 boyta/person. 10-12 personer i en fyra på 90m2 är inte så ovanligt som man skulle önska.
Ett tillägg till Swetrots lista:
Personer avstår från att flytta till städer där de vill studera eller arbeta för att bostadssituationen där är så besvärlig.
Att så är fallet för med sig både en personlig och en samhällsekonomisk kostnad.
Personer avstår från att flytta till städer där de vill studera eller arbeta för att bostadssituationen där är så besvärlig.
Att så är fallet för med sig både en personlig och en samhällsekonomisk kostnad.
Tycker du att det är relevant att jämföra med extremt fattiga länder menar du?storkarp skrev:Hur menar du Anders? Kan Sverige bara jämföras med de 20 rikaste länderna i världen? Och resten av världen är extremt fattiga länder. Jag jämför inte med landsbyggden i Afganistan eller någon plats i goobiöknen. Jag jämför med helt vanliga platser i världen där minst 80% av alla människor bor. Annars skall man inte jämföra med länder med högre inkomst för de lirar också i en annan liga som t.e.x norrmännen. Sverige skall väl egentligen inte på något sätt jämföras med USA heller.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Du brukar ha mkt läsvärda inlägg i dessa debatter Swetrot - och jag brukar kunna hålla med det du skriver - men här måste jag nog argumentera liteSwetrot skrev:Ett mycket välskrivet första inlägg måste jag säga. Välkommen.
Jag börjar lite försiktigt ana att det kanske inte är botten vi sett ännu. Alldeles för många pratar om att det "måste" vända snart, men ingen kan på allvar berätta hur det skulle kunna gå till. Och om det vänder har världen fortfarande inte gjort något åt tre av de viktigaste faktorerna till att vi hamnade i en så kraftig lågkonjunktur.
1: De internationella kapitalmarknaderna är förvånansvärt okontrollerade. Det saknas vilja att sätta upp gränser för dem på global nivå.
2: Världen är fortfarande väldigt beroende av olja, och kapaciteten att producera olja har inte förbättrats under krisen, samtidigt som heller inga stora steg har tagits för att gå ifrån oljan som drivmedel till våra fordon.
3: Även när det gäller övriga råvaror, allt från gruvmalm till livsmedel, så har inga kapaciteter byggt ut.
Varje försök till kraftigare uppgång i världsekonomin kommer att stöta på patrull här, i dessa tre frågor, därför att tusentals och åter tusentals miljarder används till att försöka reparera en gammal struktur som visade tydliga tecken på att ha tjänat ut sin roll.
Jag tror därför att det vi upplever kommer att bli långt och utdraget och att vi kommer att få se fler "solidaritetsuppgörelser" likt den i går som IF Metall gjorde. Jag tror att svenska löntagare skall vara glada om deras reallöner är oförändrade om fem år, mer troligt är att de har tappat.
Vad det betyder för huspriserna står skrivet i stjärnorna, men det behöver inte vara så negativt. I ett hus bestämmer man med sin egen arbetskraft och bekvämlighet mera över utgifternas storlek. Räntorna kommer att vara låga eftersom Riksbanken inte ser något större hot i inflationen. Och om det i alla fall ser mörkt ut på arbetsmarknaden kanske det lockar en del att sälja sitt dyra hus i storstaden för att istället flytta till ett billigt hus på landet, och leva på sin förmögenhet fram till sin pension.
1. Är det mer kontroll, mindre kontroll, mer transparens och öppenhet - eller kanske lite av varje som behövs ? Det är ju inte självklart att fler regleringar ger bättre och stabilare finansmarknader globalt ? Men just nu är det väl först och främst så att innan förtroendet kan återställas så måste ngt ändras - finansvalparna måste göra avbön och visa på en långstikigthet och en förbättring så att det senaste problemet inte återupprepas - och jag tror att sättet är mer transparens och enklare värdepappershandel. Börja gärna med att förbjuda blankning !
2. Detta är definittivt ett problem på medellång sikt. Oavsett om påeak oil var 2007 eller blir 2020 - det finns lite olika siffror - så är oljan en ändlig resurs och den bli bara dyrare och dyrare att utvinna. Däremot tror jag inte att det är ett akut problem i dagsläget - vi kan nog köra både en, två och fem konjukturcykler "som vanligt" - problemet är att om vi inte förbereder oss på en avveckling av oljeberoendet så kan det komma en rejäl och plötslig smäll ! '
Här tycker jag faktiskt Sverige ligger hyfsat till ändå:
- Vi har ett princip beslut om "oljeoberoende till 2030 (eller var det 2020?)"
- Etanol, biogas, hybrid och snåla fossilbilar har skattelättnader (även om en del tas bort just f.n.)
- Elförsörjningen är till 99.9% fossilfri
- Det finns en enighet inom nuvarande regering på att tillåta ersättningsreaktorer till kärnkraften så vi kan få behålla en fossilfri baskraft (inte för att kolet ännu är på upphällningen men ändå)
- Vindkraften är under utbyggnad
- Regler och lagar kring nybyggqande syftar till mer energieffektivt boende
Där vi har mest kvar att göra är väl transporterna ?
