Nähädu skrev:
Jag är övertygad om att de som har det största ansvaret är branschen själva. Elinstallationsbranschen har ju en lång och sorglig tradition av kannibalism och dålig yrkesstolthet. Det här forumet är ju faktiskt tyvärr ännu ett exempel på det. Egentligen har ju elinstallatörer ett rätt bra läge gentemot andra yrkesgrupper. Man har ett hyfsat reglerat yrkesområde. Vem som helst får faktiskt inte utföra elinstallationer

Ändå sitter elinstallatörer och gratiskonsultar åt lekmän, plågar ihjäl varann prismässigt och mer eller mindre tyst accepterar att hempulare och andra yrkeskategorier lägger beslag på något som faktiskt är deras levebröd. På ett sådant här forum så vore det självklara svaret, när en lekman frågar om hur han eller hon ska utföra elinstallationer, att han eller hon ska ringa en elinstallatör och köpa den tjänsten av honom eller henne.

Efter ett helt arbetsliv bland elinstallatörer så upphör man fortfarande inte att fascineras.
Nu skojar du allt?
Och den gången du själv behöver hjälp med någon rör-krökning så är det självklara svaret att du skall ringa rörmokaren?
Jag tror att du missat lite av idén med forum :D

Daniel78 skrev:
Arbetskostnaden förstår alla, men varför ett Eljo/Elko eluttag ska kosta dom 300:-, när det finns att köpa för 30:-, det förstår dom inte (det förstår inte jag heller.. varför de flesta elektriker vägrar monter annat än Eljo/Elko/Hager)
Var hittar du ett Eljo/Elko eluttag för 30 kr?

Vi elektriker väljer kvalitetsmärken för att 1: Slippa massa reklamation 2: De är enkla att arbeta med 3: De finns på hyllan hos grossisten.
Det blir billigare så för kunden om man räknar in strul, mer arbetstid osv på andra fabrikat.

Nähädu skrev:
Jag är övertygad om att de som har det största ansvaret är branschen själva. Elinstallationsbranschen har ju en lång och sorglig tradition av kannibalism och dålig yrkesstolthet. Det här forumet är ju faktiskt tyvärr ännu ett exempel på det. Egentligen har ju elinstallatörer ett rätt bra läge gentemot andra yrkesgrupper. Man har ett hyfsat reglerat yrkesområde. Vem som helst får faktiskt inte utföra elinstallationer

Ändå sitter elinstallatörer och gratiskonsultar åt lekmän, plågar ihjäl varann prismässigt och mer eller mindre tyst accepterar att hempulare och andra yrkeskategorier lägger beslag på något som faktiskt är deras levebröd. På ett sådant här forum så vore det självklara svaret, när en lekman frågar om hur han eller hon ska utföra elinstallationer, att han eller hon ska ringa en elinstallatör och köpa den tjänsten av honom eller henne.

Efter ett helt arbetsliv bland elinstallatörer så upphör man fortfarande inte att fascineras.
Jag tror knappast att jag får mindre jobb för att jag försöker hjälpa folk här. Ju fler som försöker sig på elinstallationer hemma desto mer jobb får vi elektriker med att åtgärda alla fel/göra om så det blir rätt.

Se bara på byggsvängen. Tror du snickarna fått mindre göra efter alla bygga-hemma-program? Nej, snarare tvärt om!

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Som jag skrev längre ner i mitt inlägg så var det inte Eljo/Elko jag menade för 30:-

Rrrrr skrev:
Vi elektriker väljer kvalitetsmärken för att 1: Slippa massa reklamation 2: De är enkla att arbeta med 3: De finns på hyllan hos grossisten.
Alla 3 påståenden stämmer in på många billigare varor också, som har lika hög kvalitet som Elko/Eljo.

Rrrrr skrev:
Det blir billigare så för kunden om man räknar in strul, mer arbetstid osv på andra fabrikat.
Jag har jobbat som både installationselektriker och industrielektriker och har monterat både billigt och dyrt elmaterial och jag håller fullständigt med om det när det gäller vissa saker, som vissa VP-rör t.ex,
men det som drar iväg i pengar lätt är uttag, brytare etc, speciellt vid rot-arbeten.

Jag svära på att det inte tar mig längre tid att installera biltemas strömbrytare än en Eljo/Elko.

Vägguttagen kanske tar 20-30 sekunder extra eftersom det är 3 skruvar som ska spännas, men uttagen kostar 30:- istället för över 200:- (som de flesta slutkunder får betala ifall elektrikern stått för inköpet)

Många gnäller över "billig" EKK/EKLK/EKRK också, som är "sååå jobbig" att skala, men i praktiken kanske det tar 30 sekunder extra per skalning, men kabel har halva meter-priset mot "kvalitetskabeln"

Magnus_Andersson skrev:
Nu skojar du allt?
Och den gången du själv behöver hjälp med någon rör-krökning så är det självklara svaret att du skall ringa rörmokaren?
Jag tror att du missat lite av idén med forum :D
Jag skojar inte. Ser det ut som att jag skrattar?

