Nähädu skrev:
Basskyddet kommer att se till att den farliga spänningen frånkopplas automatiskt i samband med att gräsklipparkniven kortsluter kretsen. Om den avklippta gräsklipparsladden fortfarande är spänningssatt så har du inte en korrekt utförd elinstallation. Förmodligen är inte utlösningsvillkoret uppfyllt.
Just det, så jordfelsbrytare är en helt onödig pryl när man jobbar med elredskap utomhus. Det har aldrig hänt att någon har skadats när de råkat klippa av sladden. Den starka rekommendationen att alltid använda jfb vid arbete med elredskap utomhus är bara löjlig och saknar helt grund eftersom säkringen alltid i 100% av alla fall bryter strömmen.

Är du verkligen på riktigt? Fattar du verkligen inte att att det går att klippa en anslutningskabel utan att ledarna kortsluts? Fattar du inte att det går att partiellt skada en anslutningskabel så att bara fasledaren exponeras?

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Och det är helt omöjligt för dig att tänka dig något annat scenario, som ändå blir helt livsfarligt då? :)
Det finns inte några krav på att märka upp eluttag med längsta tillåtna förlängningskabel, så även om utlösningsvillkoret är uppfyllt vid uttaget, så kanske inte säkringen löser efter 2 stycken 25m 3g1 förlängningskablar.

Installationen är korrekt utförd men kabeln är fortfarande spänningssatt trots att den är avklippt av gräsklipparen.

Dessutom så snurrar en gräsklipparkniv rätt så fort, så det är inte säkert att kniven i sig har kontakt med ledarna tillräckligt länge för att orsaka tillräckligt stor kortslutningsström för att säkringen ska lösa.

Mikael_L skrev:
Och det är helt omöjligt för dig att tänka dig något annat scenario, som ändå blir helt livsfarligt då? :)
Om bas- och felskyddet är korrekt utfört, rätt materiel har använts och installerats på ett korrekt sätt etc. så har jag ärligt talat svårt att se något scenario där det skulle bli livsfarligt. Upplys mig gärna om något sådant scenario.

Nähädu skrev:
Jag inser att du är typen som gillar regler och lagar när de går i din favör, men inte annars.
Va?! Vad i allt jag har skrivit har lett dig att tro det? Att jag alltså skulle hyckla vad gäller lagar och regler? För att ta ett nära exempel, jag har ju själv arbetat under någon annans behörighet när jag inte själv kunde få någon, alltså en lagstiftning som *gynnade* mig. Och jag har också (även i denna tråd) sagt att det är en idiotisk lagstiftning.

Nähädu skrev:
Tyvärr för dig så fungerar det inte riktigt så i en rättsstat. Lagen är lika inför alla, båd herre och dräng. Jag är rädd att du får förlika dig med faktumet att regelverket inom EU även gäller dig.
Va?! Igen. Hur kan du *inte* förstå att en politisk diskussion (som det här är) handlar om vilka lagar som man tycker vi skall stifta och varför? Dvs att lagen både kan och bör förändras när den inte längre tjänar sitt syfte? Det är ju själva grundvalen för det demokratiska styrelseskicket.

Har jag någonsin sagt att lagen *inte* gäller? Nej, jag har uttryckt min *åsikt* om den när jag tycker den är fel. (Som fö är min grundlagsskyddade rättighet... Om det nu var så viktigt att motivera sina inlägg med vad som står i lagen.)

Jag måste faktiskt fråga; trollar du, eller försöker du aktivt att inte förstå? Om du arbetar på en myndighet (vilket jag börjar tro) så blir jag lite mörkrädd av din inställning...

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Nähädu skrev:
Förmodligen är inte utlösningsvillkoret uppfyllt.
För övrigt, även om utlösningsvillkoret är uppfyllt för den fasta anläggningen, hur tänker du dig att basskyddet ska skydda mot kortslutning i det fall användaren skarvar ihop 3 st 30-meterssladdar för att nå häcken längst ner i trädgården?

Nähädu skrev:
Om bas- och felskyddet är korrekt utfört, rätt materiel har använts och installerats på ett korrekt sätt etc. så har jag ärligt talat svårt att se något scenario där det skulle bli livsfarligt. Upplys mig gärna om något sådant scenario.
Du fick ett ovan. Ledaren är skadad på ett sådant sätt att fasledaren är exponerad. (Har jag själv sett några gånger i industrin, även om det iofs inte var någon gräsklippare inblandad). Här kan en jordfelsbrytare hjälpa, men det är också det *enda* som kan det, och en anläggning kan som sagt vara korrekt utan en sådan.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Just det, så jordfelsbrytare är en helt onödig pryl när man jobbar med elredskap utomhus. Det har aldrig hänt att någon har skadats när de råkat klippa av sladden. Den starka rekommendationen att alltid använda jfb vid arbete med elredskap utomhus är bara löjlig och saknar helt grund eftersom säkringen alltid i 100% av alla fall bryter strömmen.

