24 700 läst ·
166 svar
25k läst
166 svar
Reallöner och bostadspriser - inkl prognos 2009
Årstalen står på samma sida som du förmodligen tittat på.
Ja, vadå? Nu har du årstalen och om du hade använt årstal genomgående så ser kurvan annorlunda ut, eller hur? Desto kortare tidsintervall man använder, desto sämre statistiskt underlag. Bl a därför man inte gör FASTPI på kommunnivå eller som månatligt index.
Om du nu är intresserad kan du läsa på SCB om hur man mäter prisutveckling på småhus.
Uppgifterna för 2008 är preliminära och såvitt jag förstår kommer det att presenteras definitiva siffror för 2008 i början av juni 2009, förutsatt att de presenteras som de brukar.
Om du läser lite noggrannare så kanske du förstår att det definitivt inte är uppenbart smart att sätta tilltro till preliminära siffror. Sen kan man under tiden titta på de statistik som presenteras löpande för att se tendenser, som ex Småhusbarometern för mars som kommer på torsdag.
De prisindikationer som kommit sedan årsskiftet visar på uppåtgående priser, vi får se om det hunnit slå igenom på småhusbarometern.
Ska du inte skriva mer förrän våren 2010?
Uppgifterna för 2008 är preliminära och såvitt jag förstår kommer det att presenteras definitiva siffror för 2008 i början av juni 2009, förutsatt att de presenteras som de brukar.
Om du läser lite noggrannare så kanske du förstår att det definitivt inte är uppenbart smart att sätta tilltro till preliminära siffror. Sen kan man under tiden titta på de statistik som presenteras löpande för att se tendenser, som ex Småhusbarometern för mars som kommer på torsdag.
De prisindikationer som kommit sedan årsskiftet visar på uppåtgående priser, vi får se om det hunnit slå igenom på småhusbarometern.
Ska du inte skriva mer förrän våren 2010?
Nej, så intresserad är jag faktiskt inte, och jag kommer nog skriva ett och annat innan våren 2010.
Det jag menade var att då kommer jag kanske lägga in samma diagram igen. Vi kan börja om på samma diskussion igen då.
Det jag menade var att då kommer jag kanske lägga in samma diagram igen. Vi kan börja om på samma diskussion igen då.
Bra att du fortsätter skriva.
Idag kom ytterligare indikationer på stigande priser hitills under 2009 från Mäklarsamfundet. Men som sagt, den här strängen jämför statistik från SCB och jämförelse görs mot FASTPI i takt med att detta index fastställs.
Idag kom ytterligare indikationer på stigande priser hitills under 2009 från Mäklarsamfundet. Men som sagt, den här strängen jämför statistik från SCB och jämförelse görs mot FASTPI i takt med att detta index fastställs.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Förvånar mig egentligen inte att det är stigande priser - men jag tror att det kommer visa sig att de sjunker till hösten - även om konjukturen börjar ljusna då.
detta eftersom varsel osv börjar slå igenom och färre vågar ge sig in i budgivningar...
Men statistiken säger ju också att priserna ligger 2-8% lägre än förra året - så en liten justering har ju gjorts...
Men jag tror att det kommer justeras ned lite mer till hösten - inget ras, men ett par % till...men det är vad jag tror ...
/k
detta eftersom varsel osv börjar slå igenom och färre vågar ge sig in i budgivningar...
Men statistiken säger ju också att priserna ligger 2-8% lägre än förra året - så en liten justering har ju gjorts...
Men jag tror att det kommer justeras ned lite mer till hösten - inget ras, men ett par % till...men det är vad jag tror ...
/k
Efter två allvarliga felräkningar på inflationen i sverige pågrund av fel i ett excelark :eek: så litar iallafall inte jag på någon statistik som presenteras från några myndighetshåll.Lekkamraten skrev:
Något OT, men jag kan inte förstå hur något sådant kan hända. Om man jobbar med nåt så viktigt som berör så många så måste två personer/grupper göra samma beräkning. Stämmer inte resultaten överens så måste man hitta felet...cem77 skrev:
Det är tveksamt om det är rimligt ur ett budgetperspektiv att dubbel-räkna allting. Varje månad samlar SCB in ca 40 000 prisuppgifter och de aggregeras ihop på många nivåer.Nyfniken skrev:
Det man däremot skulle kunna önska vore mer transparens (att de la upp alla uppgifter gratis på nätet) så att fel kan upptäckas av andra, och lite mer av rimlighetskontroll, som exempelvis skulle ha upptäckt sko-felet förra året, skulle inte skada.
