Magnus_Andersson skrev:
Ta som exempel att man byter el i ett äldre hus rum för rum (eftersom man bor i de andra rummen), fräser in spår i väggar för slang och sätter dit nya tak-dosor, kopplingsdosor och apparatdosor för uttag och strömställare, för att få fler uttag i rummen och få med jord överallt. Moderniserar helt enkelt, slipper sladdhärvor och skarvsladdar överallt. Säg att man kör med slang med fördragen FK, köper kvalitetsprodukter från elbutik.se, mm.
Situationen du beskriver är ju i princip en korrekt installation med rätt materiel, och då kan det ju inte hända så mycket. Riskerna är med hempulare som inte vet var en korrekt installation är och var korrekt materiel är. Dra FK direkt i väggar eller bakom lister utan rör, eller lampsladdar, strunta i jord, sätta jordade uttag utan ansluten jord, etc. Detta är ju saker vi har sett folk göra här på forumet.

yxis skrev:
(ja, som uppföljning på min gamla tråd om skruvarna så har jag fortfarande inte orkat skaffa nya skruvar och förhöjningsring till det uttag som behöver det i stugan, det hänger så fint löst i FK-trådarna...
Apropå detta, jag har dosor från 1966 i huset, med spårskruv förstås. Jag upptäckte att de har samma gänga som skruvarna som sitter i ROT-dosor, alltså de skruvarna man fäster dosan i väggen med, inte skruvarna för att fästa apparaterna med. Det enklaste var att köpa ett gäng ROT-dosor på Jula och slakta för att få tag på längre skruvar.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
elmont skrev:
Nähädu, jag tror att det är fel i statistiken det finns ca 25 000 yrkesverksamma elektriker och då är det inte bara installationselektriker utan även dom som jobbar på kraftverken medräknade. Så att det skulle finnas 35 000 som tagit ut behörigheten skulle innebära att alla elektriker har behörighet plus 10 000 till, att så inte är fallet är jag helt säker på.
Nja.. Elsäkerhetsverket har cirka 44000 behöriga elinstallatörer i sitt register. 7000 av dem är medlemmar i EIO. Yrkesmännen är svårare att räkna, men verkets bedömning är att de är cirka 55 000.

Mikael_L skrev:
Ja precis. Monopol var ju fel valt ord, då jag menade någon typ av branschskydd.:blushing:
Ingen fara. Visst finns det risker med att reglerade yrken kan få formen av skrån. Det ska man inte underskatta. Men som läget är idag så är den risken nog ganska liten. Det är ett större problem att riskmedvetandet bland lekmän är så lågt, och att inte branschen mäktat med att göra något åt det.

lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är den naturligtvis inte. Men, det är svårt att diskutera med dig eftersom du hela tiden drar upp var regelverket och lagen säger. Som om det var alena saliggörande. Den diskussion jag är intresserad av att föra är inte vad vi har för regler, utan varför i skall ha dem, och hur andra *bättre* regler som *bättre* tjänade samhället skulle kunna se ut. Lagen är till för att tjäna samhället, inte tvärtom.

Vad jag vet om att EU bygger på "de fyra friheterna" spelar ju ur den synvinkeln ingen som helst roll. Vad EU tycker är viktigt eller inte intresserar mig inte det minsta, eller rättare, att EU tycker att det är viktigare att fler får sälja elmateriel med mindre kontroll intresserar mig bara så till vida att jag *inte håller med* om den avvägning man gjort. CE-märkningen i allmänhet blev ett fall framåt för vissa nationer (främst i det "fattiga EU") i vissa situationer, men i många fall för många av oss i norr blev det en klar försämring. Elmateriel och båtar är bara två exempel. Eftersom ingen riktig kontroll av efterlevnaden finns så blir den som man kan förvänta sig. Dvs inget vidare och som jag hävdar till förfång för samhället.
Jag inser att du är typen som gillar regler och lagar när de går i din favör, men inte annars. Tyvärr för dig så fungerar det inte riktigt så i en rättsstat. Lagen är lika inför alla, båd herre och dräng. Jag är rädd att du får förlika dig med faktumet att regelverket inom EU även gäller dig.

Jag är inte intresserad av att hålla liv i någon sidodebatt om den fria rörligheten inom EU. Den kan vi gärna diskutera i en annan tråd.

hempularen skrev:
Det här var rent ut sagt ett av de dummaste inlägg jag sett på byggahus.

Jag (som kallar mig hempulare) brukar ganska ofta förespråka här på forumet att folk skall anlita elektriker. Framförallt när jag tycker att att inlägg tyder på att frågeställaren är på väg ut på djupt vatten. Jag är inte elektriker.