Självklart så ska en seriös elinstallatör, som ska tjäna sitt levebröd på elinstallationer, ha som fokus att få hempulare att först och främst vända sig till ett proffs. Vi andra kan väl om vi vill och kan sitta och vara gratiskonsulter hur mkt som helst.

Men tyvärr är det precis vad elinstallatörer gjort i 30 år. Man har varit urusla på att sälja sig själv och sin verksamhet, trots att man haft fin draghjälp i lagstiftningen.

Rrrrr skrev:

Jag tror knappast att jag får mindre jobb för att jag försöker hjälpa folk här. Ju fler som försöker sig på elinstallationer hemma desto mer jobb får vi elektriker med att åtgärda alla fel/göra om så det blir rätt.

Se bara på byggsvängen. Tror du snickarna fått mindre göra efter alla bygga-hemma-program? Nej, snarare tvärt om!
Tja.. jag kan knappast klandra dig för att se verksamheten ur det perspektivet. Det förefaller bara en smula cyniskt.

Mikael_L skrev:
Nu förstår jag inte riktigt ...?

Ser du inget annat sätt för elinstallatörer att konkurrera framgångsrikt än att få monopolställning?

Hur tror du snickarna, plattsättarna, grävmaskinsförarna och hårfrisörerna klarar sig, där faktiskt vanligt folk _får_ utföra tjänsten själv?
Monopolställning?

Det finns 7000 st elinstallatörer anslutna till EIO och ytterligare 35000 som har tagit ut en behörighet. EIO's medlemsföretag är till allra största delen småföretag.

Att dessa 7000 + 35000 har ensamrätt till att utföra elinstallationer, en syssla som faktiskt kan leda till ond, bråd död om den utförs felaktigt, har jag svårt att tolka in under monopolställning.

And Eljo/Elko material så är det ofta att inbyggda kopplingsdosor helt plötsligt är rensade från Biltemas hyllor !!
o dom dosorna kommer säkert inte från Eljo/Elko

Jag tror Mikael egentligen menade skråskydd och inte monopolställning.

Nähädu, jag tror att det är fel i statistiken det finns ca 25 000 yrkesverksamma elektriker och då är det inte bara installationselektriker utan även dom som jobbar på kraftverken medräknade. Så att det skulle finnas 35 000 som tagit ut behörigheten skulle innebära att alla elektriker har behörighet plus 10 000 till, att så inte är fallet är jag helt säker på.

Daniel78 skrev:
Vägguttagen kanske tar 20-30 sekunder extra eftersom det är 3 skruvar som ska spännas, men uttagen kostar 30:- istället för över 200:- (som de flesta slutkunder får betala ifall elektrikern stått för inköpet)

Många gnäller över "billig" EKK/EKLK/EKRK också, som är "sååå jobbig" att skala, men i praktiken kanske det tar 30 sekunder extra per skalning, men kabel har halva meter-priset mot "kvalitetskabeln"
Det har nog mycket med ackordsarbete att göra, skulle jag förmoda.

Att sedan distributörernas riktprislistor är kraftig riggade skadar ju inte heller.

Och det skulle vara kul att veta hur mycket man får betala för "Biltema" uttaget om elektrikern skulle åkt och köpt det. För det är inte bara uttaget som man får betala för utan även köpet, transporten, garantin mm.
Så att jämföra ett uttag som man själv åker och köper på Biltema med ett som elektrikern åker och köper är inte helt rättvist. Dessutom tar det kanske 3 ggr så lång tid att montera billighetsuttaget (i alla fall dom som jag provat). Och jag skulle kunna köpa uttag för 20:- och ta lika mycket betalt som för ett Elko uttag, då skulle mina inkomster öka en hel del. Men det gör jag inte för, hör och häpna, inte ens en blodsugare till elektriker vill använda "vad som helst" utan dom vill i allmänhet lämna ett arbete som dom slipper skämmas för och dom vill veta att dom inte behöver komma tillbaka och gratis byta defekta apparater.
Och det är rent trams att billighetsapparatern skulle vara i närheten rent kvalitetsmässig, vore det så skulle alla elfirmor använda dom. För kunden har i 98% av alla fallen inte en aning om vad det är han betalar för.