Är du verkligen på riktigt? Fattar du verkligen inte att att det går att klippa en anslutningskabel utan att ledarna kortsluts? Fattar du inte att det går att partiellt skada en anslutningskabel så att bara fasledaren exponeras?
Jordfelsbrytaren är en utmärkt produkt. Men den är ingen hjälp om elinstallationen i övrigt inte är korrekt utförd och den ersätter inte innehavarens krav på att sköta om sin elanläggning. Det är ingen ovanlig missuppfattning, så jag klandrar dig inte. Elsäkerhetsverket kritiserade ju arbetsmiljöverket på precis de grunderna häromåret. AV backade.

lars_stefan_axelsson skrev:
Du fick ett ovan. Ledaren är skadad på ett sådant sätt att fasledaren är exponerad. (Har jag själv sett några gånger i industrin, även om det iofs inte var någon gräsklippare inblandad). Här kan en jordfelsbrytare hjälpa, men det är också det *enda* som kan det, och en anläggning kan som sagt vara korrekt utan en sådan.
Jag har råkat ut för det själv, med en vinkelslip. Nu upptäckte jag skadan utan att något hände och kunde byta sladden. Dessutom har jag förstås jfb.

f91jsw skrev:
För övrigt, även om utlösningsvillkoret är uppfyllt för den fasta anläggningen, hur tänker du dig att basskyddet ska skydda mot kortslutning i det fall användaren skarvar ihop 3 st 30-meterssladdar för att nå häcken längst ner i trädgården?
Tja.. Om uttaget är tänkt att mata den elektriska häcksaxen och skydda ända längst ner i trädgården så ska ju elinstallationen projekteras för det. Även det finns som en fordring i standarden.

Nähädu skrev:
Tja.. Om uttaget är tänkt att mata den elektriska häcksaxen och skydda ända längst ner i trädgården så ska ju elinstallationen projekteras för det. Även det finns som en fordring i standarden.
och om fastighetsägaren vid installationstillfället hade en bensindriven häcksax, men senare skaffar en elektrisk??

Nähädu skrev:
Ja, nu är ju frågan hypotetisk i fallet nyprojektering eftersom jfb ändå krävs. Men problemet kvarstår i äldre installationer. Och dessutom, utlösningsvillkoret är 0,4 sekunder. Det tar förmodligen mycket kortare tid för en gräsklipparkniv att kapa en kabel.

Nähädu skrev:
Funkar inte så i verkligheten. Ska man dimensionera uttag ute på fasader efter att utlösningsvillkoret alltid ska vara uppfyllt får man kanske dra 6mm² och säkra med 6A B-dvärgar.

Eller du kanske förespråkar en 50x100mm graverad gul skylt ovan uttagen med texten:

OBS!
MAX LÄNGD PÅ ANSLUTEN SLADD: 25M
MINST MED AREA 1,5MM²

Nu är det ju som tur är lag på jordfelsbrytare på uttag utomhus. Men det hjälper ju inte så länge det finns anläggningsinnehavare med bristfällig intelligens/kunskap.

Var ju inte allt för länge sen en liten pojke dog då han använde en sladddriven gammal borrmaskin ute. Den var ansluten till ett ojordat uttag inomhus och med kortis mellan fas och jord i stickproppen.

Jordfelsbrytare ger helt klart mest skydd för pengarna! En elektriker som inte förespråkar jordfelbrytare till alla som sakar borde byta yrke.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Nähädu skrev:
Jordfelsbrytaren är en utmärkt produkt. Men den är ingen hjälp om elinstallationen i övrigt inte är korrekt utförd
Jo, det är ju det den är. Annars så skulle den inte fylla någon funktion överhuvudtaget. Att sedan anläggningen också skall vara korrekt är en annan sak. Men anläggningar och ansluten utrustning kommer inte att alltid vara det (av en massa skäl), ergo JFB.

Jag skall börja citera Rrrr "Mest skydd för pengarna!"

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Funkar inte så i verkligheten. Ska man dimensionera uttag ute på fasader efter att utlösningsvillkoret alltid ska vara uppfyllt får man kanske dra 6mm² och säkra med 6A B-dvärgar.

Eller du kanske förespråkar en 50x100mm graverad gul skylt ovan uttagen med texten:

OBS!
MAX LÄNGD PÅ ANSLUTEN SLADD: 25M
MINST MED AREA 1,5MM²

Nu är det ju som tur är lag på jordfelsbrytare på uttag utomhus. Men det hjälper ju inte så länge det finns anläggningsinnehavare med bristfällig intelligens/kunskap.

Var ju inte allt för länge sen en liten pojke dog då han använde en sladddriven gammal borrmaskin ute. Den var ansluten till ett ojordat uttag inomhus och med kortis mellan fas och jord i stickproppen.

Jordfelsbrytare ger helt klart mest skydd för pengarna! En elektriker som inte förespråkar jordfelbrytare till alla som sakar borde byta yrke.
Nja, det finns numera ingen lag som säger att JFB måste finnas utomhus. Det är en fordring i standarden SS 436 40 00. Det är dessutom enbart ett tilläggskydd utomhus. Det är ju det som är dilemmat i det hela.

JFB är föreskrivet för uttag inomhus i bostäder, förskolor, grundskolor och fritidshem.

Redigerat:
Ja, det där med Standard har vi ju diskuterat här tidigare. Inte bara en gång!

Om du ska frångå från standarden så ska du dokumentera hur du i stället löst kravet på lika säkert sätt.

Vilket alternativt sätt skyddar du ett uttag utomhus utan att använda jordfelsbrytare? Som ger likvärdigt skydd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.