JAG råder folk att anlita elektriker av säkerhetsskäl. Att börja blanda in elektrikernas levebröd, det brukar en del av de mer konspiratoriskt lagda medlemmarna här syssla med, de som hävdar att alla regler bara finns för att skydda elektikerskrået. Själv tycker jag som sagt att det är fantasifulla konspirationsteorier.

Sedan kommer en ELEKTRIKER och tycker att hempulare skall låta bli att hempula, för att det tar jobben från hantverkarna. Snacka om att skjuta sig i foten.

Att börja argumentera för en skyddad verkstad är ungefär det dummaste en yrkeskår kan göra. Det ger inneffektivitet, orimliga priser (som vi ser på materialkostnaderna iimo el). Låt oss hoppas att politikerna röjer upp lite i behörighetsträsket. Finns massor av arbetsmoment som är behörighetskrävande och som vem som helst kan lära sig på nolltid.
Ledsen om jag trampade på en öm tå här.

Du får naturligtvis tycka vad du vill. Men som strömningarna inom departement och myndigheter går idag så kommer inte behörigheterna att luckras upp, tvärtom. Nästa 50% av alla ansökningar om behörighet avslås på grund av bristande mångisdighet. I den senaste ändringsföreskriften till ELSÄK-FS 2007:2 så togs hela paragrafen om vad som är behörighetskrävande bort, gamla 4 §. Man menar nämligen att allt som inte ryms inom 3 § är behörighetskrävande. En solklar åtstramning som genomförts i det tysta. Snart ryker de sista begränsade behörigheterna och undantagen också. Kom ihåg var ni läste det först.

När det gäller skyddade verkstäder inom elinstallationsbranschen så är ju verkligheten precis tvärtom mot vad du beskriver. Branschen har ju de facto kannibaliserat på sig själv genom fullt priskrig mellan företagen. Inget fel i det iofs. Det gynnar konsumenten. Men vem som helst inser att det är svårt att driva ett företag om man debiterar en arbetskostnad som understiger TB. Detta har naturligtvis medfört att branschen försökt tjäna tillbaks de pengarna på materielen.

Enig med ovanstående. Många diskussioner här på Byggahus landar i att hantverkare är dyra. Vad folk inte verkar förstå är att omkring 60 % av det ni betalar är skatt. Hantverkare är verkligen inte överbetalda, politiker däremot är det...

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Nähädu skrev:
Jag inser att du är typen som gillar regler och lagar när de går i din favör, men inte annars. Tyvärr för dig så fungerar det inte riktigt så i en rättsstat. Lagen är lika inför alla, båd herre och dräng. .
Lagar och regelverk är till för att få vårt samhälle att fungera bra på områden som behöver regleras. Gällande säkerhet är det nästan alltid en kompromiss mellan inskränkningar i individens frihet och därmed vunnen säkerhet. Den balansen är svår och vårt samhälle ska inte reglera saker och ting som inte nödvändigtvis behöver regleras (eller regleras så hårt) om det inte är motiverat pga av risken. Därför måste det finnas utrymme för en debatt om de olycksfall och den statistik som ligger till grund för antagandet av att "el är livsfarligt". Lagar och regler kan och ska ändras kontinuerligt i vårt samhälle så att det speglar samhällsmedborgarnas bästa nytta och följa med i omvärldens och teknikens utveckling. Även samhället som institution kan lätt bli överbeskyddande och tappa perspektiv på vad som faktiskt är farligt och inte. Läs gärna Dr Ebenhardts bok I trygghetsnarkomanins land.

"Vårt överdrivna behov av trygghet och kontroll av alla möjliga och omöjliga faror gör oss i praktiken bara allt räddare och snart helt livsoförmögna. Psykiatrikern David Eberhard menar att det har gått så långt att själva staten drabbats av panikångest och ger mängder av tankeväckande och provocerande argument för sin teori. Vi förbjuder allt som kan tänkas vara farligt men blir som följd alltmer rädda och oförmögna att hantera krissituationer."

Det skulle vara intressant om någon kunde kvantifiera hemmapuleriet och även olycksfallen som är direkt kopplade till hemmapul. Tveksam om det finns någon forskning på området, men det hade varit ett bra underlag till framtida regelverk.

Det här dravlet vi har sett ovan om "indicenter" rörande el hade ju inte ett dugg med fast installation att göra (eller kanske det egentligen borde regleras med en behörighet för att klippa av skarvsladden med gräsklipparen så att det blir säkert ;) )

• Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Det här dravlet vi har sett ovan om "indicenter" rörande el hade ju inte ett dugg med fast installation att göra (eller kanske det egentligen borde regleras med en behörighet för att klippa av skarvsladden med gräsklipparen så att det blir säkert ;) )
Dravel och dravel.. Det är ju den fasta elinstallationen som har skyddsbarriärerna. Om man klipper i anslutningssladden med gräsklipparen och den fasta elinstallationen är korrekt utförd så är personen som kör gräsklipparen, hans barn och alla andra som står runtomkring skyddade.