Nähädu skrev:
Jag skojar inte. Ser det ut som att jag skrattar?
Svårt att se härifrån, men jag gjorde den bedömningen. ;)

Nähädu skrev:
Självklart så ska en seriös elinstallatör, som ska tjäna sitt levebröd på elinstallationer, ha som fokus att få hempulare att först och främst vända sig till ett proffs. Vi andra kan väl om vi vill och kan sitta och vara gratiskonsulter hur mkt som helst.
Jag har ofta märkt i min verksamhet att om jag är frikostig med råd och information så har det en tendens att generera jobb, precis som någon nämnt tidigare.
Dessutom är ju detta ett konsumentforum och anledningen till att de flesta är här är ju att dela med sig och ta del av andras kunskap. Att då hänvisa till att anlita proffs så fort någon undrar något verkar mest sniket, och någon sniken typ skulle då jag aldrig anlita. :)

Redigerat:
  • Gilla
norrbottenstorpet
  • Laddar…
elmont skrev:
Och det skulle vara kul att veta hur mycket man får betala för "Biltema" uttaget om elektrikern skulle åkt och köpt det. För det är inte bara uttaget som man får betala för utan även köpet, transporten, garantin mm.
Så att jämföra ett uttag som man själv åker och köper på Biltema med ett som elektrikern åker och köper är inte helt rättvist. Dessutom tar det kanske 3 ggr så lång tid att montera billighetsuttaget (i alla fall dom som jag provat). Och jag skulle kunna köpa uttag för 20:- och ta lika mycket betalt som för ett Elko uttag, då skulle mina inkomster öka en hel del. Men det gör jag inte för, hör och häpna, inte ens en blodsugare till elektriker vill använda "vad som helst" utan dom vill i allmänhet lämna ett arbete som dom slipper skämmas för och dom vill veta att dom inte behöver komma tillbaka och gratis byta defekta apparater.
Och det är rent trams att billighetsapparatern skulle vara i närheten rent kvalitetsmässig, vore det så skulle alla elfirmor använda dom. För kunden har i 98% av alla fallen inte en aning om vad det är han betalar för.
Dom elmontörer som eventuellt köper på Biltema mf handlar mest om dosor,kabelrör o flexslang,o då köps dom ej styckevis
jag kan hålla med om att Bitemas vägguttag inte håller samma klass som hos elaffären
Kablarna har jag aldrig märkt någon skillnad på

Redigerat:
Nähädu skrev:
Din jämförelse mellan elmateriel, kemikalier och vapen är helt felaktig. Med din höga utbildning bör du känna till hur viktig den fria rörligheten för varor och tjänster inom EU är.
Nej, det är den naturligtvis inte. Men, det är svårt att diskutera med dig eftersom du hela tiden drar upp var regelverket och lagen säger. Som om det var alena saliggörande. Den diskussion jag är intresserad av att föra är inte vad vi har för regler, utan varför i skall ha dem, och hur andra *bättre* regler som *bättre* tjänade samhället skulle kunna se ut. Lagen är till för att tjäna samhället, inte tvärtom.

Vad jag vet om att EU bygger på "de fyra friheterna" spelar ju ur den synvinkeln ingen som helst roll. Vad EU tycker är viktigt eller inte intresserar mig inte det minsta, eller rättare, att EU tycker att det är viktigare att fler får sälja elmateriel med mindre kontroll intresserar mig bara så till vida att jag *inte håller med* om den avvägning man gjort. CE-märkningen i allmänhet blev ett fall framåt för vissa nationer (främst i det "fattiga EU") i vissa situationer, men i många fall för många av oss i norr blev det en klar försämring. Elmateriel och båtar är bara två exempel. Eftersom ingen riktig kontroll av efterlevnaden finns så blir den som man kan förvänta sig. Dvs inget vidare och som jag hävdar till förfång för samhället.

Nähädu skrev:

Det här var rent ut sagt ett av de dummaste inlägg jag sett på byggahus.

Jag (som kallar mig hempulare) brukar ganska ofta förespråka här på forumet att folk skall anlita elektriker. Framförallt när jag tycker att att inlägg tyder på att frågeställaren är på väg ut på djupt vatten. Jag är inte elektriker.

JAG råder folk att anlita elektriker av säkerhetsskäl. Att börja blanda in elektrikernas levebröd, det brukar en del av de mer konspiratoriskt lagda medlemmarna här syssla med, de som hävdar att alla regler bara finns för att skydda elektikerskrået. Själv tycker jag som sagt att det är fantasifulla konspirationsteorier.

Sedan kommer en ELEKTRIKER och tycker att hempulare skall låta bli att hempula, för att det tar jobben från hantverkarna. Snacka om att skjuta sig i foten.

Att börja argumentera för en skyddad verkstad är ungefär det dummaste en yrkeskår kan göra. Det ger inneffektivitet, orimliga priser (som vi ser på materialkostnaderna iimo el). Låt oss hoppas att politikerna röjer upp lite i behörighetsträsket. Finns massor av arbetsmoment som är behörighetskrävande och som vem som helst kan lära sig på nolltid.

• Gilla
magnu och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.