87 584 läst ·
615 svar
88k läst
615 svar
Rättsfall obehörig elinstallation
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Det var ju spännande... Om det verkligen är samma underlag så får jag inte ens ihop matten. 35 av 1400 blir 0.25%. Av 9 miljoner så blir det 225000, alltså ung. hälften av den siffra man gav i "pressmeddelandet". Notera att vi då antagit att dels så ser bortfallet ut som gruppen i stort (och det är sällan sant, i det här fallet så visar erfarenheten att bortfallet antagligen har en övervikt "negativa" utfall, dvs "inget att rapportera"), men dels så har vi dessutom antagit att alla levande i Sverige har samma risk som de som svarat. Även det är naturligtvis en kraftig överskattning, det är antagligen få femåringar som tapetserar om... Om vi greppar den vanliga gruppen dvs (wikipedia) de som är 15-64 år: 64,53% (män 2 911 949; kvinnor 2 914 730) så får vi bara ca 145000. (Även det är antagligen högt räknat.)f91jsw skrev:
Då är vi nere i en tredjedel av de ursprungliga 500k... Och dessutom så har som sagt i stort sett ingen av dessa med den fasta installationen att göra (pressmeddelandet gör ju reklam för EIO eltest...) utan faller under det som gemene man faktiskt *får* göra.
Det går ju inte att föra en seriös diskussion med en part som producerar sådana här alster...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Helt riktigt. Fel av mig.Daniel78 skrev:
Siffrorna blir istället; 365854 vilket de alltså avrundar till 500000. Vilket fortfarande är en grov avrundning. Och om vi tar 15-64åringarna så får vi 236085. Vilket är i runda slängar hälften. Och som sagt är antagligen även det en grov överskattning.
Så det är inte så illa som jag skrev förut, men det är fortfarande inte ens med den bästa vilja i världen i närheten...
Som sagt, propaganda..lars_stefan_axelsson skrev:
Utdrag från wikipedia:
Propaganda (av det latinska propagare, 'fortplanta', 'utbreda'), är ett meddelande eller en framställning som är avsedd att föra fram en agenda. Den som sänder budskapet är som regel part i målet. Syftet är inte att informera utan att påverka, och innehållet brister ofta i saklighet, är avsiktligt ofullständigt eller rentav falskt.
Det är ett spännande svar. Det implicerar en hel del.spik99 skrev:Mikael_L, Jag vet inte hur andra fungerar men att jag inte utför saker som jag inte till fullo behärskar, beror inte på att jag ev. kan bli bötfälld utan på att jag inte vill ta risken att skada/förstöra för andra. Att jag skulle bli bötfäld för att jag utfört nått helt perfekt (även om jag inte får) är jag inte det minsta rädd för.
Dels så är det på sätt och vis en "frisedel" till säkert minst hälften av alla el-hempulare. Dvs alla som anser att dom har koll på vad dom gör.
Nu är ju inte fritt att hempula - om man behärskar det, bara för att spik99 har påstått det på byggahus. Det är väl frågan om det blev fritt vare sig elsäkerhetsverkets chef, Reinfeldt eller påven skrev. Men det är i alla fall vad din princip betyder.
Och om vi hårddrar det lite, så är det väl OK att köra för fort, eller onykter också, så länge man har full koll på vad man gör.
Jag ska kanske börja dra el själv då, trots allt. Fast jag avstår väl några saker, såsom kontaktering av aluminiumkabel och spika EKRK.
Det första p.g.a bristande materialkännedom och det andra p.g.a bristande handlag.
Och köra bil med 2-3 glas vin borde väl också vara OK, så länge jag kör lite sakta och försiktigt och inte så långt. Men absolut inte mer onykter, för då har jag inte längre koll.
OT-varning.
För några år sedan var jag på en större fest, och jag var den enda som inte drack alkohol, så när festen började närma sig slutet så började förfrågningarna om att bli hemkörda att dyka in.