Nähädu skrev:
Dravel och dravel.. Det är ju den fasta elinstallationen som har skyddsbarriärerna. Om man klipper i anslutningssladden med gräsklipparen och den fasta elinstallationen är korrekt utförd så är personen som kör gräsklipparen, hans barn och alla andra som står runtomkring skyddade.
Det stämmer ju i och för sig inte. Om den fasta installationen är hyfsat ny är användaren bra skyddad, dock inte fullständigt. Det finns fortfarande risker som inte jordfelsbrytaren täcker. Och det finns många korrekta installationer som saknar jordfelsbrytare.

norrbottenstorpet skrev:
Det skulle vara intressant om någon kunde kvantifiera hemmapuleriet och även olycksfallen som är direkt kopplade till hemmapul. Tveksam om det finns någon forskning på området, men det hade varit ett bra underlag till framtida regelverk.
Vi har gjort försök i andra trådar. Slutsatsen var väl att det är ytterligt få dödsfall som kan hänföras till hempuleri. Förmodligen mindre än ett per år. När det gäller icke-dödliga skador så verkar det svårt att få någon vettig information.

f91jsw skrev:
Det stämmer ju i och för sig inte. Om den fasta installationen är hyfsat ny är användaren bra skyddad, dock inte fullständigt. Det finns fortfarande risker som inte jordfelsbrytaren täcker. Och det finns många korrekta installationer som saknar jordfelsbrytare.
Inte korrekt. Med ditt resonemang så menar du alltså att en korrekt utförd elinstallation ändå inte är säker?

Det är en vanlig missuppfattning att jordfelsbrytaren är frälsningen för alla elinstallationer. Det stämmer inte.
En JFB är ett tilläggsskydd. Basskyddet ska se till att personer och egendom skyddas, oavsett om det finns JFB eller ej.

Nähädu skrev:
Inte korrekt. Med ditt resonemang så menar du alltså att en korrekt utförd elinstallation ändå inte är säker?
Nej, jag bara gör en observation av ett faktum. Det finns korrekt utförda fasta installationer där installationen har ofullständigt skydd i det fall man klipper av sladden på gräsklipparen. Du påstod motsatsen. Du hade uppenbarligen fel.

Nähädu skrev:
Det är en vanlig missuppfattning att jordfelsbrytaren är frälsningen för alla elinstallationer. Det stämmer inte.
En JFB är ett tilläggsskydd. Basskyddet ska se till att personer och egendom skyddas, oavsett om det finns JFB eller ej.
Vad har det med vad jag skrev att göra? Hur tänker du dig att basskyddet i den fasta anläggningen skyddar när du har en avklippt gräsklipparsladd mot huden och står barfota på en fuktig gräsmatta?

• Gilla
yxis
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Nej, jag bara gör en observation av ett faktum. Det finns korrekt utförda fasta installationer där installationen har ofullständigt skydd i det fall man klipper av sladden på gräsklipparen. Du påstod motsatsen. Du hade uppenbarligen fel.

Vad har det med vad jag skrev att göra? Hur tänker du dig att basskyddet i den fasta anläggningen skyddar när du har en avklippt gräsklipparsladd mot huden och står barfota på en fuktig gräsmatta?
Om en elinstallation inte har ett fullständigt skydd så är den inte korrekt installerad. Så enkelt är det. Om en elinstallations säkerhetsnivå motsvarar fordringarna i SS 436 40 00 så är den korrekt installerad. Du fastnar i ett cirkelresonemang.

Basskyddet kommer att se till att den farliga spänningen frånkopplas automatiskt i samband med att gräsklipparkniven kortsluter kretsen. Om den avklippta gräsklipparsladden fortfarande är spänningssatt så har du inte en korrekt utförd elinstallation. Förmodligen är inte utlösningsvillkoret uppfyllt.

Mikael_L
Nähädu skrev:
Basskyddet kommer att se till att den farliga spänningen frånkopplas automatiskt i samband med att gräsklipparkniven kortsluter kretsen. Om den avklippta gräsklipparsladden fortfarande är spänningssatt så har du inte en korrekt utförd elinstallation. Förmodligen är inte utlösningsvillkoret uppfyllt.
Och det är helt omöjligt för dig att tänka dig något annat scenario, som ändå blir helt livsfarligt då? :)

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.