På sin plats en liten uppdatering.
Högre reallöner för 15:e året i rad - avser 2008
I diagrammet använder jag mig iofs av reallönestatistik från SCB och den är inte färdig än, men Svenskt Näringslivs mätningar går bra att använda som referenspunkt.
Att reallönerna ökar 2009 har nog de flesta förstått i och med att vi numera inte har någon inflation alls.
Högre reallöner för 15:e året i rad - avser 2008
I diagrammet använder jag mig iofs av reallönestatistik från SCB och den är inte färdig än, men Svenskt Näringslivs mätningar går bra att använda som referenspunkt.
Att reallönerna ökar 2009 har nog de flesta förstått i och med att vi numera inte har någon inflation alls.
BKN: En bostadsbubbla kostar, Marknadsrapport, Februari 2010
"Vi har gjort ett antal statistiska beräkningar över vad som förklarar utvecklingen av småhuspriserna sedan 1970-talet fram till idag. Vi finner att arbetslöshetens förändring och avkastningskurvans lutning, mätt som ränteskillnaden mellan räntan på 5-åriga statsobligationer och räntan på 3-månaders statskuldväxlar, är viktiga variabler1. Det visade sig kanske något överraskande att tillväxten i real disponibel inkomst inte kunde bidra till att förklara prisutvecklingen när vi samtidigt hade med andra variabler i beräkningarna Slutsatsen är att det är räntan och arbetslösheten som är viktiga att följa om vi ska kunna förstå prisutvecklingen på småhus i ett konjunkturellt perspektiv."
"Vi har gjort ett antal statistiska beräkningar över vad som förklarar utvecklingen av småhuspriserna sedan 1970-talet fram till idag. Vi finner att arbetslöshetens förändring och avkastningskurvans lutning, mätt som ränteskillnaden mellan räntan på 5-åriga statsobligationer och räntan på 3-månaders statskuldväxlar, är viktiga variabler1. Det visade sig kanske något överraskande att tillväxten i real disponibel inkomst inte kunde bidra till att förklara prisutvecklingen när vi samtidigt hade med andra variabler i beräkningarna Slutsatsen är att det är räntan och arbetslösheten som är viktiga att följa om vi ska kunna förstå prisutvecklingen på småhus i ett konjunkturellt perspektiv."
Nu sysslar ju inte BKN med vetenskap, men om man ska vara petig så kan man inte dra de slutsatser de gör.Nyfniken skrev:BKN: En bostadsbubbla kostar, Marknadsrapport, Februari 2010
De gör en regressionsanalys sedan 1970 där man studerar sambandet mellan huspriser å ena sidan och ränta, arbetslöshet och disponibel inkomst å andra sidan. Man hittar samband mellan huspriser och alla tre övriga storheter, men på grund av starkare korrelation under perioden mellan arbetslöshet och huspriser än mellan disponibel inkomst och huspriser, samt en tydlig korrelation mellan arbetslöshet och disponibel inkomst så ger den disponibla inkomsten inga ytterligare förklaringar till just den periodens husprisförändringar.
Det finns dock alltså ett samband mellan disponibel inkomst och huspriser under mätperioden och i en förklaring som ska gälla konjunkturförändringar generellt måste man vara ytterst försiktig med att säkert uttala sig om att det sambandet endast beror på en korrelation mellan arbetslöshet och disponibel inkomst och att disponibel inkomst inte är en obereonde variabel i förklaringen av huspriserna.
För att kunna göra det måste man titta på en tillräcklig mängd mätpunkter där arbetslöshetsutvecklingen och utvecklingen för den disponibla inkomsten går i sär, och för dessa även studera hur ytterligare möjliga oberoende variabler (som skatteförändringar eller inflation) skulle kunna förklara husprisskillnaderna så att man verkligen kommer åt just arbetslöshet kontra disponibel inkomst och inte något annat.
Det finns en del bra i rapporten, men slutsatsen ovan går inte att dra utifrån materialet.