En kille som hade lite större grönsaksodlingar hade tagit med sig 7-8 säsongsanställda polacker i en mini-buss,
dom hade samtliga druckit så mycket att dom knappt kunde föra ett samtal, men jag lyckades få dom att förstå att jag hade en tur att köra först, sedan när jag kom tillbaks så kunde jag köra hem dom allihopa i deras mini-buss.
När jag kom tillbaks efter min första körning så upptäckte jag att mini-bussen var borta... då fick jag reda på att polackerna hade löst det själva.. en av dom hade inget körkort.. så han kunde ju köra.. eftersom han ändå inte kunde bli av med körkortet....
Lite så ser nog folk på hem-puleri också.. för vad kan hända?, man kan ju inte bli av med något, och så länge ingen dör eller huset brinner upp så lär ingen få något annat straff heller..
Man kan också se det på ett annat sätt...Mikael_L skrev:
För några år sedan var jag på en större fest, och jag var den enda som inte drack alkohol, så när festen började närma sig slutet så började förfrågningarna om att bli hemkörda att dyka in.
En kille som hade lite större grönsaksodlingar hade tagit med sig 7-8 säsongsanställda polacker i en mini-buss,
dom hade samtliga druckit så mycket att dom knappt kunde föra ett samtal, men jag lyckades få dom att förstå att jag hade en tur att köra först, sedan när jag kom tillbaks så kunde jag köra hem dom allihopa i deras mini-buss.
När jag kom tillbaks efter min första körning så upptäckte jag att mini-bussen var borta... då fick jag reda på att polackerna hade löst det själva.. en av dom hade inget körkort.. så han kunde ju köra.. eftersom han ändå inte kunde bli av med körkortet....
Lite så ser nog folk på hem-puleri också.. för vad kan hända?, man kan ju inte bli av med något, och så länge ingen dör eller huset brinner upp så lär ingen få något annat straff heller..
Man kan läsa olika, jag läser det INTE som att det skulle vara OK om man TROR sig kunna (möjligen om man VET att man kan). Och det som är mest skrämmande är inte ev böter eller fängelse utan vetskapen att man kanske kan skada någon.
Är min tolkning den rätta faller alla dina spekulationer som ett korthus
Är min tolkning den rätta faller alla dina spekulationer som ett korthus
Ur rapporten:lars_stefan_axelsson skrev:Helt riktigt. Fel av mig.
Siffrorna blir istället; 365854 vilket de alltså avrundar till 500000. Vilket fortfarande är en grov avrundning. Och om vi tar 15-64åringarna så får vi 236085. Vilket är i runda slängar hälften. Och som sagt är antagligen även det en grov överskattning.
Så det är inte så illa som jag skrev förut, men det är fortfarande inte ens med den bästa vilja i världen i närheten...
Alltså, med någon okänd metod för "viktning för kön och ålder" har man fått 4% (35/861) att bli 8%, vilket sedan har multiplicerats med 6,5 miljoner 18-74-åringar för att få 520000 incidenter. Det man kan ifrågasätta är givetvis som du var inne på om bortfallet är representativt. Det finns väl fog för att anta att i stort sett alla som råkat ut för ett tillbud bland de 1400 också svarat på enkäten.Målgruppen för undersökning var ett representativt urval av Sveriges befolkning i åldern 18-74 år. Undersökningen genomfördes som postal enkät till ett urval av Sveriges befolkning. Sammanlagt skickades 1 400 enkäter ut och sammanlagt inkom 861 enkäter. Svarsfrekvens för undersökning var 62 procent. Resultaten viktades sedan på kön och ålder för att resultatet skall spegla Sveriges befolkning i stort.
åtta procent (35 personer) hade råkat ut för ett eltillbud under senaste året
Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) uppgick Sveriges befolkning i
åldersgrupperna 18-74 under 2008 till cirka 6,5 miljoner.