Men framförallt är vi exportberoende så om vår omvärld inte är framsynta så kan vi råka i kris även om vi är förberedda - därför bör vi satsa på att bli ledande inom ett par framtidsområden: tex: Biobränslen, vindkraft, kärnkraft, el- och elhybridfordon (även tunga sådana !), järnvägsinfrastruktur osv - sådana saker som man kan exportera !
3. Här hra du tyvärr rätt. Men dock finns det väldigt många prospekt och mycket i startgroparna i tex bergslagen (där 200 nya fyndigheter mutades in 2007-2008) - dock har ju finanskrisen+råvaruprisfallen tillfälligt pausat företagens vilja att gå vidare
/K
Peter Kaplan - chefekonom för Norden på Royal Bank of Scotland, RBS verkar tycka att fastighetspriser ska följa KPI och tror att USA kommer lösa de senaste årens skenande fastighetspriser genom att fixa rejäl inflation på konsumentpriserna och att dettta kommer även spilla över på bl.a. Sverige:
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article553147.ece
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article553147.ece
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag tyckte artikelnförfattaren resonerade logiskt och sannolikt - men nu är jag ingejör och inte ekonom så det finns säkert fallgropar i resonemnagetbra-byggare skrev:Peter Kaplan - chefekonom för Norden på Royal Bank of Scotland, RBS verkar tycka att fastighetspriser ska följa KPI och tror att USA kommer lösa de senaste årens skenande fastighetspriser genom att fixa rejäl inflation på konsumentpriserna och att dettta kommer även spilla över på bl.a. Sverige:
[länk]
Tex behöver ju inte just fastigheter förja med lika mkt uppåt som andra varor - ngt som jag tyckte mig förstå att Kaplan också öppnade upp för:
"Det innebär att Fed måste säkra att den ökade penningmängden ändå inte leder till att husprisbubblan blåses upp på nytt utan just att konsumentprisinflation stiger, för att obalansen ska rättas till.
"Det kommer att leda till att konsumentpriserna stiger relativt snabbt, vi kommer inte att prata 20-30 procent, men kanske 5-15 procent per år som mest under några år, tre fyra år", säger Peter Kaplan."
/K
Fast det som Kaplan säger är att "antingen höjer man priserna på varor eller så sänker man dem på tillgångar". Det känns som att det är lite sent att ta anpassningen via höjda varupriser. Det andra har redan skett och sker fortfarande. Huspriserna i USA faller snabbt. Om inflationen kommer igång om något år så kommer huspriserna redan ha fallit och börja stiga igen med varupriserna.bra-byggare skrev:Peter Kaplan - chefekonom för Norden på Royal Bank of Scotland, RBS verkar tycka att fastighetspriser ska följa KPI och tror att USA kommer lösa de senaste årens skenande fastighetspriser genom att fixa rejäl inflation på konsumentpriserna och att dettta kommer även spilla över på bl.a. Sverige:
[länk]
Ja, men han säger också att eftersom lånen är tagna utomlands, så istället för att sänka värdet på amerikanernas fastigheter vilket drabbar amerikanerna så är det mer sannolikt att konsumentpriserna tillåts skena genom höjd inflationen och därmed drabbar problemet i större utsträckning utlandet istället för att drabba amerikanerna.
Han resonemang utgår från att fastighetspriserna är "felaktiga" om de skiljer sig för mycket från "KPI" och att en korrigering kommer ske till slut för att återställa förhållandet mellan fastighetspriser och konsumentpriserna. Frågan är vara hur man får konsumentpriserna att stiga utan att samtidigt fastighetspriserna stiger.
Han resonemang utgår från att fastighetspriserna är "felaktiga" om de skiljer sig för mycket från "KPI" och att en korrigering kommer ske till slut för att återställa förhållandet mellan fastighetspriser och konsumentpriserna. Frågan är vara hur man får konsumentpriserna att stiga utan att samtidigt fastighetspriserna stiger.
Visst är det skönt med ett enkelt samband som reallöneökningar och bostadspriser som alltid fungerar?

Du har använt felaktiga siffror, blandat årstal med kvartalssiffror.Nyfniken skrev:
FASTPI består av ovägda medelvärden.
FASTPI för riket (indextal):
2007: 477
2008: 491 +2,93%
FASTPI för Sthlm (indextal):
2007: 647
2008: 662 +2,32%
Det blir inte någon topp som du försöker få det till. Försöker du lura någon? Kanske dig själv?
I och med att jag inte kan se ett samband mellan KPI och fastighetspriser tänker jag inte rita något nytt chart åt dig men de flesta borde kunna se att du ritat fel.
Period/Sverige/Stockholm
1 kv 2008, 486, 654
2 kv 2008, 493, 666
3 kv 2008, 500, 675
4 kv 2008, 483, 649
Förklara för mig varför det inte blir någon topp, för jag förstår verkligen inte. Jag hade ju givetvis velat ha så hög upplösning som möjligt, men jag hittar bara kvartalssiffror för 2008. (Det kan ju mycket väl röra sig om säsongsvariationer).
1 kv 2008, 486, 654
2 kv 2008, 493, 666
3 kv 2008, 500, 675
4 kv 2008, 483, 649
Förklara för mig varför det inte blir någon topp, för jag förstår verkligen inte. Jag hade ju givetvis velat ha så hög upplösning som möjligt, men jag hittar bara kvartalssiffror för 2008. (Det kan ju mycket väl röra sig om säsongsvariationer).