Primärdata är alltså 35/1400*6.5 miljoner = 163000 tillbud. Om sedan fördubblingen genom viktning för kön och ålder är rimlig kan vi inte veta utan tillgång till hela datamängden.
Mikael_L,och om man bara TROR då ska man inte hålla på, det först när man vet vad man sysslar med och det är precis det som han han skriver.
För det är just alla som TROR som utgör den grupp som ställer till med mest "problem", och man behöver inte ha all kunskap bara den kunskap som behövs för det man sysslar med.
Dessutom tycker jag inte om "tonen" i ditt inlägg, speciellt eftersom du troligen har feltolkat hela inlägget andemening.
För det är just alla som TROR som utgör den grupp som ställer till med mest "problem", och man behöver inte ha all kunskap bara den kunskap som behövs för det man sysslar med.
Dessutom tycker jag inte om "tonen" i ditt inlägg, speciellt eftersom du troligen har feltolkat hela inlägget andemening.
Ja i vilket fall VET jag säkert hur jag drar lite VP-rör säkert.
Jag VET hur jag kopplar in några extra vägguttag eller strömbrytare.
Jag VET hur jag installerar en "normal" liten säkringcentral eller en JFB.
Jag vet däremot inte hur man dimensioner en matningscentral i ett köpcenter, jag vet inte hur man ansluter grova dimensioner av kabel, eller ALU-kabel. Jag har inte en susning om högspänningsnätets grejer.
Med spik99's resonemang vet jag alltså vad jag kan göra.
Med lagens bokstav vet jag vad jag får göra.
Och jag vet också att jag kan köra bil säkert med 2 öl innanför västen, om jag anpassar mig till situationen, dvs kör lite extra uppmärksamt och försiktigt. Ja åtminstone betydligt säkrare än när jag helt nykter hastar på i mitt vanliga tempo med huvet fullt med annat och tidsstressen att hämta barnen på dagis.
Men jag kör ändå inte när jag druckit lite. En del lagar följer man för att det lag, inte nödvändigtvis av så många andra anledningar.
Och ursäkta mig för "tonen" elmont. Jag formulerade mig väl dåligt, då jag nog inte riktigt vistte vad jag skulle skriva ... :blushing:
Jag VET hur jag kopplar in några extra vägguttag eller strömbrytare.
Jag VET hur jag installerar en "normal" liten säkringcentral eller en JFB.
Jag vet däremot inte hur man dimensioner en matningscentral i ett köpcenter, jag vet inte hur man ansluter grova dimensioner av kabel, eller ALU-kabel. Jag har inte en susning om högspänningsnätets grejer.
Med spik99's resonemang vet jag alltså vad jag kan göra.
Med lagens bokstav vet jag vad jag får göra.
Och jag vet också att jag kan köra bil säkert med 2 öl innanför västen, om jag anpassar mig till situationen, dvs kör lite extra uppmärksamt och försiktigt. Ja åtminstone betydligt säkrare än när jag helt nykter hastar på i mitt vanliga tempo med huvet fullt med annat och tidsstressen att hämta barnen på dagis.
Men jag kör ändå inte när jag druckit lite. En del lagar följer man för att det lag, inte nödvändigtvis av så många andra anledningar.
Och ursäkta mig för "tonen" elmont. Jag formulerade mig väl dåligt, då jag nog inte riktigt vistte vad jag skulle skriva ... :blushing:
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Ok, för att vi som inte vet så mycket skall få klarhet, kan ni inte rabbla upp några grova misstag som en hempulare förväntas göra och som leder till (eller kan leda till) den omedelbara (eller kanske något fördröjda i vissa fall) onda bråda död som det talas så mycket om.
Ta som exempel att man byter el i ett äldre hus rum för rum (eftersom man bor i de andra rummen), fräser in spår i väggar för slang och sätter dit nya tak-dosor, kopplingsdosor och apparatdosor för uttag och strömställare, för att få fler uttag i rummen och få med jord överallt. Moderniserar helt enkelt, slipper sladdhärvor och skarvsladdar överallt. Säg att man kör med slang med fördragen FK, köper kvalitetsprodukter från elbutik.se, mm.
Jag tror att ovanstående situation kan vara frestande att hempula, eftersom det är svårt att synkronisera och förbereda allt så att elektrikern kan vara effektiv när han väl är där. Om arbetet dessutom innefattar krälande i trånga utrymmen, bland gammalt spån på vind, osv så kanske det t o m är svårt att hitta elektriker som vill åta sig jobbet till en rimlig summa. Många korta besök blir orimligt dyrt. Alltså återstår helt hempul, eller hempul under hjälp/assistans av elektriker. Jag säger inte att det är rätt, men ibland kanske det är enda möjliga alternativet.
Så, var är de största dödsfällorna?
Ta som exempel att man byter el i ett äldre hus rum för rum (eftersom man bor i de andra rummen), fräser in spår i väggar för slang och sätter dit nya tak-dosor, kopplingsdosor och apparatdosor för uttag och strömställare, för att få fler uttag i rummen och få med jord överallt. Moderniserar helt enkelt, slipper sladdhärvor och skarvsladdar överallt. Säg att man kör med slang med fördragen FK, köper kvalitetsprodukter från elbutik.se, mm.
Jag tror att ovanstående situation kan vara frestande att hempula, eftersom det är svårt att synkronisera och förbereda allt så att elektrikern kan vara effektiv när han väl är där. Om arbetet dessutom innefattar krälande i trånga utrymmen, bland gammalt spån på vind, osv så kanske det t o m är svårt att hitta elektriker som vill åta sig jobbet till en rimlig summa. Många korta besök blir orimligt dyrt. Alltså återstår helt hempul, eller hempul under hjälp/assistans av elektriker. Jag säger inte att det är rätt, men ibland kanske det är enda möjliga alternativet.
Så, var är de största dödsfällorna?
En intressant fråga är hur det är ställt med verktygen hos de som förespråkar ELKO/ELJO.Daniel78 skrev:Jag svära på att det inte tar mig längre tid att installera biltemas strömbrytare än en Eljo/Elko.
Vägguttagen kanske tar 20-30 sekunder extra eftersom det är 3 skruvar som ska spännas, men uttagen kostar 30:- istället för över 200:- (som de flesta slutkunder får betala ifall elektrikern stått för inköpet)
Har de verkligen både pozidrive och philipsmejsel av alla förekommande storlekar med sig?
Man kan nog svära en del över apparater utan snabbkopplingar ifall man dels behöver ha flera olika mejslar för att dels skruva fast kabeln och dels fästa uttaget i dosan, och dels om man jobbar på en plats där man inte bara kan släpa runt på ett par mejslar och andra grejer huller om buller i nån lämplig bytta (tänk glasspaket fast plattare och större yta, eller t.ex. ett tomt flak som innehållit 24 33/50cl-burkar).
På samma sätt kan man nog som yrkeselektriker svära över dosor som inte har exakt samma skruvskalle för apparatfästena som man är van vid, utan behöver välja olika mejsel (speciellt om det är olika i olika rum). I nån tråd här har jag förut fått svar att det i alla fall inte är en standardgäng på skruvarna i alla olika fabrikat av dosor, så det vore märkligt om skruvskallarna är identiska (speciellt som man nån gång lär ha övergått från plattmejsel till stjärnmejsel och antagligen förr eller senare lär övergå till torx).
(ja, som uppföljning på min gamla tråd om skruvarna så har jag fortfarande inte orkat skaffa nya skruvar och förhöjningsring till det uttag som behöver det i stugan, det hänger så fint löst i FK-trådarna... För säkerhets skull så påpekar jag att jag är den enda person som är i närheten av det uttaget